Leiden spoort Leiderdorp aan in te stemmen met 70 op Oude Spoorbaan

16

Het Leidse college van burgemeester en wethouders heeft een brief gestuurd aan hun Leiderdorpse collega’s waarin het belang van de aanleg van de Leidse Ring Noord (LRN) nog eens wordt benadrukt. Het gaat dan met name over het tracédeel Oude Spoorbaan dat op Leiderdorps grondgebied wordt aangelegd met Leids geld.

De Leidse raad nam het zogeheten kaderbesluit in november vorig jaar. In Leiderdorp zou dat enkele dagen later ook gebeuren, maar ruzie binnen de coalitie over de maximumsnelheid op de Oude Spoorbaan liep zo hoog op dat het college viel over de al in 2016 met Leiden en de provincie afgesproken snelheid van 70 kilometer per uur.

Leidse bijdrage aan Leiderdorps asfalt onder druk
De nieuwe coalitie die begin dit jaar in Leiderdorp aantrad, nam bewust geen standpunt in over de snelheid op het maaiveldgedeelte van de weg tussen de Leyhof en de Boterhuispolder. De raad heeft daardoor ruimte om alle argumenten nog eens te wegen, zo was daarbij de motivatie. Druk uit Leiden is er wel en flink ook. De Leidse gemeenteraad nam half november niet alleen een besluit over de Leidse Ring Noord, maar schaarde zich ook achter een motie van D66 waarin wordt gesteld dat Leiden niet meebetaalt aan de Leiderdorpse tracédelen als de snelheid op de Oude Spoorbaan wordt verlaagd van de beoogde 70 kilometer per uur naar 50. Het gaat daarbij om een Leidse investering van ruim 25 miljoen euro.

In de vrijdag verstuurde brief zet Leiden alle afspraken die de afgelopen jaren tussen Leiden en Leiderdorp werden gemaakt over de nieuwe ringweg nog eens op een rij. Inclusief het belang van een goede doorstroming op de hele LRN en daarbij hoort een snelheid van 70 kilometer per uur. Dat was al een compromis, want eigenlijk wilde Leiden dat er 80 gereden zou worden. Bij een snelheid van 50 kilometer per uur, zo is de vrees, gaan automobilisten toch weer gebruik maken van alternatieve routes. “70 is nodig om te voldoen aan een robuuste, betrouwbare en aantrekkelijke ring”, zo schrijft het Leidse stadsbestuur aan Leiderdorp. “Belangen met betrekking tot leefbaarheid in omliggende straten en het vrije zicht op de polder zijn in de besluitvorming bovendien al uitvoerig meegewogen.”

Leiderdorpse raad nu aan zet
Hoewel de Leiderdorpse coalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie-SGP dus formeel op voorhand geen standpunt heeft ingenomen over de maximumsnelheid, waren zowel VVD, CDA als de ChristenUnie-SGP eerder voorstander van 70 kilometer per uur. Daar staat tegenover dat coalitiepartij D66, verklaard voorstander van 50, samen met de oppositiepartijen GroenLinks, PvdA en de Lokale Partij Leiderdorp ook 50 kilometer per uur aan een meerderheid zou kunnen helpen. De kans dat dat gebeurt lijkt echter nihil. De partij brak immers de coalitie-onderhandelingen met genoemde partijen af en vormde een nieuw bestuur met de voorstanders van 70. Gebrek aan vertrouwen het eens te worden over regionale samenwerking was daarbij een belangrijke reden om de onderhandelingen af te breken.

Leiderdorpse voorstanders van 70 kilometer per uur wijzen er bovendien op dat als er 50 gereden gaat worden, er geen maatregelen genomen hoeven te worden. De overlast voor bewoners van de Leyhof zou dan wel eens groter kunnen zijn dan een weg waar 70 wordt gereden, inclusief allerlei te nemen maatregelen om overlast tegen te gaan.

Op 30 maart staat de besluitvorming over de LRN op de agenda van de Leiderdorpse gemeenteraad.

Delen

16 reacties

  1. Sari Oostra

    50km daar is prima. Veel te gevaarlijk voor de fietsers en voetgangers, die moeten daar ook kunnen oversteken. Het is maar een klein stukje. Daarna kan er weer 80 gereden worden (n445)

  2. Zit de VVD soms in het Leidse college? Van die partij zou je zo’n plan verwachten.

  3. Suzan Dirkx

    Maar vrijwel niemand rijdt er nu 50. Ik heb regelmatig harder rijders op.mijn bumper hangen als ik er netjes 50 rijd. Dus het zal weinig uitmaken. Doe maar 70

  4. Het lijkt dus weer Draai66 te zijn die uiteindelijk de doorslag gaat geven. Alles voor het regeringspluche, niets voor de inwoners. Kiezers van Draai66 weten nu waar ze aan toe zijn; het kan zowel 50 of 70 zijn. Dat hangt er vanaf. Waar de meest stemmen te halen zijn. Principes hebben we niet. Dat heet met een moeilijk woord ‘pragmatisch’. In gewone-mensen-taal: kiezers bedonderen.

    • Ga eens kijken bij de Stierenbrug in het spitsuur, en de weg daarnaartoe vanaf de N11 en verder langs de Zijl.
      Ze hadden gewoon de oorspronkelijke ringweg meten maken (vanaf se Spanjaardsbrug tot de Baanderij ligt die er al), maar toen lag Leiderdorp ook als dwars.

  5. Clowneske Leidse argumenten. Ik neem bestuurders anno nu al nauwelijks serieus maar het argument dat 50 per uur op de 1000 m Oude Trambaan autorijders alternatieve routes zou laten kiezen is gewoon lachwekkend. Er is één alternatief, de rode golf route over de Leiderdorpse Engelendaal. Wie zou die kiezen om 15 seconden snelheidswinst tussen 50 en 70 p/u …?

  6. Joost Kooreman

    Minimaal 70, al vaker gezegd was / is van oorspong een B weg waar 80 de limiet is pas na bouw Leyhof is het naar 50 gegaan. Met hedendaagse auto’s etc is 70 prima te doen maar dan wel handhaven.

  7. Brigitta K op

    Mogen we dan straks ook 70 rijden op de Willem de Zwijger? Die wegindeling vraagt er ook om

  8. Gert Boersma op

    Het argument dat men bij 50 per uur kiest voor alternatieve routes begrijp ik wel. Maar dit is eenvoudig op te lossen door voor alternatieve route een maximum van 30 kilometer per uur in te stellen.

    • Welk alternatief dan? De Engelendaal met zijn rode golf? Kom nou! Dat slaat helemaal nergens op. Het is puur prestige en macht, dit geouwehoer. De hele Willem de Zwijgerlaan wordt nota bene 50 getufd. Nooit stond of staat de Oude Trambaan vol. Dus wat is nou Leiden haar probleem?

  9. Tja Leiden ramt dit graag door iedereen zijn strot. Op http://www.max50.nl/ zijn alle argumenten te vinden en zie duidelijke bewijzen dat er meer na dan voordelen zijn voor leiderdorp en Leiden.

  10. Ga eens kijken bij de Stierenbrug in het spitsuur, en de weg daarnaartoe vanaf de N11 en verder langs de Zijl.
    Ze hadden gewoon de oorspronkelijke ringweg meten maken (vanaf se Spanjaardsbrug tot de Baanderij ligt die er al), maar toen lag Leiderdorp ook als dwars.

    • Inderdaad. Maar dan wel eenrichtingsverkeer Leiden uit bij de Stierenbrug, Spanjaardsbrug en Zijlbrug. Want verkeer vanuit Leiderdorp in Leiden kunnen we ook missen als kiespijn. Als we dan toch alleen maar aan ons eigen postzegeltje denken…..

  11. Wat is iedereen weer met zijn eigen postzegeltje bezig. Van een regionale samenwerking is weinig te bespeuren. Hopelijk grijpt de provincie snel in.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline