Ruim zeven maanden was het muisstil over de drie geplande woontorens langs de Willem de Zwijgerlaan in Leiden. Achter de schermen deden de gemeente en ontwikkelaar RED Company onderzoek en werd het ontwerp van het project dat de naam LEAD draagt verder uitgewerkt. De resultaten daarvan zijn nu bekend en worden over twee weken aan bewoners van de omliggende woonwijken gepresenteerd. Begin maart vindt een afsluitende informatiebijeenkomst plaats waarvoor binnenkort een openbare uitnodiging wordt verspreid.
Het project bestaat uit drie woontorens langs de Willem de Zwijgerlaan, waarvan de hoogste ongeveer 115 meter moet worden. Er werd veel aandacht besteed aan een gedetailleerde opzet voor het plan, voordat het in september 2018 aan de stad werd gepresenteerd. Al vrij snel keerde een groep fanatieke omwonenden uit de naastgelegen woonwijk Nieuw Leyden zich tegen het plan omdat de (toen nog) 560 geplande woningen niet passend zouden zijn voor de buurt. Ondanks aanhoudende protesten en een poging tot volksraadpleging ging de gemeenteraad in juni 2019 akkoord met voortzetting van het project, dat sindsdien verder is uitgewerkt op basis van een aantal uitgangspunten dat toen is meegegeven.
Hoewel de in Rotterdam gevestigde ontwikkelaar RED Company de verdere uitwerking van het plan eerst aan de buurt wil presenteren – ter afsluiting van het informatie- en participatieproces dat de afgelopen anderhalf jaar heeft plaatsgevonden – is al wel duidelijk hoe de woontorens er ongeveer uit moeten gaan zien. Vijfentwintig procent van de woningen wordt bestemd voor sociale huur en twintig procent bestaat uit starterswoningen. Voor de rest gaat het om een mix van kleine en wat grotere huur- en koopwoningen. Op een deel van de torens, die op de plek moeten komen waar nu nog een verouderd KPN-gebouw staat, komen groene terrassen die de torens visueel verbinden met een park dat rondom wordt aangelegd.
Gedeelde werkplekken en logeerkamers
Nieuw voor Leiden is een manier van bouwen waarin wordt ingezet op relatief kleine appartementen die worden aangevuld met uiteenlopende gemeenschappelijke ruimtes. Naast een zwembad, gedeelde werkplekken en een per app bereikbare conciërge, zullen er in de verschillende gebouwen bijvoorbeeld ook logeerkamers zijn en ruimtes die bewoners kunnen gebruiken om een keer een groter diner te organiseren. Volgens de ontwikkelaar is er veel behoefte aan kleinere appartementen maar kan er op deze manier incidenteel wel gebruik worden gemaakt van grotere gedeelde faciliteiten die je niet dagelijks nodig hebt.
IJsbrand Terpstra in gesprek met architect Nanne de Ru van RED Company
Hoewel het plan de afgelopen maanden gedetailleerder is geworden, is aan de grove opzet van het project weinig meer veranderd, zeggen Kick Frohwein en Guus Tennekes van RED Company in een Leids café. De grootste uitdaging lag volgens hen onder de grond, waar het aankomt op een precisiewerkje. Omdat KPN een belangrijk verdeelstation op de locatie heeft en er vanuit de Willem de Zwijgerlaan ook veel andere kabels en leidingen richting de binnenstad lopen, is er heel weinig ruimte om te graven. De positionering van de woontorens luistert daardoor heel nauw, wat een complexe klus heeft opgeleverd.
Allure
Dat RED Company toch de moeite neemt en ondanks flinke kritiek uit de omliggende wijk doorgaat met het ontwerp, komt omdat het de ontwikkelaar niet alleen gaat om het toevoegen van woningen aan de stad. Van begin af aan is al duidelijk dat de ontwikkelaars een gebouw voor ogen hebben dat letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt wordt in Leiden. Gevraagd naar de drijfveren achter het project wordt dan ook gesproken over kwaliteit en allure. “Ja, we willen graag iets moois toevoegen aan onze stad”, beaamt Frohwein, die net als een aantal van zijn collega’s zelf in Leiden woont. “Met zo’n ambitie hoef je niet altijd te kiezen voor de makkelijkste weg.”
Geen reactie
Ook anderhalf jaar na de presentatie van de eerste plannen klinken er nog volop kritische geluiden vanuit de achterliggende wijk Nieuw Leyden. Eind 2018 vond een aantal plangroepbijeenkomsten plaats, waarin onder meer bewoners over verschillende thema’s binnen het project konden meedenken. Bewoonster Miranda van Eck, bang voor onveilige situaties in haar straat door een flinke toename van verkeer, nam deel aan de groep over verkeer en mobiliteit. Tot haar frustratie kreeg ze naar eigen zeggen meermaals geen antwoord op de vraag of ze de cijfers achter recente verkeersonderzoeken mocht inzien. “Er wordt vooral gezwegen, dat geeft het idee dat men ons niet wíl horen”, zegt ze. “Eind 2018 heb ik een email gekregen dat we binnenkort meer info zouden krijgen van de ontwikkelaar, sindsdien heb ik niks inhoudelijks meer gehoord.”
IJsbrand Terpstra in gesprek met omwonenden Geert Crielaard en Miranda van Eck
RED Company erkent dat het, afgezien contact over de planning van het project, een tijd niks van zich heeft laten horen. “We wilden eerst de onderzoeken zorgvuldig afronden voordat we die met de buurt bespreken. Je gaat niet terug als onderdelen nog niet kloppen”, zegt Tennekes desgevraagd. Maar dat is precies waar de pijn zit bij de groep omwonenden die juist nauwer bij de ontwikkeling betrokken zou willen worden. “Het is erg frustrerend dat we niet mee mogen werken, terwijl er veel expertise en bereidheid in de wijk aanwezig is”, zegt Geert Crielaard die ook in Nieuw Leyden woont. Hij kijkt met jaloezie naar de overkant van de Maresingel, waar het bewoners van de wijk rond het Energiepark wel lukt om bij de gemeente aan tafel te zitten. “Zo zou het hier ook kunnen gaan”, verzucht hij.
Informatieavond
Binnenkort kunnen bewoners in ieder geval weer in gesprek met de ontwikkelaar. Op 20 februari worden er afsluitende bijeenkomsten georganiseerd voor de verschillende thematische plangroepen, waarvoor donderdag een uitnodiging is verstuurd. Begin maart zijn alle geïnteresseerden vervolgens uitgenodigd voor een afsluitende informatiebijeenkomst, waarvoor een openbare uitnodiging binnenkort wordt verspreid. Tegelijkertijd worden de resultaten van het laatste verkeersonderzoek bekeken en wordt er met de ontwikkelaar gesproken over de aankoop van het stuk benodigde gemeentegrond. In het tweede kwartaal van dit jaar (april-juni) begint vervolgens de procedure om het bestemmingsplan van de grond aan te passen, wat nodig is om de inmiddels geplande 580 woningen te mogen bouwen.
Gang naar de rechter
Vanaf het moment dat de bouwplannen onherroepelijk zijn, duurt het vier tot zes jaar tot de gefaseerde bouw van de drie torens achter de rug is. Wanneer de schop uiteindelijk daadwerkelijk de grond in zou kunnen, staat echter nog allerminst vast. Bijna alle betrokkenen houden namelijk eerst nog rekening met een gang naar de rechter. En dat is niet onterecht, blijkt uit de berichten van verschillende buurtbewoners. Eerder liet Nick Smit, de man achter Twitter-account @Stop_Lead, al weten de gang naar de rechter te overwegen, stemde de ALV van wijkvereniging Groenoord-Noord voor die koers en ook Van Eck sluit zich daar bij aan. “Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering al gebeld”, zegt de bewoonster die de bouw van de woontorens in de huidige vorm op die manier alsnog wil voorkomen.
44 reacties
(…) Eea = oa niet 1 woning voor 1 klagende (niet al daar al) wonende Leidse (?) btw •
Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken.
Zeker dat stelletje nimby´s daar niet. Dus gewoon doorgaan.En bouwen
¨ In gelul kun je niet wonen¨ 🙂
Ze zijn gek geworden in leiden !
Jahoor bouw maar vol ga lekker in Wassenaar bouwen
Klinkt wel gaaf met die gedeelde faciliteiten als een zwembad, de logeerkamers en te gebruiken grotere ruimtes voor diners. Dan kun je zeer comfortabel ook in een wat kleiner appartement wonen
Worden denk ik wel TORENHOGE servicekosten. Het is al duur om een dergelijk gebouw te kunnen onderhouden, maar met dit soort faciliteiten wordt het zeker onbetaalbaar voor de mensen die hopen er een sociale huurwoning te krijgen.
Makkelijk te checken hoe goed dat allemaal werkt in de woontoren Montevideo op de Kop van Zuid in Rotterdam.
Ziet er mooi uit 👍
Zo krijgt Leiden eindelijk uitstraling 💪
Jammer dat er niet meer ruimte in Leiden is, maar er zijn dringend woningen nodig.
Prachtig concept, kleinere woningen met gedeelde voorzieningen! Plan wordt er alleen maar beter op! #bouwenmaar
Hahaha megalomaan nog wel. Ga lekker ergens in een klein dorpje wonen joh piepert!! Leiden is een grote stad daar word nou eenmaal gebouwd en JA ook hoger dan in Ter Aar!!!! En de woningen worden ook betaalbaar lees 25% sociale huur en 20% voor de starters. Leiden Noord was ooit een sociaal stadsdeel maar daar is helaas weinig meer van over met al dat koopwoning tuig wat hier alles wil bepalenvoor de gehele stad!
Hoe betaalbaar wordt het daadwerkelijk? De servicekosten voor het onderhoud van al die algemene voorzieningen moet TORENHOOG worden….een zwembad kost niet niks om te onderhouden.
Een zwembad?! In tijden van woningnood? 🤯
Gewoon procederen. Bestuursrecht kost toch geen drol, ff je leges/griffiekosten betalen, via het JurLoket even een advocaat erbij en vlammen met die handel. Je kunt wel meer bouwen op meer lokatie’s, maar maak van Leiden geen foeilelijke stad als Rdam bijv. ECHT AFSCHUWELIJK zoals die bende er daar bij staat. Hoogbouw hoort niet bij een dorpse stad. En wat een sukkels, die lui niet gestemd hebben met het referendum…nu zegt men: zie je, Leiden kiest voor hoogbouw…terwijl iedereen dacht, nu komt het alleen daar en verder niet. Momenteel staat er ook hoogbouw gepland aan de Zwoudseweg, op de plek vd Praxis, Vlietlijn etc. Klaar ben je, nu geen initiatief van een ontwikkelaar, maar voorstel vd gemeente zelf! Nu komt er overal hoogbouw, ook in JOUW achtertuin, stelletje sukkels. Jammer voor je zonovergoten tuintje en de waarde van je woning. Pech gehad! Had je je maar uit moeten spreken. Dat krijg je als iedereen voor zichzelf stemt, eendracht maakt macht, dat zijn wij vergeten anno 2020. Alleen de boeren, Friezen, Groningers, Mil. Veteranen etc. die snappen dat nog, de backbone van Nederland. Gewoon net zolang procederen, uitstel aanvragen, tot het 10 jaar duurt en dan is het vd baan. Net als het terras vd Bonte Koe. Want in Leiden doet de gemeente waar zij zelf zin in heeft en twee colleges en een nieuwe burgemeester (eentje uit een dorp bijv.) verder, draait de wind en blijkt het achteraf, dat het verstandig was om van Leiden geen Rdam te maken…Denk na mensen, nu kan het nog voorkomen worden.
Leiden wordt sowieso geen Rotterdam. (en ook geen Manhattan aan de Rijn)
Maar de dringende woonbehoefte kan niet genegeerd worden.
En zolang er nog geen fusie is met omliggende gemeenten en men niet alle groen willen opofferen betekent dat dus de hoogte in.
Een zwembad. Toe maar. Alsof er niet ieder jaar grote discussies zijn over het draaiend houden van de zwembaden die er nu al in Leiden zijn. Voor wie wordt dat zwembad dan? Alleen voor bewoners? Die willen betaalbaar wonen toch? En zwembad de zijl zit in de buurt.
Klinkt toch als Bijlmer ad Rijn. Concept waarvan in de jaren 70 al bleek dat het niet werkt; (veel) kleine woningen met gemeenschappelijke ruimtes waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt. Zodra het nieuwe eraf is, wordt het een griebus, waar mensen alleen gaan wonen als ze niet anders kunnen. Wellicht de kosten voor de afbraak al meenemen?
Direct maar gaan bouwen lijkt mij zo. Dan hebben wij weer meer huizen en die hebben wij nodig in Leiden. Als die nimby’s hun huis verkopen en naar Oost-Groningen verhuizen houden zij ook nog geld over. Heb je dus een win-win situatie, wie wil dat nu niet!
Meer woningen? Ja.
Afgestemd op de omgeving? Ja.
Max 70m? Ja.
Participatie? Zou chique zijn.
Regierol gemeente? Is broodnodig.
Slagschaduw vd torens? Oeps.
______________________________________________________+
misLEADing ? Nee, beter van niet.
Uhm de oorspronkelijke Bijlmer is wel iets heel anders dan het LEAD project wat een vergelijking ook weer mafklappers. En waarom beginnen de tegenstanders altijd maar over die autistische 70 meter, ik zeg einde janken en bouwen met die handel dan hoef ik eindelijk niet meer tegen dat rotte KPN kies aan te kijken.
De klagers hebben al een dak boven hun hoofd.
Nu de toekomstige jonge starters nog!
Precies! Morgen beginnen met bouwen van LEAD!
De klagers willen daar juist graag een (ander) project met veel meer betaalbare woningen. Ze zijn dus absoluut niet tegen een bouwproject op die plek, maar wel tegen de omvang van dit megalomane plan en die verkeersroute door hun wijk. Nou, dat snapt toch iedereen?!
Precies.
Ze zijn tegen hoogbouw hoger dan 70 meter en zijn bang dat ze een paar zonnestraaltjes minder krijgen……
De Prinsenhoek krijgt ik meen tot wel 6 uur minder zon in de winter….
Nimby’s klaar? Bouwen maar!
Dat er hier hoogbouw zou komen was allang bekend voordat New Leyden er stond! Dat wisten de toekomstige bewoners, en ook het feit dat er hoger dan de standaard 70 meter zou (kunnen) worden gebouwd. Dit is een prachtig project en de hoogte op desbetreffende locatie is ook prima en is een mooie toevoeging op wat er al in Leiden staat. 115 meter is in een stad als Leiden bij lange na niet overdreven, zelfs in kleinere gemeente word er hoger gebouwd! En dat een hoogbouw visie kan worden aangepast zoals in Rotterdam, Utrecht etc vorig jaar ook is gebeurd wil zeggen dat we met zijn alle met de tijd mee gaan! Wees blij dat er iets moois aan de buurt word toegevoegd! Deze buurtbewoner hoopt dan ook echt dat er zsm word begonnen met de bouw.
Inderdaad, van Deutekom, dachten de andere buurtbewoners daar ook maar zo over.
Oorspronkelijk zouden er 162 woningen komen. 580 woningen heeft toch wel een hele andere impact op de leefbaarheid van een buurt.
Super mooi project 👍🏾 hoop dat de bouw snel kan beginnen.
Geweldig idee👍👍
Slecht idee
Welk referendum heb je het over? Want er is werkelijk geen touw aan je verhaal vast te knopen.
Die lelijke KPN-kies moet echt getrokken. Dat vind iedereen. Die nimby’s zijn toch ook gewoon vóór meer woningen? Alleen misschien niet zo superveel op dat kluitje daaro.
Wat ik mij met dit weer afvraag is hoe dat moet met zulke hoge torens en harde wind. Door klimaatverandering is dat vaker te verwachten. Kunnen bewoners straks nog buiten lopen of fietsen?
Die torens waaien echt niet om hoor en kunnen wel tegen een (wind)stootje.
De torens wel, maar de mensen die er om heen wonen niet.
Omvallen niet nee… maar die fietsers en scooters dan? Als mijn kind op de fiets over het Daendelspad en Zwartepad naar school gaat.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/alleen-nederland-heeft-norm-voor-windhinder/
Als er goede rekken komen en mensen daarin ook goed hun fiets plaatsen vallen die fietsen ook niet om hoor.
Het waait sowieso nogal flink daar bij de Willem de Zwijgerlaan. Ook als er geen stormweer is zoals nu. En ja, valwinden van hoge torens kan hinderlijk zijn.
Maar dat is dan ook een kwestie van goed ontwerpen.
Goeie fietsenrekken die moeten voorkomen dar mensen door valwinden worden omgeblazen … (?????)
Inderdaad ook zonder storm krijgen we straks enorme val winden, waar mensen door omver worden geblazen bij zulke hoge torens.
Het rare is dat juist ouderen (die nog wel eens minder goed ter been zijn) een deel is van de doelgroep voor deze appartementen. Die kunnen hun huis dan dus niet uit.
Ik zou graag van de gemeente en ontwikkelaar horen waarom ontsluiting op de WdZ niet kan door de Nieuwe Koningsstraat door te trekken en aanbte sluiten op het bestaande verkeersplein. En als dat niet mogelijk is waarom bij de inrichting van de WdZ geen rekening gehouden is met de ontsluiting van de woonlocatie die daar al gepland was t.t.t.
Laat ik voorop stellen dat ik niet tegen hoogbouw ben, zeker niet in de schaal waarop dat hier nu wordt voorgesteld. Ik denk dat dat zeker zou moeten kunnen. Om te voldoen aan de woningbouwopgave zullen er meer hoogbouwprojecten uitgevoerd en ook voorgesteld worden.
Waar ik wel tegen ben is de manier waarop dit door de gemeente is omarmd. Ik bespeur een weinig kritieke houding vanuit de gemeente, terwijl dit een hele belangrijke ontwikkeling is. Hoogbouw, zeker boven de 100m heeft een behoorlijke impact niet alleen op de directe omgeving, maar ook voor de stad en zelfs de regio.
Er ligt voor de stad Leiden een sterk verouderde hoogbouwvisie die nodig een update kan gebruiken en waar ook de 70 meter limiet aan de kaak gesteld kan worden. Van groot belang zijn de locaties waar vormen van hoogbouw kunnen en mogen plaatsvinden. Of kan nu iedere ontwikkelaar projecten van 100+ meter gaan initiëren, op elke willekeurige plek. Want dit werkt natuurlijk precedentwerking in de hand.
Ongeacht de uitkomst van het referendum, om vooruitlopend op een vernieuwing van de hoogbouwvisie zo’n extreme afwijking van bestaand beleid goed te keuren, vind ik getuigen van slechte en ondoordachte politiek.
Laat de gemeente nu eerst zorgen voor aangepast beleid, mocht dan blijken dat het Lead-project binnen de nieuwe kaders valt zou ik zeggen bouwen maar.
Daar ging nou precies dat referendum over, wat het niet heeft gehaald. En waarom heeft dat het niet gehaald. Het gaat heel Leiden aan