Vroegtijdig einde aan Morspop

26

Klachten over geluidsoverlast hebben zaterdag een vroegtijdig einde gemaakt aan muziekfestival Morspop bij de Stadstimmerwerf aan het Kort Galgewater. Na het tweede liedje ging de stekker er uit. Niet helemaal in opdracht van de gemeente, maar die had al wel enkele waarschuwingen uitgedeeld omdat de decibelmeter te ver uitsloeg. Toen echt een fikste boete dreigde, koos de organisator eieren voor zijn geld en maakte voortijdig een einde aan het festival.

Met het jaarlijkse festival vierde Biercafé Lemmy’s dit keer het 20-jarig bestaan. Er waren optredens van onder meer de Leidse band Sugar Boys and the Sinners, Helter Shelter, Sambalanco en Accion con Clave. Ook was er een Spanish food & drink market. Sambalanco kon maar kort optreden.

 

Delen

26 reacties

  1. maarten kersten op

    Pop-up hier en pop-down daar… Valt daar verder niets over te vertellen dan? Wie, wat , waarom en hoe ? Er was toch een evenementenvergunning? Kregen we zaterdag nog allerlei leuke foto’s en een video, nu weer diezelfde foto’s en de onheilsboodschap in de kop hierboven. Al twee dagen geleden dus. Wat is er in vredesnaam (onvredesnaam?) gebeurd..?

    • Jan Fielemon op

      Was een vergunning aanwezig.mochten 85dB,kwamen af en toe aan de 89 dB piek
      dit was aanleiding voor de gemeenteambtenaar genoeg om met fikse boetes van 3000,00 euro te dreigen
      Na al die jaren nooit gezeur nu op je 20 jarig feestje wel.Langzaam worden initiatieven van de ondernemer de nek omgedraait.tijdens de peurbakkentocht werd er 121 dB geproduceerd.Nooit iets over gehoord terwijl het regelement zegt dat je ook maar 85dB mocht produceren.

      • Eric van 't Groenewout op

        89dB is asociaal hard en ver voorbij geluidwaarden die bij een blootstelling gedurende langere tijd onherroepelijk als gehoorbeschadigend gelden. Terecht dat er is opgetreden. Het is ook niet zomaar een beetje te hard: het is veel te hard (86dB is 2x zo hard als 85dB, 87dB is 2x zo hard als 86dB enz.).
        Als het klopt dat er bij de peurbakkentocht 121 dB is geproduceerd, betekent het dat er harder is geblazen dan bij concerten van Rolling Stones en Bruce Springsteen.
        Iedereen zal het met mij eens zijn: zulke absurde geluidwaarden geven aan dat de organisatoren hun verstand hebben verloren dan wel inmiddels hartstikke doof zijn. 90dB is even hard als iemand die in je oren schreeuwt en 120 dB is even hard als een politiesirene vlakbij je oren. Als je dat als omwonende op een mooie zomeravond (ramen open, lekker in je tuin of voor je huis zitten?) urenlang voor je kiezen dreigt te krijgen, is dat niet leuk. Als je dat meerdere keren per jaar over je heen krijhgt, wordt het zelfs bijzonder vervelend.
        Zulke geluidwaarden zijn ook volstrekt niet nodig. Kan iemand mij uitleggen waarom er bij de peurbakkentocht in Leiden harder dan bij de grote rockfestivals wordt gedraaid? Ik heb het bij een bevriende productiemanager van grote festivals nagevraagd: “wij houden bij de mengtafel FOH 105 db aan”.
        De in Leiden toegestane gevelbelasting van 85 dB betekent dat er bij de oudere grachtenpanden in de binnenstad, mogelijk binnenwaarden van 65dB of hoger ontstaan, waardoor slapen zo goed als onmogelijk is (ook voor babies, peuters en kleuters).
        Geluidwaarden als 121dB zijn hoger dan het volume bij Mojo concerten en Mojo-festivals waar tienduizenden of meer mensen op afkomen! Als Jan Fielemon meent dat ‘langzaam initiatieven van de ondernemer de nek worden omgedraaid’, heeft hij het volledig mis. Als je een vergunning hebt om tot max 85dB gevelbelasting te gaan (en dat is al absurd hoog, is al gehoorbeschadigend hard bij urenlange blootstelling), moet je daar ook niet overheen willen gaan uit respect voor omwonenden. Als je daar toch overheen gaat, ben je als ondernemer asociaal en volstrekt onverantwoord bezig.
        Het zou me verbazen als deze ondernemer extra maatregelen heeft genomen om zijn personeel te beschermen. Bij zulke hoge geluidwaarden moet het personeel verplicht met oorbeschermers rondlopen en gelden aangepaste werktijden.

        • Ariepenarie op

          Misschien even bij de feiten blijven: 86db is niet 2x 85db. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid) Ik heb niet het idee dat Eric überhaupt een idee heeft waar het festival over ging en al helemaal niet wat het geluidsniveau was. De aanwezige buurtbewoners waren nota benen teleurgesteld dat dit festival met springkussen voor de (slapende?) peuters en kleuters werd gestopt. Je mag best ergens tegen zijn, maar klagen om het klagen past niet in deze discussie. Het is gewoon jammerlijk dat vanwege een klager geen 85db, maar nog maar 82db mocht worden geproduceerd. Dat haal je met het lawaai op een schoolplein nog wel. Nu is Leiden waarschijnlijk een festival armer waar het na 7,5 keer zonder enige wanklank, trots op zou moeten zijn.

          • Piet Pekelharing op

            Daar het een logaritmische schaal betreft, is iedere volgende eenheid 10 maal zo groot als de vorige. Daaruit volgt dat een geluid 86 dB 10 maal zo intensief is als 85 dB en 87 dB 100 maal zo intensief 88 dB 1000 maal. De gemeten waarde van 89 dB is dus maar liefst 10.000 (!) maal zo sterk als de toegestane waarde.

            Het lijkt mij volstrekt ongeloofwaardig dat tijdens de peurbakkentocht een geluidsniveau van 121 dB zou zijn bereikt.

          • Zie mijn reactie hieronder. Omdat het decibels zijn dus elke 10 dB een orde van 10 hogere power. de 4 dB te hard is dus net iets meer dan 2x te veel power.

            Heeft u ooit wel ns zelf een dB meter in handen gehad? De waarde schommelt als een gek. Als het echt zo’n gigantisch verschil als 10^4 was, dan zou de waarde wel makkelijk vast te houden zijn, niet?

          • Piet Pekelharing op

            De waarde schommelt waarschijnlijk zo sterk omdat de gemeten waarden van 89 dB uitschieters betrof, zoals Jan Fielemon in zijn reactie hierboven ook al aangeeft.

          • precies de reden om over de tijd te middelen. Die vergunning staat niet voor pieken, maar voor gemiddelden.

        • Beste Eric,

          Alles wat u hierboven schrijft is volledige onzin. 85 dB is voor elk concert een erg laag volume. Zoals u hier kunt zien: https://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)#/media/File:Geluidsniveaus.svg is 85 dB hetzelfde als een boormachine. 25 dB eronder is een gesprek, en 20 dB erboven is het wettelijke toegestane niveau voor elk popconcert. Alleen het drumstel bespelen geeft al veel hogere dBs dan 85 dB. Dus nee, 85 dB is niet hard. Zeker niet zo hard als iemand die in je oren schreeuwt. Verre van.

          Het enige probleem hier is dat men niet met een vergunning van 85 dB moet verwachten om concerten te kunnen geven. Dit is niet mogelijk. Het geluid wat een standaard publiek maakt door alleen al te praten is nog maar net onder dit niveau. Heeft niets met de ondernemer te maken die het “asociaal” en “onverantwoord” zou doen. Dat er “pieken” zijn gemeten van 89 dB geloof ik dan ook graag. Echter, is er wel gemiddeld over de tijd? Pieken van 89 dB krijg je namelijk met in je handen klappen ook wel. Klinkt toch wel als moeilijk doen omdat het kan in dit geval. De peurbakkentocht was inderdaad absurd hard, en dát was zeker nergens voor nodig.

          Verder is de decibel schaal zo ingericht dat elke 6 dB een factor 2 aan hardheid is, niet elke dB. Verder dan dat dit natuurlijk verschrikkelijk klinkt, is ons oor gelukkig gewend aan erg grote verschillen in geluidsdruk en heeft het dus weinig zin om te zeggen dat het “2 keer zo hard staat”. Een gesprek is immers ongeveer 4 keer zo hard als gefluister, maar we kunnen het alletwee prima verstaan toch?

          Volgende keer graag de feiten even nalopen voordat we het internet weer wat onzin proberen bij te brengen.

          Dank u.

          • Piet Pekelharing op

            “Verder is de decibel schaal zo ingericht dat elke 6 dB een factor 2 aan hardheid is, niet elke dB.”

            Met uw opmerking doelt u vermoedelijk op de amplitude van het geluid.

            Het gaat echter om het vermogen (de hoeveelheid energie per tijdseenheid) of de intensiteit (de hoeveelheid energie per tijdseenheid en per oppervlak) waar we last van hebben. De intensiteit van een geluid wordt uitgedrukt in een logaritmische schaal. Hierbij is iedere eenheid een factor 10 groter dan de vorige.

            Zie hiervoor: https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel#Definition

          • Helaas piet, slaat u ook de plank mis. Het gaat namelijk om DECI Bells, dus elke 10 dB is 10x zo hard. Gewoon rechts te lezen daar in die link die u zelf stuurde. Maar bedankt voor uw deelname aan het gesprek.

          • Piet Pekelharing op

            “25 dB eronder is een gesprek, en 20 dB erboven is het wettelijke toegestane niveau voor elk popconcert.”

            20 dB Verschil wil zeggen dat de energie per tijdseenheid op je trommelvlies of op je gevel wel (schrik niet) 10.000.000.000.000.000.000 zo groot is. Inderdaad een één gevolgd door 20 (!) nullen.

          • Eric van 't Groenewout op

            Onzin leest niet goed en kan ook niet zo goed uit de voeten met logaritmes. Ik heb het over een gevelbelasting van 85dB, niet over een bronvermogen van 85dB. Afhankelijk van de opstelling van de PA kan een concertorganisator ervoor zorgen dat de FOH stuurt op een volume van bijvoorbeeld 110 dB bij de bron, terwijl de gevelbelasting op de dichtstbijzijnde woning onder de 85dB blijft.
            Onzin maakt terecht een vergelijking tussen 85dB en een boormachine. Onzin vindt dat blijkbaar niet hard (doof?), maar de gemiddelde Nederlander vindt het geluid van een boormachine – zeker als je het urenlang achter elkaar hoort – op 1,2 meter afstand van je oren wel degelijk hard. En 89 dB is vele malen harder dan 85dB, zoals ook Piet Pekelharing terecht opmerkt. Logaritmes, lastig te begrijpen voor ‘Onzin’.
            Wat Onzin verder zegt over een toegestane norm van 105 dB voor popconcerten is klinkklare … onzin. In de Leidse zaal Qbus ligt de limiet op 99dB (gemeten ter hoogte van het podium) om overlast bij omwonenden tegen te gaan.
            Onzin verwart begrippen. Er is een verschil tussen gevelbelasting en bronvermogen. Zo heel veel popconcerten met een bronvermogen van 85dB zullen er inderdaad niet zijn. Neem Werfpop. Ik vermoed dat het bronvermogen rond de 110dB ligt, maar door de goede opstelling / goede afstelling en afstand tot de dichtstbijzijnde huizen, blijft de gevelbelasting onder de 85dB.
            Dat de gemeten geluidwaarden op dit feest op 89dB piekten, geeft aan dat de PA niet goed is afgesteld en waarschijnlijk ook niet goed is opgesteld. Kijkende naar de foto’s: stond het zo hard dat de bezoekers daarom op 10 meter afstand van het podium bleven staan?

          • Jammerlijk, heren. Weer mis!

            Nog één poging. Een quote van uw wiki page:

            “A change in power by a factor of 10 corresponds to a 10 dB change in level.”

            Dit staat ook in de tabel die ik zogenaamd “verkeerd lees” (ik snap echt niet hoe jullie het zo kunnen verprutsen). Of kunnen jullie geen engels? Wacht, het staat ook op de nederlandse page! “Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz.”

            Logaritmes zijn niet zo ingewikkeld, maar blijkbaar zodra men een logaritme door 10 deelt kunnen jullie er niet meer mee omgaan he.

            Dus nogmaals voor de duidelijkheid: néé, de power is niet 10^20 keer zo hoog, maar 100 keer. Lastig he, die deci in de bels.

            Verder: de 85 dB gaat niet over bron, maar over hardheid bij de FOH. Net zoals de wettelijke max 105 dB is bij de FOH. Dat de meneer van QBus het zelf zachter wil hebben doet niets af aan de wettelijke max. Dat 105 dB schadelijk is wil ik niet ontkennen, maar het is nou eenmaal de wet. Nogmaals: het bronvolume van het drumstel haalt met gemak de 120 dB.

            Leest:
            http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/images/Groningen%20(Gr)/i45500.pdf

            “Muziek heeft een bepaald geluidsniveau nodig om de artistieke waarde te kunnen beleven. Wanneer het
            geluidsniveau van een live optreden gemiddeld 80 dB zou bedragen, zou het publiek weg blijven. Gewoon om de
            simpele reden dat het geluid van de band niet boven het geluid van het publiek in de zaal uit zou komen. Pas rond
            de 100 dB begint het ergens op te lijken en krijgt het publiek waar het voor komt. Voor een live-optreden van bands
            met zang, solo en blazers liggen de dB(A) waarden voor het podium vaak 5 dB(A) hoger dan vereist voor “dance”.
            Concreet zijn voor grote acts van bands niveaus van 105 dB(A) in het publiek gebruikelijk, voor “dance” kan men uit
            de voeten met 100 dB(A).”

            Probeer het eens met een open mind te lezen, in plaats van de letters zelf in uw hoofd zo te verwarren dat het met uw onjuiste “mening” overeenkomt.

          • “stond het zo hard dat de bezoekers daarom op 10 meter afstand van het podium bleven staan?”

            Bent u zelf ooit wel eens naar kleinere bands geweest? hahahaha.

          • Eric van 't Groenewout op

            Onzin: je kunt niet uit de voeten met de informatie die je van wikipedia haalt. Een toename van 3 dB betekent een verdubbeling van het geluid.Omdat de decibel een logaritmische eenheid is, mogen we deze niet zomaar optellen en aftrekken. Als twee speakers elk een geluidniveau van 80 dB(A) produceren, is hun gezamenlijke geluidniveau geen 160 dB(A) maar 83 dB(A). Twee even sterke geluidbronnen veroorzaken samen slechts 3 dB(A) meer dan één afzonderlijk.
            Er bestaat geen ‘wettelijke 105 dB’. Waar haal je die onzin vandaan? Kun je mij die ‘wet’ laten zien? Neem gerust je tijd, die wet heb je de komende 100 jaar niet gevonden.
            De ambtenaar die de geluidmetingen deed, deed dit zeer zeker niet bij de bron (bijv. de luidsprekers aan weerszijden van het podium), maar ter hoogte van de gevel van de dichtstbijzijnde woning. Je blijft gevelbelasting en bronvermogen verwarren. Je schrijft “Verder: de 85 dB gaat niet over bron, maar over hardheid bij de FOH. Net zoals de wettelijke max 105 dB is bij de FOH.” Dit is wartaal. ‘Hardheid bij de FOH’: geluidstechnici houden nu hun buik vast van het lachen.
            Uit ervaring sprekende: als er 89dB gevelbelasting is gemeten, is de kans groot dat het bronvermogen rond de 110dB lag. De vraag is of dergelijke volumes in een binnenstad als Leiden noodzakelijk cq acceptabel zijn. Waarom moeten ‘kleinere bands’ een Werfpop-volume produceren? Naar de foto’s kijkende: er staan misschien 30 à 40 mensen op een niet al te groot terrein. Het geluid hoeft hier toch geen voetbalveld te bestrijken waar duizenden mensen aanwezig zijn? Waarom dan zo asociaal hard?

          • Beste Eric,

            Gelukkig begin je terug te komen van je eerdere complete onzin, en gaat het nu ergens over. Het is inderdaad blijkbaar geen wet, maar een afspraak tussen zalen en de overheid om 103 dB als max aan te houden. Dit gaat nog steeds over het volume bij de FOH, wat die lachende technici je zelf ook zullen vertellen 😉 In dit geval zal het bij de FOH of de “gevel” waar je het over hebt niet erg veel verschillen omdat het feestje in een straat was..

            Kleinere bands moeten een ‘werfpop volume’ hebben omdat de drummer alleen al een bronvolume heeft van 120 dB. Om daar overheen te kunnen met versterkte zang moet het dus harder. Zo simpel is het. “Maar dan kan de drummer toch zachter spelen?” -> dat kan, maar dat doen drummers niet vrijwillig, omdat het drumstel dan niet zo klinkt als ze willen.

            De vraag of dit in de binnenstad moet gebeuren hadden ze 7 jaar geleden bij de eerste editie zich ook al kunnen afvragen. Ik vind de locatie ook niet ideaal, maar als je dan toch een vergunning geeft voor een liveband die wonder boven wonder maar een volume van 89 dB piek genereert, vind ik het raar dat er na 7 jaar pas moeilijk over wordt gedaan.

            In ieder geval, fijn dat we allebei toch nog iets hebben opgepikt uit dit gesprek. Doeidoei!

        • een groep mensen die praten bij een evenement is al 85 tot 90 db hoe wil je dan nog een bandje neerzetten. kan dus nooit. dit onzinnige bericht hierboven produceerde met het getik op het toetsenbord meer decibel dan bij het morspop evenement. fijne dag eric

  2. Ik kan de omwonenden best begrijpen met zo’n onwijze pleurisherrie voor je deur, maar aan de qandere kant kan ik ook de feestvierders begrijpen. Dus hou je aan de regelgeving en iedereen blij op naar het volgende feesie……..

    • Helemaal geen pleurisherrie, wij wonen op het Kort Galgewater vlakbij het podium en hebben geen last gehad van geluidoverlast, was heel gezellig maar men kan tegenwoordig niets meer velen. In de binnenstad kan het rumoerig zijn. Kun je er niet tegen, dan verhuizen naar de buitenwijken. Ook hier heeft een kleine minderheid bepaald wat goed is voor de meerderheid. Onverdraagzaamheid ten top.

  3. Eric van 't Groenewout op

    Nee, Onzin, je begrijpt er nog steeds niets van, maar geluid is ook een moeilijke materie. Ook hardrockformaties in Qbus blijven keurig onder de 100dB. Het bronvermogen van een akoestisch drumstel bij voluit spelende drummer (Keith Moon incluis) zal rond de 100dB bedragen. Voor slagwerk ligt dit op 88dB. Dit zijn de waarden die popscholen aanhouden.
    Wat Onzin nog steeds niet begrijpt: als er uit een gevelmeting blijkt dat de gevelbelasting 89dB is, worden er bij de bron geluidwaarden geproduceerd die aanmerkelijk hoger liggen.
    Onzin schrijft – what’s in a name? – nog meer onzin: “Kleinere bands moeten een ‘werfpop volume’ hebben omdat de drummer alleen al een bronvolume heeft van 120dB. Om daar overheen te kunnen met versterkte zang moet het dus harder. Zo simpel is het.”
    Alweer: onzin. 120dB is vergelijkbaar met het bronvermogen van Pinkpop. Moet een amateurbandje in het hart van Leiden met 30 à 40 mensen voor het podium op Pinkpop-volume blazen?
    Of er in voorgaande edities van Morspop net zo asociaal hard is gepiekt als dit jaar: ik vermoed van niet, want tijdens openluchtevenementen vinden er al jarenlang metingen plaats. Als de organisator keurig op een bronvolume van circa 105dB had aangestuurd, was de gevelbelasting waarschijnlijk rond de 85dB uitgekomen (afhankelijk van de afstand en de weersomstandigheden). Bij de laatste editie van het Rapenburgconcert had de Leidse geluidtovenaar van Hooidonk voor een afstelling gezorgd, waarbij de gevelbelasting onder de 85dB bleef. Geluid laat zich steeds beter sturen. Ron Stol heeft groot gelijk: ‘hou je aan de regelgeving’.
    In de jaren dat ik nog meewerkte aan concerten in de nogal geluidlekkende de Waag, werd het volume altijd zo afgesteld, dat er bij de gevel van het dichtstbijzijnde huis (een studentenwoning) zelfs bij pieken de 85dB niet werd overschreden. Bluesmonster Julian Sas speelde snoei- en snoeihard, maar door de goede afstemming (alweer Aad van Hooidonk) heeft het tot nul komma nul klachten van omwonenden geleid.
    Als ik naar de foto’s van Morspop kijk, vermoed ik dat het podium in de lengterichting stond opgesteld (ik was er niet bij), parallel aan de huizen en het water, en niet richting gevels. Ook daarom vermoed ik dat er asociaal hard is geblazen. Dat is geen vermoeden, als je met regelmaat op 89dB piekt, en gelukkig weet ook Onzin inmiddels dat dit meer dan 2x zo hard is als toegestaan, zal het bronvolume rond de 110dB hebben gelegen (tenzij de luidsprekers op de gevels stonden gericht).

    • Jan Fielemon op

      ook op morspop werdt het geluid geregeld door Anton van Hooidonk,Het podium stond in de lengterichting en er is zeker niet asociaal hard geblazen,eigen metingen gaven aan dat het publiek al meer geluid maakte dan mocht.de pieken waren er als men bijvoorbeeld applaudiseerde, mag dit ook al niet meer? er is altijd naar gestreefd om het volume binnen de grenzen te houden, maar een acoustische (lees onversterkt) drumband gaat over de 85 dB.Trouwens de landelijke festivals als pinkpop,parkpop enz hebben in een onderling convenant afgesproken dat het gemiddelde volume op 95 dB zit.Hier doen ook een groot aantal dance festivals zich aan.PS de 121 dB tijdens de peurbakkentocht heb ik vanaf een andere boot gemeten op zo’n 10 tot 12 meter afstand en betrof volgens mij de boot van heineken?

      • Eric van 't Groenewout op

        Een gemiddeld volume van 95dB is iets anders dan een gevelbelasting van 85dB. Als voor het publiek op het terrein van Parkpop het gemiddelde geluidsniveau 95dB bedraagt, zal de gevelbelasting (ik ken het Zuiderpark, heb er drie jaar een ander openluchtfestival gedraaid) ruimschoots onder de 85dB blijven. Idem met Werfpop: als er daar op bijv. 105dB wordt geblazen, zal de gevelbelasting bij de dichtsbijzijnde bebouwing vast en zeker onder de 85dB blijven.
        Ik kan niet vaststellen wat er mis is gegaan bij Morspop. Ik heb eerder meegemaakt dat er bij een openluchtconcert in Den Haag een overschrijding van 1dB werd geconstateerd, maar die meting vond plaats toen ter hoogte van het meetpunt een politiemotor werd gestart. Als organisator word je daar inderdaad op aangesproken.

  4. Het is heel fijn te weten dat men erg bezorgd is over het welzijn van andere mensen. Maar ik heb liever dat men zich met zichzelf bemoeit.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Je bent nu offline