Schriftelijke vragen CDA over filehoofdstad Leiden

10

De koppositie van Leiden in de lijst steden met de meeste verkeersopstoppingen is CDA-raadslid Roeland Storm een doorn in het oog. Hij heeft het college van burgemeester en wethouders daarom gevraagd wat de verklaring is voor de verslechtering van de bereikbaarheid van de stad. Belangrijkste vraag die Storm stelt is welke concrete maatregelen de gemeente neemt om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren om weer uit de lijst te verdwijnen.

Als het aan Storm ligt gaat het College in gesprek met bedrijven als TomTom en Google om bepaalde routes niet als ‘kortste’ weer te geven in de aangeboden navigatie.

Lees hier het volledig artikel ‘Leiden koploper bij vertragingen in stadsverkeer’ en kijk naar de SleutelstadTV reportage.

Delen

10 reacties

  1. Ik denk dat Roeland erg optimistisch is… Ik verwacht hooguit weer een ontwijkend vaag antwoord en geen daden …

  2. Is dat niet een beetje boter op je hoofd hebben? De laatste jaren is er ingezet op de RLR door het CDA. Initiatieven die op kortere termijn de doorstroom konden verbeteren zijn opzij geschoven of uitgesteld. De grootste knelpunten worden nu opgepakt tot de RLR buitenom is voltooid.

    Dat de minister voor Milieu en Wonen Stientje van Veldhoven zich nu opeens met het vraagstuk over de bouw van woningen op vliegveld Valkenburg verbaasd mij ook hoogst. In de regio is afgesproken dat we ‘eerst gaan bewegen en dan bouwen’ Je moet er niet aan denken dat er nu op korte termijn een wijk van 5000 woningen gebouwd gaat worden voordat de ontsluiting via de RLR er is.

    • 5000 woningen staan er niet zo snel hoor, en de bouw van de RG lijn gaat goed.
      Omliggende gemeentes zouden ook wat toeschietelijk moeten zijn betreft de ringweg om Leiden, om over “hun” grondgebied te rijden, maar zoals gebruikelijk willen ze alleen de lusten, maar niet de lasten van Leiden, ziekenhuizen, studies, musea, theaters, film en restaurantjes, werk….

      • Welke gemeentes duidt mevrouw op? Er is alleen Leiderdorp bij betrokken en die steunt de rondweg. Het gezeik over 70 rijden is totaal irrelevant voor die rondweg. Stilstaan doen ze immers in Leiden slechts …

  3. Leiden filehoofdstad nummer 1. Niet vreemd toch? Waar het hier om gaat zijn de files als gevolg van regionaal verkeer. Volgens de CBS gegevens veelal over niet meer dan een reisafstand van 8 kilometer, maar wel met een herkomst of bestemming binnen de Leidse regio. De Rijnlandroute of de Ring Noord zullen hier geen oplossing voor bieden. Dat is dus voor dit probleem verkeerd besteed geld. De nieuwe Mobiliteitsnota biedt daarvoor ook geen oplossing. En de “Fiets op 1” zal hiervoor ook geen oplossing bieden. Dat alles heeft vooral betrekking op verkeer binnen Leiden.

    Helaas roept ons gemeentebestuur nog steeds op om vanuit de regio met de auto naar de stad te komen. Binnenkort staat een wethouder met haar armen open om meer auto’s naar de stad te halen en te laten parkeren in de nieuwe Garenmarktgarage. Wat oplossen van het knelpunt bij de Lammebrug? Meer verkeer verleiden om via deze route naar de stad te komen. In het toeristische magazine “Stad en Kust” wordt als bereikbaarheid van Leiden geadverteerd met de parkeergarage Lammermarkt. En in de nieuwe gemeentegids staat uitvoerig met ruim een pagina beschreven hoe je het beste met de auto naar de stad komt, over het openbaar vervoer staan slechts drie regels.

    Kortom, wat Leiden nodig heeft is niet dat wethouders roepen dat ze veel geld investeren in beleid, maar wel dat er sprake is van een andere benadering van het probleem. Keuzegedrag kan je nu eenmaal beïnvloeden, maar dat vergt ander gedrag van de gemeente.

  4. David hoonstra op

    Als de binnenstad geheel autovrij wordt gemaakt bestaan de files ook niet meer

  5. Twee tramlijnen leggen, kruislings door de stad. Eén ervan als RandstadRail naar Den Haag. Net als vroeger! Trams gaan dwars door de stad, verbinden Leiderdorp en Oegdtgeest ook. e-busjes voeren overige reizigers aan. Eén hub waar de 2 lijnen elkaar kruisen, bijv. Garenmarkt. Park & Ride aan de eindpunten van de tramlijnen, bijv. bij Alrijne Leiderdorp, bij Valkenburg en Oegstgeest (A44).

    Het mag wat kosten. Fiets en scooter eisen ook hun ruimte op, dus zijn niet altijd noch voor iedereen een oplossing. Kleinere stadsbusjes voor ‘s avonds.

    Auto? Liever niet.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Arjen Kennis

Je bent nu offline