De ongelijkvloerse kruising in de Kanaalweg is bijna klaar. In de eerste fase van de bouw van de spooronderdoorgang bleven de bedrijven in het Kanaalpark bereikbaar vanaf de zijde van het verkeersplein bij de Lammenschansweg. Nu het wegdek in de onderdoorgang klaar is, rijden de auto’s van en naar het bedrijvenpark sinds enkele dagen vanaf de andere kant en dus via de tunnel.
Aan de bouw van de spooronderdoorgang is bijna anderhalf jaar gewerkt. Eind augustus moeten de werkzaamheden afgerond zijn en kan het autoverkeer weer gebruik maken van de weg. Oponthoud voor passerende treinen behoort tot het verleden.
De overgang in het spoor Leiden – Utrecht moest worden aangepast om op termijn meer treinen te kunnen laten rijden tussen de twee steden. Als dat aantal fors toeneemt zou het wegverkeer veel te veel hinder gaan ondervinden van de steeds gesloten overgang. Ook uit oogpunt van verkeersveiligheid is een ongelijkvloerse kruising noodzakelijk bij een hoger aantal treinen op het tracé.
Let op, de Kanaalweg is nog geen doorgaande verbinding. Momenteel wordt het deel van de weg tussen het Kanaalpark en het verkeersplein Lammenschans geasfalteerd.
16 reacties
Als er meer treinen gaan rijden, hoe zit het dan met de overgangen in de stad zelf (Haagweg)? Het is daar nu al altijd druk, laat staan als de spoorbomen nog vaker gesloten worden.
In de binnenstad van Leiden willen we geen auto’s. Het ontmoedigingsbeleid is al op gang.
Ja daar zeg je wat. Ik denk met z’n allen via de nu ook al overvolle Doctor Lelylaan, of heel de stad in de rondte.
Gewoon die trein in een tunnel vanaf Centraal tot station Lammenschans Jan.
Rik van Veen
In de zelfde tijd hadden ze tunnel aan kunnen leggen.
Slimane Bougrrou Emrah Ozen Soheil Zargar Charlie Sasburg Boyd Huigsloot
Eindelijk zeg? mooie shortcut
Soheil Zargar Jaa man zekerssss ..!!!
Ruud Nieuwenburg; Ruud Nieuwenburg positieve berichten! ??
Gelukkig,heeft lang genoeg geduurd
Eindelijk eerst moet het traject het ontgelden door een dodelijk ongeval, wat niets met het spoor te maken heeft maar nu als exuus gebruiken. De ware reden is meer drukte op het spoor en wat te denken van die bewoners krijgen die nu extra dubbel glas???????.
Een tunnel voor de spoorverdubbeling die nooit kwam, en waarvoor op dit tunnel-dak ook geen plaats is. Voor een rondweg die er nooit zal komen.
Deze tunnel gaan we terug zien in de verspilling top 10.
Een combinatie van deze spoortunnel met de geboorde tunnels van de Rijnlandroute zou de ideale oplossing (en veruit de goedkoopste) van twee problemen zijn geweest. Maar Leiden wou onder geen beding deze geboorde tunnel (van de Rijnlandrote) op haar grondgebied met als voornaamste argument dat de verkeersproblematiek rondom het knooppunt Leiden-West niet geheel zou kunnen worden opgelost. Met een korte tweede geboorde tunnel onder de A44 aansluitend op de Ir. Tjalma weg was dit wel degelijk mogelijk geweest.
Ir. Ronald de Heer, Voorschoten
Uiteindelijk zal het spoortraject tussen Leiden lammenschans en Leiden centraal volledig in dubbelspoor en boven straatniveau moeten worden aangelegd. Dat zou dan op dezelfde manier kunnen zoals Den Haag dat heeft gerealiseerd voor Randstadrail, maar dan over een viaduct voor heavy rail. Zonder die aanpassing kan het huidige aantal treinen niet veilig worden uitgebreid.
Nou mam, Marianne