Bewoners in actie tegen verplaatsing busstation

13

Een groep directe omwonenden van de Rijnsburgerweg hebben vanmorgen in het stadhuis 265 handtekeningen overhandigd aan wethouder Paul Laudy. In de petitie vragen zij het college van burgemeester en wethouders om het busstation bij Leiden Centraal niet naar de zeezijde te verplaatsen.

De petitie is ondertekend door bewoners en ondernemers van de Rijnsburgerweg, Bargelaan en Wassenaarseweg tussen het spoor en de Posthofrotonde.

Volgens de ondertekenaars zal het verplaatsen van het busstation dramatische gevolgen hebben voor het leefklimaat van bewoners en voor de mobiliteit en verkeersveiligheid van fietsers, autoverkeer, openbaar vervoer en voetgangers. Ook zouden ondernemers niet meer bereikbaar zijn en stellen ze dat de oppervlakte van het geplande busstation veel te klein is en tussen historische panden ligt.


Reanne van Kleef sprak met bewoner Geralda Odinot van de Rijnsburgerweg over de petitie tegen verplaatsing van het busstation bij Leiden Centraal.

“De Rijnsburgerweg is een heel druk bereden route. Vooral door fietsers. Heel veel scholieren komen hier dagelijks langs. Dat is geen goede combinatie met zo veel bussen”, vertelt bewonder Geralda Odinot van de Rijnsburgerweg. “We maken ons ook zorgen om de historie die aan de achterkant van het station te vinden is. Daar heeft de gemeente geen aandacht voor. Aan de voorzijde maken ze het nu heel mooi, maar dat gaat wel ten koste van de achterkant. En problemen die nu aan de voorzijde worden opgelost, die verplaats je eigenlijk alleen maar naar de achterkant.”

Met de petitie wordt het college verzocht om meerdere scenario’s voor de verplaatsing van het busstation grondig te onderzoeken. Ook hopen de omwonenden en ondernemers meer bij het proces betrokken te worden. Odinot: “We hebben tot nu toe nog niet het gevoel gehad dat we ook inspraak hebben. De gemeente vindt heel veel, maar we hebben bijvoorbeeld nog niet over relevante onderzoeksvragen mogen meedenken.”


Reanne van Kleef sprak met wethouder Paul Laudy over de verplaatsing van het busstation en over het betrekken van bewoners bij projecten.

Wethouder Laudy kreeg dan ook de boodschap mee dat iedereen zich kan opwerpen als vertegenwoordiger van de buurt, maar dat daarmee vaak niet alle bewoners worden betrokken. Een belangrijk signaal volgens de wethouder: “Dat is iets waar wij ons ook continu druk over maken. We proberen de stad zoveel mogelijk te betrekken bij alle besluiten die we nemen. Dan spreken we met zoveel mogelijk mensen. Maar voor ons is het ook nog wel eens lastig om te bepalen of iedereen vertegenwoordigd is. Deze bewoners geven aan dat het beter kan. Dan gaan we kijken of we dat kunnen organiseren want ik heb graag iedereen aan tafel.”

Laudy geeft overigens ook aan dat het project nog in de beginfase verkeert. “We hebben onderzoek gedaan naar een tiental locaties waar je het busstation mogelijk zou kunnen plaatsen in de toekomst. Waaronder de huidige locatie en de veelbesproken Terweelocatie, maar ook een aantal andere plekken.  We hebben onderzocht wat de beste locaties zijn en doen de gemeenteraad een voorstel om één locatie verder uit te werken. En ik verwacht dat daar pas eind volgend jaar in de gemeenteraad een besluit over komt.”

Delen

13 reacties

  1. Gaat Paul Laudy emigreren? hij had tijdens het gesprek zijn handen al onbeschoft ingepakt.

    • C.F.J. Ooijevaar op

      Nou zeg!!! Een wethouder hoeft zich kennelijk niets aan te trekken van ongeschreven wetten, ofwel hij is een stuk van zijn opvoeding vergeten? Als ik die dame was geweest, had ik hem verzocht zijn handen uit zijn zakken te halen en tenminste enige interesse te veinzen. De lichaamshouding van de man zegt al iets over de impact van de petitie op de politiek. Zero!

  2. Dit heerschap staat buiten het gemeentehuis en midden in het publiek regelmatig zwaar te roken. Hij lijkt wel een schoorsteen. Meestal met de hand in zijn zak en een pakje in zijn hand. Met de tekst erop: “Door Roken leeft u korter”. Hij kijkt je ook naargeestig aan of ie iets te verbergen heeft. Geen aardige blik of groet. Niets. Kunnen we deze rokerige heer niet ergens anders heen verplaatsen b.v. Den Haag en het busstation in Leiden laten waar het is?

    • Wat een hete aardappel figuren, tja gaan jullie nu iemand afzeiken omdat je zin niet krijgt? Dat busstation komt er je kan hoog en laag springen ze hebben hun keus bepaald.

  3. Ik kan de reactie en houding van Wethouder Laudy niet anders typeren dan als stiekem. Hij doet net of het college niet aanstuurt op het doordrukken van deze verplaatsing, terwijl er nauwelijks met betrokkenen is overlegd. De Werkgroep RO Leiden Zeezijde heeft ook procedurele en inhoudelijk bezwaren tegen deze verplaatsing, maar heeft geen inzage gekregen in de onderzoeksopdrachten, noch van de resultaten daaruit.
    De Terwee locatie is veel te klein voor het aantal bussen dat daar moet halteren, terwijl het aantal busreizigers de afgelopen jaren met 30% is gestegen. De verkeersrisico’s zijn aanzienlijk, met name op het kruispunt Rijnsburgerweg/Bargelaan, waar dagelijks vele duizenden scholieren oversteken. Daar zouden dan nog zo’n 1000 bussen bijkomen.
    Het recentelijk gepresenteerde plan van een ondergronds busstation onder het stationsplein aan de centrumkant in aansluiting op de ondergrondse autoweg maakt een veel grotere kans. Er is dan een volledige fysieke scheiding mogelijk van alle soorten verkeerdeelnemers en de aansluiting met Leiden Centraal kan binnendoor worden gerealiseerd. Maar ja, dat vergt een Wethouder zonder tunnelvisie, die het economische belang van duurzaam hoogwaardig OV erkent. Dat heb ik bij /Laudy nog niet kunnen ontdekken.

    • Eric van 't Groenewout op

      Een ondergrondse OV-verbinding zou een mooie ontwikkeling zijn. Na alle noodzakelijke investeringen in rondwegen en parkeergarages is dit een goede stap om het centrum verder en vooral nog beter te ontsluiten, de verkeersveiligheid te vergroten, de dienstverlening door het OV te verbeteren (bovengrondse uitbreiding is amper mogelijk) en de bereikbaarheid van het winkelgebied te verhogen. Het lijkt mij een zegen voor omwonenden van Hooigracht en Breestraat/Korevaarstraat als het OV deels onder de grond gaat.
      Is er een website waar deze plannen kunnen worden bekeken?
      Zou mooi zijn als provincie, NS en gemeente ook werk willen maken van de zgn. netkousvariant voor het spoor richting Utrecht, zodat de gelijkvloerse kruisingen tussen spoor en wegverkeer binnen de bebouwde kom (Morsweg, Haagweg, Vrijheidslaan) verdwijnen. Ook dat verhoogt de verkeersveiligheid en verbetert de ontsluiting van het centrum.

  4. Een Leids burger op

    Dat er niet of nauwelijks met betrokkenen overleg is geweest hoeft natuurlijk al niemand meer te verbazen. Die verplaatsing zal waarschijnlijk toch wel doorgaan.
    “Onder de grong gaat”? en “ondergronds plan”? lees ik bij enkele reaguurders.
    Ondergrondse oplossingen zijn zeker mooi, maar ook duur en daardoor vaak nu nog niet realistisch..
    Volgens mij gaat er in de huidige plannen niets onder de grond hoor, maar wordt het busstation onnodig met veel kosten bovengronds verplaatst van de voorzijde naar achterzijde. (LUMC-zijde)

  5. ELB, je bent kennelijk niet op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen rond dat busstation, maar je hebt er wel een mening over. Lees het verslag erover in het LD van 16/12 met de betrokken bewoners en de ontwerpers van dat ondergrondse busstation. Dat wordt misschien beter duidelijk dat dit geen losse flodder is maar een serieus plan dat al uitgebreid met verschillende partijen wordt besproken (raadsleden, Rover, Fietsersbond, wijkbewoners, etc.). Ik denk dat dit kostbare project de grootste kans van slagen heeft.

  6. Ja, ik weet dat Laudy dat verklaart, maar ondertussen is hij bezig de Raad zodanig te bewerken dat het kaderbesluit wordt omgezet in een AWB besluit, zonder dat de motie om alle alternatieven te bekijken worden uitgevoerd. Dat ondergronds busstation onder het Stationsplein is tot dusverre het beste plan dat ik voor dat gebied heb gezien.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Reanne van Kleef

Hoofdredacteur sport, politiek verslaggever, algemeen redacteur, presentator nieuws071 en sport071.

Je bent nu offline