Mensen met arbeidsbeperking werken in Leiden met vliegtuigonderdelen

25

Mensen met een arbeidsbeperking die juist dankzij die beperking belangrijk werk in het onderhoud van vliegtuigen mogen doen. Bij DZB, de sociale werkvoorziening in Leiden, gebeurt dat sinds kort, en daar zijn vooral de werknemers apetrots op. Volgens de DZB en KLM gaat het om een unieke samenwerking.

Robbert van Cleef van mediapartner Omroep West ging langs bij DZB en bij KLM op Schiphol.

Nuray Baran sorteert bij DZB bouten en moeren uit de motoren van KLM-vliegtuigen. Het is werk dat de KLM sinds kort heeft uitbesteed aan DZB, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Het is een tijdrovende klus, die vanwege de strenge eisen in de luchtvaart met grote precisie moet worden uitgevoerd. “Ja daar zijn we ons wel van bewust”, zegt Nuray. “Je moet echt heel precies kunnen werken.”

Nuray lijkt prima te functioneren, maar heeft toch een steuntje in de rug nodig van de sociale werkvoorziening. Bij DZB is een klein team geselecteerd dat zich bezighoudt met de vliegtuigmotoren. “Je kunt wel een arbeidsbeperking hebben, maar dat is voor iedereen anders”, zegt Feiko Mulder van DZB. “Er zijn mensen met een arbeidsbeperking die heel nauwkeurig en precies kunnen werken.”

Saai werk
En met name dat laatste is van groot belang voor de KLM. Voor het hoog opgeleide technische onderhoudspersoneel is het sorteren en uitzoeken van de duizenden bouten en moeren juist heel saai werk waardoor er fouten bij gemaakt zouden kunnen worden.

“Sinds het begin van de samenwerking scoort DZB de gevraagde 99 procent en soms 100 procent. Dat is echt ongekend”, zegt Ronald Versteeg van KLM over de foutmarge. “En wat een beperking is voor de mensen bij DZB, is voor ons juist een talent wat we goed kunnen gebruiken dus wij zijn heel erg blij met de samenwerking.”

Delen

25 reacties

  1. DZB, t bedrijf waar meer fout dan goed gaat… Heb t zelf aan den lijve ondervonden, waar ze me een paar jaar geleden op een hele leugenachtige manier geloosd hebben en UWV keurde t nog goed ook… Nu ben ik blij dat ik bij dat zooitje ongeregeld weg ben, heb vernomen dat vlak na mijn vertrek de pleuris uitgebroken is binnen t bedrijf…

    • “Voor het hoog opgeleide technische onderhoudspersoneel is het sorteren en uitzoeken van de duizenden bouten en moeren juist heel saai werk waardoor er fouten bij gemaakt zouden kunnen worden.”

      Dit werk is voor bijna iedereen saai. Mensen met een arbeidsbeperking kunnen ook slimmer zijn dan gemiddeld of zelfs hoogbegaafd en dan ga je je al snel vervelen.

      • Een Leids burger op

        Het lijkt me ook saai werk, inderdaad niet alleen voor hoger opgeleiden. Maar als er mensen zouden zijn die dat werk leuk vinden en blij zijn met dit werk is dat voor DIE mensen prachtig.
        Maar DZB is ook het reintegratiebedrijf van de gemeente en dat zou kunnen betekenen dat mensen ook gedwongen kunnen worden tot dit soort werkzaamheden…

  2. Is dat wel veilig? Waar worden die duizenden bouten en moeren daarna voor gebruikt? Om mijn bestemmingen vlot te bereiken maak ik veelvuldig gebruik van het vliegtuig. Het zou jammer zijn als ik uit de lucht val.

    En om de fanatici voor te zijn: ja, ik denk ook aan het milieu, want ik neem al jaren een deeltaxi naar Schiphol. Ik was eerst wel wat huiverig om met vreemden zolang in een automobiel door te brengen, maar meestal is het best gezellig.

    • Gerard Bezij op

      nou..als jij eens uit de lucht mocht vallen………….dat zou een hoop onzinnige reacties op Slutelstad.nl schelen zeg………..
      Gelukkig zijn er heel veel controlles bij het onderhoud aan vliegtuigen, dus zal er wat betreft de wekzaamheden van de DZB geen gevaar zijn. Daarbij werken de DZB mensen beter dan anderen, dat staat ook in het stuk vermeld.
      Huiverig voor vreemden……….zit je in het vliegtuig helemaal alleen dan?

  3. Waarom neemt de KLM die mensen dan niet gewoon zelf in dienst op een fatsoenlijk contract?

    • Natalie Greven op

      Omdat DZB de ervaring heeft in de begeleiding en selectie van de mensen met een arbeidsbeperking. Anders moeten ze bij KLM weer mensen inhuren die dat goed kunnen.

    • Eveline Merx op

      Denk je dat de KLM de nodige expertise en ervaring heeft om deze mensen te begeleiden en denk je dat deze mensen naar Amsterdam zullen kunnen reizen voor hun werk?
      De DZB zorgt dat deze mensen in een veilige, prettige omgeving werk kunnen doen en is dus afhankelijk van dit soort opdrachten. Prachtig dat de KLM dit werk gunt aan de DZB.

      • Een Leids burger op

        In de berichtgeving is te lezen:¨Het (dat sorteren van bouten en moeren dus ) is werk dat de KLM SINDS KORT heeft uitbesteed aan DZB,¨ Voorheen waren er dus anderen bij, waarschijnlijk KLM zelf, die dat zelfde werk deden.

          • Een Leids burger op

            Goed begrijpend lezen s nog steeds te moeilijk voor Yvette….
            Desalniettemin zal ik deze keer even antwoord geven:
            .

            Het betekent dus dat KLM dit werk heeft uitbesteed aan DZB omdat dat goedkoper is. Voorheen deden anderen dat dus die dit nu niet meer mogen doen.
            .
            Of laat ik het zo zeggen: Ook zouden arbeidsgehandicapten die zelfstandig kunnen werken na een inwerkperiode bij DZB en bij gebleken geschiktheid recht moeten hebben op een fatsoenlijk contract zoals Mirjam al aangaf…..

            DZB zou er moeten zijn om arbeidsgehandicapten aan een baan te helpen bij het bedrijf en de arbeidsgehandicapte niet om DZB-ers aan het werk te houden.

          • De DZB-ers ZIJN arbeidsgehandicapten. En de DZB probeert inderdaad mensen te helpen aan een baan bij een bedrijf.
            Echter voor de meeste wernemers van de DZB (en ik ken er aardig wat door mijn vrijwilligerswerk bij VTV) zijn niet in staat om naar een andere plaats te reizen voor werk, daarbij zal de KLM niet de juiste begeiding kunnen bieden.
            Wat is daar nu niet aan te begrijpen?

  4. Een Leids burger op

    Met DZB-ers boedoelde ik hier de DZB-leidinggevenden zoals de oplettende lezer al had begrepen…
    .

    De term arbeidsgehandicapte is een stempel wat mensen opgedrukt hebben gekregen en suggereert dat deze mensen nooit zelfstandig zouden kunnen werken of reizen. Net zoals het vooroordeel en misverstand dat deze mensen vast geen nauwkeurig werk zouden kunnen doen.( de berichtgeving laat het tegendeel zien). Hoewel dat zeker niet voor iedereen haalbaar zal zijn zou men mensen dus niet alleen moeten leren om heel nauwkeurig te werken, maar ook hoe men zelfstandig kan werken en reizen e.d. STAP voor stap dus.
    [ De berichtgeving heeft het niet over ¨arbeidsgehandicapten¨ maar over mensen met een arbeidsbeperking. Een lichtere vorm dus.]
    .

    Het zou mij niets verbazen dat de ¨begeleiding¨ van die mevrouw in het filmpje uit niets meer zou bestaan dan controleren of ze de werkzaamheden goed heeft uitgevoerd.
    .

    De overheid stimuleert nu juist dat bedrijven ZELF arbeidsgehandicapten in dienst nemen, hen een fatsoenlijk contract aanbieden, en daarbij vervolgens begeleiding(door DZB of anderen) op de werkplek en eventueel loonkostensubsidie kunnen krijgen. Het omgekeerde dus.
    .
    De enige reden dat KLM dit werk nu heeft uitbesteed aan DZB is dat het zo goedkoper is.
    Wat is daar nu niet aan te begrijpen?

    • a. De term ‘arbeidsgehandicapten’ heb je zelf gebruikt.
      b. Jij hebt blijkbaar geen idee hoe het er aan toe gaat bij de DZB, je aanmatigende opmerking dat de begeleiding alleen maar een beetje controleert is uit de lucht gegrepen.
      c. Gelukkig zijn er bedrijven zoals KLM die bepaalde productiewerkzaamheden uit besteden aan de DZB, anders zouden deze mensen werkeloos zijn.
      d. Blijkbaar kan jij niet begrijpen dat er ook mensen zijn die niet zonder begeleiding en alleen maar in een vertrouwde omgeving kunnen werken, dat is blijkbaar jouw beperking.
      e. Daar waar mogelijk worden mensen die ervaring hebben opgedaan bij de DZB begeleid naar een werkplek bij ‘normale’ bedrijven, dat zou in principe ook KLM kunnen zijn,
      f. Inderdaad spannen, met name grote, organisaties zich in om arbeidsgehandicapten aan te nemen, maar je zult toch kunnen begrijpen dat het niet mogelijk is als bedrijf om inéén keer een hele groep productiemedewerkers met een dergelijke achtergrond aan te stellen.

      Kortom: ik vind het top dat de KLM dit doet en ben blij voor de werknemers van de DZB!

      • Een Leids burger op

        Het gaat er niet om dat KLM de hulp van DZB inroept- prima zelfs – maar om de WIJZE waarop ze dat nu meent te moeten doen zoals Mirjam ook al had trachten duidelijk te maken:https://sleutelstad.nl/2019/10/21/mensen-met-arbeidsbeperking-werken-in-leiden-met-vliegtuigonderdelen/#comment-305826
        Met punt e ben ik het dus wel eens.

        b. Goed lezen en men ziet dat dat niet zozeer een opmerking is maar veel meer een vermoeden…… want het is mij inderdaad niet duidelijk welke nodige¨begeleiding¨ die mevrouw uit het filmpje dan nog meer zou (moeten) krijgen.
        .
        c: Het is maar de vraag of deze mensen er nu NETTO financieel gezien beter van zouden worden…… KLM in elk geval wel 🙂

        .

        d: is (weer) een onterecht verwijt want zei ik niet:¨Hoewel dat zeker niet voor iedereen haalbaar zal zijn…¨
        Maar ja, begrijpend lezen blijft moeilijk……

        • Prima, je hebt gelijk. Belachelijk dat er begeleiding is bij werkende mensen met een verstandelijke beperking. Die kunnen best alles zelf en belachelijk dat bedrijven werk laten doen bij DZB. Dan is in ieder geval zeker dat deze mensen geen baan meer hebben en er dus finacieel op achteruit gaan.
          Dan kunnen deze bedrijven beter 10 dure krachten aan het werk zetten die ongelukkig zijn met hun werk en weg lopen, dan 20 goedkopere krachten die er plezier in hebben en uit hun isolement komen door nuttig werk te verrichten.
          Misschien kun je voor de volledigheid nog even laten weten hoeveel de KLM dan zou besparen met deze actie? Want blijkbaar weet jij precies hoe alles in elkaar steekt.

          • Een Leids burger op

            Ik heb niets tegen begeleiding van deze mensen in tegenstelling tot wat jij suggereert.
            .

            Maar als jij dan alles zo goed meent te weten hoe het in elkaar steekt had je al lang kunnen vertellen waaruit die begeleiding dan wel zou bestaan…..
            .

            Ook heb ik er niets tegen dat mensen bij DZB dit werk doen. Het gaat er niet alleen om dat mensen goed functioneren, uit hun isolement komen en plezier in hun werk hebben. Maar ook dat ze er netto financieel beter van worden. Dat is geen automatisme als het om dergelijk werk gaat bij overgang van uitkering naar werk. (armoedeval).
            .

            Kortom: Nee Yvette, je gaat niet in op wat ik zei. In plaats daarvan geef je een karikatuur.
            .
            Wat jij in je reactie hierboven allemaal zegt is dus geen goede samenvatting van wat ik heb gezegd:dat is wat jij ervan maakt. Schandalig! Maar zo kennen we je weer…

        • Gerard van Valderen op

          Haha Leids Burger…hoe zou de KLM dat dan moeten doen? Er zijn veel mensen bij de DZB die met taxi(busjes) naar hun DZB worden gebracht. Wat denk je dat het kost als die iedere dag naar Schiphol moeten rijden?
          En de begeleiding die deze mensen moeten hebben? Ook extra inhuren?
          Dat gaat onbetaalbaar worden!
          De besparing van KLM zal wel meevallen. De DZB werknemers krijgen geen hoog salaris, maar je hebt wel meer mensen nodig voor hetzelfde werk. Daarbij moeten de materialen ook van en naar Schiphol vervoerd worden.
          Misschien neemt KLM hiermee wel haar maatschappelijke verantwoordelijkheid? Of zit jij in de directie van KLM en weet je meer?

  5. Een Leids burger op

    @Van Valderen
    Nee, en het (sorteer)werk en de begeleiding kan in dit geval gewoon bij DZB blijven ook als de werknemers bij KLM zelf in dienst zouden zijn.
    Maar zoals je zelf al zegt: De DZB-werknemers krijgen geen hoog salaris
    Zie ook: https://sleutelstad.nl/2019/10/21/mensen-met-arbeidsbeperking-werken-in-leiden-met-vliegtuigonderdelen/#comment-305826
    De enige reden dat KLM dit werk nu heeft uitbesteed aan DZB is dat het zo goedkoper is.
    Laat ik het zo zeggen: mijn vermoeden is dat KLM haar ¨maatschappelijke verantwoordelijkheid¨ niet genomen zou hebben als het duurder zou zijn geweest.

    • Gerard van valderen op

      Tuurlijk, de begeleiders naar schiphol…….en de rest van de nodige begeleiding dan in Leiden? Denk je echt dat die begeleiders alleen deze groep werknemers begeleid?
      Het zal idd niet duurder zijn voor KLM, maar dat is niet hetzelfde als veel goekoper.
      Misschien kun je je beter eens verdiepen in deze doelgroep en de aktiviteiten en doelstellingen die de DZB heeft voordat je (ver)oordeelt.
      Als ik zo hoer en daar je commentaren lees vind jij dat je altijd maar ongenuanceerd kan oordelen en dat je denkt altijd gelijk te hebben.
      Dat is mijn oordeel en daar moet u het mee doen, gegroet!

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Robbert van Cleef

Je bent nu offline