Rijnlandroute vier meter onder maaiveld door Stevenshof

13

De Rijnlandroute wordt bij de Stevenshof circa vier meter verdiept aangelegd. Een verbetering vergeleken met de eerdere plannen waar de weg op slechts twee meter onder het maaiveld zou gaan lopen. Of de belofte aan de omwonenden – niet horen, zien of ruiken – gestand kan worden gedaan, is twijfelachtig. Gedeputeerde Ingrid de Bondt: “Niet ruiken lukt wel, maar of je hem ook echt helemaal niet ziet of hoort dat kan ik niet beloven”. De knoop Leiden West, dat is de aansluiting bij het Bio Science Park op de A44, wordt een stuk kleiner. Daardoor hoeven er geen bedrijven te worden verplaatst. De woningen in buurtschap Tienhuizen worden definitief gesloopt. Bij Maaldrift vrijwel zeker ook, maar daar wordt nog wel naar gekeken.

Audiofragment: Gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD, Verkeer en vervoer) over de definitieve inpassing van de Rijnlandroute.

Aan de andere kant van de stad is de bypass door de Oostvlietpolder uit de plannen geschrapt. In plaats daarvan komt er een nieuwe Lammebrug. Die wordt twee keer zo breed en ook hoger zodat hij minder vaak open hoeft om schepen door te laten. Ook het Lammenschansplein wordt ‘stevig aangepakt’. Aan de kant van Vlietland komt de Rijnlandroute halverwege de polder uit op maaiveld-niveau om de aansluiting met de A4 te maken.

Volgens gedeputeerde De Bondt bleek het uiteindelijk niet mogelijk om de boortunnel onder Voorschoten te verlengen richting de Stevenshof. Volgens verschillende bewonersinitiatiefgroepen is dat wel degelijk een goed alternatief, maar de provincie maakt dus een andere keuze. Verkeerskundig zou de aansluiting op de A44 dan te ingewikkeld worden voor automobilisten. Ze is blij dat de verdiepte aanleg wel kan. Daardoor worden ook de twee waterwegen gespaard. De Veenwatering gaat in een aquaduct over de Rijnlandroute lopen en de Dobbewetering loopt over de tunnelbak heen.

Bij de Oostvlietpolder bleken minder natuursparende maatregelen mogelijk. “Maar doordat we eerder al hebben besloten dat er een diepe tunnel komt onder Voorschoten, komt de weg wel pas verder in de Oostvlietpolder op maaiveld”, aldus De Bondt die dat winst vindt. De aansluiting met de A4 vindt plaats met een ingewikkeld stelsel van wegen en bruggen. Het model wordt een ‘halve ster’ genoemd. De Bondt: “Dat is een hele goeie op inpassingsgebied. Op die manier hebben we zo min mogelijk milieu aantasting.”

De Bondt noemt de aanpassingen die vandaag bekend gemaakt zijn een ‘sterke verbetering’ ten opzichte van het oorspronkelijke plan. Dat er hoe dan ook sprake zal zijn van overlast en aantasting van de omgeving erkent ze, maar, zo zegt ze: “Geen weg aanleggen veroorzaakt ook overlast. Dat zie je elke dag”.

De aanleg van de nieuwe snelweg tussen de A4 en de A44 begint op z’n vroegst in 2015. Waar er wordt gestart is nog niet bekend.

Delen

13 reacties

  1. Je moet wel durven om deze marginale verbeteringen te verkopen als een “sterke verbetering”.

    En Leiden heeft niets aan haar politici.

    Patrick Meijer van het CDA is blij dat een lapje grond in de Oostvlietpolder wordt gespaard doordat de bypass niet doorgaat en omdat er minder grond van het BioScience wordt afgesnoept. Maar over de Zuidkant van de OVP, de Stevenshof (12.000 Leidenaren!) en Tienhuizen (ook Leiden!) hoor je hem niet.

    Wethouder Robert Strijk is blij terwijl hij weinig heeft bereikt voor de Stevenshof. Ook Strijk is blij met een dooie mus.
    Hij zou nu de gemeente Wassenaar moeten gaan steunen bij hun pleidooi voor onderzoek naar de boortunnel onder Churchilllaan en Lelylaan. Dat heeft hij eerder niet gedaan omdat hij dacht dat de provincie met mooie inpassingsmaatregelen voor Leiden zou komen. Niet dus. Niets hoeft hem nu meer tegen te houden om Wassenaar te steunen.

  2. Mooi dat bij Stevenshof een diepe bak komt maar minder mooi dat de weg door de Oostvlietpolder niet doorgaat. Dan had het verkeer komend van de A44 naar de A4 of v.v. zich niet gemengd met het lokale verkeer. Nu zal ondanks de aanpassing van Lammenschansplein en de brug dit altijd een bottleneck blijven met een te groot verkeersaanbod bij ochtend en avondspits.
    En hoe lang gaat zo’n aanpassing dan wel niet duren, gevolg 1-2 jaar een verkeersinfarct op de Churchilllaan.
    Jammer een gemiste kans om het nu eens goed te doen.

  3. Jaap van Meijgaarden op

    Ten opzichte van het oorspronkelijke plan is er weliswaar sprake van enige verbetering, maar daarmee ligt er voor Leiden en de regio nog geen aanvaardbaar plan.
    Immers aan de randvoorwaarde van de gemeenteraad, niet horen en zien wordt noch in de Oostvlietpolder, die stevig wordt omgeploegd, noch in de polder ten zuiden van de Stevenshof voldaan.
    Door dit tracé komen er twee potentiële conflictpunten bij op de rijkswegen A4 en A44 met daardoor toenemende kans op filevorming.
    Volgens de provinciale prognoses zal het verkeer op de Churchilllaan ten opzichte van 2010 nog met 11% toenemen in 2020, dus daar wordt niets opgelost.
    Kortom als de gemeenteraad, met name de fracties van D66 en SP, nog eens naar hun verkiezingsbeloften kijken dan wijzen zij dit plan af.

  4. Wijkraad Stevenshof op

    PERSBERICHT WIJKRAAD STEVENSHOF

    Inpassing Rijnlandroute: gemiste kans

    20 maart 2013 – De Rijnlandroute in een open bak langs de Stevenshof betekent een ernstige verslechtering van de leefomgeving van ruim 12.000 Leidenaren. Met het inpassingsplan van de provincie Zuid-Holland breken bestuurders hun belofte dat de snelweg niet te zien, niet te horen en niet te ruiken zou zijn. Reële alternatieven hebben geen eerlijke kans gekregen.

    Dat stelt de Wijkraad Stevenshof in een eerste reactie op het provinciale inpassingsplan voor de Rijnlandroute, dat gedeputeerde Ingrid de Bondt vandaag bekend heeft gemaakt. De verdiepte ligging van de snelweg, aansluitend op de boortunnel onder Voorschoten, is een verbetering ten opzichte van het oorspronkelijke plan, maar het is een gemiste kans dat niet is doorgepakt en voor verlenging van de boortunnel tot aan de A44 is gekozen. Dat voor de aansluiting op de A44 een groot verkeersplein is voorzien, gaat eveneens voorbij aan het beginsel dat overlast en gezondheidsrisico’s tot een minimum beperkt dienen te worden.

    Daarbij komt dat het plan van de provincie zeer negatief uitpakt voor de bereikbaarheid van de Stevenshof. Zowel de huidige aansluiting op de A44 (Leiden-Zuid) als de parallelweg langs de A44 richting Wassenaar (verlengde Hadewychlaan) vervalt. Verkeer uit de Stevenshof zal pas bij de Knoop Leiden West de A44 op kunnen, verkeer uit de richting Den Haag zal daar pas de A44 kunnen verlaten en moet dan terugrijden naar de Stevenshof. Ondanks de Rijnlandroute wordt het lokale wegennet drukker. De nieuwe weg neemt de interne verkeerscongestie niet weg. De Stevenshof kan de Rijnlandroute zien, horen en ruiken, maar amper benutten.

    Het Leidse gemeentebestuur is niet in staat gebleken de inwoners van de Stevenshof te beschermen tegen een aanzienlijke verslechtering van de luchtkwaliteit met alle gevolgen voor de gezondheid van tien procent van de bevolking van dien. Dat wethouder Robert Strijk in een persbericht stelt dat hij ‘best trots op dit prachtige resultaat’ is, verraadt dat zijn inpassingsambities niet erg hoog lagen of dat hij weinig voor elkaar gekregen heeft. Waar Voorschoten gespaard kon worden met de keuze voor een tunnel, heeft Leiden voor de Stevenshof alleen maar bereikt dat de weg een paar meter lager komt te liggen, en toegelaten dat de bereikbaarheid verslechtert. De oproep ‘Laat de Stevenshof niet stikken’, 12-12-’12 in een manifest aan het gemeentebestuur gedaan, is terecht gebleken, maar niet gehonoreerd.

  5. GS De Bondt is toch echt besjokken met de opmerking: "niet ruiken" lukt wel…. Een open bak op -4 m op minder dan 200 m van de woonwijk Stevenshof lijkt is een eerste orde lucht-kwaliteit drama.
    Dat B&W in Leiden met dit soort nog niet in Nederland vertoonde inpassingen accoord lijkt te gaan, nog sterker spreekt van sterke verbetering, zegt iets over de kwaliteit van dit stadsbestuur.

  6. Jammer dat er weer alleen maar negatieve reacties komen. We kunnen ook gewoon helemaal niets doen en hopen dat alle verkeersproblemen vanzelf oplossen (zie ‘Sprookjes uit duizend en een nacht’). Ik hoop echt dat die schep nu zo snel mogelijk de grond in gaat. Er is enorm veel moeite gedaan om dit voor elkaar te krijgen, steeds maar weer opnieuw wikken en wegen…. En ja, je krijgt nooit iedereen tevreden, daarvoor wonen hier teveel mensen die allemaal met hun auto de weg op willen. Iedereen wil rijden maar niemand wil een weg. Lang genoeg gepraat en miljoenen de lucht in vergaderd. Dit is gewoon een goede keuze. Alle verkeer wat nu op de Churchilllaan vaststaat kan straks voor 60/70% over de nieuwe N11 west (niets ie Leiden te zoeken). Die overige 30/40% kan prima over de bestaande route (wel wat in Leiden te zoeken).

  7. Vrienden Oostvlietpolder op

    @JandeW

    U neemt de bochten met de auto wel heel scherp. De Rijnlandroute is met name bedoeld om in de toekomst op Valkenburg te kunnen bouwen. Als je dat wilt (zoals in het streekplan Zuid-Holland West is vastgelegd) is extra infrastructuur noodzakelijk. Het idee dat we straks nooit meer in de file staan, dat is uw aangehaalde sprookje ‘Duizend en een nacht’.

  8. Zo zag vanmiddag om 17:20 uur (avondspits) de Voorschoterweg eruit:

    https://twitter.com/ZnB_Nee/status/314417869012234241/photo/1

    en

    https://twitter.com/ZnB_Nee/status/314417496566423552/photo/1

    Nou is de avondspits op woensdag niet de drukste van de week, maar de weg is toch wel erg leeg!
    Kennelijk was de brug niet open geweest.

    Het is dat ik hier zelf ook vaak heb vastgestaan, maar je vraagt je nu toch wel af voor welk probleem onze overheid €1 mld gaat uitgeven!
    Het nieuwe werken, de economische crisis en veranderd reisgedrag maken dit soort maatregelen overbodig.

  9. Vrienden Oostvlietpolder (of wie u ook maar mag zijn).
    Ik kijk iets verder dan mijn eigen achtertuin. Het valt me op dat "Vrienden Oostvlietpolder" echt werkelijk overal tegen zijn. Ik snap best dat je je eigen straatje graag wilt ontzien, maar er zijn meer belangen. Dat dat in uw ogen de bebouwing van Valkenburg is begrijp ik wel. Aan de andere kant zou ik maar blij zijn dat de Oostvlietpolder niet word bebouwd. Regionaal word er geprobeerd de Oostvlietpolder groen te houden (de extra lus vanaf de Europaweg naar een nieuwe brug gaat niet door), denk dan zelf ook eens regionaal en breng ook een offer om de verkeersafwikkeling te verbeteren. Of staat u graag elke dag vast in uw blik? Om nog even terug te komen op het sprookje uit duizend en een nacht: Laten we vooral niets doen en onze kop in het zand steken, dat zal heel veel helpen.

  10. Piet Schuur op

    @Jan de W
    Als dan de schop de grond ingaat, maak dan geen gedrocht dat de Stevenshof opzadelt met zo’n tunnelbak die in Voorschoten terecht is vervangen door een tunnel. ZnB is begonnen als broddelwerk en deze inpassing waar onze wethouder zo "tevreden" over is, is nog steeds beschamend. De overlast wordt niet weggenomen maar slechts verplaatst naar elders. Terwijl er wel goede oplossingen zijn ! Waarbij niet de A44-aansluiting bij de Haagse Schouw verdwijnt dus de Stevnshof bereikbaar blijft. U weet ook dat bij ZnB de Churchilllaan alleen tijdelijk rustiger wordt ? Na 15 jaar zou het alweer 25% drukker zijn dan nu op de Churchillaan. Ondanks die nieuwe weg.

  11. Vrienden Oostvlietpolder op

    @JandeW

    Dan heeft u toch een verkeerd beeld van onze vereniging. Wij zijn beslist niet overal tegen en kijken verder dan onze achterpolder. Dat de Rijnlandroute straks door de laatste polder van Leiden gaat, lijkt een kwestie van tijd. Dit laat onverlet dat je van bestuurders en politici mag verwachten dit dan op een zo goed mogelijke wijze te doen en zo min mogelijk schade aan natuur en milieu aan te richten. Het komt ons voor dat u dat vast ook wel prettig zou vinden als het om uw achtertuin zou gaan.

  12. @JandeW
    Uw denkfout is evident. Uw betoog is erg matig. De CL zal ook bij aanleg van ZnB nog steeds een forse verkeerstoename kennen. NIMBY in de Stevenshof? Nee, ZnB zorgt ervoor dat niet alleen op de CL maar nu ook bij de Stevenshof een zwarte roetlaag neerdaalt. ZnB is een prestige van de provincie om bovenregionale ontwikkelingen te faciliteren. Althans dat suggeert de MKBA uit 2008. De voortschrijdende crisis haalt de nodige strepen door de ecomische ontwikkelingen van de regio: 10.000 woningen in Valkenburg?, terwijl de woningmarkt op een haar na dood is, 16.000 banen erbij in de BioScience?, en nog meer kantoren erbij, terwijl 20% in de regio leegstaat? En vrachtwagens uit de bollenstreek rijden echt niet om via ZnB. Daar is de diesel al te duur voor!
    Weet u als uitstervend ras van niet autobezitter heb ik ook helemaal geen zin om uw uitlaatgassen in te ademen door ZnB. Tegen een goede doorstroming heb ik niets, maar doe het dan zonder de volksgezondheid van 12.000 mensen op te offeren. Overigens zal het aantal niet autobezitters de komende tijd nog wel flink toenemen: crisis, werkloosheid en steeds duurdere olie=benzine.
    Nogmaals uw betoog komt op mij maar wat matig over.

  13. het is grappig, die vvd-ers.
    in hun stulpje in wassenaar.
    ze willen overal bouwen, bouwen, bouwen, goed voor de economie.
    behalve in hun eigen achtertuin, die moet groen blijven.
    die stevenshof paupers, die moeten niet zo zeiken.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline