Uitstel voor deel Leidse Ring

11

oudespoorbaan

Extra onderzoek in Leiderdorp zorgt voor vertraging in de besluitvorming over de Leidse Ring Noord. Een van de rotondes op de Oude Spoorbaan in Leiderdorp is volgens de huidige verkeersonderzoeken nog een knelpunt voor de doorstroming op de route rond de Leidse regio die nu juist voor eens en altijd een einde moet maken aan de vele opstoppingen in en om Leiden.

Wethouder Strijk van bereikbaarheid over de vertraging die wordt opgelopen door extra onderzoek.

De komende maanden wordt nu extra onderzoek gedaan naar het oplossen van de problemen. Dat gaat naar verwachting zo’n twee maanden vertraging opleveren.

Delen

11 reacties

  1. Dat is geen goed nieuws. De realisatie van de centrumroute en het hele bereikbaarheidsplan hangt mede af van het beschikbaar zijn van de Leidse Ring. Het verplaatsen van de regionale bussen van de Breestraat naar de Hooigracht is alleen goed mogelijk, als daar eerst een aanzienlijke reductie van het huidige autoverkeer wordt gerealiseerd. Dat kan pas wanneer de Leidse Ring operationeel is. Een vertraging van twee maanden is nog geen probleem, maar de ervaring leert dat het daar niet bij zal blijven.

  2. @crimboween, is dat zo? Nu rijden er dagelijks 15.000 auto’s door de Hooigracht. Die staan daar in de spitsuren met stationair draaiende motor in files te wachten bij de vele stoplichten. In die stand vervuilt een auto het meest. Volgens de rapporten van de gemeente zal het aantal auto’s door de Hooigracht na aanleg van de Leidse Ring met 20-30% afnemen. Daar komen dan zo’n 200 bussen voor in de plaats die allemaal zonder uitstoot van fossiele brandstof rijden. Volgens mijn inschatting zal de luchtkwaliteit daar behoorlijk van verbeteren.

    • Dat komt ook omdat een tram slecht was voor de binnenstad. Die wilde men ook niet. Die kwam er dus ook niet, maar ik denk dat (achteraf bekeken) dat nog zo’n slechte optie niet was. In vele vergelijkbare steden werkt het wel. Mass transit wordt het genoemd. Je moet toch met je tijd meegaan, denk ik, en dan zo duurzaam mogelijk. Leiden, op zich best een slimme stad, slibt langzaam verkeerstechnisch dicht.
      De middenstand lijdt daaronder, want niemand wil of kan straks nog naar de Leidse binnenstad omdat deze bereiken steeds lastiger wordt, en duurder. Doodzonde, want de stad is leuk en mooi.

      Wat willen de bewoners van de Leidse binnenstad dan? Alles, bereikbaar zijn, dat wel met name, en het mag niets kosten. Zo ongeveer dan… Ken dat?

  3. Een sneltram langs de Hooigracht? Dat wilde de buurt absoluut niet en 70% van de Leidse bewoners was het daarmee eens. Het grote voorbeeld in het buitenland was toen de sneltram in Karlsruhe. Daar hebben ze hem intussen ondergronds aangelegd. Hij veroorzaakte te veel slachtoffers onder fietsers en voetgangers. Dat is ons gelukkig bespaard gebleven.

    • Piet Pekelharing op

      “teveel slachtoffers onder fietsers en voetgangers.” En wie was er in de fout bij die aanrijdingen?

  4. Het probleem kan opgelost worden door de tunnel in de Oude Spoorbaan t.b.v. de aansluiting met de Schildwacht te laten vervallen, en het uitgespaarde geld te gebruiken om een by-pass aan te leggen naast de rotonde van de N445/N446.

  5. een Leids burger op

    Eerst moet die Leidse ring er zijn. Zolang dat niet het geval is moeten de bussen vanaf de breestraat NIET verplaatst gaan worden naar een overvolle langegracht-hooigracht.

  6. @piet pekelharing, daar is door de SWOV uitgebreid onderzoek naar verricht. In bijna alle gevallen is bij een ongeluk tussen een tram en een fietser de laatste in overtreding. Veel fietsers vergissen zich in de remweg van een tram, plus het feit dat deze nooit kan uitwijken. En als het dan fout gaat, dan loopt het voor de fietser meestal heel slecht af.

    • Piet Pekelharing op

      Precies wat ik dacht. En waarom moet dan de tram ondergronds? Er wordt een enorm bedrag besteed aan het verplaatsen van die tram terwijl het probleem is dat fietsers en voetgangers zich niet aan de regels houden en bovendien zo ongeduldig zijn dat zij nog vlak voor een tram willen oversteken. Naar mijn mening is dit pure verspilling van geld van de burger. Als je maar lang genoeg wacht lost natuurlijke selectie dit probleem vanzelf wel op.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline