Reizigersinfo busstation in augustus weer actief

7

De reizigersinformatie boven het busstation bij Leiden Centraal wordt in augustus weer aangezet. De digitale infoborden gingen ruim twee jaar geleden uit toen Arriva de busconcessie won van ConneXXion. De informatie is niet alleen aan de stadszijde van het station niet in orde. Aan de zeezijde worden haltes en infoborden nog steeds aan het zicht onttrokken door de steigers en hekken die nog steeds om het gebouw Level heen staan. De gemeente is er namelijk niet van overtuigd dat de glazen pui van het gebouw veilig genoeg is om ze weg te halen. In 2013 vielen er glazen platen uit de gevel naar beneden. Het systeem aan de voorzijde wordt de komende tijd in orde gemaakt. De kosten worden door de provincie betaald.

Het busstation verhuist overigens op termijn naar de achterzijde van het station. Volgens wethouder Strijk duurt dat nog wel tot 2020. Op welke plek precies is nog niet bekend. Daar wordt over gesproken met het LUMC dat eigenaar is van de grond daar.

Delen

7 reacties

  1. Regeren is vooruitzien, bij Robert Strijk en D66 is regeren dus vooruitschuiven. Dat meen je niet. het LUMC is eigenaar van de grond. Daar gaat de gemeente dan ook nog voor betalen? Wat moet een ziekenhuis met grond? Kan dat foeilelijke LEVEL-gebouw niet morgen tegen de vlakte, Pechtold is toch in de buurt. Door dat gedrocht ontstaat alleen maar ellende. Wellicht bestemmingsplan wijzigen en daarna de hele zooi onteigenen. Wat een dombo’s bij de gemeente, met oppermalloot van D66 Robert Strijk (ooit ook nog centrummanager, dus dan lijkt mij deze situatie helemaal kwalijk) voorop. Dan te bedenken dat we het busstation te danken hebben aan de huidige minister van Verkeer Schultz toen ze nog wethouder was.

    • Piet Pekelharing op

      Wat een ziekenhuis met grond moet? Wel zo’n ziekenhuis kan niet in de lucht zweven. Hetzelfde geldt voor de parkeergarage van het ziekenhuis. Het UZL heeft momenteel wel wat meer grond dan zij nodig heeft. Dit komt omdat het huidige ziekenhuis veel compacter is dan het oude gebouw. Maar waarom zou het ziekenhuis haar grond gratis ter beschikking moeten stellen?

      Denkt u overigens dat Pechtold zo destructief is dat hij meteen dat aartslelijke LEVEL-gebouw tegen de vlakte gooit?

    • Jantje van Leiden op

      Het busstation is te danken aan een andere wethouder, namelijk Langenberg. Waarvan acte!

  2. het huidige busstation is ook voor de bussen zelf niet handig met al die keerlussen en dan ook nog dat fiets verkeer je moet als fietser vreselijk goed uitkijken je wordt er zo voor je sokken gereden heb dit zelf al minstens twee keer meegemaakt.
    Bus station aan de achter kant van het station is de oplossing liever 3 jaar geleden dan morgen

    • Piet Pekelharing op

      Waarom zou je als fietser in godsnaam over het busstation fietsen? Je kunt toch gewoon over de weg die aan de stadskant van het Stationsplein ligt fietsen?

  3. O, wat mogen wij dankbaar zijn: Slechts twee jaar en acht maanden nadat Arriva zich te goed voelde om het bestaande reizigersinformatiesysteem in gebruik te laten, kunnen wij de Gemeente Leiden en de Provincie Zuid-Holland feliciteren met de (voorziene) terugkeer van het systeem.Helaas, het zoveelste bewijs dat ’n concessieverlener zich om de vereiste verplichtingen en de dienstverlening aan de reiziger volstrekt niet bekommert. Hoe zei de NS-directeur het ook alweer? “De reiziger staat nummer één, twee en drie!” Dat gelooft toch geen mens.
    Overigens ben ik van mening dat ’n fatsoenlijk autobusstation aan de natuurlijke, dus stadskant van het treinstation dient te liggen. Dáár vertrekken en komen de meeste reizigers aan.

  4. De bussen moeten van dat bus station naar de weg draaien en daar gaat het dus mis, tevens de bus stop-strook naast de weg is ook gevaarlijk voor het de naast liggende fietsstrook, bussen die de weg opgaan willen fietsers nog wel eens over het hoofd zien.
    Ik heb het dus niet over fietsen op het busstation are naast liggende weg
    De bussen denken kennelijk dat het hele stationsgebied alleen voor de bussen is.

    Dit in gedachte denk ik dat het voor buschauffeur erg lastig is die onoverzichtelijke omgeving te manoeuvreren

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline