De plannen voor de Leidse Ring, dat is de nieuwe rondweg waar Leiden samen met Leiderdorp aan werkt, worden steeds concreter. De afgelopen week werden er een drietal informatiebijeenkomsten gehouden voor omwonenden. Vorige week de eerste in Leiderdorp, maandag kwam wethouder Strijk naar Level Leiden voor een presentatie over het deel bij de Plesmanlaan en vanavond was de Willem de Zwijgerlaan aan de beurt.
Chris de waard in gesprek met wethouder Robert Strijk van bereikbaarheid over de Leidse Ring.
Uit de presentaties van maandag en afgelopen avond kwamen ook de nodige nieuwtjes. Zo wordt bij de Plesmanlaan ook het kruispunt bij Naturalis en de Vondellaan ongelijkvloers gemaakt en komen er mogelijk geluidsschermen tussen de Plesmanlaan en de flats langs de Jan Luykenlaan.
Bij de Willem de Zwijgerlaan worden ook maatregelen genomen om het verkeersgeluid tegen te gaan. Deels omdat Leiden dat wil, deels omdat het wettelijk verplicht is, omdat anders wettelijk vastgelegde normen worden overschreven. Dat laatste is het geval op de toerit naar de Zijlbrug. Daar komen langs de Paramaribohof en de Corantijnstraat drie meter hoge schermen. Verderop kunnen ze schermen lager worden: twee meter. Ook kan daar gekozen worden voor groene wallen.
De belangrijkste reden voor alle investeringen, Leiden steekt zo’n 100 miljoen euro in allerlei aanpassingen van de route, is de doorstroming van het verkeer rond de Leidse regio. Daarom worden er op de Willem de Zwijgerlaan toe- en afritten gemaakt om afslaand verkeer soepel van en naar de hoofdweg te leiden. Dat gaat ter hoogte van het Kooiplein ten koste de ventweg aan de noordkant van de Willem de Zwijgerlaan. Die weg moet een stuk worden verlegd en daardoor sneuvelen de voortuinen van zes ‘tussenwoningen’ zoals de gemeente ze noemt. Met de bewoners van die huizen wordt nog apart gesproken over de beste oplossing. Dat zou ook kunnen betekenen dat de huizen gesloopt worden.
12 reacties
Werd er nog iets gezegd over schriftelijke info die beschikbaar zou zijn?
Toe maar, alsof er geen groot tekort aan betaalbare huurwoningen in Leiden en omgeving is en niemand lang hoeft te wachten op zo’n woning. En de SP steunt dit?
Als je een reactie wilt geven als burger (lees bewoner) ben je verplicht dat te doen via iemand van de klankboord groep, in het tracédeel waarin je postcode valt..
Het zijn Vaak bestuursleden van wijk- buurt- of bewonersverenigingen. Zij bepalen dan wat er met jouw reactie gebeurt. Bedrijven mogen wel rechtstreeks reageren naar de gemeente.
In de bewoners brief die de gemeente per tracédeel bezorgd bij alle adressen in dat gebied van 11-08-2015 met het kenmerk 2015-149 en het onderwerp : Onderwerp Leidse Ring Noord, tracédeel Plesmanlaan – Schipholwegtunnel Staat o.a.
Begin citaat;
Klankbordgroep
Na de informatieavond worden inwoners van de wijken langs het tracé via een klankbordgroep
geraadpleegd over de voorgestelde verkeers- en inpassingsmaatregelen.
De klankbordgroep bestaat uit omwonenden.
Zij vertegenwoordigen het belang van een groep bewoners langs het
tracé, bijvoorbeeld hun wijk, buurt of flat. Om de klankbordgroep te vormen zijn onder andere
wijkverenigingen benaderd en is er een oproep in de Stadskrant geplaatst. In de tweede helft
van september bespreken de klankbordgroep en de gemeente de inhoud van de plannen met
elkaar.
Contact opnemen met de klankbordgroep
Heeft u, bijvoorbeeld naar aanleiding van de informatieavond, opmerkingen die u aan de klankbordgroep
wilt meegeven om met de gemeente te bespreken? Of ziet u knelpunten of kansen? Dan kunt u contact
opnemen met een van de leden van de klankbordgroep via onderstaande e-mailadressen.
Einde citaat.
De e-mail adressen heb ik weggelaten.
Deze leden van de klankboord groep, hoe goed en integer hun bedoelingen ook mogen zijn, zijn niet democratische gekozen zoals de gemeenteraad.
Door het instellen van deze klankboordgroepen wordt het democratische recht van de burger om bij de overheidsinstantie, in dit geval de gemeente een zienswijze in te dienen mooi de nek omgedraaid.
In de bewoners brief staat ook dat er een oproep is geweest in de stadskrant, zodat de indruk wordt gewekt dat een ieder zich kon aanmelden voor die klankboordgroep, dat is echter te kort door den bocht daar men moest beschikken over een achterban.
Op mijn vraag wat doet de gemeente Leiden als ik toch een reactie naar de gemeente stuur kreeg ik als antwoord: “Dat is afhankelijk van uw postcode maar in uw geval wordt uw reactie doorgezonden naar het klankboord lid die namens de wijkvereniging Transvaal deel uit maakt van de klankboord groep en die beslist wat er met uw reactie of zienswijze gebeurd”.
Mijn vraag is nu is dit wel democratisch?
.
Rijnlandroute: sloop Tienhuizen en buurtschap Zuidwijk. Leidse Ring: sloop woningen langs WdZ. Wie sloopt dit fossiel asfalt verslaafde VVDebt66 regime Stryk – Laudy?
Wat mij opvalt is dat voor de Rijnlandroute ettelijke honderden en honderden miljoenen euro’s uitgegeven wordt om er voor te zorgen dat omwonenden niets van het verkeer merken (boortunnel Voorschoten), of er nauwelijks iets van merken (volledig verdiepte ligging inclusief knooppunt met A44), terwijl de mensen langs de zgn Ring Noord het moeten doen met een geluidscherm.
Vergelijk de Plesmanlaan met een voorgestelde snelheid van 70km/uur met de nieuwe provinciale weg alias Rijnlandroute met een ontwerpsnelheid van 80 km/uur.
Heeft dit iets te maken met het verschil in sociaal-maatschappelijke status van de omwonenden?
Patrick, je kunt b.v. de uitslagen GR verkiezingen 2014 googelen en dan per stembureau de politiek voorkeur van de omwonenden aldaar bekijken.
“Niet horen, niet zien, niet ruiken” wbt de Rijnlandroute, een uitspraak van de Gemeenteraad inclusief die SP salonsocialisten in 2008. Zo schrijft vd Kraats nu gerust op de SP Leiden website: “wij kunnen wel instemmen met de Leidse Ring, wel duur hoor”. De Rijnlandroute is tpv. de Stevenshof een open roetriool, waar afstand 60.000 voertuigen/dag razen. Gevaarlijke stoffen transport wordt ook toegestaan. En de provincie en I&M hebben een optie om de snelheid naar 100 km/uur op te voeren. Dat zien we nu terug in de verweerschriften bij de RvS. Geluid, fijnstof en een verpeste polder los je niet op met een open tunnelbak. Leiderdorp met de W4 oplossing voor de A4 kwam er beter vanaf. Maar onze geliefde wh van verkeer vindt de huidige tunnelbak voldoende. Verdere mitigatie: geen cent voor over. Zowel de aanwonenden aan de WdZ laan als de Stevenshof zijn de klos w.b.t. de Leidse Ring, een wenskindje van autofielen van VVD66 in de provincie (Floor Vermeulen), I&M (Schultz) en Leiden (Strijk-Laudy). En denk niet dat er erg goed naar de omwonenden (wij weten dat maar al te goed) langs de WdZ geluisterd wordt. Immers wat zei Strijk na de overwinning van VVD66 in maart 2014: de ambities staan vast, en dat gaan we dus doen. Beste mensen langs de WdZ sterkte!
Van der Kraats en de SP zijn dus voor het slopen van sociale huurwoningen om ruimte te maken voor autoverkeer? Kunnen we misschien binnenkort een fusie van SP en VVD verwachten of gewoon de opheffing van de SP Leiden?
Van der Kraats en SP Leiden is ook voor de twee neoliberale autobunkers onder de Gaar en Lammer. Niet het verkeer de stad uit, maar juist in. En de Oostvlietpolder en de Vliet onder een dikke laag VVD66 slijk. En hebben ze samen met hun provinciale volksverlakkers olv. frac. van der Nat van 2010 -2014 als volledige fracties (!!) en vol overtuiging steeds ingestemd met de aanleg van de Rijnlandroete als onderdeel van de Leidse Ring. En zo in het lijfskeur van de neoliberalen in onze regio meegelopen. Uiteraard onder het mom van verbetering van Jeugdzorg (mislukt), tegenhouden kolencentrales (mislukt) en meer busvervoer (mislukte R-Net). Misschien dat de politieke insteek van deze salonsocialisten na het opstappen van de ex maoïst en SP dictator Marijnessen radicaal verandert, anders gaan deze armoedzaaiers dezelfde weg op als de PvdA.
Nu de rechtsdraaiende SP zo overtuigend haar overbodigheid blijft aantonen hoeven ze ook niet meer te vergaderen, want ze doen immers toch wat VVD66 wil. Daarmee komt onder meer in de Leidse Marnixstraat ruimte beschikbaar die met een beetje creativiteit waarschijnlijk is in te richten als tijdelijke woonruimte voor een aantal vluchtelingen. Dat komt dan toevallig heel goed uit en gaat bovendien niet ten koste van Leidenaren die een betaalbare sociale huurwoning zoeken.
Als er bij de Willem de Zwijgerlaan ook huurhuizen gesloopt moeten gaan worden t.b.v. die ringweg zal een eventuele klankbordgroep daar dat niet tegen kunnen houden. Slopen en vervangen door nieuwbouw hoeft op zich helemaal niet slecht te zijn. Echter het punt is dat de nieuwe (sociale) huurwoningen dan bijna altijd duurder worden en de huurders dus structureel een hogere huur moeten gaan betalen.Voor mensen met een laag inkomen kan dat dus een probleem worden.
Als je nou een echte Ring Noord wilt aanleggen, dus eentje die langs de stad loopt in plaats van er dwars doorheen, zou je kunnen overwegen het aloude tracé van de Provinciale weg 6 uit het archief te halen, (een weg tussen de A4 en A44 langs de Merenwijk).
Voor 100 miljoen euro die voor de ring beschikbaar is moet het toch mogelijk zijn de N444 en de N446 zodanig met elkaar te verbinden, dat deze 2 km lange weg goed wordt ingepast in het landschap en de omwonenden er zo min mogelijk overlast van ondervinden.
Dat gaat op dat tracé veel beter als op de Willem de Zwijgerlaan en Plesmanlaan.
De aan te leggen geluidswallen kunnen vergezeld worden door bomen en struiken en zijn dan niet te onderscheiden van de windsingels die je overal in Hollandse landschap ziet.
Wel zal in dat geval een deel van het golfterrein en het recent aangelegde natuurgebied bij het bedrijventerrein Veerpolder moeten worden geofferd. Maar is het welzijn van de mensen die langs de huidige zogenaamde Ring Noord wonen dat niet waard?