Fietsparkeervakken gaan orde scheppen in fietschaos Breestraat

18

Fietsers in de Leidse binnenstad krijgen binnenkort de mogelijkheid om hun fiets tijdens drukke dagen op een fatsoenlijke manier te parkeren. De gemeente gaat op de Breestraat vijf tot zeven multifunctionele fietsparkeervakken maken met elk plaats voor ongeveer dertig fietsen. De multifunctionele vakken zijn buiten de laad- en lostijden op drukke dagen te gebruiken als fietsparkeerplek.

Het nieuwe plan is een gezamenlijk initiatief van de gemeente, ondernemers uit de Breestraat en het Centrummanagement. In 2017 werd geëxperimenteerd met de tijdelijke fietsparkeervakken, waaruit bleek dat daar veel gebruik van werd gemaakt. De stoep bleef toegankelijk en de rijbaan bleef vrij van omgevallen fietsen. Ook het experiment van ondernemers om met linten tijdelijke vakken te creëerden leidde tot orde in de fietsparkeerchaos, zegt verkeerswethouder Ashley North. “Hun experiment werkte heel goed”, zegt hij. “Er was echter één nadeel: mensen struikelden over de linten.” Daarom is nu gekozen voor opvallende tegels waardoor de Breestraat ook makkelijk toegankelijk blijft voor voetgangers.


Chris de Waard in gesprek met wethouder Ashley North over de multifunctionele fietsparkeervakken op de Breestraat.

Kort- of langparkeren
De vakken op de Breestraat komen tussen de Catharinasteeg en Koornbrugsteeg en worden zo snel mogelijk aangelegd als het aan aan de wethouder ligt. Fietscoaches gaan fietsers adviseren over de parkeermogelijkheden. De fietsparkeervakken zijn namelijk voor fietsers die hun fiets kort willen stallen. Mensen die langer willen parkeren krijgen het advies gebruik te maken van de fietsenstalling onder De Waag.

Delen

18 reacties

  1. Ze zouden eens moeten gaan controleren op snelheid op de Breestraat. Bussen mogen daar maar 15 maar gaan met gemakt over de 50…

  2. U.I. Leiden op

    Hoop dat het lukt, handhaven zal echt nodig zijn. De blindenstrook in het trottoir wordt nu al volgeparkeerd, er wordt volop gefietst in de Catharijnesteeg, succes ermee.

    • Een inwoner van Leiden op

      Zal wel weer niet gaan lukken want consequent handhaven doen ze in Leiden nooit en op geen enkel gebied. Overal in de binnenstad staan fietsen hinderlijk op de stoepen, word je in de stegen naar de Haarlemmerstraat overhoop gereden door fietsers en scooters ( heeft echt nut om daar zo als laatst 2 weken te controleren en dan niet meer). En o ja gemeente..neem eens in de APV op dat fietsen, brommers en scooters niet op parkeerplaatsen en aan lantaarnpalen en hekjes rond bomen vasrgezet mogen worden. Meeste inwoners hebben een eigen ruimte om hun fiets of scooter te stallen maar zijn te lui om ze daar neer te zetten. Anderen kunnen terecht in de openbare stallingen of fietsenrekken. Dat laatste is trouwens ook een spuuglelijk gezicht, zoveel rekken op de mooie grachten, zie bijv langs de Oude Rijn. Maakt het aangezicht van de binnenstad er echt niet mooier op.

    • a. alleen geschikt voor mensen die goed ter been en voldoende kracht hebben
      b. heb je al een electrische fiets geprobeerd omhoog te duwen?

  3. Een inwoner van Leiden op

    Je fiets op straat ergens tegenaan gooien is makkelijker dan hem in een stalling zetten. Daarom opnemen in de APV dat dat niet mag.

  4. Johan Pots

    Het help allemaal niets. Toe n de fietsparkeerkelder net open was, liepen er mensen om de fietsers naar de parkeerkelder te wijzen. Toen was het voor de VD helemaal schoon. Er werden zelfs labeltjes aan fietsen gehangen om te wijzen op de fietskelder. Momenteel kan je niet over de stoep met een kinderwagen of een rolstoel tussen de geparkeerde fietsen en de gevel. Maar het is vechten tegen een kwaad iets wat niet is uit te roeien.

  5. Gisteren was het weer raak in de Breestraat: eerst moest ik (voetganger) voor fout geparkeerde rijwielen uitwijken naar de weg en even later werd ik door een scooteraar bijna omvergereden op het trottoir. Zoiets is geen uitzondering maar regel, en niet alleen in de Breestraat.
    Dus, college en gemeenteraad, handhaven, handhaven en handhaven, consequent en permanent. Ik herhaal: handhaven, handhaven en handhaven, consequent en permanent. Begrijpen jullie het eindelijk, college en gemeenteraad? Nee, nog steeds niet? Dan is er geen hoop meer voor Leiden.

  6. Sonja Bierenbroodspot op

    Vroeger was de Beestenmarkt het afvoerputje van de stad. Elk evenement dat de gemeente elders in de stad niet kwijt kon werd op de Beestenmarkt neer gezet. Tegenwoordig gaat dit in goed overleg met de gemeente en ondernemers.

    Tegenwoordig is de Beestenmark een parkeerstalling voor fietsen.
    Nadat er in de Stationstraat bijna geen fietsen mee geplaatst mogen worden word alles “gedumpt” op de Beestenmarkt. Waardoor hier nu een groot aantal met fietsen staan die nooit meer gebruikt worden. Ook de overlast van heel erg veel fietsen is groot. De Beestenmarkt is wandel gebied en geen fietsenstalling waardoor je met heel veel dagen wandelend het plein bijna niet op kunt. Helaas word er niet gehandhaafd want de handhavers hebben het veel te druk met het in beslag nemen van reclame borden van winkeliers. Onder het mom van ” de borden staan zo lelijk als toeristen de stad in lopen”

  7. Johan Volkers

    In Tilburg werden gewoon alle fietsen ‘geveegd’.
    Nou, als je dan steeds je fiets moet ophalen, word je het echt wel zat. Dan zet je je fiets echt wel in de stalling!

  8. De bouwcontainers voor de Hudson in de Breestraat staan gewoon op de blindenstrook. Bedankt Gemeente! Jullie hebben hecht oog voor minderbedeelden. In alle opzichten. Het zal met de fietsen niet anders gaan.

  9. Frits heeft gelijk. Zonder actieve en blijvende handhaving heeft een dergelijk initiatief geen enkele zin. Als ik dit vergelijk met de handhaving op fietsen zonder verlichting, fietsen met een smartphone in de hand en fietsen op de voetpaden, dan vrees ik voor het ergste: symbool politiek.

    • Een Leids burger op

      Maar ook het omgekeerde geldt: zonder deugdelijke voldoende fietsparkeerplaatsen zetten mensen hun fiets juist maar ¨overal¨ schots en scheef neer. Daar valt niet tegenop te handhaven.

  10. Jasmijn de Vries op

    Het aanpakken van wees-fietsen is inderdaad een goed plan.
    Ik kan regelmatig mijn fiets lastig kwijt in de stad om veel plekken bezet zijn door fietsen zonder zadel / met twee lekke banden / met gras vastgegroeid aan de straat / zonder ketting / verbogen wielen etc

  11. Deze vakken trekken alleen maar meer fietsers aan. Zonder actieve handhaving (fietsen gelijk weghalen zodra deze buiten de vakken staan) heeft dit plan geen enkele zin. Omdat ongeveer 95 procent van de fietsers naar de markt gaan is mijn voorstel: markt 25% kleiner maken en daar grote parkeervakken plaatsen!

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Arjen Kennis

Je bent nu offline