Leiden steekt tientallen miljoenen in Leidse Ring

7

Leiden en Leiderdorp zijn het eens over de uitwerking en de kosten van de Leidse Ring. Die nieuwe rondweg om Leiden en Leiderdorp gaat 102 miljoen euro kosten. Voor dat geld worden er onder andere drie ongelijkvloerse kruisingen aangelegd en wordt de Oude Spoorbaan bij Leiderdorp verbreed naar twee keer twee rijstroken. De provincie Zuid-Holland draagt 30 miljoen euro bij, Leiderdorp 3,5. Leiden draait op voor de rest van de kosten.

interactievekaart_leidseringVan de route is een interactieve kaart gemaakt, waarbij kan worden ingezoomd op de verschillende onderdelen van het tracé. Klik hier om die kaart op te vragen.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Strijk over het akkoord over de Leidse Ring Noord.

De Leiderdorpse verkeerswethouder Kees Wassenaar is blij met de gemaakte afspraken: “Als straks het doorgaand verkeer buitenom gaat en niet langer over de Engelendaal en de Persant Snoepweg bevordert dat de leefbaarheid in ons dorp. Met dit plan krijgen we bovendien betere fietsroutes én een goede inpassing van snel en frequent openbaar vervoer van en naar station Leiden Centraal.”

plesmanlaanImpressie van de Plesmanlaan met een verkeerstunnel bij de kruising met de Darwinweg en de Vondellaan.

Om het concept van de Leidse Ring mogelijk te maken, worden er allerlei aanpassingen gedaan op en aan de bestaande wegenstructuur. Er worden geen nieuwe wegen voor aangelegd. Op de Plesmanlaan komt (in 2019) ter hoogte van Naturalis een auto- en fietstunnel en de hele Plesmanlaan krijgt een groene middenberm. Daardoor moet de Plesmanlaan de uitstraling krijgen van een ‘parkway’. De krappe bocht bij het kruispunt Plesmanlaan-Schipholweg-Morssingel wordt vloeiender gemaakt.

willem de zwijgerlaan 01Impressie van de Willem de Zwijgerlaan met een extra tunnel bij de kruising met de IJsselmeerlaan en de Sumatrastraat.

Een jaar of twee later is de Willem de Zwijgerlaan aan de beurt. Daar komt onder meer een autotunnel bij de kruising met de de Sumatrastraat en de IJsselmeerlaan. Die wordt met een open tunnelbak verbonden met de bestaande Kooitunnel.

oude spoorbaanImpressie van de Oude Spoorbaan die extra rijstroken krijgt en een tunnel bij de aansluiting met de Engelendaal.

Als laatste wordt de Oude Spoorbaan in Leiderdorp aangepakt. Die wordt verbreed naar twee keer twee rijbanen. Ook mag er dan 80 worden gereden in plaats van 50. De verbreding gebeurt aan de noordzijde van de bestaande weg. Verder wordt ook de aansluiting van de Oude Spoorbaan met de Engelendaal aangepast en komt er een autotunnel ter hoogte van de Schildwacht.

De gemeenten Leiden en Leiderdorp lieten ook een video maken van de Leidse Ring Noord.

Als over een aantal jaren ook de RijnlandRoute is aangelegd wordt de Leidse Ring ‘gesloten’. Die ringstructuur moet doorgaand verkeer om het stadscentrum van Leiden en de dorpskern van Leiderdorp leiden, zodat daar meer ruimte ontstaat voor bestemmingsverkeer, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. De Leidse Ring bestaat dan uit de Plesmanlaan, Schipholweg, Willem de Zwijgerlaan, Oude Spoorbaan, een stuk A4, een stuk A44, een stuk N446 en de RijnlandRoute de Leidse Ring.

Op donderdag 26 mei presenteren Leiden en Leiderdorp het plan vanaf 19.00 uur tijdens een inloopavond in Het Gebouw aan het Arubapad 2 in Leiden. De gemeenteraadscommissie (Leiden), het Politiek Forum (Leiderdorp) en de gemeenteraden behandelen de plannen naar verwachting in juni en juli. Daarna worden de schetsontwerpen verder uitgewerkt in overleg met belanghebbenden. Als alles volgens planning verloopt, zullen de eerste werkzaamheden in 2018 beginnen op de Plesmanlaan.

