Ze worden massaal gefotografeerd. De ingepakte bomen langs de Kanaalweg ter hoogte van de spoorwegovergang. Hert lijkt wel een kunstwerk, maar de netten om de bomen hebben een heel praktische reden. Ze moeten voorkomen dat vogels een nestje bouwen in de bomen die binnenkort omgezaagd worden. Het broedseizoen begint rond deze tijd en met nesten mogen de bomen niet omgehaald worden. De tijdelijke maatregel is nodig omdat de kapvergunning die de gemeente aan zichzelf moet verlenen nog niet is afgegeven.
Spooronderdoorgang
Dat omzagen is nodig omdat de gemeente binnenkort begint met de aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij het spoor. Dat is nodig voor de verkeersveiligheid omdat de frequentie van het aantal treinen tussen Leiden en Utrecht op termijn wordt verdubbeld.
Omleiding
De werkzaamheden starten begin mei en gaan bijna anderhalf jaar duren. Al die tijd is de Kanaalweg afgesloten voor doorgaand verkeer.
Auto’s moeten dan omrijden via de Lammenschansweg en de Burggravenlaan.
22 reacties
Kiki Bosman
Inderdaad
Waarom doen ze dat
Zodat er geen nesten gebouwd kunnen worden
Waarom omhakken en niet verplaatsen…..zo zonde weer…..
Idd cor
Tuurlijk hak maar weer om!!! Zo treurig….
https://twitter.com/JW_Broekema/status/713258707841318912
Kunnen ze niet verplaatst worden? Echt dood zonde om zulke mooie bomen om te hakken!
Anneke Sassen
Alleen de rede is minder kunstzinnig….
Tim Bouwmeester
Hakken, hakken, hakken! Bomen zijn ongemakken!
Over luchtkwaliteit moeten we niet zeuren, laten de auto’s lekker harder scheuren.
Alles ten faveure van de mobiliteit, ach, een beetje natuur kunnen we nog wel kwijt.
Wanneer zal er een tijd komen, dat men unaniem zegt: Wij eisen meer bomen!
arme bomen
Marco Kerkvliet
Danny Mennen Texture glitches
Hahahaha
Martijn Ruwaard
Kaalslag alweer! De omgeving daar is al polderplat. Treinverkeer of niet, mij maak je niet wijs dat er geen oplossing was. Leiden zaagt te makkelijk de poten van haar levensvatbaarheid om. Op zoveel manieren…. jammer!
Paulus van Soest
Wat mij zorgen baat is dat een eenmaal ingezet miljoenen kostend project met geen mogelijkheid meer te stoppen lijkt. Ook al veranderen de bewegingsgronden. De randweg is niet meer op de Kanaalweg geprojecteerd en de dienstregeling naar Utrecht lijkt te blijven zoals het is. De Kanaalweg is 1 van de rustigste wegen in Leiden. Slechts af en toe gehinderd door zijn uiteinden, de Lammenschansbrug en de Wilhelminabrug. Er zijn echt urgentere knooppunten, zoals bijvoorbeeld de uiteinden van de Kanaalweg .
Het is nu eenmaal makkelijker om voort te gaan in een verkwistend project dan de hersenen te tergen met het bedenken van een zinvolle besteding die de maatschappij werkelijk dient!