De Anna Paulownastraat en de Julianastraat in de Leidse wijk Noorderkwartier Oost worden eind dit jaar opnieuw ingericht. Het 1,6 miljoen kostende project vormt de start van het klimaatadaptief maken van de wijk. Bij de herinrichting van de straten wordt zo’n 70 vierkante meter openbare ruimte vergroend, waardoor water beter kan weglopen bij harde regen. Ook blijft het dan koeler tijdens periodes van grote hitte. De werkzaamheden nemen naar verwachting een half jaar in beslag.
Chris de waard in gesprek met wethouder Ashley North over de maatregelen die genomen gaan worden om enkele straten klimaatadaptief te maken.
In de twee straten worden bomen bijgeplant en struiken aangeplant. Door de keuze van bomen en struikgewas moet de boel ook biodiverser worden. Verder worden boomspiegels groter en worden er vijf parkeerplaatsen opgeheven. Daarvoor in de plaats komen extra fietsparkeerplekken. Die krijgen bovendien waterdoorlatende bestrating, waar ook stoepplantjes kunnen groeien. De speciale bestrating gaat bovendien uitdroging van de ondergrond tegen en ook bodemdaling.
Ook bewoners zelf kunnen aan de slag met het vergroenen van hun straat. Bij de herinrichting wordt rekening gehouden met geveltuintjes.
21 reacties
Klimaat bestendig knetter gek zijn zr
Want jij vind dat de bewoners in de straat wateroverlast en bodemverzakking voor lief moet nemen ?
Hij vindt helemaal niets en wil vermoedelijk alleen maar schelden op de overheid en anderen die hij door zijn beperking niet begrijpt.
Als ze dan dezelfde bestrating gebruiken als in de kooi na de riolering werkzaamheden, één en al groen de stoepen daar.😉
Goede zaak, want deze stad is al voldoende versteend!
Groene aanslag, lekker glippen en glijden, je heup breken…goed bezig hoor!
dan mag ik hopen dat het beter bestraat wordt…jeetje bernardkade is niet meer te doen met je fiets…maar niks te zeggen hoe ze de anna palownastraat gedaan hebben..ziet er niet uit..
En weer 5 parkeerplaatsen minder. Moeten de auto’s maar op de stoep zetten 😜
Nee, gewoon op parkeerplaatsen elders. Beetje domme opmerking van jou… zucht.
Of die heilige kankerverwekkende koe wegdoen, of zo.
Yvette, Sonja heeft wel een beetje gelijk. Het gaat er heus niet om dat ze dan elders zou moeten parkeren. Probleem is dat de gemeente al jaren parkeervergunningen blijft afgeven, terwijl er niet genoeg plekken zijn. En als er dan weer 5 parkeerplekken worden opgeheven, wordt het parkeerprobleem alleen maar groter. Gemeente zou moeten beginnen om bezoekers van de stad alleen in de nieuwe parkeergarages te laten parkeren. Ik zie nu bewoners soms al een half uur rondrijden om een parkeerplek te vinden. En dan straks weer al die fietsen die kriskras neergegooid worden op die plekken. Is ook een lelijk gezicht. Krijg je hetzelfde als in de binnenstad langs de grachten…zo’n rotzooi daar met die fietsen. Want tja, mensen met een fiets willen hem ook op straat voor de eigen deur stallen, ook als ze een tuintje of berging hebben. Kost teveel moeite om de fiets daar neer te zetten. Dáár zou de gemeente ook eens mee aan de slag moeten gaan. En laat fietsers dan ook betalen voor het parkeren van hun fiets op straat. Denk dat er dan nauwelijks meer fietsen buiten staan. Kunnen ze opeens wel op eigen terrein staan. Dan worden de leidse straten een stuk mooier.
Oh jee, Sonja kan de auto niet voor de deur zetten. Verschrikkelijk! Straks moet ze 20 meter lopen!!! Arm schepsel.
Afra van Leeuwen
Jackie, hopelijk kan jij je auto straks helemaal niet kwijt in je eigen wijk. Of reageer je alleen maar zo op Sonja omdat je geen auto hebt maar wel een fiets die je voor je deur wilt stallen?
Nee hoor, in mijn straat kan ik ook vaak niet parkeren, dan zet ik ‘m 2 straten verder en loop even naar huis. Geen probleem.
Jackie, op dit moment dus. Ben benieuwd of dat nog zo is als er 5 parkeerplaatsen minder zijn. Kennissen van mij die daar wonen, rijden daar nu al vaak minstens een half uur rond om een plek te zoeken en dat is meestal meer dan 2 straten verder. Sterker nog, soms hebben ze helemaal geen plek en moeten ze ver buiten hun eigen wijk parkeren.
Nou, het is vreselijk hoor……
Grappige is dat ik ’s morgens auto’s voorbij fiets die ik vervolgens na een kwartier op het bedrijventerrein weer tegen kom. Waarom willen al die mensen toch in de auto zitten?
Trouwens wel dom om een half uur rond te rijden, in die tijd kan je makkelijk een stukje lopen.
Oh jij parkeert ook in Stevenshof of Merenwijk als je geen plek vindt in je eigen vergunningsplichtige wijk? En ik moet geloven dat jij een half uur gaat lopen als je geen plek in de buurt vindt? Laat me niet lachen. Dan kun jij je auto altijd wel in een vergunningsvrije wijk zetten. Hebben je buurtbewoners meer kans op een plek in hun wijk.
Ik weet niet waarom je zo in de agressieve modus schiet, maar ik loop af en toe 10 minuten naar mijn huis ja. Ik laat mijn auto daar ook dagenlang staan omdat ik het meeste met de fiets doe.
Ik wil alleen maar aangeven dat veel te veel mensen aan hun auto geplakt zitten.
Sterker nog, toen ik nog buten Leiden werkte en ik de auto voor mijn werk ook nodig had, liet ik deze staan bij het transferium en fietste ik daar naar toe (ik was niet de enige trouwens). Waarom zou je je zo afhankelijk van je auto maken??
De zinsnede “70 vierkante meter openbare ruimte wordt vergroend” is er een om niet trots op te zijn. Het zou echt wat wezen als er a) niet meer zinloos gekapt wordt en b) ‘groen’ en ‘groenbeleving’ er echt weer toe gaat doen in Leiden
Wat een trieste bende daar, je wilt er niet dood gevonden worden toch? Zeg dat het niet waar is, het rioolputje van Leiden…