Nieuwe veegwagen moet fijnstof in Leiderdorp gaan verminderen

3

Straten vegen zonder het verspreiden van fijnstof. Daar moet een nieuwe veegwagen van de gemeente Leiderdorp voor gaan zorgen. Vrijdagochtend nam wethouder Daan Binnendijk (Openbare Ruimte) de sleutels van het gele voertuig in ontvangst.

De nieuwe veegwagen is voorzien van een zogenoemde ‘Euro6 motor’, waarmee wordt voldaan aan de huidige normen voor uitstoot van uitlaatgassen. Daarnaast heeft de veegwagen een fijnstoffilter. “Die zorgt ervoor dat kleine chemische deeltjes (die ontstaan in de luchtstroom in de machine) worden gezuiverd van fijnstof. Hierdoor stoot de nieuwe veegmachine nauwelijks fijnstof uit”, laat de gemeente weten.

Wagenpark
De gemeente Leiderdorp kijkt bij de vervanging van haar wagenpark de komende jaren telkens naar het meest duurzame alternatief. Het doel is om het gemeentelijke wagenpark in 2025 volledig te hebben vernieuwd. “Inmiddels hebben wij vier elektrische dienstauto’s en voeren wij een duurzaam bandenbeleid. Zo zijn wij weer een stap dichterbij onze doelstelling.”

Deze diashow vereist JavaScript.

Delen

3 reacties

  1. Een studie die van leer trekt tegen de diesel en ‘m aanvalt op zijn zwakste punt; jawel, de NOx. De International Council on Clean Transportation (ICCT) – een onafhankelijke en tevens non-profit-organisatie gevestigd in Berlijn – heeft maar liefst 4.850 auto’s getest. Het gaat dan zowel over benzines als diesels en over Euro 3- tot Euro 6-motoren. De resultaten van die grootschalige test werd door de Real Urban Emissions Initiative (True) in een soort van tabel gegoten. Met een driekleurig scoresysteem. Rood is ver boven de NOx-norm, geel is aanvaardbaar en groen is goed.

    De resultaten maken alvast brandhout van de stelling dat moderne dieselmotoren (Euro 6d) heus conform de Europese richtlijnen zijn. Amper 10 procent zou aanvaardbare cijfers voor kunnen leggen van auto’s uitgerust met een Euro 6-motor. Dit terwijl meer dan 50 procent van de Euro 6-benzinwagens groene cijfers scoort en de rest eveneens binnen de aanvaardbare normen blijft. Of iets specifieker; de meest vervuilende Euro 6-benzinemotor stoot evenveel NOx-uit als de meest groene diesel volgens de organisatie. Alle Euro 5-dieselwagen zaten op z’n minst twee keer boven de NOx-norm, de slechtste leerling van de klas zelfs 18 keer.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Je bent nu offline