Hakketak, Francine sprak… Max Laene van Hollandse Auto Import

haiIn het midden verkoopdirecteur Max Laene achter de ‘Slingshot’ met zijn verkoopteam: Joost Kortekaas (links) en Nick Groenewegen (rechts).

francine“Wat is dat nu weer?” Denk ik als ik mijn Smartje bij de showroom van de Hollandse Auto Importmaatschappij, beter bekend als HAI in Rijnsburg parkeer. In de showroom lopen enkele mannen beschouwend om een soort voertuig heen. Ik zie wijd opengesperde ogen, samengeknepen ogen, pretoogjes, hebberige en nadenkende blikken. De mannen schuifelen en draaien om een driewieler die er gevaarlijk en gelijktijdig ook weer erg aantrekkelijk uitziet.

“Gaaf kleurtje rood”, grijns ik naar een van hen die me aankijkt alsof ik me ergens mee bemoei waar ik geen verstand van heb. Maar dáár vergissen ze zich in, want in mijn motorrijschooljaren waren dit soort extravagante voertuigen en de technische kanten ervan hé-lé-maal mijn ding en zowel die kennis als de interesse ben ik nog niet kwijt! “Ligt hier nu een motorfietsblok in of een heuse automotor?” is mijn eerste vraag en: “Voorruitje uit te klappen of is dit een vliegjeshapper?” Nu grijnzen de mannen naar mij en grijpen snel en lichtgespannen de uitgebreide informatiekaart die op deze ‘Slingshot van Polaris‘ ligt.

Max
Tijd om te gaan doen waarvoor ik kwam. Mijn nieuwe Hakketak spreken: Verkoopdirecteur Max! Max Laene is de man die op 15 december 1986 dezelfde showroom inliep als ik nu en dat was destijds om bij de HAI te leren auto’s verkopen. Inmiddels is hij zo ongeveer de meest bekende kop van het bedrijf dat zich in de afgelopen 25 jaar de fraaie naam ‘House of Brands’ in woord en daad heeft verworven. Mede door Max zijn enthousiaste en tomeloze inzet. Max schroomt niet om samen met de andere directieleden de meest extravagante automobielen Nederland binnen te halen. Zoals de vuurrode motor-auto waar de heren bezoekers van de showroom nog steeds nieuwsgierig omheen draaien. Als Max even een telefoontje beantwoordt: “Sorry schat, klanten gaan voor”, ga ik nog even luistervinken. “Vijfendertig maar”, zegt een van de mannen. Net als ik peins wat het getal 35 dan moet zijn wat dan de ‘maar’ is van dat grote-jongens-speeltje zegt een ander er  ‘euro’ achteraan… Oh… aha, ja… de prijs!

Heel af en toe maar hoor…
Max en ik raken in gesprek over het bedrijf HAI. In 1967 werd het opgericht met enkele auto’s, een caravan en een heleboel verstand van sleutelen. De groei zat er door dat laatste al snel in. Zoon Willem (vd Klugt) en huidig Algemeen directeur kwam na vijf jaar verplicht extern ervaring opdoen bij een ander autobedrijf ook in de zaak en was erbij toen zijn vader Max aannam. Max liep destijds stage bij BMW Nederland, moest van zijn opleiding naar een importorganisatie en liet zijn oog op de regionale HAI vallen. “Direct vanaf de eerste dag tot vandaag aan toe ben en werk ik hier met enorm veel plezier”, gaat hij verder met zijn verhaal, terwijl hij bijna liefdevol de showroom even rondblikt. Grappig, met Max praten is net zoiets als spreken met een buschauffeur. Hij heeft wel degelijk interesse voor mij en mijn vragen maar met zijn hoofd een tikje schuin blikt hij telkens, als ware het een lastige kruising, de hele showroom van links naar rechts door. Tijdens ons gesprek loopt hij er ook een paar maal af, om een klant even te woord te staan, koffie te halen en iemand naar de servicebalie te wijzen.

Rode draad
“Onze klanten zijn de rode draad in ons bedrijf”, legt Max uit. “Zonder klanten heb je immers geen bedrijf. Zij gaan altijd voor en wij zijn er altijd voor hen. Of het nu gaat om een nieuwe auto of een gebruikte, een servicebeurt of een extra accessoire, een klant is een klant en verdient alle aandacht. Al was het maar door alle info direct bij de bolides neer te leggen zodat men zelf al een beetje kan lezen wat er onder de motorkap ligt”. Met een hoofdknikje ‘wijst’ Max nu naar de steeds roulerende groep geïnteresseerden rond de Slingshot. Max vertelt mij niets nieuws. De HAI kent zijn klanten zó goed, dat Max me ooit belde met de woorden: “Er staat hier nu iets, dat lijkt ons precies wat voor jou!” Dan ga je kijken (als je wilt) een stukje rijden (als je wilt) en aan tafel voor een meer dan redelijk aanbod om daarna weer jarenlang plezier van je nieuw aangeschafte wielen te hebben.

Leiden is de kern
“Jaaa, er rijden wel een fiks aantal via de HAI verworven paardenkrachten rond in Leiden. Dat kan ook niet anders want Leiden is de kern van de Randstad met niet alleen veel ondernemers in het MKB maar ook flink wat particulieren die van aanpakken weten in de sport- en vrijwilligerswereld!” Max spreekt met respect over Leiden als het kloppend hart van een zeer actieve regio. Dat merk je ook wel als je vanuit Leiden naar de HAI rijdt, fietst of loopt. Want ook dat laatste kan makkelijk. Het is voor mij (op hakken) 40 minuten naar hartje Leiden teruglopen als ik mijn Smartje achterlaat voor een servicebeurtje. Het is een heerlijke wandeling langs de nieuwe veilingterreinen en al die vriendelijker ogende nieuwbouw die op de oude veilinglocatie inmiddels neergezet is. “Leuk hé”, geniet Max van zijn werkomgeving. “De entree van Rijnsburg vanuit Leiden is door die nieuwe architectuur niet zo hokkerig en blokkerig meer, vind je niet?”

Infrastructuur kan beter
Als enig nadeel van Leiden en omgeving noemt Max de infrastructuur. “Waardeloos dat steden hier geen rondweg hebben. De HAI heeft een verzorgingsgebied tot en met Alphen a/d Rijn maar als we niet de gratis haal- en brengservice aan de klanten boden, zagen wij van die kant beslist veel minder klanten komen. Die vrij kleine afstand kost gewoon teveel reistijd.” Dat is toch wel wat, denk ik hardop: een haal- en brengservice. Tjee, daar moet je uren insteken! Max: “Dat doen we zelf, vaak in de avonden, dat vinden we leuk en op die manier houden we de auto’s die we verkopen letterlijk en figuurlijk goed onder controle en de band met de klanten natuurlijk ook.”

Andere locatie
Op mijn vraag waar Max naartoe zou gaan als deze regio ineens verdween, reageert hij met het verhaal van de brand in de HAI een aantal jaren geleden. “Het was bijna zo zeg. En we hebben nog wel even overwogen of dat feit wellicht een seintje moest zijn om op een andere plek verder te gaan” Maar nee, ondanks dat een behoorlijke bouwfout op het nieuwbouwterrein achter de HAI kortsluiting in de meterkast bij het garagebedrijf veroorzaakte en de showroom plus de gestalde voorraad een flinke schade opliep, bleef de HAI daar waar vader als monteur begon, aan de Floralaan! Dus weg? Nee, Max is van plan van de 25 jaren die hij tussen de wielen zit minstens 50 te maken en helpt eventueel een nieuw Rijnsburg opbouwen mocht dat nodig zijn. Hij rijdt de vrachtwagens wel!

Wat een Giller!
Bijna verslikte ik me van de lach in m’n koffie toen Max op mijn verzoek een smakelijke  ‘showroom anekdote’ vertelde. “Op een mooie dag kwam er een vrij uitgelaten, bijna opgewonden man de showroom in met het verhaal dat hij een enorme prijs in de Lotto gewonnen had en nu zijn dromen werkelijkheid kon laten worden. Na veel uren wikken en wegen werden er twee prachtige luxe, prijzige auto’s genoteerd voor deze geluksvogel. Er kwam echter maar geen berichtje dat ze zouden worden afgehaald! Max ging zelf maar eens informeren en vernam dat zijn klant zijn bestelling gebaseerd had op precies zo’n envelop als jij en ik ook met regelmaat in de brievenbus of TV-gids aantreffen met: ‘Van harte gefeliciteerd, u heeft (misschien) een enorme prijs na de volgende trekking enz enz enz….gewonnen.”

4X4
Fraaie bolides, extravagante auto’s en een ruim assortiment 4X4 is het imago van de HAI. De fraai ingerichte showroom maakt dat veel harten sneller gaan kloppen. Toch is dat een beetje gek. Want er staan niet alleen maar luxe auto’s in de showroom, maar ook middenklassers, kleinere en best veel gebruikte auto’s. Maar die laatste dan wel vaak weer in een aparte of gelimiteerde uitvoering. Tussen de € 20.000,- en € 80.000,- heeft de HAI de grootste verkopen. En ja, er staat inderdaad met regelmaat een exemplaar met een prijskaartje vanaf € 150.000,- tussen. En de James Bond in de meeste mannen onthouden die luxe Maserati’s, Rolls Roycen en Porches natuurlijk het beste!

Hakken en een motto
Max en ik hebben het nog even over Hakken en Hakketakken. De naam van dit rubriekje roept soms vragen op. ‘Bestaan er dan vrouwen die niet op hakken lopen?” grinnikt Max als ik wil weten wat zijn mening daarover is. “Als ze maar niet te hoog zijn want dan zien de dames er zo gevaarlijk uit en het is ook link om ermee te rijden. Maar ach. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan hé?” Is dat jouw motto Max? Nee, hij heeft geen motto. Het is meer zoals hij leeft. Zijn vader had die instelling en die werkt voor hem ook het beste.

Stroopwafeltjes en een collectie
Terwijl Max nog even een klant gaat helpen, drink ik mijn koffie en constateer dat alles hier op een aangenaam fris en prettig niveau is. Een kleine stroopwafel in cellofaan bij de koffie. Eén van de monteurs die altijd klaarstaat als ik mijn Smartje breng, gaf me een hartelijke (schone) hand toen hij me zag, de interieurverzorgster doet geruisloos haar werk, mooie standaards vol met glossy foldermateriaal trekken mijn aandacht en ik ga me eens even in de merken verdiepen zolang Max nog bezig is. HAI is officieel JEEP en SUBARU dealer. Dat lijkt zwart-wit maar die Subaru’s staan in deze showroom bijna te wedijveren met de Jeeps in het sportieve segment. Prachtige auto’s met een prettige prijs. En dan het segment oogvitaminen: Austin Martin, Bentley, Cadillac, Corvette, Ferrari’s en Jaguar’s met daartussen vrolijk de Audi’s, Mercedes, Chryslers, Mini’s en hier en daar een Nissan geparkeerd. Voor iedere grote jongen, of meisje, en voor elke beurs keus!

Ervaring
Als ik afscheid heb genomen van Max aai ik nog even de Slingshot bij de uitgang. Hij lijkt in de ijle ochtendzon stralend te staan wachten op de lente en koper die zin heeft in wapperende haren. Het is een voertuig voor mensen die eigenlijk op een dikke, vette, bijna vuurspuwende Harley zouden willen knallen maar dat ook weer nét niet. Je gaat ‘m wel zien rijden over onze boulevards meen ik, het is écht een geinig ding. Ga er eens naar kijken! Je bent bij de HAI van harte welkom. Kijk dan ook gelijk even naar de rest van de collectie, heb je een vraag dan is er altijd iemand met een uitgebreid antwoord. En shop je liever een uurtje alleen? Ook prima! Uitgebreide informatie over jaartal, kilometerstand, staat van onderhoud, extra’s enz, enz…staat duidelijk aangegeven op elke uitgestalde auto. En op de website,

De Hollandse Auto Importmaatschappij: www.haibv.nl

Delen

Reageren is niet (meer) mogelijk.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Francine Verbiest

Ik ben een gewone Leidse vrouw die al verschillende van haar passies en dromen heeft kunnen en mogen waarmaken, in Leiden deed ik iets met bloemen en motoren en nu verkoop ik spullen met krullen en (uw) woningen. U kunt het wat uitgebreider nakijken op ondernemen op hakken. Ik ben dol op kinderen en honden, werk graag met jonge talenten, gooi mijn energie eruit op wel- en niet gemotoriseerde 2-wielers, voel me goed in en ga graag op in de massa, hou van mensen maar niet van klitterige clubjes, ken het kind in mezelf en ben al meer dan 40 jaar samen met de voormalig “Leidse tuinman met de snor” wiens achternaam ik vol trots draag!

Je bent nu offline