Raadslid GroenLinks: college kan meer doen voor autoluwe binnenstad

28

De Leidse gemeenteraadsfracties D66, GroenLinks en PvdA vragen het college het Rapenburg autovrij te maken. De drie partijen vormen een meerderheid in de raad, en vormen samen een coalitie. In het beleidsakkoord van het stadsbestuur staat dat de Leidse binnenstad autoluw moet worden. “Die ambitie kan bij het college iéts omhoog”, aldus GroenLinks raadslid Emma van Bree, mede-ondergetekende van de schriftelijke vragen.

“Het Rapenburg is één van de mooiste grachten die Leiden heeft, het zou visueel nog aantrekkelijker zijn als er minder auto’s op de kade staan”, aldus Van Bree over de monumentale gracht. “Daarnaast is het relatief makkelijk de kades autovrij te maken, gezien het niet een doorgaande weg is.”

GroenLinks-raadslid Emma van Bree in gesprek met verslaggever Rolf Eijgenraam over de schriftelijke vragen over een autovrij Rapenburg.

Emma van Bree wijst erop dat in beleidsstukken nog niet concreet het Rapenburg wordt benoemd als potentiële autovrije of autoluwe zone, maar dat dit wel naadloos zou aansluiten op de in het beleidsakkoord beschreven ambitie om in de binnenstad meer autovrije straten te creëren. Nu de parkeergarage onder de Garenmarkt geopend is, is het volgens de fracties tijd de monumentale gracht van autoverkeer te ontdoen. Belangrijkste redenen die de partijen aanvoeren zijn het creëren van meer ruimte voor groen, fietsparkeren en het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Voetgangers
Een brief die de Voetgangersbeweging afdeling regio Leiden aan het college stuurde, was koren op de molen voor de drie coalitiepartijen. Daarin bepleit de organisatie aan beide kades van het Rapenburg het parkeren van auto’s te verbieden. Naar aanleiding van de brief hebben de drie partijen de schriftelijke vragen gesteld.

Verslaggever Cor van der Velden in gesprek met Boudewijn Leeuwenburgh en Wilna Lubbers van de Voetgangersbeweging Nederland over een autovrij Rapenburg.

“Wij willen niet zozeer dat het Rapenburg autovrij wordt, maar vooral dat het parkeervrij wordt”, aldus Boudewijn Leeuwenburgh, voorzitter van de Voetgangersbeweging Nederland. Wat de vereniging betreft, moeten de parkeerplaatsen ruimte maken voor fietsenrekken. “De parkeeroverlast en het lelijke van die auto’s op de kade, dat willen we voorkomen.” Ook Leeuwenburgh wijst erop dat automobilisten nu in de ondergrondse parkeergarages onder de Garenmarkt en Lammermarkt terecht kunnen.

Gevaarlijk
Volgens Wilna Lubbers, penningmeester van de Voetgangersbeweging, is er sprake van een gevaarlijke verkeerssituatie. “Op het Rapenburg zie je vrij veel verkeer van verschillende soorten – zowel voetgangers, fietsers als auto’s – met name wanneer de stoepen vol staan (met geparkeerde fietsen, red.), moeten voetgangers op de weg lopen en moeten auto’s en fietsers uitwijken. Dat is een gevaarlijke situatie.”

Delen

28 reacties

  1. Albert Boon op

    En op de Oude Vest ook de auto’s weg. Doorgaand verkeer kan over de Langegracht. Parkeren in de garage. Nu is de stoep veel te smal en vaak vol fietsen.
    Historische steden zouden autovrij moeten zijn. Zeker binnen de singels. Denk eens aan Italië waar steden als Luca of Florence een autovrije binnenstad hebben.
    Zet m op gemeentebestuur. Doe je best.

    • Weet je wat ze moeten doen die fietsen van de stoep halen en de voetgangers moeten niet zo met ze 3 en naast mekaar lopen op de weg. Het zijn zeker weer mensen die er niet wonen die zo zeuren

    • Hogelandsekerkgracht is een goed voorbeeld van hoe mooi het kan worden. Bijvoorbeeld de straat Garenmarkt leent zich daar nu ook uitstekend voor, nu de garage onder het gatenmarktplein af is.

  2. Wat heerlijk, geen auto’s op het Rapenburg. Wat mij betreft mag de hele binnenstad autovrij. Goed voor het milieu en ook voor het aanzicht.

    • Nou mijn man met MS wil ook nog graag ergens naar toe leuke plannen maar als je slecht terbeen bent heb je dr niks aan

      • Nog nooit van een taxi of het stadsparkeerplan gehoord?
        Niet denken in beperkingen, maar in mogelijkheden!

        • Stadsparkeerplan neemt je niet mee als je in rolstoel zit en ovshittaxi gebruiken we niet omdat die lui geen afspraak nakomen en je uren moet wachten of ze komen helemaal niet en dan mag dr 1 iemand mee en mijn kinderen moeten dr dan maar achteraan rennen zeker ?

  3. Ouderen van het Rapenburg en aangrenzende stegen en grachten kunnen dan verhuizen naar de buitenwijken of in zo’n afzichtelijke blokkendoos gaan wonen met garage. Alle panden op het Rapenburg en in de stegen die daar op uitkomen verkameren. De verloedering van Leiden op en top! Wat weer een vreselijk plan. Wordt er ook nog iets aan bewoners gevraagd? Hoe gaat het wanneer iemand moet verhuizen? Hoe krijgen mensen hun zware spullen thuis? Wanneer je slecht ter been bent, hoe kom je thuis uit de Garenmarktgarage vooral ‘s avonds laat als vrouw alleen en als het heel slecht weer is, b.v gladheid? Het is niet alleen het Rapenburg, maar ook de Kolfmakersteeg, Nonnensteeg, 5e Binnenvestgracht, Scheepmakersteeg, Vliet, Doelensteeg- en gracht zijn niet meer bereikbaar. Mensen die slecht ter been zijn kunnen niet meer naar de Hortus of museum voor oudheden.
    Dit is duidelijk een plan bedacht door mensen die niet zelf op het Rapenburg of aangrenzende grachten of stegen wonen.

    • Nog uitgezocht dat de voetgangersbeweging bestaat uit één persoon uit de Merenwijk volgens de kamer van koophandel. Mevrouw van Bree woont in zuidwest,
      Het is makkelijk scoren wanneer je er zelf geen last van hebt.

  4. Absurde plannen uit de categorie luchtfietserij. Er zijn er zelfs bij die Leiden willen vergelijken met Luca of Florence. De bewoners in de binnenstad krijgen de wil van een klein links clubje opgelegd. Zulke plannen zijn ook makkelijk gemaakt als je er zelf niet woont.

  5. Een inwoner van Leiden op

    Natuurlijk weer bedacht door lieden die niet aan de grachten wonen, hun auto wel voor hun deur kunnen blijven parkeren, geen slechte gezondheid hebben, slecht ter been of op leeftijd zijn. En dan allemaal in plaats van auto’s fietsenrekken neerzetten? Nee, dat staat mooi op de grachten…Kijk eens op de Oude Rijn, staat echt spuuglelijk al die fietsenrekken daar en ook nog allemaal fietsen aan lantaarnpalen en hekjes rond bomen vastgemaakt. Doe daar eens wat aan, gemeente Leiden! Fietsen horen gewoon bij bewoners in hun schuur, berging of tuin of maak dan ook maar parkeergarages voor fietsen en/of verplicht gebruik van stallingen die er al zijn.

  6. Johannes van Dorpel op

    Prima plan, eerst het Rapenburg en dan de Oude Vest/Oude Singel autovrij. Stop de verloedering van onze mooie stad door al dat blik!

    En ja, ik ben boven de zeventig, maar er blijven vast wel parkeerplaatsen voor gehandicapten.

    • Een inwoner van Leiden op

      Johannes van Dorpel, alsof al die fietsen(rekken) de stad niet verloederen…

  7. Pascal Groen op

    En alle auto’s die daar stonden moeten nu blijkbaar de nieuwe garages in of in de wijken buiten de singel een plek zoeken.
    Of willen bepaalde partijen toch de Morspoortgarage behouden?
    Deze garage is nu eigenlijk zoals beloofd overbodig geworden nu beide garages klaar zijn.
    Maar gaat die garage ook weer weg? Afspraak = afspraak
    https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20180926_20849195/akkoord-over-morspoortgarage-verontrust-transvaal?utm_source=google&utm_medium=organic

    • De Morspoortgarage houdt bezoekers met de auto wel uit onze binnenstad. Gelet op stijgend autogebruik is het behoud van deze garage aan te bevelen.

  8. Lai Wah

    Alleen vergunninghouders in de binnenstad. Als je kan shoppen kan je ook nog wel 5 minuten lopen vanaf een parkeergarage.

  9. Een inwoner van Leiden op

    Lai Wah, dat is al eens voorgesteld op een informatie avond maar daar wil de gemeente niet aan want dan krijgen ze gedoe met de winkeliers, zeiden ze. Want tja, bezoekers moeten eigenlijk hun auto voor de winkel kunnen parkeren.

    • Inderdaad, de (buitenlandse) winkelketens lijken voor de gemeente soms belangrijker dan de inwoners.
      Overigens ben ik het als bewoner van de binnenstad wel eens met het ondergronds brengen van al het blik. Alleen erg jammer dat ik met een bewonersvergunning op de piekmomenten niet in de parkeergarage onder het garenmarktplein mag staan. Nu moet ik op donderdagavond en in het weekeind alsnog op straat staan terwijl het daar juist op piekmomenten ook erg druk is.

  10. Gaat niet lukken, gezien de ouders van de Haanstraschool aan het eind van het Rapenburg. Deze automaffia blokkeert iedere dag bij het uitgaan van de school ,de stoep, de rijweg, de hoeken, alle ruimte om hun kinderen in de auto te vervoeren naar hun huisje. Stel je eens voor dat die kinderen zouden moeten lopen, de prinsjes en prinsesjes. Nee, er zal wel een blatende VVD-politicus opstaan om dit Grote Onrecht te gaan bestrijden. Want wij hebbe ook rechte, wij wille onze auto overal neer kenne zette.

  11. De Hooglandse Kerkgracht is prachtig geworden nadat het parkeerterrein in het midden was verdwenen. Ook het Rapenburg en andere straten in de oude binnenstad zullen veel mooier worden zonder al dat gemotoriseerde blik. Leiden wordt er een aantrekkelijker stad door.

    • Een Leids burger op

      Maar een autoluwe binnenstad gaat wel tenkoste van wat daar direct buiten ligt.
      Want op de Hooigracht en Langegracht zal het dan drukker worden.

    • Een inwoner van Leiden op

      Frits 2020, klopt. Maar grachten nog mooier als ook alle fietsenrekken verwijderd worden want dat staat ook heel lelijk…

      • Dat is waar. Daar moet een goede oplossing voor worden bedacht, net als voor al die fout geparkeerde en de doorgang belemmerende fietsen. Daarna wel goed handhaven, anders hebben maatregelen geen zin.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Rolf Eijgenraam

Je bent nu offline