Historische Jan van Houtbrug bezwijkt onder bussen en vrachtverkeer

4

De Jan van Houtbrug tussen de Lammenschansweg en de Korevaarstraat wordt per direct afgesloten voor bussen en vrachtverkeer. Om 22.00 uur gaat er een verbod in voor voertuigen die zwaarder zijn dan vijf ton of hoger dan 2.60 meter. Bij een inspectie bleek dat de brug niet meer aan de veiligheidsnormen voldoet.

Hulpdiensten en busmaatschappij Arriva zijn inmiddels door de gemeente geïnformeerd, en ook ondernemers, scholen en wijkverenigingen worden op de hoogte gesteld. De afsluiting gaat wel voor de nodige hinder in de stad zorgen. Er komen omleidingen via doorgaande routes. Omleidingsborden en verkeersregelaars zorgen voor de doorstroming van het verkeer.

Omleidingen
De bussen van Arriva rijden om via De Sitterlaan, Burggravenlaan, Hoge Rijndijk en Levendaal, en ook via de Witte Singel. Vrachtverkeer en touringcars worden met borden omgeleid via het Levendaal, Hoge Rijndijk en Willem van der Madeweg.

Herstelwerkzaamheden
Op dit moment wordt gekeken op welke manier de brug versterkt kan worden, zodat bus- en vrachtverkeer weer gebruik kan maken van de route. Daarbij wordt alvast rekening gehouden met de toekomstige herinrichting van de omgeving van de Jan van Houtbrug, Geregracht en de Oranjeboomstraat. Dat gebied wordt later dit jaar in het kader van de centrumroute sowieso aangepakt. Er komt dan onder meer een ovale rotonde op de kruising van de Geregracht, de Korevaarstraat en de Jan van Houtkade.

Delen

4 reacties

  1. Niks historisch aan die brug.
    Het is een betonnen brugdek uit de jaren 90.
    Toen is het oude betonnen dek verwijderd, en na herstel van de staal constructie nieuw beton gestort.

    Wel verkeren de voegen van wal naar brug naar wal al jaren in slechte staat waardoor er ongetwijfeld veel (onnodige) trillingen ontstaan.

  2. B. Leeuwenburgh op

    Vandaag zaterdagmiddag rond 13.00 uur al bijna een uur geen bus richting binnenstad. Zeer onregelmatige dienstregeling, 10 mensen, vooral ouderen, die al die tijd al op de bus stonden te wachten zijn inmiddels maar teruggekeerd naar huis. Hier zullen andere klantgerichte maatregelen nodig zijn.

  3. Willem Schuyt op

    Klantgerichte maatregelen? De gemeente Leiden? Nee hoor, mijnheer Leeuwenburgh, daar denkt de gemeente Leiden niet aan. Het draait in deze stad namelijk niet om gewone burgers, en zeker niet om ouderen die zijn aangewezen op het OV en andere voorzieningen. Nee hoor, steeds weer nieuwe grote projecten, daar gaat het in Leiden om. Wethouders houden daarvan en raadsleden pronken er graag mee. Natuurlijk, met een vooruitziende blik en verstandiger beleid hadden de problemen bij deze brug voorkomen kunnen worden, maar dan waren er misschien onvoldoende middelen geweest voor bijvoorbeeld parkeergarages of al weer een herinrichting van de Haarlemmerstraat.
    . .
    Het allerminste wat de gemeente in dit geval zou kunnen doen is een tariefverlaging regelen voor mensen die nu langer onderweg zijn met de bus, want een langere route betekent immers een hogere ritprijs, veroorzaakt door gemeentelijk falen. We zullen er maar niet op rekenen, want zoiets impliceert een schuldbekentenis van het gemeentebestuur. Dat nooit, zo is echter de heersende houding in het stadhuis.

  4. Willem Schuyt op

    Toch nog iets goeds te melden: de langere route leidt niet tot een hogere ritprijs. Ik heb het vandaag even uitgeprobeerd. Bij andere omleidingen was dat in het nabije verleden wel het geval.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline