Tunnelboor RijnlandRoute bijna halverwege eerste tunnelbuis

4

In augustus werd tunnelboormachine (TBM) Gaia – dat is de naam die na een prijsvraag aan de TBM werd gegeven – aangezet in de beginschacht die is aangelegd in de Oostvlietpolder. Gisteren werd gevierd dat de eerste kilometer erop zit voor de tunnel die aan belangrijk deel uitmaakt van de nieuwe verbindingsweg N434 (RijnlandRoute).

Wie een kijkje wil nemen in de tunnelboormachine van aannemerscombinatie Comol5, kan hieronder een 360 graden filmpje vanuit het hart van de tunnelboormachine bekijken. Je ziet de plek waar de ring wordt gebouwd. Zeven segmenten, die samen 1 ring vormen, worden door de robotarm opgepakt en op de juiste plek gezet. Met de vijzels zet de TBM zich daarna af tegen de zojuist gemaakte ring, waarmee de machine zichzelf vooruit beweegt.

Bekijk de video in Chrome, Firefox, MS Edge of Opera. Als je de telefoon beweegt of met de cursor verschuift kun je helemaal om je heen kijken.

In totaal graaft Gaia een 2,25 kilometer lange tunnel onder Voorschoten door naar de A44 bij de Stevenshof. Dat traject legt de TBM twee keer af, als de eerste tunnelbuis klaar is, worden de 104 meter lange boorinstallatie bovenlangs teruggebracht naar de A4 en begin het boren van de tweede tunnelbuis.

Via de website www.volgdeboor.nl is te zien waar de TBM zich bevindt.

 

Delen

4 reacties

  1. Meer 1 miljard wegen doodlopende 1 miljard wegen. Autoverslaafd NL blijft vastlopen met 9 miljoen vehicles, 1 miljoen motoren en 1,5 miljoen vrachtwagens en bestelbusjes en counting. Per jaar stijgt dit aantal met 100.000 en CO2ra kan daar niet tegenop asfalteren.
    Zou de afgevoerde aarde van de roetriool op PFAS gecontroleerd worden? En wordt bij overschrijding van de norm de afvoer gestopt? En dus het verder vroeten in onze polders.
    Hoeveel stikstof produceren de bouwboeren met hun vuile diesels zonder katalysator en hoe valt dit te rijmen met de door de RvS afgeschoten PAS? Want ook lopende projecten kunnen opnieuw beoordeeld worden en wanneer nodig gestopt worden. Hoop doet (schoon) leven.

    • Een Leids burger op

      ¨…en wanneer nodig gestopt worden.¨
      Reken daar maar niet op Hubert, de Rijnlandroute gaat gewoon door….

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline