Wereldprimeur voor Rijnlandroute: Zonlicht in tunnel

15

De RijnlandRoute krijgt een wereldprimeur met direct zonlicht bij de inritten van de tunnel met behulp van glasvezel. Een systeem met lenzen op het tunneldak en glasvezel voor transport brengt zonlicht zonder kwaliteitsverlies tot honderd meter in de tunnel. Een duurzame oplossing, omdat de verlichting bij tunnels een echte energievreter is. De innovatie kan leiden tot een reductie van tien tot twintig procent van het totale energieverbruik van de tunnel in de RijnlandRoute.

Transport van zonlicht via glasvezel (Solar Optic Fiber) is niet nieuw, maar wordt door aannemer Comol5 nu voor het eerst in een tunnel gebruikt. De techniek wordt in het buitenland al toegepast in scholen en kantoren. “Deze energiebesparende innovatie past in de duurzaamheidsambitie van de provincie, en we zijn er trots op dat we hiermee de wereldwijde primeur hebben”, zegt Helmut Berkhout, contractmanager bij de provincie Zuid-Holland. De vergunning voor de toepassing aan de tunnelingang aan de A4 zijde is inmiddels verleend.

Win-win situatie
De toepassing van Solar Optic Fiber creëert een win-winsituatie. Comol5, dat ook de eerste vijftien jaar onderhoud voor zijn rekening neemt, profiteert van de lagere energiekosten. “In ons streven naar energieneutraliteit zijn we steeds op zoek naar manieren om het energieverbruik in tunnels te reduceren en daarmee ook de CO2-uitstoot omlaag te brengen. Omdat tunnelverlichting verantwoordelijk is voor circa 50% van het energieverbruik, was het voor ons logisch om eerst daarnaar te kijken”, zegt Onno Sminia, innovatiemanager bij Comol5 en Croonwolter&dros. Berkhout: “Al vroeg in het project is met Comol5 afgesproken dat wij als opdrachtgever openstaan voor innovaties op het gebied van duurzaamheid. We zijn als het ware ‘launching customer’ voor deze nieuwe techniek, die in de beheerfase van de tunnel jaar na jaar forse energiereductie oplevert. Het feit dat we zonder energieverbruik ‘gratis’ zonlicht krijgen op een plek waar dat tot voor kort onmogelijk was, is natuurlijk geweldig.”

Hoe werkt het?
Om de ogen van de weggebruiker te laten wennen aan de overgang van licht naar donker, is extra licht nodig bij de inrit van de tunnel: de ingangsverlichting. Bovengronds worden de lenzen aangebracht die het licht opvangen en meedraaien met de zon. Via bundels glasvezel wordt het zonlicht de tunnel in gevoerd. De armaturen worden in een esthetisch patroon (geïnspireerd op een sterrenhemel) over het plafond in de tunnel aangebracht. Hoe meer licht er buiten is, hoe meer licht er nodig is in de tunnelmond om ogen van weggebruikers te laten wennen. Het mooie van gebruik van zonlicht is dat er dan automatisch ook meer zonlicht de tunnel in komt.

“Het is hightech en lowtech ineen”, zegt Sminia. “Licht wordt van de ene naar de andere plek getransporteerd zonder verlies onderweg en zonder dat daar aanvullende energie voor nodig is. Dat klinkt simpel. Anderzijds zitten er ingewikkelde berekeningen onder om ervoor te zorgen dat het lichtniveau in de tunnelmonden kan worden geregeld op basis van het lichtniveau buiten, zodat we aan de eisen van de landelijke tunnelstandaard kunnen voldoen.”

Delen

15 reacties

  1. Wereldprimeur in de tunnelbouw en duurzaamheidsambitie van de provincie? De energievertreters met hun enorme uitstoot van CO2 en stikstof om deze weg aan te leggen vagen deze ambitie direct weg. De chronische CO2 en stikstof uitstoot van het als maar toenemende en vervolgens vastlopende verkeer vagen deze ambitie direct weg. Neem nou b.v. die totaal 5000 energievretende vrachtwagen transporten uit Duitsland om 15000 tunnelsegmenten op te halen en dagelijks af te leveren voor de boortunnel. Neem al die energievretende grondverzetmachines en duizenden vrachtwagenritjes om zand te verplaatsen. Ga maar door. Die kleine energiebesparing van deze primeur is pineuts. Parijs en het klimaatverdrag vragen om een geheel andere duurzaamheidsambitie. Geen gehoor in liberaal Den Haag.
    De Rijnlandroute is en blijft een symbool van de fossiele, autoverslaafde en dolgedraaide consumptiemaatschappij. En de voortgaande vernietiging van onze leefomgeving. De huidige feesteconomie geeft geen reden te hopen dat er snel een omslag komt in het denken van de politieke elite en het volgzame volk.

    • Helemaal eens, maar kom dan ook met een voorstel om het verkeersprobleem op een andere manier op te lossen!

      • Dat kan Theo niet .Deze “Gek van de Stevenshof””kan alleen maar gefrustreerd kankeren.

    • Het betreft alleen de toegangverlichting, die, zoals het artikel ook stelt, nodig is om gebruikers te laten wennen aan het zonlicht. In de nacht is het dus niet nodig.

  2. Theo heeft wel een punt, en de alternatieven voor de RLR zijn al tien jaar geleden door ter Keurs c.s. aangedragen. Zelfs de meest voor de hand liggende en beloofde oplossing (tunnel tot de A44 doortrekken, want dan is er voor de S’hof niet-horen/ -zien/-ruiken) is met aperte Rijks-smoezen door Schultz tegengewerkt, zodat wij aan de rand van de S’hof nu met lawaai en vuile lucht worden opgezadeld. En er is ook nog een zendmast in de polder gepland!
    Dit lichtwonder is een typisch staaltje groene window dressing met een aantoonbaar overdreven energieclaim. Je kunt op een tunnel van 2 km lengte niet met twee stukken van 100 meter solar optic licht 10% – 20% energie besparen, want er is van nature maar een gedeelte van 24/7/365 direct bruikbaar zonlicht paraat. Dus op jaarbasis is de besparing op verlichting m.i. minder dan 5%. Goed idee dus maar niet overdrijven wat het opbrengt!

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Je bent nu offline