Delen

7 reacties

  1. Mooie plannen. Het zal wat offers brengen, met name door mensen die uitkijken op deze route. Jammer dat er niet meer gezegd wordt, althans in dit artikel, over het verbeterde (althans, dat nemen we even aan) OV. Op de (Leidse) Willem de Zwijgerlaan is nu een provisorische voetgangersoversteekplaats (3 keer woordwaarde) geplaatst. Ik mag hopen dat daar een andere oplossing voor gemaakt wordt, een voetgangers- en/of fietsersbrug. Men zal toch blijven proberen de ijzeren hekjes die langs de WdZlaan evenzo provisorisch zijn opgebouwd open te maken om toch over het wegdek over te steken. Zit dat ook in die begroting?
    Een ander onderbelicht stuk is de afrit van de A4 bij Hoogmade. Deze krijgt straks meer verkeer te verwerken. Ik hoop dat Leiderdorp ook wat meer gemeden wordt. In de ochtend- en avondspitsen verwerkt Leiderdorp genoeg verkeer, verkeer waar het niet op berekend is.
    Verder niks dan lof voor deze plannen. Toch?

    • De oversteekplaats op de WdZl blijft op dezelfde plek en op dezelfde manier als nu. Er is geen geld gereserveerd voor een ongelijkvloerse kruising. Wat mij betreft iets waar we wel naar zouden moeten streven. Dank voor de suggestie.

  2. Wat betekent de tunnelbak op de kruising met de Zwijgerlaan/Sumatrastraat en ijsselmeerlaan voor de ontsluiting van de Ijsselmeerlaan voor Merenwijkbewoners?

      • Dank voor je geruststellende reactie Gijs! Hoef ik verder geen oppas te regelen voor de infoavond! 🙂

  3. CBS: nog meer nieuw asfalt en spoor helpt de verkeerscongestie in dit land oplossen niet echt meer. In Amsterdam lobbyen nota bene verstandige! VVD politici actief om de asfaltverslaving te temmen. Dus kappen ermee.
    Gijs en Holla, progressief en dom: meer wegen doodlopende wegen. Je moet juist aan de randen van de steden transferia bouwen om de autoverslaafden via een schoon OV netwerk in de stad te geleiden. Hou je de fijnstof en NOx buiten de stad. Scheelt ook twee garages a 100 miljoen. Scheelt ook 102 miljoen in de Ring. Kun je o.a. stoppen in “en nu de wijken” en meer socialisme in de stad. De Rijnlandroute is overigens geen echt deel van de Leidse Ring, maar een onderdeel van Schultz’ netwerkstructuur A4 en A44 oftewel Amsterdam – Den Haag. Volg de dossiers vanaf 2008 en je ziet de politieke dwalingen. En om calamiteiten op de N14 en Utrechtse Baan in en rond Den Haag over de RR te kunnen afwikkelen. Verder gaat dadelijk het gevaarlijk vervoer via de RR op 80 m afstand van een randwijk van Leiden. En wat betreft de echte knelpunten bij Lammerschans en Leiden West. Wordt geen zak aan gedaan tot 2020. Gedeputeerde Floor Vermeulen was hier duidelijk over. Daar loopt het verkeer geheel nu al vast en dat zal alleen maar erger worden. Geldt ook voor de Churchilllaan die na aanleg van RR en Ring nog steeds 25% MEER verkeer zal moeten verwerken. We worden belazerd waar we bijstaan.
    Churchill Avenue was ineens nog een campagnestunt in 2014 van de PvdA L als alternatief voor de rampzalige natuurvernietigende 1 miljard euro kosten Balans is Zoek route, maar liet al snel onder druk van VVD66 dit punt vallen voor z.g. “sociaal beleid” in Leiden. Maar ook in dit beleid is de balans al geheel zoek. PvdA wat een losers en dat zult u merken in 2017 en 2018. Groet, het gaat u goed.

  4. frankieboy op

    Citaat: “Om het concept van de Leidse Ring mogelijk te maken, worden er allerlei aanpassingen gedaan op en aan de bestaande wegenstructuur. Er worden geen nieuwe wegen voor aangelegd.”
    Heel apart, aanpassing van bestaande wegen kan nu opeens wel!
    Waarom dan niet op de N206 door Leiden?
    @Richard: het knelpunt bij Lammebrug blijdt idd bestaan om Rijnlandroute mogelijk te maken!

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline