Spooronderdoorgang Kanaalweg deels open

16

De ongelijkvloerse kruising in de Kanaalweg is bijna klaar. In de eerste fase van de bouw van de spooronderdoorgang bleven de bedrijven in het Kanaalpark bereikbaar vanaf de zijde van het verkeersplein bij de Lammenschansweg. Nu het wegdek in de onderdoorgang klaar is, rijden de auto’s van en naar het bedrijvenpark sinds enkele dagen vanaf de andere kant en dus via de tunnel.

Aan de bouw van de spooronderdoorgang is bijna anderhalf jaar gewerkt. Eind augustus moeten de werkzaamheden afgerond zijn en kan het autoverkeer weer gebruik maken van de weg. Oponthoud voor passerende treinen behoort tot het verleden.

De overgang in het spoor Leiden – Utrecht moest worden aangepast om op termijn meer treinen te kunnen laten rijden tussen de twee steden. Als dat aantal fors toeneemt zou het wegverkeer veel te veel hinder gaan ondervinden van de steeds gesloten overgang. Ook uit oogpunt van verkeersveiligheid is een ongelijkvloerse kruising noodzakelijk bij een hoger aantal treinen op het tracé.

Let op, de Kanaalweg is nog geen doorgaande verbinding. Momenteel wordt het deel van de weg tussen het Kanaalpark en het verkeersplein Lammenschans geasfalteerd.

Delen

16 reacties

  1. Als er meer treinen gaan rijden, hoe zit het dan met de overgangen in de stad zelf (Haagweg)? Het is daar nu al altijd druk, laat staan als de spoorbomen nog vaker gesloten worden.

    • In de binnenstad van Leiden willen we geen auto’s. Het ontmoedigingsbeleid is al op gang.

    • Ja daar zeg je wat. Ik denk met z’n allen via de nu ook al overvolle Doctor Lelylaan, of heel de stad in de rondte.

    • Eindelijk eerst moet het traject het ontgelden door een dodelijk ongeval, wat niets met het spoor te maken heeft maar nu als exuus gebruiken. De ware reden is meer drukte op het spoor en wat te denken van die bewoners krijgen die nu extra dubbel glas???????.

  2. Een tunnel voor de spoorverdubbeling die nooit kwam, en waarvoor op dit tunnel-dak ook geen plaats is. Voor een rondweg die er nooit zal komen.
    Deze tunnel gaan we terug zien in de verspilling top 10.

    • Ronald de Heer op

      Een combinatie van deze spoortunnel met de geboorde tunnels van de Rijnlandroute zou de ideale oplossing (en veruit de goedkoopste) van twee problemen zijn geweest. Maar Leiden wou onder geen beding deze geboorde tunnel (van de Rijnlandrote) op haar grondgebied met als voornaamste argument dat de verkeersproblematiek rondom het knooppunt Leiden-West niet geheel zou kunnen worden opgelost. Met een korte tweede geboorde tunnel onder de A44 aansluitend op de Ir. Tjalma weg was dit wel degelijk mogelijk geweest.
      Ir. Ronald de Heer, Voorschoten

  3. Uiteindelijk zal het spoortraject tussen Leiden lammenschans en Leiden centraal volledig in dubbelspoor en boven straatniveau moeten worden aangelegd. Dat zou dan op dezelfde manier kunnen zoals Den Haag dat heeft gerealiseerd voor Randstadrail, maar dan over een viaduct voor heavy rail. Zonder die aanpassing kan het huidige aantal treinen niet veilig worden uitgebreid.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline