Bouw Lammermarktgarage op schema: zwembad leeggepompt

7

Langzaam maar zeker daalt het waterpeil in de in aanbouw zijnde Lammermarkt parkeergarage. De buitenwand staat, de betonnen bodem is ook gestort. Daarmee is de tegendruk die het water bood tijdens de bouw van het enorme omhulsel niet meer nodig. De komende weken wordt het water uit de garage gepompt. Beetje bij beetje. Eventuele reparaties, zoals het wegwerken van scheurtjes, worden meteen uitgevoerd. Als het water over een week of drie weggepompt is, worden bodem en wanden geëgaliseerd. Vervolgens start de bouw van de verdiepingen. Die prefab-verdiepingen worden kant-en-klaar aangevoerd en met een torenkraan in de garage geplaatst op muurankers die de komende weken worden bevestigd terwijl het waterpeil daalt.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Laudy over de voortgang van de bouw van de Lammermarktgarage.

Omgevingsmanager Marieke Duineveld van de bouwcombinatie Besix / Dura Vermeer kijkt uit naar het moment dat al het water de singel is ingepompt. “Dan hebben we het diepste punt van de ruwbouw bereikt. Dat is wel een momentje waar we even bij willen stilstaan.” Normaal wordt het bereiken van het hoogste punt van een gebouw  ‘pannenbier’ gedronken door de bouwvakkers. Om te vieren dat de dakpannen gelegd kunnen worden. Duineveld: “Ik denk dat we voor ons diepste punt dan maar iets anders moeten verzinnen, maar dat komt helemaal goed.”

lammermarkt-1.jpgDe ondergrondse garage aan de Lammermarkt gaat plaats bieden aan zo’n 525 auto’s. Bovengronds wordt de Lammermarkt ingericht als groen evenementenplein. De garage wordt met 24 meter en zeven parkeerlagen de diepste van Nederland. De auto’s rijden via een ‘dubbele wokkel’ de garage in en uit. Over een jaar, volgens planning in januari 2017, moeten de eerste auto’s de garage in rijden.

garenmarktgarageZodra de Lammermarktgarage klaar is, start de bouw van de tweede ondergrondse parkeergarage in Leiden. Die komt onder de Garenmarkt en gaat plek bieden aan een slordige 425 auto’s die over vijf parkeerlagen worden verdeeld. Deze garage krijgt een ovale vorm. Een soort ijsbaan. De in- en uitgang komen aan de Korevaarstraat.

Parkeergarage_Garenmarkt_Leiden_-_visualisatie_orthovoor_04

Delen

7 reacties

  1. Menno Smitsloo zei het al tijdens de raadsvergadering van de commissie Stedelijke Ontwikkeling. Stop de bouw van het Rijnsburgerblok, zie de mislukking van het Aalmarktproject en wij burgers zeggen: stop de verdere verkwoenseling van deze stad met nog meer liberale megalomane hobbies. Andere steden zijn al lang gestopt met nog meer kantoren en winkels te bouwen vanwege de leegstand en spelen in op de huidige maatschappelijke veranderingen. De domme leidse VVD/D66 politiek is weer eens de grote struisvogel. De leidse ondergrondse garages hebben geen enkele nut op de langere termijn. Uiteraard ontkennen de smalgebouwde maar stevig kakelende VVD wethouder van Bouwend Nederland en zijn corrupte VVD achterban in alle toonaarden. Maar wat v.d. Steur in het groot doet is niet anders bij die corrupte VVD club in deze stad. Zaken (staatsrechtelijk) verdoezelen, projectontwikkelaars met gratis geld van Mario Draghi van de ECB ruim baan geven en stad en land plat asfalteren en betonneren. Ook Zen gestoorde Schultz probeerde het onlangs met het laten volkwakken van onze kwetsbare kustlijn. Ook deze (nep)Minister van milieu en INFRA (woont helaas in Leiden!) is teruggefloten en inderdaad vandaag nam zij gas terug. Wat een aanfluiting. Herinnert u zich overigens nog de 100 km/uur bij Overschie iov deze Minister? Ruim baan voor Transport NL, burgers kunnen stikken. Wie fluit nu eens die flapoor van Laudy en zijn doorgedraaide achterban eens terug. Wie durft?
    Het wordt tijd dat deze stad de liberale ruggegraat van dit VVV en D66 nepcollege doormidden knakt en Leiden niet aan de projectontwikkelaars en carriere geile wethouders als Laudy en Strijk uitlevert maar weer aan de echte Leidenaren teruggeeft. Leiden voor een sociaal, leefbaar en rechtvaardige stad. VVD en D66 opzouten Zegt het voort!

  2. U zit er echt totaal naast. Dit biedt ruimte voor horeca en evenementen. Dit soort pleinen samen met het singelpark maken Leiden zoveel aantrekkelijker. Omgeving molen de valk en ook de garenmarkt kunnen een schitterende plaatsen worden vol leven. En dat is wat Leiden nodig heeft!

  3. Wat een zure reactie hierboven. Bah. Als we naar dit soort azijnpissers luisteren zou de hele Lammermarkt een zooitje blijven met dat lelijke parkeerterrein. De auto’s gaan ondergronds en er komt ruimte vrij, net als op de Garenmarkt. Ik zie liever een mooi plein dan een parkeerplaats vol auto’s.
    Maar als we naar dit soort linkse kneuzen luisteren blijven we in de middeleeuwen. En overigens zeer goedkoop om alleen maar op de man te spelen, maar ja als je geen argumenten hebt moet je wat als linkse rakker

    • Beste Bernard en Camover,
      Ik begrijp dat jullie van de Garenmarkt een aantrekkelijk plein willen maken. (De auto’s onder de grond dus.) Daar ben ik het graag me eens. Maar daar moet de VVD (en misschien ook het CDA) nog van worden overtuigd. Misschien werk aan de winkel voor rechtse rakkers?

  4. Dank u, wat een gevoelige snaar. Als we de garage inclusief wat VVD ers en D66 ers met azijnpis vullen lost het probleem voor Leiden vanzelf op;))

  5. Dhr. de Jong op

    Ik kan me vergissen, maar volgens mij is er geen sprake van een mooi plein op de Garenmarkt wanneer de garage ondergronds is afgebouwd. Bovenop de parkeergarage staat namelijk…..
    een parkeerplaats gepland.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline