Dubbel gevoel bij omwonenden na locatiebesluit busstation

12

Dat het nieuwe busstation dat de gemeente Leiden wil bouwen niet op het Terweepark komt, daar waren de meeste, zo niet alle, aanwezigen die gisteren naar de afrondende informatiebijeenkomst waren gekomen wel blij mee.

Chris de Waard sprak na afloop van de bijeenkomst met wethouder Laudy, omwonende Pascal Borsjé en met klankbordgroeplid Tom Laurier.

De wethouders Laudy en Strijk gaven gisteravond tekst en uitleg over het besluit om een nieuw compact busstation te realiseren op de plek waar de bussen nu ook staan. Hun gehoor bestond uit betrokken omwonenden en de leden van de klankbordgroep die de afgelopen maanden heeft meegedacht over de verschillende oplossingen voor een nieuw busstation.

Hoewel er dus blijdschap is over het schrappen van het Terweepark als plek voor een nieuw busstation, hechten veel betrokkenen er wel aan om meer informatie te krijgen over het hoe en waarom van dat besluit. Ook omdat daarmee nog een stuk of veertien mogelijke plekken voor het busstation niet verder meer onderzocht worden.

Die informatie gaan ze krijgen, zo beloofde de wethouders. Maar het kan nog wel enkele maanden duren voordat al die informatie gereed is om te presenteren.

Sleutelstad zond de informatiebijeenkomst via internet live uit.

Veel aanwezigen willen ook in de toekomst betrokken blijven bij de ontwikkelingen in het stationsgebied. Harde toezeggingen kregen ze niet. “Dit participatieproces sluiten we vanavond af nu er een locatiebesluit ligt,” zeiden Laudy en Strijk in koor. De nieuwe fase die nu begint gaat jaren duren. Pas in 2023 is voorzien dat er een schop in de grond gaat op de huidige busplek en de betrokkenheid van de betrokkenen wordt te zijner tijd goed geregeld was de boodschap.

“We doen echt heel veel projecten in de stad en dat gaat bijna altijd in heel goed overleg met de betrokkenen,” voegde Strijk daar nog aan toe. Dat was uiteindelijk niet voor iedereen voldoende waarborg. Tom Laurier bijvoorbeeld, als lid van de klankbordgroep nauw betrokken, is ronduit boos dat het participatieproces nu zomaar stopt. “De manier waarop het proces is verlopen en nu geëindigd is te bizar voor woorden.” Hij mist met name onderzoeksresultaten naar alle andere opties die in beeld zijn geweest. Ook vreest hij dat alle bussen alsnog door de Walenkamptunnel, via de Bargelaan en het Terweepark naar de Rijnsburgerweg gaan rijden om de Stationsweg en de Steenstraat busvrij te maken. “Als dat gebeurt dan hebben we het probleem voor 99% weer teruggecreëerd.”

Rijnsburgerwegbewoner Pascal Borsjé is milder in zijn oordeel. Hij is blij met het besluit, maar dringt er wel op aan dat de betrokken burgers ook in het vervolg van het proces mee kunnen blijven praten.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

 

Delen

12 reacties

  1. 14 locaties binnen 2 a 300 meter van het centraalstation klinkt niet heel realistisch. Als je 4 kwadranten rond het station tekent dan ligt het busstation nu in 1. Dan blijven er drie alternatieven over. Een busstation in de Oostvlietpolder is een alternatief, maar niet realistisch.

  2. Nadere informatie en concretere plannen na de gemeenteraadsverkiezingen. Blijf op uw hoede. Meerdere opties blijven open, ook voor omwonenden en busreizigers zeer onwenselijke.

  3. Gijs en Holla en Julian van der Kraats waren in eerste instantie de bedenkers van het Terwee plan. Dat hebben ze ook op deze website luid en duidelijk rondbazuind. Nu de kansen keren hebben ze via de sociale media direct laten blijken dat ze blij zijn dat het niet doorgaat. Er lopen dus nog meer draaikonten dan alleen die bij die namaakliberalen66 in deze stad rond. Maar aan deze zaak zit een vies strontluchtje. Het vertrouwen in deze academische, van het volk vervreemde politici is tot het nulpunt gedaald. Je wordt belazerd en om de tuin geleid waar je bij staat. Inspreken heeft geen enkele zin, de liberale regenten in deze stad en hun (BN) bedrijfslobbies hebben de zaken al lang dichtgetimmerd. Via dubieuze onderzoeksrapporten weet dit college de zaken weer goed te praten en de Raad gaat hierin zonder veel kritiek weer mee. Voor de stabiliteit van de salonsocialistisch-liberale coalitie heet dat dan. Na de ontluistering in het dossier Rijnlandroute, de sloop van de sociale huurwoningen op het universiteitsterrein, de autobunkers, de binnenstadse racebaan Leidse Ring en de torens van Babylon rond het station en b.v. de 100 m toren in de Merenwijk zijn de Leidenaren zo beetje murw geslagen.

    • maarten kersten op

      @HUUB. Voor een deel zeker een goede analyse, vooral de slot-alinea. Door de Oude Politiek zijn de burgers zeker grotendeels murw geslagen… Daarom is het zolangzamerhand tijd voor het stads- en wijkgebonden digitale, indicatieve en raadplegende referendum via de website van de gemeenteraad ! Zie de onlangs weer opgefriste website http://www.partijsleutelstad.nl, die voor een groot deel hierover gaat. Je meldt in het kader van de busstationplannen de zinloosheid van inspraak? Ik complimenteer tóch het college dit keer dat ze júíst die inspraak hierover organiseerden, ruimschoots de kans gaven en, na een storm van bewonersprotest tegen de oorspronkelijke plannen van Holla (PvdA) en Van der Kraats (SP) ernaar luisterden en dit onzalige plan nu van tafel halen. Scheelt de burger heel wat geld en de omwonenden heel wat ellende. (En: onze internationale coryfee Martin van Buren kan er relaxed blijven uitrusten na zijn vermoeiende wereld-tours… ( ( ; – D)…

    • Op 22 september j.l. sprak professor Saskia Le Sessie, hoogleraar Med. Statistiek LUMC , haar oratie reden uit in het groot auditorium. De titel was” Zorg dat je snapt wat je doet”. Nou beste Huub, ik verwacht niet dat u zover zal komen, maar mocht u iets zinnigs willen publiceren dan is voor u misschien van belang de titel:” Zorg dat je snapt wat je zegt,”

    • Volgens mij haal je wat door elkaar. Julian en ik waren de initiatiefnemers van de motie die het startschot was voor het onderzoek naar draagvlak onder de bevolking. Het plan zelf is bedacht door voormalig wethouder Van Woensel.

      En wat betreft de draaikonterij. Als politicus moet je altijd openstaan voor de tegenargumenten in het debat en moet je dus overtuigdst zijn, anders ben je mi geen goed politicus.

  4. Wat een gefrustreerde kletspraat. Huidig stadsbestuur doet uitstekend werk, Leiden gaat het beter dan ooit.

  5. Wahbedoelu? Kletspraat die gefrustreerd is, m.a.w. gedwarsboomde of verijdelde kletspraat? Het zal allemaal wel. Je zal maar als professorale ijveraar nog steeds gefrustreerd zijn omdat de aanleg van RGL werd verijdeld en je voor grootsteedse allure niet in Leiden moet zijn. Dat valt natuurlijk niet mee. Ik zou zeggen, neem een glas wijn en verheug u op de zonneschijn die na de regen komt. Prettig weekeinde.

  6. Een Leids burger op

    Het huidige stadsbestuur (of eigenlijk de gemeenteraad) doet juist goed werk door NIET mee te gaan in de aanvankelijke plannen van de wethouder om het busstation te verplaatsen naar de achterzijde (terweeparkje). Dat kost veel geld en lost niets op.
    .
    “…om een nieuw compact busstation te realiseren op de plek waar de bussen nu ook staan.”
    Juist met het oog op de toekomst lijkt me een compacter busstation niet gewenst. Laat de wethouder zijn plannen maar aanpassen aan de nog beschikbare ruimte.

  7. Volgens diverse verkeerprognoses zal het aantal busreizigers de komende jaren met 30% toenemen. Het aantal treinreizigers neemt gemiddeld met 8% per jaar toe. Dus een “compact” busstation samen Leiden centraal is wellicht niet erg handig. Het huidige busstation zou wel wat groener mogen in plaats van de huidige stenen vlakte. Wat meer bomen zou het plein een veel vriendelijker uitstraling geven.

    • maarten kersten op

      . Je hebt deels gelijk: jullie hebben dat zeezijde-alternatief niet “ontworpen”. Maar wel met verve, oftewel fervent (= niet: vervend 🙂 , regelmatig voorgesteld, inderdaad ook in deze kolommen. Ja, inderdaad moet een politicus altijd overtuigbaar zijn. In dit geval heeft dat wel lang geduurd, hoor…Hadden jullie er maar een digitaal stads- of gebieds-referendum aan gewijd…
      (cf. http://www.partijsleutelstad.nl). Wat die langdurige inspraakrondes en extra 14 onderzoeken afgelopen jaar al niet gekost hebben…!
      @ Emile. er moet zeker meer groen in de stads-entree op Stationsplein/Stationsweg. Maar In/op het busstation gaat dat niet. Je was er kennelijk niet bij, afgelopen dinsdag, want in de uitleg over het nu voorgestelde plan vertelde Laudy dat het busstation als “plint” wordt ingebouwd in een stuk hoogbouw met winkels, kantoren en bioscoop. Onderste etage dus. Ok, er kan dus wél groen op het dak… 😉

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline