Museumbus stopt: proef mislukt

20

Komende zaterdag rijdt de Museumbus lijn 10 van Arriva voor het laatst zijn rondjes door Leiden. “Het aantal reizigers per dag is te laag om de Museumbus kostendekkend te kunnen laten rijden” Dat laten Arriva, de Provincie Zuid-Holland en de gemeente Leiden weten. Het besluit om te stoppen hebben de drie partijen gezamenlijk genomen.

De grote bussen met twintig zitplaatsen waren na de zomervakantie al vervangen door kleinere taxibusjes met negen plekken. “Dat had vooral te maken met een tekort bij Arriva aan chauffeurs met een groot rijbewijs,” zo schrijven de wethouders Ashley North en Yvonne van Delft in een gezamenlijke brief aan de gemeenteraad.

Proef verlengd tot na opening Lakenhal en Naturalis
De proef met de Museumbus ging eind augustus vorig jaar van start. De buslijn verbindt de dertien musea in en rondom Leiden. “Reizigers waarderen de service van de Museumlijn als onderdeel van hun bezoek aan de stad, maar het zijn er gewoon te weinig”, aldus de twee Leidse GroenLinks-wethouders. Ook de heropening van zowel Museum De Lakenhal als Naturalis heeft het aantal gebruikers niet voldoende laten stijgen. Het overgrote deel van de museumbezoekers geeft aan ook zonder Museumbus de musea goed te kunnen bereiken met het openbaar vervoer.

Mislukte proef ook voordelen
Hoewel de proef met de Museumbus is mislukt, ziet Leiden er toch ook voordelen in. “We hebben ervaring op kunnen doen met het rijden met kleinere bussen in het centrum.” Er leven al jaren ideeën om een deel van de grote bussen op termijn uit het centrum te weren en te vervangen door kleinere personenbusjes.

Samen met de Stichting Stadsparkeerplan Leiden en Arriva wil de gemeente verkennen hoe het bezoek aan de binnenstad en de musea gestimuleerd kan worden. Arriva denkt daarbij onder meer aan een digitaal platform waar arrangementen worden aangeboden.

Delen

20 reacties

  1. Ga altijd met de busjes van Haagweg.
    Top service! En stopt voor elke museum deur.
    Behulpzaam en rijden niet als bezetenen over het Rapenburg zoals de museumbus… houden toeristen ook niet van. Die willen lekker rustig beetje naar buiten kijken.
    We zeggen het al jaren Arriva geef de stad kleinere bussen en leidt de grote bussen die naar Katwijk/ Den Haag/ etc weg uit de binnenstad lees Breestraat!

  2. Een Leids burger op

    ¨Het overgrote deel van de museumbezoekers geeft aan ook zonder Museumbus de musea goed te kunnen bereiken met het openbaar vervoer.¨

    Dat dat nu pas tot Arriva, de Provincie ZH en de gemeente leiden is doorgedrongen…
    En zoals RAB hierboven al aangeeft kan men ook met de kleine busjes van de Haagweg.

  3. In plaats van geld aan dit overbodige buslijntje te verspillen hadden ze beter de busverbindingen van de buitenwijken met de binnenstad kunnen verbeteren.

  4. Fred Sengers

    Als ik het me goed herinner reed er eerst een treintje die toeristen van Naturalis naar de binnenstad en vice versa bracht. Dat was zo’n groot succes dat Arriva vond dat deze verbinding aan een OV-operator was voorbehouden. Nou, dat is een slimme beslissing geweest dan. Lekker gastvrij voor de toerist die Leiden bezoekt.

  5. Ik heb geprobeerd deze bus te nemen naar Corpus. Het was totaal niet duidelijk dat dit een vast lijnbus was, voor mij zijn de kleine busjes shuttlebusjes die niet stoppen voor regulier openbaar vervoer. Als ik foto’s googlede zag ik inderdaad de middelgrote bus. Wij waren niet de eerste die met andere bussen naar Corpus moesten zien te komen die dag, want aan de telefoon met de receptie hoorden we ‘alweer iemand die problemen heeft met de 10’.

    Grote kans dus dat er wel voldoende reizigers zijn voor deze bus, maar dat ze net zoals ik niet weten dat ze hier gebruik van kunnen maken.

  6. John Brussel

    Er wordt verkeerd gedacht .. je wandelt door de stad naar een museum , dat doe je in Amsterdam.Leiden heeft dat effect (nog) niet, het moet zo zijn dat mensen naar Leiden komen en dan naar een museum gaan . Dat zou mooi zijn.. mis ook een museum met moderne trend zetten de kust .. kijk naar Voorlinde in Wassenaar

    • Ook in Leiden rijden elektrische bussen. Waarom er vooral buiten de spitsuren geen verkorte bussen worden ingezet is mij niet bekend. Wellicht is nog niet onderzocht of dit in Leiden op sommige stadslijnen zinvol en betaalbaar zou kunnen zijn. In het enigszins met Leiden vergelijkbare Dordrecht rijden wel verkorte bussen voor zover ik weet.
      Elektrische bussen hebben een zeer beperkte actieradius, die vergroot kan worden door het gewicht te verlagen. Een manier om dit te bereiken is de inzet van kortere, dus lichtere, bussen waar dit mogelijk is.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline