Wijkvereniging Merenwijk: “Gemeenten en Provincie opnieuw in de fout bij Zijlbrug”

10

Na de ophef als gevolg van de grote onveiligheid die is ontstaan nadat het noordelijk fietspad op de Zijlbrug is opgeheven, blijken de gemeenten Leiden, Leiderdorp en de Provincie Zuid-Holland nu opnieuw de fout te zijn ingegaan. Dat schrijft Boudewijn Leeuwenburgh van de werkgroep verkeer van de Wijkvereniging Merenwijk in een bericht aan de media.

Aan de noordzijde van de brug is niet alleen het fietspad opgeheven, maar blijkt ook het voetpad afgesloten te zijn. Dit is gebeurd zonder dat door de wegbeheerder daarvoor een wettelijk verkeersbesluit is genomen en zonder enige vorm van communicatie. Gevolg is dat niet meer wordt voldaan aan de eisen vanuit de VN-resolutie voor gelijke behandeling van de mens en de daarop gebaseerde wettelijke bepalingen voor een toegankelijke openbare ruimte. Het noordelijk voetpad eindigt nu bij een steile trap met een trapleuning die niet alleen voor mensen met een loop- of visuele beperking, maar ook voor mensen met een evenwichtsstoornis geen steun geeft.

Chris de Waard sprak op de plek des onheils met mevrouw Keesenberg uit Leiderdorp die in haar scootmobiel altijd gebruik maakte van het opgeheven trottoir aan de noordzijde van de Zijlbrug en met verkeerskundige Boudewijn Leeuwenburgh.

Leeuwenburgh: “In de oude situatie konden voetgangers en mensen met een scootmobiel het noordelijke voetpad gebruiken en na de brug gebruik maken van het flauwe talud van het fietspad. Dit fietspad is tijdens het groot onderhoud aan de Zijlbrug verwijderd zonder dat de wettelijke procedure voor het verkeersbesluit volledig is doorlopen. Ook de inspraakprocedure voor belanghebbenden is niet juist gevoerd, zoals inmiddels de Leidse wethouder Martine Leewis heeft toegegeven en waarvoor ze op donderdag 13 september aan de gemeenteraad haar excuses heeft aangeboden.”

Bewoners van de nabijgelegen Merenwijk met een scootmobiel of een andere beperking maakten regelmatig gebruik van het voetpad aan de noordzijde om richting Leiderdorp te gaan naar winkels en andere voorzieningen zonder de drukke Willem de Zwijgerlaan of Engelendaal over te steken, iets wat voor hen in de praktijk, gelet op de grote verkeersdrukte binnen één groenfase van de verkeerslichten, ook niet lukt.

“Doodeng,” dat zegt de Leiderdorpse mevrouw Keesenberg over de nieuwe situatie. “Als ik met m’n scootmobiel nu het fietspad op rij bij de Engelendaal komt er een muur van fietsers en snor- en bromfietsers op me af. Echt beangstigend.”

Inmiddels zijn hierover ook gelijke klachten bekend van bewoners van Leiderdorp die het pad gebruikten als zij op bezoek gaan in Leiden. Deze bewoners worden hierdoor ernstig beperkt in hun vrijheid waardoor de Wijkvereniging Merenwijk een beroep gedaan heeft op de VN-resolutie om er bij de gemeenten en de Provincie op aan te dringen op korte termijn het voetpad te herstellen.

Delen

10 reacties

  1. Wat ik in het hele verhaal mis is dat de situatie voor automobilisten wel is verbetert. Minstens net zo belangrijk.

    Een VN-resolutie erbij halen is lachwekkend. De brug is voor iedere gebruiker te bereiken. Te voet, fiets, auto en mindervalide mensen. Een ommetje maken om je bestemming te bereiken is nog niemand aan gestorven.

    • Boudewijn Leeuwenburgh op

      Kennelijk een Leidenaar die met zijn snelle auto over de Zijlbrug raast en vindt dat fietsers, ouderen en mensen met een beperking niet moeten klagen over onveiligheid en een langere weg om ergens te komen. Wat een asociale instelling.
      Overigens kan je met de slinger in de weg aan beide zijden van de brug wachten op de eerste aanrijdingen tussen auto’s. De weg nodigt voor automobilisten alleen maar uit om harder te rijden en dat vindt u kennelijk een verbetering.

    • Er is geen substantiele verbetering voor automobilisten.. daarbij heb ik het grote vermoeden dat u zich nimmer rondom die brug begeeft in de ochtendspits, wanneer alle kinderen uit de Rijnstreek dat fietspad gebruiken om naar school te gaan. Het gehele kruispunt wordt er in de nieuwe situatie niet veiliger op. ook niet voor automobilisten.

  2. Suzan Dirkx

    Zooooo ondoordacht. Ga erns proberen om kwart over 8 van zuid nasr noord te fietsen. Ter hoogte van het benzinestation wachten scholieren op elkaar; vanuit beide richtingen. Daar kom je bijna niet langs zonder kleerscheuren. Brrrrrrrrrrr

  3. Een verbetering met die rare knik in de weg doordat het drukke noordelijke fietspad stiekem is verwijderd??? Het is in één woord belachelijk wat die super domme STUMPERDS c.q. KNEUZEN van Leiden, Leiderdorp en de provincie in het GENIEP hebben bekonkeld met elkaar!! Dit is écht te schandalig voor woorden! En dat kunnen zij ongestraft doen!!! Op de inloopavond op de boot van Van Hulst wisten de “voorlichters” niets af van het feit dat dit een zeer druk fietspad was. En dat zijn dan onze zeer “gerenommeerde” wethouders die dit op hun geweten hebben!! 😬😬

    • Ambtenaren gaan moe naar hun werk en komen uitgeslapen terug, niet alle amtenaren maar deze wethouders wel. Truste…..

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline