Petitie om bloembakken achter Leiden Centraal weer weg te halen

92

“Baalt u ook dat de gemeente Leiden de Kiss & Ride achter Leiden CS heeft opgeheven?”, begint VVD-raadslid Maarten Dirkse zijn oproep om de petitie tegen bloembakken achter het centraal station te tekenen. Hij is op zoek mensen die het ook een slecht idee vinden dat de officieuze Kiss & Ride (K&R) daar onlangs is opgeheven. Daartoe besloot wethouder Martine Leewis (GroenLinks) omdat het parkeren op de middenberm een bron van klachten is.

De middenberm op de Bargelaan – tussen Leiden Centraal en het LUMC – wordt sinds enkele jaren gebruikt als officieuze Kiss & Ride-locatie. Hoewel het in eerste instantie niet de bedoeling was dat auto’s op de middenberm zouden stilstaan, kon de gemeente er in praktijk niet tegen optreden. Bovendien was vond het de gemeente het een goed idee als mindervaliden dichtbij het station konden worden afgezet. Daarom werd eerder nog overwogen om er een volwaardige K&R-locatie van te maken.

Autogebruik ontmoedigen
Aan die situatie is nu echter een einde gekomen. Op de middenberm zijn plantenbakken geplaatst en auto’s mogen nog maar tien minuten stilstaan bij de parkeerplekken langs het Terweepark. Over die maatregelen windt de Leidse VVD zich in een petitie op. “De enige reden dat de K&R is afgeschaft, is omdat het Leidse college het gebruik van de auto wil ontmoedigen. Hier zijn wij het niet mee eens”, aldus raadslid Maarten Dirkse. “Wij willen een signaal afgeven aan het college dat het opheffen van deze officieuze K&R een slecht plan is voor de bereikbaarheid van het station.”

In een mondelinge toelichting op zijn petitie memoreert Dirkse nog maar eens dat partijgenoot en voormalig wethouder Paul Laudy (VVD) deze beslissing nooit genomen zou hebben. “Het vorige college had het plan om deze K&R te legaliseren. Dat ging goed totdat GroenLinks erbij kwam.” Dirkse begrijpt niet waarom auto’s niet meer op de middenberm mogen stoppen. “De K&R veroorzaakte geen overlast, was niet onveilig en is onmisbaar voor mensen die zo dicht mogelijk bij het station moeten worden afgezet.”

Mensen uit de regio
De partij roept mensen uit Leiden en de regio nu op om de petitie tegen het plaatsen van de bloembakken te tekenen. Donderdagmiddag is dat inmiddels 346 keer gebeurd. “En dat zijn niet alleen Leidenaren”, zegt Dirkse, “maar ook mensen uit Oegstgeest en Katwijk die vaak bij station moeten zijn.” Dirkse hoopt met die handtekeningen aan burgemeester en wethouders te kunnen laten zien dat er vraag is naar de Kiss & Ride achter het station.

Mocht het de VVD lukken om de middenberm van de Bargelaan weer als tijdelijke stoplocatie te openen, dan heeft de partij ook al wel een idee wat er met de plantenbakken moet gebeuren. “Het mooi zijn als de bloembakken gebruikt worden om het zebra- en fietspad af te schermen van de geparkeerde auto’s. Bloembakken die dan nog over zijn kunnen ter verfraaiing van het stationsgebied worden gebruikt”, schrijven de liberalen in de petitie.

Delen

92 reacties

  1. Sylvia Hageman

    Ik teken m wel, moet geregeld ff iemand bij station afzetten dan wel ophalen, waarom mag dat niet meer?? Zo moeilijk is het toch niet om te handhaven? Zeker nu treinen geregeld te laat zijn beetje flexibiliteit please!!

    • Iedereen weer zijn mening gegeven? Het Nederlands volk is een stel verwende kinderen. Klagen en zeiken. Jammer, hoor. Fijn weekend allemaal. Jodelahietie!

      Warm, he, Greet. Pffft.

      • Greet tot welke groep behoor jij. De klagers of de zeikerds. Of heeft de warmte ook bij jou toegeslagen gezien je reactie. Keep cool morgen gaat de temperatuur omlaag.

