Hoewel ze tevreden zijn dat de Oostvlietpolder definitief groen blijft, de Leidse raad stelde gisteren het nieuwe bestemmingsplan voor het gebied vast, zijn de Vrienden van de Oostvlietpolder nog niet klaar met hun inmiddels decennialange strijd om het behoud van de polder. De vereniging richt de pijlen de komende jaren op de Provincie Zuid-Holland om een zo goed mogelijke inpassing van de aan te leggen RijnlandRoute af te dwingen.
Chris de Waard in gesprek met secretaris Hans Pieters van de Vereniging Vrienden Oostvlietpolder.
Afdwingen klinkt misschien niet zo vriendelijk, maar de VVO vreest dat het daar wel op uitdraait, want vrijwillig lijkt de provincie vooralsnog niet van plan om de nieuwe snelweg op te laten gaan in het landschap.
Pieters: “De provincie wil dat automobilisten die vanaf 2022 over de Rijnlandroute rijden, kunnen genieten van het landschap. Het is niet alleen gevaarlijk als de bestuurders naar de koeien kijken in plaats van naar de weg, maar het betekent ook dat je de weg vanuit de polder ziet. En dat is juist wat niet zo moet zijn. Laten ze de weg maar verstoppen in hert groen. Dat is met de A4 ook gedaan in Polderpark Cronesteyn.”
Als het aan de poldervrienden ligt kunnen in de toekomst alleen mensen in de polder genieten van het groen en moet de weg zoveel mogelijk aan het zicht worden onttrokken.
17 reacties
Inderdaad op deze populistische VVD verwennerijtjes voor de autoverslaafden moet een gepast antwoord komen. Lekker doorrijden moet maar kunnen, waarschijnlijk onder invloed van het zoef, zoef tijdperk drs. M. Schultz met 100 km/uur ipv. 80 km/uur van A44 naar A4 en v.v. Volgens onze wh Bereikbaarheid zelfs in 3 minuten (hi,hi dan rij je dus 180 km/uur!??) Dat mag, stik vooral in eigen dieselgate dampen, maar… dan wel helemaal in de grond. En als (het 30 jarige VVD yuppie) Floor Vermeulen en onze Robert Strijk hier maar een beetje geld meer in willen steken, maak dan een goede afscherming met een wal zoals onze gerespecteerde VVO voorstelt. Dan maar zonder zo’n ingehuurde landschapsarchitect. Want wie kent onze polder beter dan…
Overigens je mag in de auto geen mobiel aan je oortjes hebben, maar wel naar de grootste grutto populatie in ZH (als ie er in 2022 nog is) en Wilbert’s koeien en ponies kijken. Afleiding van de automobilist heet dat. En wij fietsers, wandelaars en vogelaars mogen wel dat lawaaierige, stinkende roestblik met een laklaagje langs onze polder bewonderen. Belachelijk, het is weer typische houding van het instituut aan de Zuidhollandlaan. Not invented here! Maar ja, wees eerlijk, dat was ook bij de Churchill Avenue, Maaldrift Optimaal, Turborotonde Ommeland en de boortunnel A4 – A44. Over participatiemaatschappij gesproken. Ja, voor de Bühne en voor de sier van het vermaledijde tijdperk Rutte en zijn soortgenoten.
Ik heb geen idee waar deze meneer naar toe wil, maar er is wel geen touw aan vast te knopen.
Teveel frisse buitenlucht van de Oostvlietpolder misschien? 😉
Dat komt er nou van, je geeft deze jongens een vinger en ze pakken je hand.
Met alle respect voor natuur en bewoners aldaar, heel de randstad staat vast, dit kost miljoenen per dag.
geen dwarsliggerij meer, bouwen die weg! Het liefst twee!
Heel de Randstad staat vast?? Laat mij niet lachen. Die koeien van Wilbert Post lopen gelukkig gewoon los rond in de wei.
met of zonder steunkousen 🙂
Beste heren (behalve BZS) er is een versie Dossier Rijnlandroute voor Dummies. Kunt u ook in de file lezen, want u staat toch stil. Op aanvraag verkrijgbaar. Daarna is mijn “onsamenhangende” verhaal in zijn context te plaatsen. Groet,
Ik ben blij dat de voorbereidingen aan de kant van de A44 al in volle gang zijn. Ik hoop niet dat het geneuzel van de VVO weer tot vertragingen gaat leiden. Besluit is genomen, weg moet er komen, lang genoeg lopen zeuren, jullie tijd is voorbij. Laat nu de bestuurders die vooruit willen met de economie en Nederland (lees: betere doorstroming verkeer, goederen enz), de besluiten die genomen zijn maar zo snel mogelijk uitvoeren.
Juist Japio, blij om hier eens een positiever geluid te horen. Wat mij betreft mogen sleutelstad/unity/LD wel eens wat gefundeerder nieuws brengen dan klakkeloos persberichten van groene lobby-clubjes over te nemen.
Sleutelstad dank voor jullie ruime aandacht voor onze groene wensen. Als roependen in de neoliberale woestijn in deze stad en in dit land willen wij redden wat er te redden valt. De roofbouw economie van bovengenoemde heren en hun liberale vertegenwoordigers in Leiden en Den Haag is gebaseerd op negatieve renten en gratis geld van de witboord banksters bij de ECB. Na Brexit zullen mogelijk snel Quitaly en Spexit volgen. De gevestigde economische orde is aan het verliezen in de ons omringende landen. Maar ook in NL. In dit kader zie ik de hoogconjuctuur in dit land en bijbehorende congesties als zeer tijdelijk. Het CBS gaf het onlangs keihard aan. Meer asfalt helpt niet meer. Daarom de Rijnlandroute en de Duinpolderweg (de voormalige projectleider RR is hierop gezet!) kunnen dadelijk weer onder sloophamer. En als wij de kans krijgen helpen met alle hamers en bijlen die we kunnen bemachtigen hier graag aan mee doen. Op naar een nieuwe economische en maatschappelijke orde!
Uw redenatie omtrent het neoliberalisme en de Brexit kan ik niet helemaal volgen. Het neoliberalisme viert nu net in Groot-Brittanië hoogtij en met name in Engeland en Wales, de regio’s waar de steun voor de Brexit het grootst is.
Wij kunnen ons vergissen maar het betoog van de heer Pieters gaat in het geheel niet over het tegenhouden of vertragen van de Rijnlandroute (dat kan niet eens meer) maar wel over een betere inpassing in het landschap. Kwestie van goed luisteren of batterijtjes vervangen…..
En dat het snel gaat blijkt wel aan de aanleg van een waterleiding thv. de A44 en de Papewegse Polder. De polder wordt al een beetje opengeploegd. Als eerste voorbereiding voor de aanleg van de (verkeerriool) RR vertelde mij de aannemer. Beste VVO, de politiek is al jaren hardleers, maar blijf vooral doorgaan om ons schaarse groen te koesteren. Onze steun heb je en wij blijven meestrijden. Tot het bittere einde! Succes en groet,
ZeefNL: “Verbreding #A4 komt er aan! Kabinet trekt miljoenen uit voor wegen”. Je geef ze een vinger en ze nemen je hele hand? De asfaltering gaat maar door onder Rutte’s elite troepen. We willen een oplossing voor de A4, geen nieuwe studie. Een half jaar na de verbreding later staat de boel weer vast…autoverslaving is dodelijk. Na het verleggen van de A4 richting OVP vanwege die vermaledijde Rijnlandroute, nu weer een hapje eruit voor de alles zaligmakende verbreding van ons liberaal talent?
Grapje: VVDummy verkiezingsprogramma: ieder autoliefhebber mag zijn auto personaliseren, oppimpen. B.v. je kop erop zoals bij je bankpasje. Of je print een afbeelding van de nog groene OVP met Wilbert’s koeien erop af. Leve de groene OVP Reclame op het asfalt!
Overigens het was de Telegraaf die dit kopte. Marx Rutte is weer even Mark Rutte, want miljoenen belastinggeld in asfalt bevalt de rechtse pers prima en is een geweldige klap in de smoel van de milieuterroristen.
Maar voor alles, Leienaren blijven knokken voor een groene OVP zonder al dat asfalt terrorisme! En dat blijven we uitroepen op de leidse media.
Fan-tas-tisch nieuws!
ik vind overigens de discussie niet links of rechts. over de gehele breedte van de samenleving staan er burgers in de file door schrijnend te kort aan asfalt en infrastructurele kunstwerken.
@maarten de spek, deze Leienaar blijft knokken voor beter bereikbaarheid en goede infrastructurele oplossingen
Ergens botsen we op hard elkaar. Niet op de A4 hoor, alsOV’er rijd ik nooit auto, maar in de vergaderzaal. Als belanghebbende burgers tegenover de hardleerse politiek. En daar vinden we het evenwicht groen – mobiliteit. Rutte II of III lost never nooit iets op. Die gladpratende glibberaal en zijn trawanten in Leiden offeren alleen maar groen op door meer asfalt en idiote maatregelen als 130 km/uur ondemocratisch door te drukken. Puur populisme en geen algemeen belang, want daar hoor groen ook bij. In maart 2017/2018 is het weer dezelfde retoriek van die volksverlakkers uit die verrekte gevestigde orde VVD-CDA-D66-PvdA. Ik gun een ieder zijn weloverdachte (!) mobiliteit en zeker geen fileleed, ook u dus, maar de door de VVO voorgestelde maatregelen zijn binnen redelijke budgetten makkelijk en tot tevredenheid van automobilist en natuurliefhebber te realiseren. Kwestie van met elkaar polderen. En die kaasstolp politici overtuigen. Dat vindt u toch ook? Alvast dank en groet.