Wil je groen, groener, groenst of meer aandacht voor verkeersveiligheid en voldoende parkeerplekken voor buurtbewoners? Op zaterdagochtend 28 september organiseerde de werkgroep die zich bezighoudt met het stukje Singelpark aan de Jan van Houtkade een inloopochtend in het Kruithuisje waar een aantal varianten werden gepresenteerd.
Van helemaal groen en parkachtig tot een straat met lagere snelheid, extra bomen, maar ook parkeerplekken voor buurtbewoners met een parkeervergunning. Bezoekers moeten hoe dan ook hun heil elders gaan zoeken. Bijvoorbeeld in de nieuwe parkeergarage die onder de Garenmarkt wordt gebouwd. Voorzitter Gert Jan Bots van de werkgroep Singelpark/Jan van Houtkade hoopt eind van dit jaar een definitief voorstel naar de gemeente te kunnen sturen.
Het eerste ontwerp dat is getekend door de Vrienden van het Singelpark kiest voor totale vergroening. Geen parkeerplaatsen, alleen een paar los-en-laadplekken en vooral een echt park. Andere varianten zijn getekend door de gemeente Leiden en bieden nog wel parkeergelegenheid voor vergunninghouders. Waarbij er variaties zijn in parallel parkeren alleen aan de huizenkant, schuine parkeervakken alleen aan de huizenkant wat meer parkeerplaatsen oplevert of blokken met parkeervakken links en rechts waardoor de weg er slalommend doorheen gaat wat de rijsnelheid omlaag moet brengen. Want naast meer groen, willen de bewoners vooral dat er minder hard gereden kan worden op de Jan van Houtkade.
Verslaggever Gerry van Bakel in gesprek met Gert Jan Bots en bewoners José Miltenburg en Anna.
De Jan van Houtkade verbindt de Korevaarstraat met de Doezastraat en Herenstraat en verder naar de Witte Singel. Als straks de ondergrondse parkeergarage bij de Garenmarkt in gebruik wordt genomen verwachten sommige buurtbewoners meer verkeer op de Jan van Houtkade richting de Witte Singel. Zij pleiten voor verkeersmaatregelen die deze doorgaande route ontmoedigt of liever nog helemaal onmogelijk maakt. Maar zoals Bots ook opmerkte, hij rijdt ook een bus over de Jan van Hoiutkade en goed bereik met het openbaar vervoer is ook van belang.
Wie meer wil weten over de plannen van de werkgroep, kan contact opnemen met de wijkvereniging PAL via info@palleiden.nl, binnenkort komt de werkgroep met een eigen website.
7 reacties
Doe nee! singelpark : ben het helemaal eens met deze foto
Het Singelpark wordt op plekken nogal geforceerd. Het groen verfraaien: leuk, als er de plek voor is en er een duidelijke verbetering wordt aangebracht. Maar soms is een mooi stuk singel met graskanten en kastanjebomen, met hier als pareltje de waltoren, genoeg.
Eens, het singelpark bestaat niet want er zijn hele stukken stad waar geen park is en ook niet kan komen. Het hele jubel verhaal over het langste park van het land kan niet omdat er gebouwen en wegen zijn die niet te overbruggen zijn zeg maar. Het wordt nooit een geheel en blijven ondanks de vele nieuwe straks aangelegde bruggen toch aparte parken.
Ik zou is gaan kijken op de mare singel ook vernieuwd zijn nog aan het straten en al die huizen lopen onder water lekker gemaakt hoor maar ja wat maakt het uit het hoord bij het singelpark
Hoor je ze al juichen die kinderen, als het schoolreisje in groep 8 wordt bekendgemaakt: ‘Nee, dit jaar geen Efteling, Duinrell of Tikkibad: we gaan naar Leiden naar het Singelparfk, hoera hoera…..
Enge fanatici die in een bubbel leven vervreemd van elk realisme.
.
De Jan van Hout kade is nu met de tegenoverliggende Zoeterwoudsesingel al een van de mooist stukjes van Leiden met aan beide zijde schitterende hoge bomen.
.
De rijbaan is dermate smal dat hardrijden niet mogelijk is. Dat heeft de test met het groen/rode snelheids-meet-bord ook goed aangetoond. Dus met wat extra aandacht voor het groen, het ziet er meestal wat onverzorgd uit, ben je al helemaal klaar.
.
Maar het is allemaal weer niet goed genoeg. Het liefst zouden ze van heel Leiden een heide gebied maken compleet met zandverstuiving.
Auto’s weg!
Bewoners laten parkeren in de Garenmarktgarage (wordt toch niet rendabel)
Opgelost!