Geen zorgen over brandveiligheid bij opladen elektrische auto’s in Leidse parkeergarages

13

Een onderzoek van het consumentenprogramma Kassa van BNNVARA maakt duidelijk dat parkeergarages steeds gevaarlijker worden doordat er steeds meer elektrische auto’s in en bij de oplaadpaal staan. De risico’s ontstaan door de lithiumaccu’s die elektrische auto’s hebben. Als deze vlam vatten, is de brandontwikkeling snel en het vuur extreem heet. Een woordvoerster van de gemeente Leiden laat desgevraagd aan Sleutelstad weten dat de Leidse parkeergarages voldoen aan de wettelijk eisen rond brandveiligheid.

Kassa bezocht met veiligheidsdeskundigen diverse parkeergarages en die leken geen van alle brandveilig. Het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV) adviseert met verschillende praktische maatregelen om het parkeren en laden van elektrische voertuigen zo veilig mogelijk te laten plaatsvinden. In de Leidse parkeergarages zijn veel van deze maatregelen al toegepast.

Parkeergarages in Leiden
In Leiden zijn in zes van de acht parkeergarages, die in opdracht van de gemeente Leiden door P1 worden geëxploiteerd, laadpalen aanwezig. Op een totaal van ongeveer 2.600 parkeerplaatsen zijn er 49 gereserveerd als oplaadplek.

Een woordvoerster van de gemeente over de brandveiligheid in de Leidse parkeergarages: “Het gaat hierbij om goedgekeurde BMI’s (Brand Meld Installaties), die zorgen voor diverse (geautomatiseerde) maatregelen in geval van een brand. Tevens zijn er vlucht- en ontruimingsplannen.”

Voor alle garages geldt dat de oplaadplaatsen zich op de begane grond of in de nabijheid van een hellingbaan/uitrit bevinden. De oplaadunits hangen op borsthoogte aan de muur, wat het risico van aanrijding tot een minimum beperkt. Daarnaast is de bekabeling van de units goed weggewerkt. Voor elektrische auto’s die alleen in de garage worden geparkeerd, zijn geen aparte (veilige) parkeerplaatsen toegewezen.

Uitbreiding aanbod laadpalen
In 2019 is volgens de gemeente Leiden gestart met het monitoren van het gebruik en verbruik van de laadpalen. In overleg met de exploitant van de laadpunten wordt beoordeeld of het aantal laadpalen toereikend is. Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen om het aantal laadpunten in de parkeergarages uit te breiden.

Nog geen richtlijnen of regelgeving
Medio dit jaar moet aan de hand van een landelijk onderzoek naar de toename van het aantal elektrische auto’s ook duidelijk worden welke maatregelen of nieuwe voorzieningen nodig zijn voor de toekomst van parkeergarages. Er is nu nog geen vaste eis of protocol waar een garage aan moet voldoen. De woordvoerster zegt dat de gemeente Leiden de uitkomst van het onderzoek afwacht en stemt eventuele vervolgacties hierop af.

Delen

13 reacties

    • Met een geel hesje uit China tussen de shag rokende boze burgers verpozen is nog veel gevaarlijker!!!
      In een handomdraai is er niks meer van het synthetische protestattribuut over en zit u met de handen in het haar.

  1. Bij zelfontbranding van een Lithium accu komen zeer toxische verbindingen vrij. Voor de productie van Li accu’s zijn zware metalen nodig die uit Afrika geïmporteerd worden. Dus zoveel schiet het milieu er niet mee op.

  2. Geloof de gemeentelijke woordvoerder maar. In Leiden doen ze namelijk alles veel beter dan elders in ons land, perfect zelfs. Er is dus ook nu helemaal niets aan de hand. U kunt rustig gaan slapen. Zzzzz…

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Arjen Kennis

Je bent nu offline