Zorgen om verkeer blijven bij omwonenden Lead Leiden

22

Donderdag presenteerde ontwikkelaar Red Company uit Rotterdam de resultaten van een aantal verkeersonderzoeken aan belanghebbenden bij het bouwproject Lead Leiden dat voorziet in drie woontorens langs de Willem de Zwijgerlaan met in totaal 580 huur- en koopwoningen. Het ging daarbij om parkeren, de ontsluiting van het nieuw te bouwen complex en de toename van het aantal verkeersbewegingen in de omliggende straten.

Chris de waard in gesprek met enkele omwonenden en ontwikkelaar en architect Nanne de Ru van Read Company.

De verschillende belangen blijven lastig te combineren, zo bleek opnieuw tijdens de bijeenkomst in Het Gebouw waar de gemoederen een aantal keren flink opliepen. Opvallend was wel dat de ontwikkelaars naast kritiek ook veel lof toegezwaaid kregen. “Red Company steekt keer op keer de nek uit. Ook nu weer met extra onderzoeken en een fantastisch groenplan.” De plannen voor een groene inrichting van de omgeving vallen inderdaad goed bij de buurt. Ondanks de enorme bouwmassa die er wordt gerealiseerd neemt het groen slechts marginaal af. Van 42 procent naar 41 procent. En dat is nog zonder de groene daken die de Leadtorens krijgen. “Ik ben verliefd op Stefan”, riep één van de toekomstige buren van het bouwplan aan het eind van de avond over de door Red Company ingeschakelde tuinarchitect.” Niet zozeer over de persoon maar over de plannen en de manier van presenteren. Om er nog wel aan toe te voegen dat de hele participatie in haar ogen een grote show is en ook de torens ongewenst blijven.

Gemeente te afwezig
De gemeente Leiden kreeg juist veel kritiek op het proces tot nu toe. Bewoners voelen zich niet serieus genomen door de gemeente die gisteren alleen enkele ambtenaren naar de bijeenkomst in Het Gebouw stuurde. “We willen dat de beslissers hier zijn”, verwoordde een van de wijkbewoners het gevoel van velen. Er waren inderdaad geen raadsleden aanwezig en ook bouwwethouder Spijker werd gemist. “Fleurtje Spijker neemt onze kritiek niet serieus”, vond een van de omwonenden die er daarom ook geen moeite mee had de wethouder te kleineren. Ontwikkelaar Nanne de Ru van Red Company vond dat vervelend en hield de aanwezigen voor dat zijn ervaringen met de gemeente Leiden juist heel positief zijn. “We werken in heel veel steden en vaak is participatie niet veel meer dan een inloopavond. Dat is hier echt veel beter geregeld.”

Zorgen blijven, meer onderzoek nodig
Het mooie groenplan nam veel zorgen bij omwonenden overigens niet weg. De enorme hoeveelheid informatie die gisteren werd gepresenteerd op het gebied van parkeren, de ontsluiting van het nieuwe gebouwencomplex en het toenemende aantal verkeersbewegingen zorgde ook voor nieuwe vragen. De antwoorden zijn er nog niet altijd en dus worden veel zaken nader onderzocht. Extra opties voor de ontsluiting van de nieuwbouw bijvoorbeeld, zodat omliggende straten minder worden belast als er straks honderden bewoners en hun bezoek dagelijks de parkeergarage in- en uitrijden.

Fiets koning bij Lead
Door de nieuwe parkeernormen die Leiden invoert komen er straks veel minder parkeerplekken voor auto’s dan bij de planontwikkeling nog waren opgenomen. In plaats daarvan komen er wel veel extra fietsplekken. Zo’n 1.800. “En voornamelijk op de begane grond”, zegt ontwikkelaar De Ru. “We maken de fiets echt koning.” Alleen bij de hoge woontoren die direct naast de Willem de Zwijgerlaan komt te staan zijn de fietsplekken op de eerste en tweede verdieping ingetekend. Een lift brengt de fietsers van en naar de stalling. “Veel te omslachtig vrezen veel mensen die bang zijn dat er honderden fietsen rond het gebouw neergezet zullen worden, omdat fietsers nu eenmaal niet allemaal de moeite zullen nemen om hun rijwiel netjes te stallen. Om dat tegen te gaan zal de beheerder die het gebouw krijgt daar tegen gaan optreden.

Delen

22 reacties

  1. Rob Linden

    red company een vastgoedontwikkelaar…..iets met slager en eigen vlees misschien? kan dit echt niet door andere bureau’s gedaan worden met verkeersontwerpkennis? ik weet het niet dus daarom vraag ik het mij af.

  2. Harry de Weert op

    Die nimby’s die blijven maar zeuren. Zij hebben zelf lekker een huis in Leiden maar dulden niemand in hun buurt. Hoe asociaal is dat!

    • Harry dit slaat nergens op niemand is tegen woningbouw op dat stuk grond maar wel tegen de manier waarop zonder parkeer gelegen heid zonder goede ontsluiting met willem de zwijgerlaan de natte droom van groenlinks dat als je geen parkeerplekken maakt mensen hun auto weg doen is grote natte droom wij zouden graag verhuizen maar mijn man heeftMS dus we hebben dringend gelijkvloers nodig maar zonder parkeerplek kunnen wij daar niet wonen en voor invalideparkeerplek is hij nog te mobiel

  3. What condition has symptoms including ringing buzzing and ringing in the ears or head?

    Plus, I like the idea of being able to drink legally, even if I still don’t like the taste of beer.

    prostate turp

    By doing this, the pain relief product is placed where you need it most (say, the knees) rather than being distributed throughout the body.

    buy ventolin nebules

    Chantix, a Pfizer product, heavily promoted for use in smoking cessation has several negative side effects that can lead to serious medical problems and even death.

    fktrpr94f
    Since it acts at the source of the problem it helps to fight insulin resistance and also prevents and delays the onset of type 2 diabetes which leads to impaired glucose tolerance and insulin resistance.

  4. Herman de Lange op

    Proppen, proppen, proppen! Druk, druk, druk. Mensen stapelen. En alles moet dan op dat kleine plekkie? Ik zou dr voor geen goud willen wonen. Kan het ook niet betalen gok ik zo.

    • Fleurtje zal er vast bij zijn bij de eerste paal, het pannebier en de opening. Als er maar camera’s bij zijn. Lastige vragen? Nee, kinderen he, vakantie, vliegen, drukdrukdruk.

  5. Martijn Kooijman

    Hoop dat ze snel van start kunnen gaan. Echt een prachtig plan, past helemaal bij dat stukje Leiden.

    Snap de buurtbewoners van de wijk Nieuw Leiden ook wel hoor. Dat ze het jammer vinden dat straks hun eigen ontworpen design woning in de schaduw komt te liggen en ze stress krijgen waar ze hun derde auto moeten parkeren.

    • Ir. E. van der Pik op

      Kijk nog eens naar de situatie, dan zie je dat Nieuw Leiden nooit in de schaduw kan komen te liggen. Dat ze parkeerstress krijgen, komt niet zozeer door de derde auto (van kind dat geen eigen huis kan betalen dus thuis blijft wonen maar wel naar zijn baas moet, beide ouders moeten sowieso werken) maar doordat die 500+ nieuwe gezinnen ook voor het grootste gedeelte met hun auto naar hun werk moeten maar geen parkeerplek c.q. -vergunning krijgen. En hoe kom je in de spits je wijk in of uit? Dáár hebben de genieën van het stadsbestuur geen boodschap aan.

      • Gewone burger in Leiden op

        Exact. Jij snapt het. Dat worden dadelijk 580 fietsen buiten op de stoep gepleurd, waar iedereen over struikelt etc. Een grote bende dus.

  6. Ik vind het echt een schitterend plan en hoop van harte dat de bouw snel begint! En als de gemeente de fiets fout fiets weg methode hanteert voor rond zwervende fietsen dan is dat probleem ook uit de wereld en blijft het in de nabijheid van LEAD ordelijk.

    • A.M. Slingerland op

      Ben jij niet heel toevallig werkzaam bij de gemeente, dhr. Van Deutekom? Bij de afdeling planologie? Dan snap ik wel dat je van kamp pro bent. Omwonenden willen er overigens ook een bouwproject, hoor, net als de gemeente. Maar dan wel minder massaal. Oorspronkelijk stond er namelijk een bouwproject gepland met 162 appartementen en niet met 580.

  7. Martine heeft gelijk. Het parkeerbeleid rond dit project is niet realistisch. Nieuwe bewoners die de huur van deze appartementen kunnen betalen hebben veel vaker een auto nodig voor hun werk, dan waar de gemeente van uit gaat. Dat betekent dat de parkeer overlast wordt afgewenteld op de woonwijk erom heen. Daar is de huidige parkeerdruk al hoog, dus dit gaat de nodige spanningen opleveren. Prima dat er voor fietsen een parkeer gelegenheid wordt aangelegd, maar zonder parkeer ruimte voor auto’s zullen veel appartementen leeg blijven.

  8. Zo te zien is de buurt rondom Lead inderdaad erg betrokken. Een klein clubje mensen. Allemaal komen zij op voor hun persoonlijk belang. Dat is hun goed recht. Maar laten we snel doorpakken met dit project. De spelregels zijn helder. Ook voor de toekomstig bewoners. De gemeente zou voor bewoners van Lead geen parkeervergunningen moeten afgeven. Enkel parkeerplekken ondergronds horend bij Lead. Daar betalen de bewoners van Lead dan ook voor. Probleem met toename verkeer afgewimpeld.

  9. Overvoer de aanwezigen met zelfgemaakt verkeersonderzoek, en hoop dan maar dat iedereen daar in trapt. En de gemeente is afwezig. Vriendjes van dat geweldige arcitectenbureau? Follow the money…

    • Vreemde onderneming, een schimmige constructie daar in Rotterdam. Ik telde 17 bedrijfsnamen op hetzelfde adres, veel officieel zonder werknemers, Canadese eigenaar, alles besloten. Zal wel vanwege de belastingen zijn. Hun website is in het Engels, natuurlijk ,dat staat modern. Een belachelijk hoge toren neerzetten, de wethouder heeft haar permanente herdenkingstoren, vol kippenhokken. Zodra de toren klaar is (brandveilig??) verdwijnt het bedrijfje en is dan niet meer traceerbaar of aansprakelijk. Woningbouw daar is goed, ook in de hoogte, maar dit is megalomaan en schuift alle (verkeers-)ellende naar de randen. En de wethouders maar grijnzen.

  10. Hoe reëel is het dat toekomstige bewoners veel geld willen neerleggen voor een klein appartement waar je ook nog geen auto mag hebben? Niet alles kan met fiets of OV.
    Worden het dan geen doorgangswoningen voor mensen tot ze íets beters kunnen vinden?

    • Exact, goede opmerking! Zo’n plan is alleen realistisch als er een spoor achterlangs loopt. Zet die toren maar aan de Schipholweg neer, naast die andere foeilelijke torens van Achmea. Dit plan gaat alleen maar chaos voor de buurt opleveren, kun je op je vingers uittellen. Dit is weer het zoveelste project dat de Leidenaren door hun strot geduwd wordt. Maar ja, zo gaat dat in Leiden.

  11. Een omwonende op

    Omwonenden zijn geen Nimby’s maar Wimby’s. Het gaat ze helemaal niet om niets in hun backyard, maar om WHAT in hun backyard. En dat is wel even iets extreems: drie megatorens met 580 appartementen!

  12. Het zwembad kunnen ze overigens verplaatsten naar het Koningsparkje. Dat slaat tenslotte blank bij de eerste de beste regendruppel die valt. Scheelt weer een verdieping.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline