Leiden start met Ja-stickers voor ongeadresseerd reclamedrukwerk

45

Inwoners van Leiden die in de toekomst reclamefolders in de bus willen, moeten dat aan gaan geven met een Ja-sticker. Wie geen sticker plakt, krijgt voortaan alleen nog huis-aan-huisbladen en bewonersbrieven van de gemeente. Al het andere ongeadresseerde drukwerk mag dan niet meer worden bezorgd. Leiden kiest daarmee voor het zogenaamde ‘Amsterdamse model’.

De hoofdstad voerde de Ja-sticker per 1-1-2018 in en Leiden heeft even aangekeken hoe dat uitpakte. Procedures die werden aangespannen zijn door de gemeente Amsterdam gewonnen en dus staat de weg nu open voor het verder uitrollen van de maatregel die vooral papierverspilling tegen moet gaan.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Yvonne van Delft over het invoeren van een Ja-sticker voor wie wel reclame in de bus wil.

Voordat de maatregel wordt ingevoerd kan iedereen de komende zes weken een zienswijze indienen op de Leidse Afvalstoffenverordening 2020 waarin de nieuwe regel is opgenomen.

Delen

45 reacties

  1. Utrechtse model spaart nog meer bomen en afval. Daar moet je ook stickeren om huis-aan-huis-bladen te blijven ontvangen. Ongeadresseerde niet-commerciële uitingen (politieke propaganda, het woord gods etc) zijn gevrijwaard, helaas.

  2. Jan Dool

    De laatste maand krijgen we al geen enkele reclame folder in de brievenbus en ook niet het Leids nieuwsblad. Dus waar gaat dit over eigenlijk. Wij willen gewoon folders en geen gedoe met stickers.

  3. wat een bullshit allemaal heeft weer wat gekost om dat allemaal uit te werken,man man man wat een gedoe

  4. De Postcodeloterij houdt zich er in ieder geval alvast niet aan. Ze gaan gewoon lekker door met je maand in maand uit rot te spammen met hele pakketten papier waar je nooit om gevraagd hebt. Meerdere telefoontjes met de vraag om ermee te stoppen op je adres helpt niet.

    • Een Leids burger op

      De postcode loterij is zo´n bedrijf dat gebruik maakt van de sluwe truc zoals hieronder omschreven. Benieuwd wat de gemeente daar tegen gaat doen. 🙂

    • Precies dat dus, ze zijn zo slim om het adres met huisnummer erop te zetten, om het geen geadresseerde post te doen lijken, ook verbieden, maar hoe krijg je dit voor elkaar.

      • Nou mensen het is kinderlijk eenvoudig en werkt als een tiet. Ik krijg helemaal geen reclame meer, ook niet geadresseerd. https://www.postfilter.nl/

        Werkt prima, alleen niet wanneer organisaties uw gegevens hebben omdat u een relatie (klant/proefabonnement/donateur/begunstigde etc) met het bedrijf heeft of had. In dat geval kan u zich beroepen op het ‘recht van verzet’ (ook aan de telefoon, wanneer u nog telefoontjes krijgt maar al wel in het bel-me-niet register staat.). Alleen wanneer u een zakelijk bent ingeschreven bij de KvK lukt het soms niet om overal vanaf te komen. https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/jouw-gegevens-in-het-handelsregister/hoe-beperk-je-ongewenste-commerciele-benadering/

        • Beste Jaap, ik heb geen enkele relatie met de Postcodeloterij, noch in het verleden een proefabonnement gehad.(ik heb niks met loterijen of gokken) Van het recht van verzet heb ik meermaals gebruik gemaakt en ook het dreigen met de Autoriteit Persoonsgegevens (boeteregime) levert niks op bij die gasten. Dus zo kinderlijk eenvoudig is het nu ook weer niet om er van af te komen.

          • Van het recht op verzet is uiteraard geen gebruik te maken als u geen relatie met de verzender heeft gehad. Gewoon uitschrijven op het postfilter dus, de postcode loterij is een notoire geadresseerd reclamedrukwerk verstuurden. En zij reageren niet op uw retour afzender, maar naw wel op het postfilter aangezien u daarmee uw adres simpelweg uit de database verwijderd die zij gebruiken voor hun spam. Als het dan nog niet werkt…

          • In doos met baksten dr bin en naar hun antwoord nummer sturen ik heb ieder geval nooit meer post van ze gehad

      • De gemeente kan er niets tegen ondernemen. De regering zou het waarschijnlijk wel kunnen verbieden, maar of de neoliberalen dit willen?
        Een eenvoudige vorm van verzet is het spul terugsturen door Retour Afzender op de envelop te schrijven en er een paar stevige krachttermen aan toe te voegen.
        Ondanks een nee/ja-sticker krijg ik trouwens af en toe reclame van dubieuze meubelstoffeerders, snackbars, pizzaboeren, enz. in de brievenbus. Ik weet niet of er een centraal meldpunt voor klachten over dit milieuvervuilende ondernemerstuig is, en zo ja of klachten helpen.

      • Een leids burger op

        Dat klopt.
        Bij loterijen gaat het vaak om ongevraagde geadresseerde reclamepost in de vorm van ¨aan de bewoners van¨ en dan straatnaam en huisnummer.

  5. Een Leids burger op

    Een Ja-Nee sticker was voor wel huis-aan-huis bladen maar geen reclame troep.
    Ik heb zelf al jaren een Nee-Nee sticker op de brievenbus en dat werkt over het algemeen ook prima. Al krijg ik een enkele keer toch wel eens reclame rotzooi met de beschrijving :¨aan de bewoners van¨ en dan straatnaam en huisnummer.

  6. Frans van der Reijden-Chen op

    Op zich is een ja sticker een goed initiatief maar of er papier wordt bespaard is nog maar de vraag.
    De reclame folders worden aangeleverd op basis van het aantal huisnummers in een wijk.
    Er wordt, voor zover ik kan beoordelen, niet geregistreerd hoeveel huisadressen een Neen/Ja of Neen/Neen sticker hebben.
    Ik zie dan ook met grote regelmaat hele stapels reclamefolders met hun plastiek verpakking en huis aan huis kranten in de papierbak verdwijnen.
    Als de bron niet wordt aangepakt heeft een ja sticker geen enkele zin.
    Distributeurs van reclame folders zouden verplicht moeten worden om te registreren hoeveel ja stickers er zijn binnen een wijk en daar de productie op afstemmen.
    Hetzelfde geldt voor huis aan huis bladen met betrekking tot de Neen/Neen sticker.

    • Onjuist! De verspreiders (nu voornamelijk Spotta) inventariseren regelmatig hoeveel stickers er op de brievenbussen zitten.
      Alhoewel ze die inventarisatie wel door de bezorgers laten doen, dus of dat helemaal betrouwbaar is….

  7. Gaan we alle Amsterdamse idioterie navolgen ??
    Stickers zijn volstrekt overbodig : wat ik niet wil lezen gaat de afvalbak in.

  8. Nou, ik heb al geruime tijd de ja/ja sticker op mijn bus, maar al geruime tijd zie ik geen reclamefolders meer, omdat de bezorgers zo achterlijk zijn en denken dat t blijkbaar een nee/ja sticker is… Meermaals geklaagd bij Spotta, maar die doen er ook geen reet aan en sinds een paar weken ontvang ik van de Schakel inmiddels ook geen reclame meer…

    • KILLRDEVIL, van de Schakel krijg ik al jaren niks meer. Zelfs na steeds maar weer naar ze mailen, geven ze geen enkele reactie.Spotta doet er in onze wijk wel iets aan als je een klacht indient. Leids nieuwsblad wordt ook niet bezorgd 🙁

    • De schakel bestaat ook niet meer, dus dat zou kunnen😂.
      Verder kun je de folders prima op internet bekijken en dat zijn er nog meer ook!

    • Ff lezen, dan weet je dat het sowieso nog 6 weken duurt voordat de regelinh van kracht kan worden

  9. Ik zou ook heel graag een sticker willen hebben waarmee ik de de ‘aan de bewoners van dit adres’ buiten de deur kan houden. Doorgaans is dit de zeer agressieve en irritante reclamefolder van de postcodeloterij. Wat een ongelofelijk rotbedrijf is dat!

  10. Parbhawatie Raghoebar

    Altijd de goeie eruitwerken en dan met eindejaarskaarten rondlopen en geen enkel deur gaat open. En dan nog de vaste/trouwe bezorgers de wijk afpaken en maar klagen. Logisch niemaand wil werken, ook dagbesteding niet. En nu allemaal eisen niet vragen of ik hun een pakketje heb. Dan zo zielig!!!Omdat het december voorbij is

    • En deze, nog zo’n notoire spammer, kun je ook uitschrijven: https://www.bankgiroloterij.nl/klantenservice/uitschrijven.htm Maar het neemt niet de kern van het probleem weg, namelijk: waarom moet een consument allerlei omslachtige en tijdrovende handelingen verrichten om af te komen van ongevraagd en ongeadresseerd reclamedrukwerk? Waarom laten zowel de EU als de regering het afweten op dit punt v.w.b. het opstellen van wetgeving terwijl er wel voor geadresseerde/op naam gestelde reclame zogenaamde opt in regelgeving geldt? Het is inderdaad zoals een Leidse burger zegt, via een slinkse methode door het ongevraagde reclamedrukwerk expres niet op naam te stellen omzeilen dit soort direct mailbedrijven en loterijen de algemene opt in wetgeving van de EU en de lidstaten. Die juridische lacune moet worden opgevuld.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline