Volgend jaar start de gemeente met de herinrichting van het tracédeel Hooigracht van de Centrumroute die globaal van Leiden Lammenschans naar Leiden Centraal loopt en moet zorgen voor een veel vlottere afwikkeling van het verkeer in de binnenstad dat wordt gescheiden van het doorgaande verkeer dat in de toekomst buitenom wordt geleid via de Leidse Ring.
Horizontaal in plaats van verticaal
Afgelopen periode is de klus vergund en ondernemers aan de Hooigracht hebben van de aannemer begrepen dat er een belangrijke wijziging is in de manier waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd en zijn zich doodgeschrokken. “We hebben steeds afgesproken dat er van gevel tot gevel gewerkt zou worden in blokken van tachtig meter,” zegt Paul van Ginkel van de in oprichting zijnde Ondernemersvereniging Hooigracht. “Nu hebben we gehoord dat het niet via die verticale as zal gaan, maar via de horizontale as van de straat. Die wordt van aan een kant afgesloten en het verkeer gaat dan over de andere helft. De straat is dan maandenlang slecht bereikbaar en daarna gebeurt datzelfde nog een keer voor de andere kant. Iedereen heeft dan dus ook twee keer te maken met al die overlast.
Chris de Waard in gesprek met Hooigracht-ondernemer Paul van Ginkel over de manier waarop de herinrichting van de Hooigracht wordt uitgevoerd.
Wethoudersbrief moet helderheid brengen
De gemeente heeft in de aanloop naar de aanbesteding aan de ondernemers gevraagd om input te leveren voor het opstellen van de bereikbaarheids-, leefbaarheids-, veiligheids- en communicatieuitgangspunten. De inschrijvingen op de aanbesteding zijn daar mede op beoordeeld. Wethouder Martine Leewis zei gisteravond geen aanwijzingen te hebben dat de uitgangspunten zijn veranderd, maar kon ook niet met zekerheid zeggen hoe het zit. De ondernemers kwamen gisteravond inspreken bij de raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid, maar hadden zich pas in de loop van de avond aangemeld, waardoor het uitzoekwerk niet meer op tijd lukte. Leewis komt nu met een brief waarin ze uiteenzet hoe de planning en uitvoering uiteindelijk zijn afgesproken.
Start herinrichting in januari
De herinrichting van de Hooigracht begint op verzoek van de ondernemers pas over enkele maanden. Op die manier is de straat tijdens de voor winkeliers belangrijke decembermaand gewoon goed bereikbaar. Wel wordt in november alvast begonnen met het kappen van alle bomen in de straat. De aannemer kan dan in januari daadwerkelijk starten met de werkzaamheden waarbij de straat van gevel tot gevel opnieuw wordt ingericht.
9 reacties
Mag dit project wel doorgaan gezien alle milieu uitspraken? Zo zonden al die mooie bomen weg
Het probleem is al opgelost. Volgens de bebording op de Lammenschans is de binnenstad ruim een jaar afgesloten i.v.m. 3 oktoberfeesten:
https://www.facebook.com/vkmag/posts/2792774550733406?comment_id=2793697893974405¬if_id=1568358204681765¬if_t=comment_mention
Dit project is zo langzamerhand beter om ONMIDDELLIJK te STOPPEN. En inderdaad, laat men van de bomen op de Hooigracht afblijven. Deze mankeren niets! Regeren van achter het ruitjespapier moeten wij in de oude Leidse binnenstad dus niet hebben. En laat men de ondernemers aan de Hooigracht bereikbaar houden en niet het werken zuur maken. Stoppen met dit onzinnige project!!!
Jos Bouma je hebt helemaal gelijk! Maar zo gaat het altijd…alles wordt beslist van achter de tekentafel en of het in de praktijk ook werkt daar wordt niet naar gekeken. De laatste jaren voorbeelden te over van verkeerssituaties die slechter uitpakten dan voor de herinrichting. De bomen op de Hooigracht mankeren niets maar onder het mom van die bomen zijn ziek zijn er in de stad al meerdere gesneuveld of gaan er nog sneuvelen.
Als ik het goed begrepen heb komen er kleinere nieuwe bomen terug.
Maar wie op het fietspad langs de hooigracht fiets ziet dat het daar op verschillende plaatsen ongelijk ligt vanwege boomwortels.
zie: https://sleutelstad.nl/2019/03/29/herinrichting-hooigracht-vertraagd-ondernemers-trekken-aan-de-bel/#comment-289041
Kleinere bomen nemen minder fijnstof op dus daar schieten we weinig mee op. Deze drukke weg is bijna nooit zonder auto verkeer. En een beetje boomwortels boven de grond is niks mis mee.
De vorige wethouder vond dat de bomen weg moeten omdat het verschillende bomen zijn! En dat is juist beter voor de biodiversiteit dan allemaal dezelfde bomen.
https://sleutelstad.nl/2019/03/29/herinrichting-hooigracht-vertraagd-ondernemers-trekken-aan-de-bel/#comment-289041
Wilma Montanje iets voor Michel?