Het Leidse college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor om niet af te wijken van het in 2012 genomen raadsbesluit om het busstation te verplaatsen naar de Terwee-locatie aan de ‘sciencezijde’ van Leiden Centraal. Een alternatief plan dat omwonenden met drie Leidse architecten maakten, laat de gemeente nog wel nader onderzoeken op haalbaarheid en betaalbaarheid. Ook niets doen blijft een optie. In dat geval blijft het busstation waar het nu is.
Reanne van Kleef in gesprek met wethouder Laudy over de locatie voor het busstation.
Arriva en omwonenden zijn tegen de verplaatsing van de bussen naar de andere kant van het station Leiden Centraal. Reistijden zouden langer worden en de verkeersveiligheid neemt volgens buurtbewoners af. Toch neemt het stadsbestuur die plek vanaf nu als uitgangspunt voor de verdere planontwikkeling.
Naast de plek voor de bussen heeft het college vandaag ook een besluit genomen over de route van de R-netbussen tussen Leiden Centraal en Katwijk. Die gaan rijden via de Rijnsburgerweg en door het Bio Science Park.
De gemeenteraad heeft op 21 april 2016 een motie aangenomen over het busstation van Leiden Centraal. De raad heeft het college toen verzocht om meerdere scenario’s voor een nieuw busstation op hoofdlijnen te ontwikkelen. De raad wil zo tot een integrale beoordeling komen van de verkeerskundige, stedenbouwkundige en financiële consequenties van de verschillende mogelijkheden. Aanleiding voor de motie was de vraag of er zich veranderingen in de omstandigheden hebben voorgedaan, die aanleiding zijn om de beslissing uit een eerder kaderbesluit uit 2012 over het verplaatsen van het huidige busstation naar de zijde van het Bio Science Park, te heroverwegen.
Leiden wil met de verplaatsing van de bussen ruimte vrijspelen op het Stationsplein waar nu nog het enorme busperron is gesitueerd. De komende jaren komen er 1700 woningen bij in het stationsgebied en op het Leiden Bio Science Park en zorgen deze gebieden samen voor zo’n 10.000 extra banen.
Het Masterplan Stationsgebied en Omgeving gaat uit van de verplaatsing van het huidige busstation naar de Terweelocatie en de ontwikkeling van een compacte, moderne OV-terminal op die plek. Door de verplaatsing ontstaan mogelijkheden om het Stationsplein te herontwikkelen. De route Stationsweg – Steenstraat kan als aanloopstraat naar de binnenstad worden ingericht als verblijfsgebied. Dit leidt tot verbetering van de bereikbaarheid en de realisatie van een volwaardige ‘entree van de stad’ rond Leiden Centraal Station.
Een belangrijk bijkomend voordeel van de concentratie van kantoren, woningen en voorzieningen rondom Leiden Centraal Station zijn de volgens de gemeente te verwachten positieve en duurzame effecten op meer woon-werkkilometers met openbaar vervoer en minder met de auto. Dit zorgt voor minder files en een betere luchtkwaliteit in de stad.
Van veertien naar vier varianten
Bij de uitwerking van de motie zijn in een brede verkenning eerst alle potentiële locaties geïnventariseerd.
In totaal veertien varianten. Een aantal varianten bleek bestuurlijk of praktisch onhaalbaar. Na overleg
met bewoners heeft de gemeente de twee meest realistische opties nader in beeld gebracht, namelijk de
Terwee-locatie en de huidige locatie met ontsluiting via de Bargelaan. Op verzoek van bewoners zijn aan
die afweging twee varianten toegevoegd, namelijk de huidige locatie ontsloten via de 2e Binnenvestgracht en de huidige locatie met verhoogde ligging.
De vier varianten zijn getoetst aan het eerder vastgestelde afwegingskader waaraan ook door bewoners aangedragen beoordelingscriteria zijn toegevoegd. Uitkomst van het onderzoek is dat de Terweelocatie het meest kansrijk is voor de bouw van het nieuwe busstation. Deze locatie scoort zowel verkeerskundig, ruimtelijk als financieel goed. Er hebben zich geen veranderingen in de omstandigheden voorgedaan, die aanleiding zijn om het raadsbesluit van 2012, om het busstation op de Terweelocatie te realiseren, te heroverwegen.
Voorkeurstracé via de Rijnsburgerweg en door het Bio Science Park
Als het nieuwe busstation op de Terwee-locatie komt dan is het noodzakelijk om voor de Rnet-verbinding
tussen Leiden en Katwijk een nieuw tracé te bepalen. De gemeente heeft daarom een inventarisatie
gemaakt van de mogelijke tracés, deze beoordeeld en nu een voorkeurstracé bepaald. Dit voorkeurstracé tussen Leiden Centraal Station en Knoop Leiden-West loopt vanaf de Terweelocatie via de Rijnsburgerweg – Wassenaarseweg – Sylviusweg – Plesmanlaan (Knoop Leiden West).
Participatie tijdens de uitwerking van de motie
Tijdens het onderzoekstraject voor de beantwoording van de vragen uit de motie en het bepalen van het voorkeurstracé voor het HOV Leiden-Katwijk-Noordwijk heeft de gemeente een uitgebreid participatietraject in gang gezet. Veel betrokken begrijpen volgens de gemeente dat het verplaatsen van het busstation ten goede komt aan de stad Leiden als geheel, maar hebben vragen en twijfels over de mogelijkheid om het busstation op de Terweelocatie een plek te geven.
De vrije voetgangerszones aan beide zijden van het station, met routes richting binnenstad en Bio Science Park, worden gezien als een grote pré. Er is begrip voor de wens tot ontvlechting van verkeersstromen voor zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid voor alle modaliteiten. Ook is er begrip voor de wens om in de toekomst veel meer mensen te laten wonen en werken direct rond het knooppunt Leiden Centraal; met veel positieve (milieu)effecten en de impuls voor de Leidse economie en de werkgelegenheid.
Vervolgstudie is nodig
De nu uitgevoerde verkennende onderzoeken laten zien dat een busstation op de Terweelocatie wel kan, maar dat de uitwerking van de plannen een complex vraagstuk is. Er moet nog een goede inpassingsstudie en een ruimtelijk ontwerp gemaakt worden voor het busstation en het stationsplein aan de zijde Bio Science Park. Het voorkeurstracé moet worden uitgewerkt, conform de eisen, die provincie Zuid-Holland stelt aan Hoogwaardig Openbaar Vervoer en de eisen van de gemeente op het gebied van verkeerskundige inpassing, verkeersveiligheid, milieunormen en ruimtelijke kwaliteit. Ook wordt bekeken hoe de hele verkeerscirculatie in dit deel van de stad kan worden verbeterd en wat de kosten daar voor zijn. De resultaten van de vervolgstudie legt het college van burgemeester en wethouders voor aan de gemeenteraad in het kaderbesluit ontwikkeling stationsgebied Bio Sience Park-zijde.
Consultatieronde
Met het vaststellen van het concept-raadsvoorstel geeft het college dit besluit vrij om te bespreken met de belangrijkste betrokkenen. De gemeente houdt de komende weken een consultatieronde. Omwonenden hebben zeer recent, in samenwerking met een drietal vooraanstaande Leidse architecten, nog een nieuwe, vijfde variant gepresenteerd voor een ondergronds busstation aan de centrumzijde. Dit plan
wordt ook beoordeeld in de consultatieronde.
De reacties worden verwerkt in een definitief raadsvoorstel dat ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Naar verwachting in het voorjaar van 2017. Als de gemeenteraad instemt met de besluiten over de locatie van het busstation en de route, dan is de volgende stap dat deze verder worden uitgewerkt tot een kaderbesluit ontwikkeling stationsgebied Bio Sience Park-zijde. Ook hier worden bewoners en andere belanghebbenden bij betrokken.
Voordat het college dit besluit aan de gemeenteraad voorlegt krijgen betrokken partijen en direct belanghebbenden eerst nog de mogelijkheid te reageren op het concept besluit.
10 reacties
Bekende verhaal in de politiek waarom zouden we luisteren naar de burgers had niet anders verwacht
Sleutelstad heeft gisteravond uitgebreid mensen geinterviewd op de informatieavond van het Houtkwartier. Ze doen dus aan hoor en wederhoor, zij in twee gescheiden publicaties. Ben benieuwd wanneer de reportage van gisteravond verschijnt.
“10.000 extra banen” dankzij een plannetje van B&W? Werkelijk? Volgens de kerncijfers 2015 van de gemeente Leiden waren er dat jaar in die gemeente 60.458 werkzame personen. Daarbij zijn uiteraard heel veel mensen die in deeltijd werken, niet zelden relatief weinig uren per week, zoals bijvoorbeeld in het geval van scholieren en studenten met een baantje. En door de bouw van 1700 woningen en de verplaatsing van het busstation zouden er in één klap maar liefst 10.000 (echte?) banen bij komen?
Dat is nog eens een werkgelegenheidsbeleid! Ik voorspel dat uit het hele land, wat zeg ik, heel Europa, bestuurders naar Leiden zullen reizen om achter dit Grote Geheim van Leiden te komen. Misschien moeten er wel hotelkamers bij worden gebouwd om ze te kunnen onderbrengen. Wel vervelend dat ze er snel achter zullen komen dat het Grote Geheim gebakken lucht is. Nou ja, Leiden stad van gebakken lucht is natuurlijk ook heel wat.
. . .
We kunnen misschien niet uitsluiten dat ongecijferdheid tot een verkeerd begrip en foute presentatie van het een en ander heeft gezorgd, maar dan wel een die B&W goed van pas lijkt te komen.
Ik denk dat er iets anders staat: “Leiden wil met de verplaatsing van de bussen ruimte vrijspelen op het Stationsplein waar nu nog het enorme busperron is gesitueerd. De komende jaren komen er 1700 woningen bij in het stationsgebied en op het Leiden Bio Science Park en zorgen deze gebieden samen voor zo’n 10.000 extra banen.” De beide gebíeden samen. Wat dan weer wel wat onduidelijk is, is over welke periode, extra ten opzicht van wat, en of het permanente banen zijn. Mijn gok zou zijn dat het gaat over álle banen die direct aan die twee terreinen zijn te relateren. Maar mogelijk minstens zo nieuwswaardig: als het Stationsplein vrij moet gaan vallen, gaan we dan het eind van het Stationspléin beleven en wordt dat bebouwd?
Er staat dus wel “10.000 extra banen”. 10.000 extra ten opzichte van wat of wanneer is niet heel duidelijk, maar er wordt gesuggereerd dat de woningen en verplaatsing van het busstation leiden tot al die “extra” banen.
Misschien is het een typefout en werd niet banen maar bananen bedoeld.
Wat een knap staaltje tunnelvisie en verdraaing van feiten. Wij, bewoners van de Rijnsburgerweg, hebben helemaal geen ruime tijd om te reageren op dit ‘besluit’: we hebben een week de tijd om te reageren. Dit besluit roept meer vragen op dan antwoorden. Een variant die “bestuurlijk onhaalbaar” is, wat betekent dat eigenlijk? En hoe zijn alle varianten eigenlijk onderzocht? Wat is een leefbare Rijnsburgerweg? Een veel compacter busstation en toch meer busbewegingen? Wat betekent het als een variant financieel goed is? Waarom krijgen we de financiele onderbouwing van alle varianten niet te zien? Vragen, vragen, vragen.
Kan Karel van Gool de financiële onderbouwing van het ondergrondse busstation laten zien? Hoeveel gaat dat kosten? Wanneer kan het worden opgeleverd? Wie gaat dat betalen: gemeente of vervoerders? Uit welke post moet de gemeente dat betalen? Kan dat station alle benodigde extra capaciteit aan om ook in de toekomst in de behoefte aan OV te voldoen?
Dat de gemeente zoekt naar mogelijkheden om uit te breiden in westelijke richting is onontkoombaar. Daar zit de groei (Bio Science Park, kustgemeenten en Bollenstreek). Die toekomstige groei niet opvangen met OV betekent extra autoverkeer en dan raakt de Rijnsburgerweg snel verstopt. Niet anticiperen op die groei is wanbeleid waarvan de bewoners van de Rijnsburgerweg als eerste de dupe worden.
Dat aan de zeezijde van het station geen 1.700 woningen kunnen worden gerealiseerd is overduidelijk. Die 1.700 extra woningen zijn hard nodig om de overspannen woningmarkt een beetje tot bedaren te brengen en Leiden voor starters aantrekkelijk te houden. Het belang van de nieuwbouw lijkt mij vele malen groter dan het piepkleine beetje mogelijke extra hinder dat de Rijnsburgwegbewoners te wachten staat.
De Tuinman lijkt zich hierboven in zijn reactie zelf tegen te spreken. Immers, als hij het heeft over het opvangen van de toekomstige groei met OV zou hij ook moeten kiezen voor het verbeteren van het busvervoer -waartoe ook een kwalitatieve verbetering van het busstation behoort- i.p.v. slechts verplaatsing van het busstation naar de zeezijde van het NS station met alle overlast voor de bewoners van de Rijnsburgerweg van dien. Echter, het Leidse college (en een meerderheid van de gemeenteraad) kiest liever voor meer verkeersstromen met autoblik dat in peperdure ondergrondse parkeergarages moet worden gestald dan voor investeringen in HOV-oplossingen…duh
Kan ‘Gezond verstand’ aangeven waaruit de overlast van de bewoners van de Rijnsburgerweg zal bestaan? Die ‘overlast’ zal hooguit gelden doordat er nieuwe verbindingen met het Bio Science Park komen. Die paar bussen bovenop het busverkeer dat nu al richting Oegstgeest rijdt, vallen moeilijk als ‘overlast’ te betitelen.
De meeste lijnbussen zullen onder het spooor door richting stad gaan: geen bewoner op de Rijnsburgerweg die daar ‘overlast’ van zal ondervinden. Nul komma nul komma nul.
Voor de bewoners van de 1.700 nieuwe woningen geldt dat zij in ieder geval niet per bus naar het station hoeven: daar wonen zij straks op 30 seconden loopafstand vandaan! Ideale locatie, milieuvriendelijker kan het bijna niet.
Kan ‘Gezond Verstand’ uitleggen waarom verplaatsing van het busstation niet ook een kwalitatieve verbetering met zich kan meebrengen? Wat is er nu zo kwalitatief hoogwaardig aan die immense asfaltvlakte vóór het CS? Helemaal niets, zou ik zeggen. Hoe eerder die asfaltvlakte verkast en compacter terugkomt aan de zeezijde, hoe beter. Dat is om te beginnen al een kwaliteitsimpuls voor het centrum.
Weet ‘Gezond Verstand’ dat het vaststellen van busverbindingen en frequentie niet tot de kerntaken van de gemeente behoort? Desondanks zorgt de gemeente voor betere verbindingen met Bio Science Park. De gemeente draagt dus actief bij aan verbeterde verbindingen. Gelet op de ligging van Bio Science Park is vertrek vanaf de zeezijde ook veel logischer.
De gemeente kiest niet voor meer verkeersstromen met autoblik, maar juist voor minder door de parkeermogelijkheden voor dit blik te centraliseren in parkeergarages. Meer ruimte voor groen, meer ruimte voor fietsers, meer ruimte voor voetgangers:allemaal ontwikkelingen waar de tuinman blij van wordt. Gezond Verstand kiest kennelijk liever voor het in stand houden van prehistorische structuren.
Het verplaatsen van het busstation verplaatst ook de (verkeers)problemen mee en lost niets op. Groei van het BioSciencePark kan ook met het station op
de huidige plaats. Dat men toch het busstation wil verplaatsen om meer ruimte te creëren voor meer kantoorruimte aan de voorzijde(richting centrum) was al bekend.(herontwikkeling stationsgebied). Bedenk daarbij wel dat het ROC-level-gebouw na enige tijd ook vrijkomt als het ROC daar dan uit moet.
—
1700 woningen erbij in het stationsgebied? Dat zullen vast geen betaalbare sociale huurwoningen zijn waar juist een groot tekort aan is…. 10.000 banen erbij? Als die banen er al bijkomen is dat omdat de economie aantrekt en niet vanwege die verplaatsing natuurlijk.
—
Dat men nu gekozen heeft voor de Terwee-locatie was te verwachten.
Het ondergrondse alternatief zou prima zijn maar acht ik, zoals eerder aangegeven, niet erg waarschijnlijk. Daar staat nu over in de berichtgeving dat
men dat nu wil onderzoeken op haalbaarheid en betaalbaarheid.
Zie: http://sleutelstad.nl/2016/12/20/bewoners-actie-verplaatsing-busstation/#comment-255335