Automobilisten in Leiden hebben het meest last van vertragingen op de weg in vergelijking met andere steden in Nederland. In de TomTom Traffic Index staat Leiden op de eerste plek, gevolgd door Den Haag, Haarlem, Nijmegen en Amsterdam.
Een gemiddelde autorit in Leiden duurde dertig procent langer. Dit betekent dat automobilisten negen minuten langer deden over een rit van een half uur. Vorig jaar stond Leiden nog op nummer drie met drie procent minder reistijd. In de Leidse spits liep de extra reistijd zelfs op tot bijna 18 minuten bij een rit van een half uur.
De redenen voor de stijging van de extra reistijd zijn mogelijk de werkzaamheden bij het stationsgebied, de werkzaamheden op de N44 van Leiden naar Den Haag in november en het onderhoud aan de Zijlbrug, de Spanjaardsbrug en de Leiderdorpsebrug in Leiden en Leiderdorp.
Ruim vijf dagen file
Automobilisten in Leiden stonden vorig jaar gemiddeld 135 uur (vijf dagen en 15 uur) langer stil in het verkeer tijdens de spits. Om te vergelijken: in 135 uur kun je 78 voetbalwedstrijden kijken. De belangrijkste knelpunten in de stad zijn: het kruispunt Herensingel / Zijlsingel, de Hooigracht, Sint Jorissteeg, het gebied rond de Rijnzichtbrug (Haagweg en Morsweg) en de Voorschoterweg tussen de Churchillaan en het Lammenschansplein.
Monsterfile na dodelijk ongeval
Op donderdag 28 november 2019 stond de automobilist in Leiden het langst in de file. Een autorit van een half uur duurde op die dag ruim 17 minuten langer. De reden hiervoor was een dodelijk ongeval op de Europaweg (N206) waardoor er een enorm verkeersinfarct ontstond in en rond Leiden.
Omroep West verslaggever Robbert van Cleef sprak met enkele automobilisten, VVD-raadslid Maarten Dirkse en GroenLinks wethouder Ashley North (bereikbaarheid).
Ringweg moet verlossing bieden
Leiden en de regio werken al jaren aan het oplossen van de verkeersproblemen in en om de stad. Daarbij wordt vol ingezet op het splitsen van doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer. Nu rijden nog veel automobilisten door Leiden heen, terwijl ze niet in de stad hoeven te zijn. De Leidse Ring is het Leidse antwoord. Met financiële bijdragen van de regio, de provincie Zuid-Holland en ook de Rijksoverheid wordt hard gewerkt aan een ringweg rond Leiden en Leiderdorp. Ook de RijnlandRoute maakt deel uit van deze Leidse Ring. Net als de Leidse Ring Noord waarvan de Oude Spoorbaan in Leiderdorp ook deel uitmaakt.
Centrumroute
Naast de ringweg steekt Leiden ook vele miljoenen in de doorgaande route tussen de treinstations Leiden Lammenschans en Leiden Centraal. Deze Centrumroute wordt gefaseerd aangelegd. De Lammenschansweg is klaar, net als het tracédeel rond de Jan van Houtbrug. Momenteel wordt gewerkt aan de Hooigracht en Pelikaanstraat. Vanaf volgend jaar volgen de Langegracht en de Oude Herengracht waarover het Leidse college gisteren een besluit heeft genomen.
Robuust tracé
Als laatste wordt over enkele jaren met het Schuttersveld aangepakt. Dat is ook het moment dat ongeveer de helft van de bussen niet meer via de Breestraat zou moeten rijden, maar via het HoLa-tracé (Hooigracht-Langegracht) van de Centrumroute. De Centrumroute is net als de Leidse Ring (H)OV-proof en moet vooral de voorspelbaarheid van de reistijd fors verbeteren. Automobilisten en reizigers kunnen dan rekening houden met die reistijd zonder voor grote verrassingen komen te staan.
22 reacties
Geen nieuws toch.
voor deze filevorming in Leiden zijn een aantal oorzaken aan te geven.
1. Doorvaart van boten heeft nog steeds voorrang boven autoverkeer. Dat levert voor iedere doorgang van een plezierjacht auto files op bij de vele bruggen in Leiden.
2. Leiden heeft geen rondweg. Dat levert veel sluipverkeer op door de stad, die de ruimte moet delen met de vele fietsers. Die rondweg had er 20 jaar geleden al moeten liggen. Dat de aanleg daarvan nu resulteert in vele moeilijke en kostbare oplossingen kan niemand verbazen.
én er zijn veel mensen die de auto pakken om naar wek te gaan of de kinderen naar school te brengen, terwijl ze de afstand prima kunnen fietsen.
Ga toch fietsen
Raar hé met wat die gemeente doet iedere keer
Wat diet die gemeente dan? Graag voorbeelden i.p.v. roeptoeteren
Cherwin Vogelezang Was best al duidelijk 🤦🏻♀️
Moeten we Leiden hiervoor feliciteren of moeten we zeggen dat dit te triest voor woorden is ?
Vind je het gek als de die bruggen in 10 delen doen en niet in 1 keer
Dit is ook te danken aan de weg gebruikers niet alleen de gemeente
Dankzij het gemeentebestuur! maar je kunt natuurlijk ook een rondje “Singelpark” doen om de tijd te doden?
De automobilisten worden op hun wenken bediend met twee rondwegen, een centrumroute en twee peperdure parkeergarages. En dan klagen dat aanleg geld kost en tot opstoppingen leidt…
Sanne Van Dijk leuke stad woon ik toch
Het probleem is drie bestuurslagen die over de afhandeling van verkeer bij Lammeschansplein gaan: gemeente (plein zelf), provincie (brug, stoplichten provinciale weg) en rijkswaterstaat (op- en afritten A4). Werken niet samen en burger staat niet centraal. Minimaal 1 bestuurslaag er tussen uit halen is het begin van een oplossing.
Gek he als je al nauwelijks voldoende infrastructuur in de stad hebt omdat het een openluchtmuseum is met de vele grachten. Uiteraard zijn die prachtig daar is niets mis mee, maar door goede verbindingen met opzet te sluiten voor het verkeer, lees 2 bus bruggen in Zuid West en de Stevenshof vraag je er om want de sluiting daarvan is niet meer van deze tijd en zou op diverse wegen veel verlichting kunnen bieden!!
Deze busbruggen zijn door het wegverkeer prima te gebruiken hoor. Nou oké, het betreft fietsverkeer. Waarom zou je autoverkeer tussen deze twee stadsdelen willen faciliteren met een brug die nu een goede doorgaande route voor OV biedt?
Toch fijn zo’n rapport. Geeft duidelijkheid. @gemeente Leiden – gefeliciteerd!
Toch leuk dat Leiden ook eens koploper is. Qua groen bungelen we altijd onderaan. Dat is dit toch leuker 🙁
Ik ken diverse mensen die het gewoon verrekken om uit die auto te komen. Woonwerk afstand nog geen 10 km. Daar valt niet tegenop te bouwen.
En de leaseauto zou vervangen moeten worden door een ov kaart of fiets.
Ik mis de files op de Churchilllaan/N206, die voor een deel veroorzaakt worden door de stompzinnige afstelling van enkele stoplichten (letterlijk, dus niet ‘verkeerslicht’!). Meteen moeten stoppen op de hoofdroute voor elk autootje dat zich aanmeldt op de kruisende weg, of nog erger: full stop terwijl er geen vragend verkeer van opzij is! Wegbeheerders beseffen niet dat dit oorzaak nr. 1 is van extra vervuiling, lawaai en brandstofverspilling in de stad, naast ergernis en nog meer (vermijdbare) stroperigheid. Als assertieve fietser kan ik/moet ik met een druk op de knop een rij vrachtauto’s tot stoppen dwingen om te mogen oversteken, terwijl ik al veel eerder tussen de cohorten auto’s door had kunnen oversteken. Maar knipper-geel voor voetgangers en fietsers buiten de spits wordt niet toegepast, er is steeds de plicht om het verkeer tot stoppen te dwingen zonder dat je als volwassen tweebener die overdreven bescherming (afgestemd op kinderen en rollators) nodig hebt. Smart traffic betekent eerst dit soort stupiditeiten vanuit ouderwets rigide veiligheidsdenken opheffen en meer flexibiliteit voor alle verkeersdeelnemers. Ik ga daar dus niet op wachten……
In de kortzichtige Leidse en de provinciale mobiliteitspropaganda zijn natuurlijk de Rijnlandrotto en de Leiden North probleemoplossende projecten. We zullen zien of de congestie in Leiden afneemt. Zolang de autoverslaving en neoliberale vrijheidsidealen in dit land voortdenderen is het dweilen met de kraan open. Anno 2019 rijden er in dit kuddige kaatskoppen land ca. 8,5 miljoen auto’s rond en elk jaar komen er tussen 100.000 tot 150.000 auto’s bij. Leiden gaat bovendien nog eens binnen haar gemeentegrenzen 8000 woningen neerkwakken, dus reken maar uit hoeveel extra automobiliteit dit IN deze stad gaat opleveren. Want je moet toch op de één of andere manier naar die probleemoplossende Ring toe. De infrastructuur zal wederom kraken in haar asfaltlagen. Rekeningrijden, deelauto’s en hogere belasting op het gebruik van het fossiele vehikel en meer stimulering van het OV en de fiets kunnen al een hoop oplossen. Maar daarvoor moet de politiek in het land eerst maar eens ontrutten. Te beginnen in maart 2021 en 2023.
Geweldig om te zien hoe al die automobilisten in de rij staan, terwijl ik de 11 km naar m’n werk lekker langs fiets.
Ook ik heb verder weg gewerkt en zette mijn auto toen net buiten Leiden om er met de fiets naar toe te gaan. Perfecte oplossing!
Maarja, iedereen wil met de auto en de auto voor de deur….tsja, dan ook niet zeuren.