Het aantal laadpalen voor het opladen van elektrische auto’s neemt in Leiden in rap tempo toe. Elke maand komen er een stuk of tien bij. Inmiddels staan er zo’n 160 in de stad en dat aantal blijft groeien. Leiden staat landelijk gezien op plek 16 als het gaat om de penetratie van het aantal laadpalen.
De eerste zeven palen werden ongeveer anderhalf jaar geleden geplaatst. Het aanvragen van een laadpaal gebeurt door de bezitters van elektrische auto’s. Die melden zich bij de, tot nu toe enige, aanbieder van de laadpalen en krijgen dan te horen of er nog capaciteit is bij een bestaande paal in de buurt of dat er een nieuwe wordt bijgeplaatst.
Chris de Waard in gesprek met parkeerwethouder Strijk over de gestage groei van het aantal laadpalen.
De verwachting is dat het aantal laadpalen in de toekomst sneller gaat toenemen. Niet alleen omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, maar ook omdat de overheid het belastingtarief op de palen waarschijnlijk gaat halveren. Nu vinden bedrijven het exploiteren van laadpalen volgens wethouder Strijk vaak nog te risicovol om in te investeren.
2 reacties
“omdat de overheid het belastingtarief op de palen waarschijnlijk gaat halveren.”
Belastingtarief op palen? Nooit geweten dat wij hier een paalbelasting hebben.
Ik ben blij met de laadpalen maar het moet nog veel beter. Beleid voor het zelf opladen van auto’s is hard nodig. Het is zonde dat huishoudens niet met eigen stroom hun auto kunnen opladen omdat je formeel geen oplaadkabel over een trottoir mag leggen.
Nu er steeds meer mogelijkheden zijn om zelf stroom op te wekken zou het mooi zijn als je met je eigen (groene) stroom je auto kan opladen.
Wij hebben in de straat één laadpaal met één parkeerplek. Alleen al in de straat zijn er twee auto’s die aan de laadpaal moeten en dan is er nog een contingent van 3-4 auto’s die ook geregeld aan de paal oplaadt. Dat betekent dat de kans groot is dat je je auto niet aan een oplaadpaal kan leggen als je van je werk komt. Beleid is nu dat er minimaal 200m tussen oplaadpalen moet zitten. Mocht je in een straal van 200m veel EV’s en HPEV’s hebben dan knelt dat enorm!
Met een actieradius van 40km voor veel PHEV’s ligt Leiden ideaal om volledig naar de grote steden in de randstad te reizen. Daarvoor heb je echter wel een volle accu nodig en een oplaadpunt in de andere stad (bij werk?).