Nog tot en met 4 juni duurt de Ramadan dit jaar. Tijdens die islamitische vastenmaand eten, drinken en roken de meeste moslims niet tussen dageraad en zonsondergang. Zodra de zon onder is, volgt de iftar. Zo heet de avondmaaltijd tijdens de Ramadan. Gisteravond was dat om 21.48 uur.
Na een welkomstwoord en de oproep voor het gebed (Adhaan) door imam Yousef Ifikiz van de Marokkaanse Al Hijra-moskee en oud-voorzitter Mustafa Ocak van de Turkse Mimar Sinan moskee zocht iedereen een plekje aan een van de tafels.
Er wordt vaak gezamenlijk gegeten met het gezin, familie, vrienden of collega’s. Dat gebeurde gisteravond in de Haarlemmerstraat waar zo’n tachtig Marokkaanse en Turkse ondernemers uit Leiden aanschoven aan twee lange rijen tafels die waren neergezet door de organisatoren van de Marokkaanse ondernemers en de Turkse Ondernemers Vereniging Rijnland (TOVER).
De ‘straat-iftar’ werd vorig jaar op bescheiden schaal voor de eerste keer in de Haarlemmerstraat gehouden, toen een groepje van zes bevriende Leidse ondernemers van Marokkaanse afkomst in het centrum, dat jaarlijks gezamenlijk de iftar nuttigde door de jaren heen zo groot was geworden dat het niet meer bij een van hen op kantoor paste. Dit jaar waren ook de ondernemers van Turkse afkomst uitgenodigd en ook een aantal raadsleden en wethouder Martine Leewis kwamen een vorkje meeprikken.
In een leegstaand winkelpand was een pop-up gebedsruimte ingericht.
Initiatiefnemer is Outman Mgharbi van Easymakelaars dat net om de hoek op de Pelikaanstraat is gevestigd. Hij hoopt de straat-iftar de komende jaren steeds verder uit te breiden, bijvoorbeeld door ook Nederlandse ondernemers uit te nodigen. Mgharbi is lid van de BV Leiden dus dat zou via die weg moeten lukken. “Doel is natuurlijk om de hele Haarlemmerstraat van het begin tot het einde vol tafels te zetten, zodat heel Leiden een keer de iftar kan meemaken.”
Chris de Waard ging naar de straat-iftar en sprak met organisatoren Outman Mgharbi en Abdelhamid Bouzzzit en met wethouder Martine Leewis.
Aan de iftar in de Haarlemmerstraat deden met name mannelijke ondernemers mee. Ook voor de organisatie een aandachtspunt voor volgend jaar. Er zijn nu eenmaal meer mannelijke dan vrouwelijke ondernemers van Marokkaanse en Turkse afkomst in Leiden, maar ondernemer Abdelhamid Bouzzzit kent ook wel een aantal vrouwelijke ondernemers. “Die gaan we volgend jaar proberen er ook bij te krijgen.”
35 reacties
Zijn dat allemaal Marokkaanse kappers
Bedankt voor je oplettendheid, er waren 2 gevestigde Marokkaanse kappers aanwezig maar ook artsen, advocaten, tandartsen, accountants, makelaren, 1 van de grootste rijschoolhouder, hoteliers, reisagentschappen, detacheerders, aannemers, ict’ers, taxi chauffeurs enzovoorts. Mooi divers vind je niet?
Daan Sloos ja klopt want de Nederlandse pooiers hadden geen tijd!!!
Waren die ook uitgenodigd dan
Tof dat dit voor deze groep Leidenaren mogelijk is gemaakt, hoop dat het een jaarlijks terug kerend iets word.
Daan Sloos ze hebben het iig verder geschopt dan jou aan je intelligente opmerking te zien 😉
Superleuk initiatief!
Daan slood, je bent echt een misselijk mannetje met een chronisch tekort aan hersencellen.
Dus met andere woorden, ken/herken je tekortkomingen en stop tijdig met praten/typen. Je zet namelijk de “normale” mens voor schut.
Ad Hominem Argument (Jij-bak).
Maar de zon was nog niet onder zo te zien, haha
Ellen Schaap
Wel hoor. Was vanaf 21:48, zonsondergang. Om 22:30 was het nog flink licht gisteravond
Prima initiatief hoor maar waarom geen Nederlandse ondernemers erbij?
Pim Sloos 🤔
Als een Nederlander dat wil moet je een vergunning vragen en hun mogen dat gelijk wat trek leiden de buitenlanders voor zeg
Bouzzit Abdel dat zou mooi zijn, kom toch vaak tegen dat het te veel gescheiden wordt
Volgende keer dan maar een Paasmaaltijd of Pinkstermaaltijd?
Ben wel benieuwd hoeveel turkse en marokkaanse kappers daar dan aan zouden deelnemen?
🙂
U heeft weer een bruggetje bedacht naar uw anti-migranten/-moslimvooroordelen (zij willen niet integreren.), al moest u daarvoor de strekking van de Iftarmaaltijd geweld aandoen.
.
Onduidelijk is wat daarna gebeurt.. Bent u erg tevreden met u zelf? “Dat heb ik toch maar weer mooi herhaald”?
.
Potsierlijk is uw idee/losse flodder van een religieus/cultureel tegenoffensief – een Paasmaaltijd van (waarschijnlijk op het oog:) ‘autochtone’ winkeliers. Nog niet eens valt u de witte winkeliers van de Haarlemmerstraat aan, dat zij ‘onze’ christelijke cultuur zonder verzet laten overnemen.
.
Nee, ook deze losse flodder dient weer om het vooroordeel te herhalen dat Zij (die moslims. niet-westerse migranten) niet zouden willen integreren. Argument: nul. Gewoon een beetje stemming maken, insinueren (“benieuwd hoeveel turkse en marokkaanse kappers daar dan aan zouden deelnemen”).
.
Ook lijkt u een boosaardig genoegen te beleven aan het kleineren van deze Turks- en Marokkaans-Nederlandse winkeliers. winkeliers. Want terwijl u uw vooroordelen herhaalde, had Outman Mgharbi al geschreven dat er niet alleen kappers maar “ook artsen, advocaten, tandartsen, accountants, makelaren, 1 van de grootste rijschoolhouder, hoteliers, reisagentschappen, detacheerders, aannemers, ict’ers, taxi chauffeurs enzovoorts” aanwezig waren.
.
Wanneer begint uw aanpassing aan het veranderde Leiden eens? Dat nieuwe Nederlanders maar willen blijven zien als onopgeleide geitenhoeders begint krampachtig te worden.
Leer nu eerst eens begrijpend lezen en lees voor de strekking van mijn reactie ook de reactie van Pim Sloos en Wim de Leeuw eens.
.
Geen vooroordeel of stemmingmakerij hoor.
In de berichtgeving staat duidelijk:
1. ¨…waar zo’n tachtig Marokkaanse en Turkse ondernemers uit Leiden aanschoven aan twee lange rijen tafels die waren neergezet door de organisatoren van de Marokkaanse ondernemers en de Turkse Ondernemers Vereniging Rijnland (TOVER).¨
2. ¨Hij hoopt de straat-iftar de komende jaren steeds verder uit te breiden, bijvoorbeeld door ook Nederlandse (autochtone) ondernemers uit te nodigen.
.
Ook mede gelet op punt 1 waren die er nu kennelijk niet en vrouwelijke ondernemers ook niet.
.
En tot slot geef ik Comment het advies: organiseer maar eens een pinkstermaaltijd met een overduidelijk christelijk karakter (de iftarmaaltijd heeft een duidelijk ISlamitisch karakter), nodig dan ook moslims uit en kijk hoeveel er komen.
U heeft noch het artikel van Chris de Waard, noch de gelinkte interviews, waarin hetzelfde wordt beweerd gelezen, noch mijn eerste reactie.
.
Uw eerste reactie bestond uit de herhaling van een vooroordeel (Marokkaanse/Turkse Nederlanders/moslims integreren niet).
.
Uw tweede reactie bestaat uit het weer herhalen van dit vooroordeel en verwijzen naar anderen met hetzelfde vooroordeel. Verder roeptoetert u dat ik uw reactie niet goed begrepen zou hebben, zonder dat aannemelijk te maken. Integendeel, u bevestigt alleen dat u last heeft van vooroordelen en gebrek aan zelfkritisch vermogen op dit terrein.
.
In het artikel van Chris de Waard en bijbehorende interviews had u kunnen lezen/horen uitgelegd dat deze iftar
.
(1) een uitbouw is van wat begon als een iftar bij Marokkaanse winkeliers in de Haarlemmerstraat, op een van de kantoren. Dus binnenshuis, klein.
.
(2) dat men dit jaar, na een eerste kleine publieke viering op straat, daar de kantoorruimte te klein werd, ook de Turkse winkeliers uit de omgeving via TOVER heeft uitgenodigd. Een der geïnterviewden fantaseert al over volgend jaar de hele Haarlemmerstraat bezetten met tafels en iedereen uit te nodigen. Niets ‘exclusiefs voor moslims’, ‘exclusief voor Leidenaars met een migratieachtergrond’.
.
(3) De ‘boodschap’ van deze iftar is niet belijden ‘hoezeer allen verenigd om de tafels moslim zijn’ of ‘dat de islam de beste godsdienst is’ of iets anders van een ruziezoekerige, polariserende strekking belijden, maar vieren van diversiteit, inclusiviteit.
.
Dat benoemt de wethouder expliciet en ook organisator Outman Mgharbi, makelaar aan de Pelikaanstraat. De boodschap van diversiteit, inclusiviteit is: Wij zijn Marokkaans-/Turks-Nederlandse ondernemer EN Leidenaar, moslim EN Leidenaar.
.
U bent een exclusieve Leidenaar, een werende man. U zoekt redenen om te zeggen: zij horen er toch niet bij, want ZIJ willen ONS niet. “Zie je wel, stel dat volgend jaar autochtone winkeliers een paasmaaltijd organiseren, moet ik nog zien of er een Turkse of Marokkaanse winkelier aanschuift”.
.
Dit gratuite vooroordeel, dit zoeken naar problemen, dit goedkope gelul, op geen enkele manier te toetsen, daar het allemaal ‘stel dat’ is, vindt u iets anders dan een vooroordeel herhalen en stemming maken. Maar u geeft de niet-bevooroordeelde lezer geen enkele reden om dat te denken.
.
Lees het artikel van Chris de Waard eens aandachtig, voor de verandering, of beluister de bijgevoegde audiofragmenten als begrijpend lezen te veel van uw concentratievermogen vraagt. En als u fanatiek gelovige bent in het een of ander, zegt dat dan gewoon, in plaats van te doen alsof u argumenteert, alsof u het redelijke gesprek opzoekt, en open staat voor andersdenkenden.
Ik heb dat goed gelezen sufferd.
Zie nogmaals de punten 1 en2.
https://sleutelstad.nl/2019/05/25/straat-iftar-in-haarlemmerstraat-voor-marokkaanse-en-turkse-ondernemers/#comment-293507
Een iftarmaaltijd waarbij NU alleen marokkaanse en turkse ondernemers worden uitgenodigd is natuurlijk geen goed voorbeeld van integratie en diversiteit, komt zeker ook niet van 2 kanten en is juist eerder (alweer) een voorbeeld van voortschrijdende toenemende islamisering.
.
Prima dat men volgend jaar ook anderen wil uitnodigen maar dat was het punt niet. Van echte diversiteit is pas sprake als men ELKAARS feesten bezoekt. Vandaar mijn (spottende) opmerking om maar eens een Paas- of Pinkstermaaltijd te organiseren.
Leuk dat heel Leiden een Iftar kan meemaken. En dan valt het opeens op dat er weinig Nederlandse ondernemers meedoen, die zijn ondervertegenwoordigd. Het zou mooi zijn als het minder gescheiden zou zijn……
Minstens zo interessant vind ik de vraag hoe het zit met de participatie van Turkse en Marokkaanse mensen aan Nederlandse tradities als kerst en pasen. Aan onze dodenherdenking en de viering van bevrijdingsdag. En aan Leidse feesten zoals Drie October.
zie ook: https://sleutelstad.nl/2015/10/06/gemeente-organiseert-integratiediner/#comment-243676
Prima uitgangspunt die ik (als Leidse moslim) van harte omarm! Immers integratie komt van twee kanten. Laten we als Leidenaren een voorbeeld zijn voor de rest het land, als iemand het kan dan is het wel deze stad en diens inwoners! Samen vieren we al vele feesten zoals 3 oktober (geloof mij maar dat alle Leidenaars dit vieren) Koningsdag, lakenfeesten etc. En weet je, soms mag je ook best een feestje overslaan 😉
Natuurlijk mag je een feestje overslaan, Farid. En als iedereen zich realiseert dat integratie van twee kanten moet komen, dan gaat het nog een keer wat worden met Nederland ;-).
Helemaal mee eens Wim!
Moeten vooral met z’n allen ophouden om niet zo ingewikkeld te doen over alles. Ik sla Hemelvaart over dit jaar, dus tot de Lakenfeesten 😀
En ik sla ´t suikerfeest over , dus tot pinksteren.
🙂
https://sleutelstad.nl/2019/05/25/straat-iftar-in-haarlemmerstraat-voor-marokkaanse-en-turkse-ondernemers/#comment-293496
Wat leuk!
Als een Nederlander dat wil moet je een vergunning vragen en hun mogen dat gelijk wat trek leiden de buitenlanders voor zeg
Mohamed Mouchih knappe kop jij man
Kunnen die buitenlanders niet leiden uit gezet worden
Daan sloos, je bent echt een misselijk mannetje met een chronisch tekort aan hersencellen.
Dus met andere woorden, ken/herken je tekortkomingen en stop tijdig met praten/typen. Je zet namelijk de “normale” mens voor schut.
Mooi initiatief! Sluit volgend jaar graag aan!
Volgende keer verbieden, de gemeente moet ophouden met die Islamitische toestanden… met ondernemers eten leuk, maar dan niet op basis van een geloof waar wij hier niet verder mee willen gaan… het is opdringerig gedrag en dat wordt niet op prijs gesteld. Leuk voor hem zijn Islam, maar voor mij is het een achterlijk gebeuren dat geloof! Dus hou het lekker achter de voordeur net als de hoofddoek enz… we weten het nou wel met dat geloof, niet interessant meer!!
Verbieden zal niet gaan, want het is niet strafbaar.
¨Na een welkomstwoord en de oproep voor het gebed (Adhaan) door imam Yousef Ifikiz van de Marokkaanse Al Hijra-moskee en oud-voorzitter Mustafa Ocak van de Turkse Mimar Sinan moskee zocht iedereen een plekje aan een van de tafels.¨
Inderdaad op religieuze basis dus. Als men toch zoodig religieuze diversiteit wil vieren moet dat van 2 kanten komen.
De iftarmaaltijd is een islamitische traditie . Men kan inderdaad ook een maaltijd organiseren met diverse ondernemers maar dan niet op basis van geloof.