    • Thijs Elbers op

      Wat een onzin, dure bloembakken op een plek waar ik op zaterdag mijn vrouw afzet omdat ze naar school moet, op een moment dat er nauwelijks bussen rijden.
      Verfraai de stad of de voorkant van het station en laat aan de achterkant afzetten

  2. Allert Goossens

    Wat de VVD zegt; simpelweg autootje pesten terwijl je regelmatig op ienand moet wachten wiens trein flink vertraagd blijkt. Geen oplossing, wel een probleem extra. Ik snap sowieso het rommelscenario tussen CS en LUMC daar niet goed. Wat beoogde het stadsbestuur a priori bij de inrichting alhier?

    • Maggie Rose

      Je kan je scooter daar niet eens kwijt. Bij de fiets-scooter parkeerplaats bij t LUMC word je weggejaagd. Moet daarom met de auto naar Revitel. Ben zelf slecht ter been en moet dan maar bij het station parkeren???Wat een drama daar.

      • Plek genoeg in de buurt om te parkeren, maar iedereen wil voor de deur staan…

      • Tsja…. dan gun je dus andere mensen , die daar langs moeten om naar hun werk te kunnen, dus helemaal niks en dus maar lekker omrijden….. 🙁

    • Carla Opdam Mark

      Evelijn van der Veer kan je verklappen dat er nog een soort eilandje komt, iedere dag een aanrijding voor je deur is ook niks
      En heeeel veel gaat richting roomburg
      Nu is het de komende 6 weken ‘stil’ , stierenbrug in onderhoud
      Blijft lastig maar moet zeggen dat er ook minder hard geracet wordt
      Blijft voorlopig een belangrijke toegangs weg

      • Bloembakken zijn erg mooileuk, maar daar zijn ze een sta in de weg. Je kunt nergens je auto parkeren bij Leiden Centraal om iemand op te halen. Er zijn wel een paar plekje maat dat is lang niet genoeg voor alle mensen die bv. met koffers en trein naar Schiphol willen.

    • Carla Opdam Mark

      Evelijn van der Veer ja joh ze voegen nu in na de verkeerslichten, en dan hard remmend en toeterend over dat nieuwe talud
      Blijft een lastig punt maar dit helpt wel wat
      Vervelend voor automobilisten natuurlijk

  3. Een inwoner van Leiden op

    Maak de binnenstad autoluw ipv de kiss&ride bij het station. Stom gedoe weer om dat op te heffen. Heb daar nooit problemen gezien en als ze er al waren, werden die veroorzaakt door fietsers die kris kras over de stoepen reden.

  4. Iedereen kan zien dat de huidige kiss and ride ruimte te klein is. Daar komt bij dat die 10 min. tijd voor parkeren te kort is om iemand op te halen. De Wethouder heeft kennelijk nooit iemand opgehaald van Leiden centraal. Dit kan en moet echt verbeterd worden.

    • Waarom is 10 minuten te kort? Ik haal regelmatig mijn kinderen daar op, ze appen even vanuit de trein hoe laat ze aankomen en ik zorg dat ik er om die tijd ben. Werkt altijd!

    • Ron Oudshoorn

      Cindi van Es jij snapt er niet veel van vrees ik… aantal keren van mijn sokken gereden met de fiets omdat uitzwaaiers daar de regels uitmaken. Te beroerd om een euro uit te geven in vakken die nu zelden meer gebruikt werden…je zet je auto toch liever OP t station dan 100 meter te lopen. 2 jaar geleden met bloembakken totaal geen probleem, maar nu is leiden in last…… letterlijk en figuurlijk 😰😰😰😰

      • Een inwoner van Leiden op

        @Ron Oudshoorn: klets! Die andere vakken staan bijna altijd vol. Ga eens kijken rond spitsuur en zie dan gelijk welke gevaarlijke capriolen de fietsers uithalen. Die fietsen daar kris kras en over de stoep en over het deel waar nu dan bloembakken staan. Stel je voor dat je als fietser of voetganger op het juiste pad zou oversteken. Dus geef niet alleen uitzwaaierrs de schuld.

        • Dat fietsers van mening zijn dat verkeers regels optioneel zijn is niet het probleem waar ze het hier over hebben. Dat er gezegd word dat het niet onveilig is de kiss en ride daar is onzin. Want voetgangersoversteek plaatsen worden genegeerd. En ja ik ben er regelmatig bijna aangereden omdat ze geen voorrang verlenen of niet goed bij het wegrijden. En ja wegrijden is een speciale verrichting waarbij je iedereen voor moet laten gaan. Ik sta liever in de vakken ervoor (al is 10 min wel kort met de ns) zelf met minder overzicht een stuk veiliger.
          En ja fietser moeten ook is meer worden aangepakt op hun rijgedrag want dat zou het verkeer ook een stuk veiliger maken. Spook rijden, door rood rijden, op de stoeprijden, hand uitsteken en afslaan zonder te kijken terwijl je er al naast zit en dat gaat zo maar door. Maar dat is niet wat er mis is met de kiss en ride daar.

    • Ron Oudshoorn

      Cindi van Es voor €0,50 cent kan je op 100 meter afstand gebruik maken van de LUMC garage…kisses and huges voor een half uurtje oké

      • Sterker nog, direct na de kiss&ride kun je onder het gebouw ‘Level’ parkeren, nóg dichterbij!
        Mensen zijn tegewoondig te beroerd om een paar meter te lopen, dat zie je overal bij winkelcentra waar met grote regelmaat autos even op de stoep worden gezet voor een boodschap terwijl er parkeerplasen zat zijn.

      • Moet je wel wat extra tijd uittrekken, want als (helaas) regelmatihg bezoeker van het LUMC sta ik regelmatig in de file om naar binnen te komen om vervcolgens naar de 10e etage te moeten rijden…..

    • Wim Honsbeek

      Chantal Slierings ja had ik gezien, is door 1 zo een zotte partij die dat geregeld heeft die bakken. Zal er wel 1 familie hebben die ze levert en onderhoud. Stelletje leipos bij die gemeente. De warmte is al in die bol van ze geslagen voordat het er was

  5. Matthijs Baart

    En vooral tekenen, duidelijk maken dat dit echt een drama oplossing is. Voetgangers en fietsers moeten veilig zijn, maar mensen moeten ook nog naar het OV kunnen komen.

    • Hans Stauttener

      Adında Slingerland-Telkamp Dat zijn gewoon taxi’s die op de taxistandplaats staan. Ik zou zeggen: bloembakken naast zebrapad en fietsstrook. De rest kan dan ergens anders geplaatst worden.

    • Adinda Slingerland-Telkamp

      Hans Stauttener, als je er een tijdje gaat kijken zie je én taxi’s (verder dan waar ze mogen staan) én personenauto’s nu de zijkant van de weg gebruiken als Park & Ride. Naar mijn idee moet het er zo ingericht worden dat alles kan: Park & Ride, fleurige bloembakken en… een fietspad aan de kant van de Lebkov. Want daar fietst men nu gewoon over de stoep. Het gebruik van dit gebied is toch zo duidelijk als wat, als je de psychologie van de fietser, automobilist, taxichauffeur en groendenker gewoon volgt?!

  6. JanOegstgeest op

    Zolang ze niet weer op de het fietspad en de voetgangersoversteekplaats gaan staan. De vriendelijke ophalers trekken zich niks aan van het feit dat er nog andere gebruikers zijn en blokkeren de hele boel. En als je er wat van zegt krijg je een grote mond.

    • Een inwoner van Leiden op

      Alle keren dat ik iemand opgehaald heb, heb ik dit werkelijk nog nóóit gezien. Gemeente kan voet -en fiestpad afscheiden met die bloembakken en dan kunnen er gewoon auto’s staan en is er geen probleem als voetgangers en fietsers zich ook aan de regels houden…iets wat dus amper gebeurd…Dus geef de automobilisten niet de schuld.

  7. Goede actie van de gemeente. Was nooit bedoeld als parkeerplek. Er wordt dus nu ‘gehandhaafd’. Nu in de rest van Leiden nog.

    • Adrie Dekker op

      Inderdaad goede actie van de gemeente. Er staan alleen iets te weinig bloemenbakken. Maandag het iemand toch nog zijn auto tussen de bakken weten te wurmen, wel half op de zebra…
      Dit terwijl er voldoende plaats was in de parkeervakken naar het Verheij-huis…

  8. Haal/breng je passagier gewoon bij het parkeerterreinyje achter de Jumbo/Kruidvat. Ruimte zat om even met je auto te wachten en je passagier hoeft alleen even over te steken. Waaarom zou je tot tussen de schuifdeuren willen parkeren?

    • Een inwoner van Leiden op

      En dan als voetganger aan de voorkant van het station aangereden worden door fietsers die daar menen altijd voorrang te hebben

  9. Fred Rohde

    Het was voorheen heel handig om iemand op te halen of weg te brengen. Nooit een probleem ervaren. De bloembakken moeten daar weer weg. Zijn een oplossing voor een niet bestaand probleem en zorgen voor overlast.

  10. Het is jammer dat de VVD het besluit om bloembakken te plaatsen zo ongenuanceerd weergeeft, alsof het “alleen maar is om automobilisten te pesten” en alsof het parkeren op de middenberg “geen overlast gaf en geen problemen met veiligheid veroorzaakte”.

    Feit is dat er regelmatig automobilsten waren die hun auto op het fietspad of op het wandelpad neer zetten. Feit was ook dat er vaak heel veel auto’s stonden, en dat als je als fietser of voetganger dan overstak er regelmatig (bijna) aanrijdingen waren met automobilsten die je niet zagen aankomen en/of die tijdens het wegrijden nog aan het zwaaien waren naar hun vrienden/collega’s/etc. die ze hadden afgezet. Er was wel degelijk overlast voor de fietser/voetganger omdat er auto’s fout geparkeerd waren, en er was regelmatig sprake van bijna-ongelukken.

    De situatie was onduidelijk: er stonden geen borden of het wel/geen Kiss&Ride plek was, dus de automobilist ging er vaak (logischerwijs) vanuit dat het kennelijk de bedoeling was dat de strook hiervoor gebruikt kon worden. Ook het feit dat de plek van het fietspad en wandelpad slecht was aangegeven, betekende dat sommige automobilisten hier parkeerden zonder dat ze door hadden dat ze fietsers/voetgangers hinderden.

    De bloembakken lossen in elk geval de onduidelijkheid op, en het probleem van de overlast en onveiligheid voor fietsers en voetgangers.

    De suggestie om de bloembakken te gebruiken voor het afschermen van het fiets- en voetpad is niet onredelijk. Maar dat moet dan gecombineerd worden met het duidelijk markeren van een stuk of 4 Kiss&Ride plekken, die ook alleen voor max. 10 minuten worden gebruikt. Lijkt me wel het onderzoeken waard.

  11. Waar het nog steeds aan ontbreekt is handhaving. Als er regelmatig bekeuringen worden uitgedeeld, is de huidige chaos snel beëindigd.

  12. Ik wil wel tekenen als de geplande BOMENKAP aan de Hooigracht (in het kader van het rampzalige plan “De Centrumroute” achterwege blijft!

  13. Zo kennen we de populisten van de VVD: opkomen voor de gore, vervuilende, klimaatverhittende automobielmaffia, tegen groen en milieu. En als dan ook nog een de hitte naar de neoliberale koppen stijgt, krijg je uiteraard koortsige wartaal, bijvoorbeeld over zielige automobilisten uit Oegstgeest.

    • Waarom doet het gros alsof degenen die worden gebracht/gehaald minder valide zijn? Neem s wat vaker een bus of fiets. En schuif niet alle ‘wangedrag’ af op de fietsers.

  14. Petronelleke op

    De bushalte terug naar waar die was: direct achter het station. En nu al die geparkeerde auto’s daar weg zijn, kan dat ook. Dit is een OV-gebied.

  15. Al deze reacties tonen maar een ding aan, alle weggebruikers zitten elkaar aan de achterkant van het station in de weg.: voetgangers, fietsers, bussen, Kiss&Ride en Park&Ride. De gekozen oplossing om bloembakken te plaatsen biedt daarvoor geen oplossing, het verschuift het probleem en verergert de situatie alleen maar. En alle functies zijn in dit gebied essentieel voor het functioneren van een regionaal station als Leiden is.

    Van belang is onderscheid te maken in Kiss&Ride (maximaal 5 minuten stoppen voor het onmiddellijk laten in- of uitstappen van passagiers waarbij de chauffeur in of bij het voertuig blijft) en het Park&Ride waarbij langer dan 5 minuten het voertuig wordt geparkeerd om iemand of iets op het station op te halen. Deze functies moeten om goed te functioneren gescheiden worden van elkaar. Bovendien in de huidige situatie verstoren ze de goede doorstroming van het busverkeer en dragen ze bij aan een voor alle weggebruikers onveilige situatie.

    Een integrale aanpak met goed overwogen oplossingen is hier noodzakelijk. Ik zie daarvoor zeker mogelijkheden, alleen zal de gemeente dat wel moeten willen. In het oorspronkelijke ontwerp voor het huidige NS-station was hier aan de LUMC zijde een goede oplossing voor opgenomen. Deze is echter door de gemeente nooit gerealiseerd.

  16. Marijn Schaaf

    Nu wordt je over je sokken gereden door auto’s die op het zebrapad eventjes stil staan om iemand op te kunnen halen terwijl de meeste automobilisten paarden kleppen bij hun ogen hebben

  17. Voetganger op

    De VVD Leiden ergert zich. Mmmmmooo! Ik erger me al jaren aan deze pro-autopartij.

  18. Arthur van der Linden

    Ze weten ook niet wat ze willen. Parkeren daar was een drama, vind ik. Misschien die boel daar herinrichten.
    En dan wilde men daar het nieuwe busstation bouwen. Lijkt mij ook niet handig.

  19. Nico Anker op

    Normaal gesproken ben ik voor de kiss and ride.

    Maar nu denk ik het is wel goed zo met die bloembakken.

  20. Taxi Momentje

    Het is in het kader van de veiligheid voor de fietser die daar oversteekt…. haal de oversteekplaats weg ( fietsers gaan extra hard fietsen om hun voorangsrecht te clamen aldaar. Ze hebben immers toch al de wet aan hun zijde)

    Oplossing naar mijn inziens is 2 zebra paden aan 2 kanten van het kissen ride gebied. Fietsers moeten afstappen om over te steken.. handhaving opschroeven ( een auto die het zebra niet respecteert kan een boete krijgen van €440–>deze is al mogelijk)

    Zo moeilijk is het toch niet.??? (verdien modelletje voor de gemeente)

  21. Het is in het kader van de veiligheid voor de fietser die daar oversteekt…. haal de oversteekplaats weg ( fietsers gaan extra hard fietsen om hun voorangsrecht te clamen aldaar. Ze hebben immers toch al de wet aan hun zijde)

    Oplossing naar mijn inziens is 2 zebra paden aan 2 kanten van het kissen ride gebied. Fietsers moeten afstappen om over te steken.. handhaving opschroeven ( een auto die het zebra niet respecteert kan een boete krijgen van €440–>deze is al mogelijk)

    Zo moeilijk is het toch niet.??? (verdien modelletje voor de gemeente)

  22. Een inwoner van Leiden op

    En kijk ook eens naar de video die de VVD daar gemaakt heeft. Wie is daar onveilig bezig? In ieder geval niet de automobilisten. Fietsers en voetgangers steken kris kras over. Zebrapad is niet voor fietsers en volgens mij heeft iedereen toch ook ooit geleerd dat je recht over moet steken op een zebrapad…Dus: terug met die K&R op de middenberm!

  23. mevr. J.F.G. Huisman op

    Kiss en ride voorkomt lang-parkeerders en helpt menigeen, o.a. mensen met beperkingen. Dat is niet alleen de invalide mens, maar heeeeel veel ouderen o.a.; je krijgt net geen invalidekaart, je kan dus niet op een invalidenplaats staan, maar je hebt toch wel beperkingen.
    De parkeergarages zijn vaak voor ouderen net te ver, zeker als je vermoeid bent etc.. Niet alle parkeerplaatsen dus verwijderen om een “autoarme” stad te worden. Het groen is belangrijk, maar de (beperkte) mens ook! Vergeet die niet.

  24. Heel goedkoop dat de V&D een actie begint tegen een besluit dat in de Gemeenteraad behoort te worden behandeld. Maar daar zal de V&D zijn zin niet krijgen, dus ga je op de populistische toer. Of steunt de V&D ineens actievoerders die zich niet houden aan afspraken, verkeersborden en aanwijzingen?

  25. Vóór het station, achter het station……………. waar het eigenlijk om draait is dat het hele gebied slecht ‘ontworpen’ is. Waarom kan de gemeente Leiden nu niet eens een rigoreus besluit nemen en het hele gebied bruikbaar maken voor alle weggebuikers, waarbij je precies kan zien wie op welke stukken weg moet zijn?

  26. Gerrie Böhner-Stauttener

    Wat ontzettend dom van de gemeente! (Invalide), ouderen, reizigers moeten ten alle tijden op een normale manier naar de trein kunnen, eventueel met hulp of afgehaald worden. dit heeft niets te maken met ontmoediging van de auto! Die is gewoon noodzakelijk als mensen gebracht of gehaald moeten worden. Heel logisch. Waarom denken ze bij de gemeente niet logisch, niet verder door dan hun eigen bedoeninkje? Gemeenten moeten goed voor hun burgers en anderen in dit geval, zorgen.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

IJsbrand Terpstra

Politiek verslaggever in de Leidse regio en presentator van Politiek071.

Je bent nu offline