Leidse college spreekt dinsdag over bed, bad en brood

16

“De gemeente Leiden heeft naar aanleiding van een eind vorig jaar aangenomen motie in de gemeenteraad de voorbereidingen voor de opvang van ongedocumenteerden (Bed, Bad en Brood) al eerder in gang gezet,” dat laat een woordvoerder weten. Momenteel is er ook nu al beperkte opvang voor ongedocumenteerden beschikbaar.

In november vorig jaar zei burgemeester Lenferink al dat Leiden zich het lot van de ongedocumenteerden moet aantrekken.  Veel gebeurt achter de schermen en buiten de reguliere kanalen.

 

Naar aanleiding van de ontwikkelingen in Den Haag heeft het college van burgemeester en wethouders nog geen gelegenheid heeft gehad om de consequenties van het compromis in kaart te brengen en daarover een standpunt te bepalen. Aanstaande dinsdag zal het college hierover spreken.

Delen

16 reacties

    • een Leids burger op

      Wat “ze” niet begrijpen?
      Een deel van de gemeenteraad, college van B&W en de illegalen begrijpen schijnbaar niet dat er naast rechten (opvang) ook plichten zijn( meewerken van de uitgeprocedeerde illegaal aan de uitzetting). We leven in een rechtsstaat met niet alleen maar rechten maar ook PLICHTEN!!!
      Ook een deel van de gemeenteraad begrijpt schijnbaar niet waar de prioriteit hier hoort te liggen (bij de uitzetting dus en niet bij de opvang.)

      De illegalen begrijpen uiteraard donders goed wat “uitgeprocedeerd” voor hen zou moeten
      betekenen, maar willen niet weg. Niet zo vreemd natuurlijk als ze maar gepamperd blijven worden door de IllegalenKoning of illegalenKEUNING van de Leidse CU en een burgemeester van de Pamperaar van de (illegale) Alochtoon (=PvdA dus) met bed,bad en brood.
      En wellicht komt daarbij straks ook nog TV en tomatensoep (geserveerd door de èSPéé ).
      Waarom zou je dan als illegaal überhaupt meewerken aan je terugkeer, nietwaar?……

      Een ander deel van de llegalen kan, buiten eigen schuld, niet terug omdat bijvoorbeeld de ambassade in het land van herkomst (nog) niet wil meewerken aan de terugkeer. Deze groep zou voorlopig met slechts zo minimaal mogelijke middelen moeten worden opgevangen totdat uitzetting wel mogelijk is.

  1. we kunnen het ook gewoon letterlijk verschaffen. Ik heb nog een oude wastobbe (bad), wat kontjes van het brood en een glas water en daarbij de retour papieren. Mensen die echt moeten vluchten vanwege oorlog prima dat die tijdelijke opvang krijgen, maar de gelukzoekers direct terug en mochten er PVDA-ers zijn die dit inhumaan vinden dan stel ik voor dat die hun huis beschikbaarstellen voor de opvang, want het merendeel van de bevolking (stel maar een referendum op) is het zat.

  2. Hij wiens naam ... op

    Lieve Dennis, haaaaaai

    Och Dennis, goed van jou, het bovenstaande….gaan we doen….al dat werkschuwe linkse tuig neem maar een asielzoeker in huis, zal ze leren….maar…..nu we toch bezig zijn…..jij en de jouwe; het hard werkende, eigen volk eerst en ‘nee geen moskee’ clubje…. die jongens en meisjes…..nu ja jullie gillen bij discussies gelijk het gaande (b&b&b) dat wij als Nederland niets voor onze bejaarden doen maar wel voor zandnegers….is de oplossing toch simpel…. Wij linkse lanterfanten nemen een asielzoeker in huis…..en jij, jij een willekeurige bejaarde….mooi toch? Ik zie je om 14.00 uur, met tante Alie….ze kwijlt maar …

    • nu je het zo stelt zal het je mogelijk verbazen dat ik wel mijn zelf inzet voor de bejaarden want ik heb mijn oma en opa heel erg gewaardeerd en vind ook dat de ouderen een meer sociaal bestaan verdienen dan dat ze nu krijgen na alles wat deze mensen al hebben doorstaan. Helaas is dit bij u nog niet aangekomen, maar mogelijk dat het u wel duidelijk wordt als u die leeftijd mocht behalen en dat u dan zelf terug kijkt naar uw eigen woorden en denkt misschien was ik toch wel een beetje “dom” en “naief”

      • Uit de reactie van Dennis blijkt slechts dat hij veel waardering heeft/had voor zijn opa en oma. Mooi hoor, maar hij zegt er niet bij dat zijn grootouders, ondanks hun ouderdomsgebreken en een mogelijk schamel pensioentje, het een stuk beter hadden/hebben dan de meeste asielzoekers. De laatsten worden door hem zelfs bad, bed en brood misgund.

        Bovendien is er geen tegenstelling tussen ouderen en asielzoekers. Los van het feit dat de kosten van asielopvang een fractie bedragen in vergelijking met ouderenzorg, wil ik er op wijzen dat partijen als de VVD niet alleen vreemdelingenhaat bevordert, maar ook (jawel, samen met de PvdA) snoeihard bezuinigt op de verzorging van ouderen. Wat op deze en andere sites aan opinies over wel- en niet uitgeprocedeerde vreemdelingen passeert, lijkt verdacht veel op wat er tachtig jaar geleden over het ‘joodsche vraagstuk’ werd gemeld. Toen werden joodse vluchtelingen massaal naar Duitsland teruggestuurd. Helaas is er niets nieuws onder de zon.

        • kees mijn grootouders hadden geen vetpot, maar zal u verder uit uw droom halen en dingen voor u bevestigen. Ja als mijn grootouders hadden geleefd in afrika met het geld wat hier was opgebouwd dan hadden ze daar als een god in frankrijk kunnen wonen. Helaas zijn de levensstandaarden in afrika een stuk goedkoper dan hier in Nederland hierdoor lijkt het of dat wij het veel beter hebben dan in afrika. Toch is het helaas door de hoge belastingen en alle betalingen niet zo dat onze levensstandaard hoger is dan in afrika, want als dit zo zou zijn dan zouden er niet zoveel voedselbanken zijn. Ten aanzien van de ouderenzorg dat die zo duur is zoals u stelt denk ik dat dit ook nog te betwisten valt want ik denk dat alles wel vele malen goedkoper kan als er niet overal graaiers zitten die meer dan 100000 euro willen verdienen per jaar terwijl als je dit bedragt standaard naar 40000 euro maakt houd je heel veel geld over in de zorg, maar ja dat is een droom die helaas in dit corrupte land nooit zal uitkomen.

          • OK Dennis. In een aantal dingen die je zegt kan ik me goed vinden, zoals je opmerkingen over graaiers en teveelverdieners. Ik kan dat lijstje nog wel aanvullen met zaken als de schaamteloze bezuinigingen op alles wat van waarde en weerloos is. Inderdaad: op de ouderenzorg, maar ook op tal van voorzieningen waarvan mensen met een bescheiden loon of uitkering afhankelijk zijn. Maar als jij werkelijk gelooft dat de meeste Afrikanen dezelfde levensstandaard genieten als wij in Nederland en Europa – dan ben je niet goed snik.
            .
            Je zou moeten bedenken dat degenen die in dit land al jarenlang jagen op bijstandsgerechtigden dezelfden zijn die nu pleiten voor het onthouden van bed, bad en brood aan andere armoelijders. Ze zijn alleen maar bezig om wit en zwart tegen elkaar uit te spelen – en jij trapt daarin. Denk maar niet dat wanneer morgen alle asielzoekers uit Nederland worden verbannen, jij straks één euro meer in je portemonnee hebt. Over de levensstandaard gesproken: die wordt niet bedreigd door een paar honderd uitgeprocedeerde asielzoekers, maar door lieden als Zijlstra en door die andere wolf in schaapskleren, Geert Wilders.

  3. een Leids burger op

    Ik zie het nog niet gebeuren dat veel PvdA-ers hun huis beschikbaar zullen stellen voor de illegalen.(dat zijn dus eigenlijk geen asielzoekers meer maar uitgeprocedeerde asielzoekers).
    De Leidse PvdA wijst selectief alleen maar op de zorgplicht van de gemeente, Dennis.
    Geen woord over terugkeer natuurlijk bij de Pamperaar van de (illegale) Allochtoon.
    zie:https://leiden.pvda.nl/2015/04/23/niemand-hoeft-in-leiden-op-straat-te-slapen/
    ———————————————————————————-
    Als het gesloten landelijke accoord van VVD en PvdA inhoud gaat krijgen en ik het goed begrepen heb komen er slechts in bepaalde grote steden een aantal opvang- en uitzetcentra. Een gemeente als Leiden hoeft dan de illegalen( vaak uitgeprocedeerde asielzoekers zonder geldige verblijfsvergunning) niet zelf op te vangen maar zou ze dan moeten doorsturen naar die centra.
    Dat heeft als voordeel dat er dan, naast opvang, ook nog enige drang tot meewerken aan de terugkeer is. Want als de gemeente het moet doen blijft het bij opvang van de illegaal(lees:pamperen van de illegaal) alleen …….

    Als de gemeente zelf doorgaat met verstrekken van bed,bad en brood-voorzieningen riskeert ze een boete. Niet moeilijk te raden wie die dan moet betalen natuurlijk….

  4. Niets geleerd en nooit geschaamd. Sprekend over de joodse vluchtelingenstroom van de jaren dertig herhaalt de geschiedenis zich:

    ‘Frankrijk, België, Zwitserland en Nederland waren bang om overspoeld te raken door vluchtelingen uit Duitsland, maar ook om het steeds machtiger wordende buurland voor het hoofd te stoten. Deze landen probeerden tevergeefs om internationale afspraken te maken zodat ook andere landen zich garant zouden stellen voor de opvang van vluchtelingen. Het gevolg was dat de meeste buurlanden van Nazi-Duitsland het toelatingsbeleid steeds strenger maakten om te voorkomen dat joodse vluchtelingen hun kant opkwamen.’
    Zie http://www.vijfeeuwenmigratie.nl/term/joodse%20vluchtelingen%20nazi-regime/volledige-tekst

    Weliswaar verschuilen lieden als ‘Jolly Home’, ‘Dennis’ en ‘Een Leidse burger’ zich achter laffe aliassen, maar deze heren zijn van alle tijden. Hun reacties klinken ons bekend in de oren. Ziehier:

    ‘De joodse vluchtelingen kregen te maken met antisemitische reacties. Klachten dat ’de joden’ de betere banen en huizen hadden, dat ze te hard praatten, dat ze arrogant waren.’

    en:

    ‘Het idee dat het ’’joodsche gevaar” nog steeds dreigt. Scheldpartijen tegen joden, ’’waarom hebben ze jou niet in het kamp gehouden, er zijn er nog veel teveel van jullie over”. In het blad De Vrije Katheder werd in juli 1945 vermeld dat een joodse dame in een winkel te horen kreeg ”dat het jammer was dat nog zo velen levend waren teruggekomen”. Die woorden werden bovendien gesproken, zonder dat iemand uit het publiek het nodig vond om in te grijpen.’
    http://www.psychotraumanet.org/nl/antisemitisme-nederland-vlak-na-de-bevrijding-een-onderzoek-naar-negatieve-reacties-van-niet-joden

    Compliment aan burgemeester Lenferink en alle raadsleden die hun poot strakouden. Bed-bad-brood in Leiden is geen verwennerij, maar een gebaar van minimale menselijkheid.

  5. We moeten onder ogen zien dat mensen hier komen omdat ze hopen het hier beter te krijgen dan in hun vaderland. Soms worden ze vervolgd en krijgen ze terecht asiel, soms zijn ze gewoon hopeloos door de armoede in hun land, of wat dan ook.

    Ze willen niet terug en gaan niet terug. Ze slapen liever op straat dan terug te gaan. Hun keus!

    Willen wij deze mensen op straat in de portieken, onder bruggen, in parken tegenkomen. Verschopt, vies, haveloos,, deerniswekkend? Is het menselijk om iemand in zo’n situatie te laten?

    Nee. Ze wij zijn een geciviliseerde samenleving, dat hoop ik tenminste, Wij, zelfs autochtone Nederlanders die op de armoedegrens leven, hebben het beter dan de mensheid het ooit heeft gehad. [Sorry, maar zo is het echt! Denk er eens over na! Begrijp mij niet verkeerd, de armoedegrens, bijstand, etc. moeten ook omhoog!].

    Wij zijn een geciviliseerde samenleving, en moeten deze vluchtelingen daarom enigszins humane levensomstandigheden geven. B, b en b. En de Nederlandse samenleving kan dit best betalen.

    • een Leids burger op

      Veel Nederlanders zullen het ongetwijfeld beter hebben dan de bewoners van sommige andere landen. Maar dat is geen excuus om iedereen die het slechter heeft dan wij dan maar hier in Nederland toe te laten. Wie dat wel wil zou het advies van Dennis moeten opvolgen om deze mensen dan zelf maar in huis op te nemen en van het nodige voorzien.
      Maar nee, dan vinden velen opeens wel dat dat een overheidstaak hoort te zijn natuurlijk….

      Wat we onder ogen moeten zien is dat niet iedereen die het hier beter hoopt te krijgen dan in hun vaderland (d.w.z. de zogenaamde economische vluchtelingen) allemaal dan hier in Nederland maar toegelaten kunnen worden. Daarom is er dan ook een asielprocedure die dat regelt. Wie uitgezet kàn worden, na uitgeprocedeerd te zijn, zal dan ook uitgezet dienen te worden. Als dat gebeurt hoeven ze ook niet hier onder bruggen, in parken e.d. te slapen.

      Wat vooral de illegalen ook onder ogen moeten zien is zoals reeds gezegd dat er hier niet alleen rechten voor hen zijn (humane opvang), maar er ook plichten zijn( meewerken van de illegale uitgeprocedeerde asielzoeker aan de uitzetting).

      Ook de gemeente moet zich aan de wet houden. Leiden hoort een stad voor èchte vluchtelingen te zijn, geen opvangcentrum voor illegalen.

  6. Sprekend over de joodse vluchtelingenstroom van de jaren dertig dreigt de geschiedenis zich te herhalen:

    ‘Frankrijk, België, Zwitserland en Nederland waren bang om overspoeld te raken door vluchtelingen uit Duitsland, maar ook om het steeds machtiger wordende buurland voor het hoofd te stoten. Deze landen probeerden tevergeefs om internationale afspraken te maken zodat ook andere landen zich garant zouden stellen voor de opvang van vluchtelingen. Het gevolg was dat de meeste buurlanden van Nazi-Duitsland het toelatingsbeleid steeds strenger maakten om te voorkomen dat joodse vluchtelingen hun kant opkwamen.’
    http://www.vijfeeuwenmigratie.nl/term/joodse%20vluchtelingen%20nazi-regime/volledige-tekst

    Uiteraard waren er toen ook al lieden die dit beleid verdedigden met een verwijzing naar de ‘rechtstaat’ en ‘prioriteit bij terugkeer’. Niets nieuws onder de zon; de reacties van de heren ‘Jolly Home’, ‘Dennis’ en ‘Een Leids burger’ die zich allen achter hun laffe aliassen verschuilen, is van alle tijden. Hier volgen een paar getuigenissen van de ‘jood-christelijke beschavingsgeest’ waar Wilders en zijn tokkies graag naar verwijzen:

    ‘De joodse vluchtelingen kregen te maken met antisemitische reacties. Klachten dat ’de joden’ de betere banen en huizen hadden, dat ze te hard praatten, dat ze arrogant waren’

    en:

    ‘Het idee dat het ’’joodsche gevaar” nog steeds dreigt. Scheldpartijen tegen joden, ’’waarom hebben ze jou niet in het kamp gehouden, er zijn er nog veel teveel van jullie over”. In het blad De Vrije Katheder werd in juli 1945 vermeld dat een joodse dame in een winkel te horen kreeg ”dat het jammer was dat nog zo velen levend waren teruggekomen”. Die woorden werden bovendien gesproken, zonder dat iemand uit het publiek het nodig vond om in te grijpen.’
    http://www.psychotraumanet.org/nl/antisemitisme-nederland-vlak-na-de-bevrijding-een-onderzoek-naar-negatieve-reacties-van-niet-joden

    Compliment voor burgemeester Lenferink en alle raadsleden die hun poot strak houden tegenover de wanstaltige PVDAVVD-‘oplossing’ en anonieme trollen. Bed-bad-brood in Leiden is niet alleen pure noodzaak, maar voor alles een gebaar van minimale menselijkheid.

  7. Piet Pekelharing op

    Bed-bad-brood-regeling? Wij Republikeinen hebben meer problemen met de paleis-jacuzzi-kaviaar-regeling waar één bepaald Duits-Argentijns gezin uit Wassenaar van geniet.

    Pieter Paulus Pekelharing, vicevoorzitter en medeoprichter Republikeins Gezelschap Leiden (R.G.L.)

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline