Appartementengebouwen verrijzen aan Zijlsingel

10

Ondanks een hele serie bezwaren van omwonenden, de buurtvereniging en de Historische Vereniging Oud Leiden komen er op de plek van een leegstaand garagebedrijf twee appartementengebouwen met in totaal 46 woningen. Het ene gebouw wordt vier etages hoog, het andere drie. De raad stemt in meerderheid in met het bouwplan. Dat bleek gisteravond tijdens de commissiebehandeling. In de afweging klinkt de roep om extra starterswoningen het hardste.

Bouwwethouder Laudy is blij dat nu een plan ligt waar een meerderheid van de raad mee instemt.

De buurt vindt het bouwplan niet passen in de omgeving. Veel te hoog en te massaal zo luidt hun oordeel. Ook vrezen de buren voor parkeer- en geluidsoverlast als er 46 huishoudens bijkomen op een relatief kleine locatie tussen de bestaande woningen.

GroenLinks-fractievoorzitter Walter van Peijpe ziet niets in het plan waar een raadsmeerderheid nu mee instemt.

Ook in de raad zijn niet alle partijen gelukkig met de massaliteit van de te ontwikkelen gebouwen. Minder woningen kan volgens de ontwikkelaar echter niet, omdat de kosten dan niet terugverdiend kunnen worden. De bodem is zwaar verontreinigd  en saneren is duur. Eerdere plannen voor de locatie zijn de afgelopen jaren steeds niet gerealiseerd. Nu er wel een haalbaar plan ligt, is een raadsmeerderheid blij dat de rotte kies aan de singel verdwijnt.

SP-raadslid Han Dirks legt uit waarom zijn fractie wel instemt met het bouwplan.

Wel werd de ontwikkelaar nog opgeroepen om zoveel mogelijk groen in het plan op te nemen.

Ontwikkelaar René van Leeuwen vindt de bezwaren van de buurt niet terecht. Volgens hem is aan alle wensen tegemoet gekomen.

Delen

10 reacties

  1. Beste Dr. Peter Bootsma, de Rijnlandroute ligt strak tegen de Stevenshof. 31 mei 2012. Dank aan DuurzaamOntroesters66. Groet,

  2. Goede ontwikkeling. Meer starterswoningen! Mooie retrostijl: past bij de aanwezige woningen. Qua schaalgrootte is hier ook rekening mee gehouden. Deze woningcomplexen zullen niet hoger zijn dan resp. 12 en 15 meter. Dat is een mooie ‘inbreiding’. GroenLinks diskwalificeert zich voor de zoveelste keer door een belachelijke wijze van oppositievoering.

  3. Veel te hoog weer natuurlijk. Misschien het Stationsplein dan maar volbouwen met starterswoningen als dat het argument is.

  4. 12 Meter te hoog? Dat is amper drie meter hoger dan een normaal rijtjeshuis. Aan de overkant staat de Meelfabriek. Die is 59 meter hoog. Vijf minuutjes fietsen verderop staat de schoorsteen van de E-ON centrale: 80 meter hoog. Allemaal monumentale ijkpunten van de Leidse skyline.
    De omwonenden gaan er sterk op vooruit. Een stukje verloederd en vervuild Leiden wordt opgeknapt. 46 starters (dat kunnen dus zo’n 92 mensen zijn) krijgen een betaalbare nieuwe woning.
    Curieus dat er aanplanting van groen wordt geëist, terwijl er nu op die locatie een autobedrijf zit en de gemeente decennia lang heeft getolereerd dat de grond er werd vervuild.
    Positief is het natuurlijk wel dat de ontwikkelaar die vervuilde grond gaat saneren. Wie kan daar tegen zijn? Leiden schoner, groener en starters een betaalbare woning. Da’s ook mooi meegenomen om die asociale huisjesmelkers de pas af te snijden.

  5. Piet Pekelharing op

    12 Meter te hoog? Man, man, in de Soemerische periode werd er al hoger gebouwd!

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline