Over ruim twee jaar is de parkeergarage onder de Lammermarkt klaar en moet ook het plein helemaal opnieuw zijn ingericht. Zo groen mogelijk, maar wel op zo’n manier dat er ook evenementen gehouden kunnen worden op een met klinkers bestraat deel van het plein dat qua omvang vergelijkbaar wordt met de Garenmarkt. “Ook prima geschikt dus voor bijvoorbeeld Leiden Culinair,” aldus wethouder Strijk die de plannen gistermiddag toelichtte. Of Leiden Culinair ook echt naar de Lammermarkt verhuist is nog niet bekend, maar het is wel duidelijk dat ze in elk geval voor enkele jaren zullen moeten uitwijken naar een andere plek. Namelijk als de bouw van de ondergrondse parkeergarage bij de Garenmarkt begint.
Het plein wordt zo ingericht dat de meeste evenementen er gehouden kunnen worden. Een paar keer per jaar, bijvoorbeeld rond de viering van Leidens Ontzet, worden er ook enkele grasveldjes verwijderd om extra ruimte te creëren. Die worden daartoe aangelegd op een demontabele constructie.
Over de Lammermarkt blijft de verbindingsweg lopen van de Langegracht naar het Schutterveld. De Molenwerf, zoals dat stuk weg heet, moet echt een ‘parkway-achtige uitstraling ‘ krijgen zegt Strijk. Eigenlijk worden het twee losse rijbanen met een flinke groene middenberm. Ook de nieuwe Valkbrug die wordt aangelegd, gaat uit twee losse delen bestaan met daartussen een open ruimte.
Die Valkbrug wordt overigens niet verplaatst. Dat was een wens, maar het blijkt niet te kunnen. Door de substantiële stroom auto’s en bussen die daar blijft rijden, worden de geluidsnormen overschreden bij de woningen aan de singel. Omdat de brug blijft liggen waar ‘ie ligt, kan ook het bolwerk niet. Die zitten elkaar in de weg. Bovendien neemt een bolwerk teveel ruimte in beslag en kunnen er dan geen mooie looproutes worden aangelegd.
Voor de herinrichting van de Lammermarkt heeft Leiden 11,3 miljoen euro uitgetrokken. Voor dat geld wordt ook de Nieuwe Beestenmarkt opnieuw ingericht. De auto’s verdwijnen daar van straat, wel blijven er bussen rijden. In twee richtingen zelfs. Bushaltes komen er ook, net als aan het begin van de Langegracht. Langs het plein zelf komt wel een plek voor touringcars, maar die mogen daar alleen passagiers ophalen of afzetten. Parkeren moeten ze elders doen.
16 reacties
Betekent dit dan dat de bussen uit de Steenstraat verdwijnen? Hoe gaan ze sowieso rijden, wanneer ze van de Lange Gracht naar het station moeten. Ik blijf het uitblijven van een RijnGouwelijn in een aangepaste vorm toch jammer vinden. Gemiste kans.
Ook voor de touringcars vind ik de oplossing (niet dus) halfbakken. Geef die dingen dan een mooie plek, bijv. bij de plek waar Ikea niet komt, bij de Pannenkoekenboerderij. Dan krijgt dat gebied ook een economische impuls. Tegen die tijd hoort Leiderdorp toch bij Groot Leiden, dus kan een algeheel plan eindelijk doorgevoerd worden, tezamen met de Leidse Ring. Gaat Leiden net een echte stad lijken. 🙂
De bussen gaan weg uit de Steenstraat en gaan dus via de Nieuwe Beestenmarkt en de Turfmarkt rijden. In twee richtingen. Bussen vanuit de richting Lammenschans gaan via de Hooigracht en de Langegracht, over de Molenwerf en de nieuwe Valkbrug naar het Schuttersveld en dan rechtdoor onder de tunnel door naar het busstation dat naar de achterzijde verhuist.
Touringcars gaan mogelijk parkeren op de Haagweg (Stadsparkeerplan). dat heeft Strijk eerder bij ons gezegd.
In 2017 klaar. Mooi als de planning van Dura Vermeer klopt en er geen onverwachte gaten in de Lammermarkt (begroting) vallen. Deze D66 wethouder kickt enorm op “zijn centrum”, hij was immers ook voormalig centrum manager. Natuurlijk mag je het centrum van een stad onderhouden, verfraaien, etc. maar de megalomanie van dit rechtse college in deze stad is buiten proporties. Hoe stoppen we dat? PvdA en SP steunen vol overtuiging dit liberale beleid, want het pluche zit zo lekker zacht en schuiven zo op naar rechts. Verkiezingen hebben geen zin, want politici doen waar ze zin hebben, met name door de achterkamertjes zoals de gevestigde orde van VVD – CDA – PvdA – SP – D66 graag doet.
Terwijl de bezuinigingen op zorgtaken, onderwijs, wegenonderhoud en investeringen in de wijken om de leidse oren vliegen, gooit dit college miljoenen over de balk aan projecten die over 10 jaar volkomen achterhaald zijn.
Leidenaren doen er goed aan dit beleid aan de kaak te stellen met protestmarsen, petities en inspreekbeurten bij de Raad. Het roer moet om in Leiden ruim voor 2018!
De nota van inspraak en vooroverleg over het bestemmingsplan voor de Garenmarkt laat goed zien hoe dit college zijn plannen erdoor drukt en met inspraak om gaat. In totaal zijn er 113 inspraak reacties binnen gekomen over de tweede parkeergarage onder de Garenmarkt. Beide parkeergarages zijn de uitwerking van het programma bereikbaarheid, waarover dit college een akkoord heeft gesloten. Het uitgangspunt is het kaderbesluit dat er in Leiden 1000 parkeerplaatsen bij moeten komen. Dat aantal is gebaseerd op een parkeeronderzoek van Spark/Ecorys, een onderzoek dat in opdracht van en betaald door de gemeente Leiden is uitgevoerd. Dan kan iedereen wel raden wat de uitkomst van dat onderzoek moest worden.
De Lammermarkt en Garenmarkt gelden in dat beleidsplan als “bronpunten” voor het centrum.
Over de rentabiliteit en exploitatie van deze grote parkeer projecten maakt de gemeente zich kennelijk geen zorgen. De belangrijkste doelstelling is en blijft om van Leiden een stad met een gastvrij centrum te maken voor bezoekers die met de auto willen komen en hun voertuig op loopafstand van centrum willen kunnen parkeren. Voor zo’n parkeerplaats moet dan wel betaald worden, maar daarna mogen deze bezoekers zo veel mogelijk komen uitgeven in de stad. Ik denk dat we met de aanbesteding van deze twee garages aan Dura Vermeer al een point of no return zijn gepasseerd. Als Leiden hier nu nog vanaf wil, gaat dat de stad heel veel geld kosten. Dat betekent ook dat alle formele trajecten rond inspraak en zienswijzen een ritueel zijn, waarin de gemeente ambtenaren de bezwaren zo veel mogelijk wegwuiven en afwijzen, zodat zo snel mogelijk tot uitvoering kan worden overgegaan. De financiële gevolgen van deze mega-projecten worden pas later duidelijk. Waarom partijen zoals de PvdA en de SP dit beton en asfalt beleid van de VVD en D66 steunen begrijp ik evenals Hubert ook niet.
@Emile: bij de college-onderhandelingen heeft GroenLinks al bij een eerste gesprek aangegeven de komst van de parkeergarages geen strobreed in de weg te willen leggen. Dat geeft al aan hoe gevaarlijk het is dat er stemming wordt gemaakt inzake een project waar binnen de gemeenteraad bij links én rechts grosso modo grote overeenstemming over bestaat. GL is uiteindelijk naast het college beland, maar behoudens de Partij voor de Dieren en CU, is er weinig oprechte tegenstand in de raad.
De financiële gevolgen van het uitblijven van investeringen in de infrastructuur zijn goed meetbaar en hebben Leiden veel slecht gedaan. Dat verklaart waarschijnlijk dat naast CDA, VVD en D66, ook PvdA en SP de komst van deze parkeergarages ondersteunen. Iedereen die issues als milieu, bereikbaarheid en werkgelegenheid belangrijk vindt, staat achter deze belangrijke verbetering van de Leidse infrastructuur.
De vraag is niet waarom er anno 2016 twee parkeergarages moeten worden gebouwd, maar waarom die garages er niet al veel langer geleden zijn gekomen. Het had de bereikbaarheid van het centrum verbeterd, het had gezorgd voor minder blik in de openbare ruimte, meer ruimte voor fietsers, voetgangers en OV en meer groen. Als de Partij voor de Dieren consequent zou zijn, had het pro parkeergarages gestemd.
Ook de Stadspartij was voorstander van één parkeergarage (Lammermarkt) en niet a priori tegenstander van de tweede garage onder de Garenmarkt (maar wilde uitstel om het nut hiervan op een later moment te kunnen beoordelen).
Er wordt op deze zeurderssite wel heel erg dramatisch gedaan. Het woord megalomaan valt veelvuldig, maar zo bijzonder is het toch niet dat een stad van het formaat Leiden twee ondergrondse parkeergarages in het centrum heeft? Als het hier om Emmercompascuüm ging had ik die bezwaren van harte ondersteund, maar een belangrijke provinciestad als Leiden had al veel eerder werk moeten maken van het ondergrondse parkeren; comfortabel, betaalbaar en op korte loopafstand van het centrum. Goed voor de aanloop aan onze musea, goed voor de winkeliers en horeca, goed voor de werkgelegenheid. Daarnaast: als de garage bij de Lammermarkt open gaat, kan die bij de Morspoort conform afspraak rond 2020 weer weg. Ook dat is pure winst.
Gelet op de druk op deze stad, zou vanaf nu eigenlijk alleen maar aan ondergrondse parkeergarages mogen worden gewerkt. Taferelen zoals nu bij de Hoogvliet blijven dan hopelijk verder achterwege. Juist dankzij deze ondergrondse garages kan het bovengrondse historische centrum weer een stukje extra autovrij worden gemaakt.
Qua timing is dit project perfect: het rentepercentage staat rond de nul. De politieke partijen die voor deze garages hebben gestemd, hebben een goede beslissing genomen. Goedkoper dan nu kan je bijna niet bouwen.
De Turfmarkt is niet breed genoeg voor twee richtingsverkeer, de Turfmarktbrug al helemaal niet. Ik ben benieuwd of dit wel valt te realiseren. Bij de Griek is de straat helemaal smal.
Voor mijn eigen boterham mag de Turfmarkt zelfs autovrij.
@Eric e.a. “Qua timing…perfect…rentepercentage rond de nul”. Leuk, maar een teken dat de oude op (fossiele) consumptie gebaseerde economie langzaam ten onder gaat. Ook 1000 miljard euro aan gratis geld van Draghi zal weinig effect hebben. De helicopter met geld boven Leiden? Lachtertje. Dat de gevestigde orde daar nog steeds op inzet is iets dat we al decennia meemaken. Groei is fetisj van de politici en hun blinde aanhang. En vooral op de pof leven. Dat deze stad over 10 jaar in een geheel andere economische situatie terecht komt wordt natuurlijk door deze politieke struisvogels graag ontkend. De raadsperiode van 4 jaar betekent 1 jaar ouwehoeren over prestige projecten, dan 2 jaar haastig erdoorheen drukken, 1 jaar niets meer doen vanwege de komende verkiezingen. Met bedrog, listen en leugens het electoraat lekker maken. Steeds maar weer opnieuw. De investeringen in winkelcentra, garages en bijbehorende infrastructuur blijken steeds meer achterhaald. Wel een hobby van verschillende steden in de regio (neem b.v. Leidschenhage) Waarom werkt het niet? Mensen moeten schulden aflossen en kunnen dat niet meer uitgeven. Bovendien is de tendens om vanachter de PC een bestelling te doen niet meer tegen te houden. Er zijn zelfs al on line shops waar je virtueel door de winkel heenloopt en bestelt. De V&D bijvoorbeeld is daarbij vergeleken een fossiel warenhuis. Regeren is vooruitzien zegt men wel eens. Leiden is een prachtige museumstad, veel kleine leuke winkels te bereiken via een centraal gelegen spoorknooppunt. En een stad van wetenschappers die massaal de fiets pakken. In de krant stond een week geleden dat 1,6 miljoen mensen van de auto af wil. Die schuldencrisis en stagnerende inkomens liggen hieraan sinds 2008 ten grondslag. Daarom voorspel ik dat die prestige garages, Leidse Ring, Rijnlandroute en andere hobbies van PvdA – SP – VVD – D66 het failliet van deze politici gaat inluiden. Letterlijk en figuurlijk de verkeerde weg ingeslagen. Mede omdat de eigen Leidenaren in de wijken daardoor nog meer in de kou komen te staan! Tegen het huidige beleid dient dan ook een krachtig protest aangetekend te worden!
Eric, ik ben niet principieel tegenstander van meer parkeerplaatsen voor bezoekende automobilisten in Leiden, maar wel tegen de grootschaligheid en situering ervan. De onderbouwing voor 1000 extra parkeerplaatsen is nooit geleverd. De gemeente heeft op vragen daarover altijd een standaard antwoord: dat is gebaseerd op een onderzoek van Parks/Ecorys. Ik heb dat onderzoeksrapport doorgelezen. Leiden heeft nooit om een onderbouwing gevraagd voor het aantal extra parkeerplaatsen. De opdracht die aan Parks/Ecorys was: verschaf een onderbouwing van een toename van bezoekers per auto aan Leiden, als er 1000 extra parkeerplaatsen worden bijgebouwd. Die 1000 extra plaatsen zijn dus alleen door de politiek aangegeven en daarna als norm gesteld. Zonder onderbouwing dus.
Mijn tweede bezwaar is de plaats waar die tweede parkeergarage zal worden gesitueerd: onder de Garenmarkt. Zo’n parkeerplaats midden in het oude centrum en ver verwijderd van de Leidse ring zal tot veel extra autoverkeer leiden. Daarmee wordt een belangrijke doelstelling niet gehaald: het reduceren van het auto verkeer via de Hooigracht Langegracht. Die auto’s moeten het veld ruimen voor de regionale buslijnen die de gemeente voortaan niet meer via de Breestraat, maar via de Hooigracht wil laten rijden. Dat kan echter alleen als het huidige aantal auto’s via de Hooigracht drastisch wordt verlaagd. In het mobiliteitsplan wordt een verlaging van 2.000-3.000 auto’s aangekondigd. Die voorspelling is gebaseerd op een computer model waarvan de gemeente niet laat zien welke parameters daarin zijn opgenomen. Ik geloof er helemaal niets van. Het zou beter zijn als er meer parkeerplaatsen op het Betaplein zouden worden gerealiseerd met uitbreiding van minibusjes zoals er al rijden voor het Haagwegterrein. Zo’n “park and ride” systeem wordt met succes in veel steden toegepast met een vergelijkbare grootte als Leiden.
Dan de kosten en exploitatie. Deze twee garages gaan 80 miljoen Euro kosten die worden betaald uit de financiële reserves van Leiden door de verkoop van Nuon. Dat bedrag wordt uitgegeven op een stadsbegroting van 400 miljoen. Hoe rendabel die twee parkeergarages kunnen worden, is zeer dubieus.
Het Parks/Ecorys rapport stelt dat de maximale bezettingsgraad van de huidige parkeerplaatsen in Leiden 75% is, maar dat de bereikbaarheid van die parkeerplaatsen verbeterd moet worden. Ecorys stelt dat er momenteel behoefte is aan hooguit 400 extra parkeerplaatsen. Of die 1.000 extra parkeerplaatsen ooit rendabel geëxploiteerd zullen kunnen worden is zeer de vraag, maar ik krijg niet de indruk dat de politiek zich daar nu druk over maakt.
Op zich zijn (ondergrondse) parkeergarages inderdaad niet slecht. Maar zoveel, zo duur en zo groot? (Morspoort, Garenmarkt en nu hier Lammermarkt.). Is de bereikbaarheid van Leiden nu opeens dan (veel) verbeterd nu die Morspoortgarage er is? En komen de mensen nu dan opeens massaal naar Leiden toe? Alleen al de halflege Morspoortgarage is nog steeds niet vol hoor…..En de volgende(ondergronds bij de Lammermarkt) is al weer in de maak.
De besluiten zijn al genomen. Ongeacht of het nu om een (niet ondergrondse) moskee of parkeergarages gaat. De VVD heeft het, wat die parkeergarages betreft, gewoon “slim” gespeeld bij de collegeonderhandelingen in 2010 en 2014.
————————————————————————————————————————–
Citaat:”De Molenwerf, zoals dat stuk weg heet, moet echt een ‘parkway-achtige uitstraling ‘ krijgen zegt Strijk”.
Wat de heer Strijk er niet bij verteld is hoe het straks met de “uitstraling” van het iets verderop gelegen Ho(l)la-tracé (Hooigracht-Langegracht)zal zijn als daar de bomen moeten verdwijnen voor de bussen die vanaf de breestraat verplaatst worden naar dit tracé.Maar dat is blijkbaar niet belangrijk: als de “entree” er maar groen uitziet met een evenemententerrein.
De (corrupte) VVD heeft zijn langste tijd gehad. Ook in Leiden als de lijken uit de kast komen. De heren Zevenbergen en Laudy let op uw daden! Roermond, Noord Holland, Venlo gingen u voor!
Jazeker, de Volksverneukers voor Vrije Declaraties (VVD) ritselen het wel voor de autolobby en de bouwbedrijven.
@Hilbert: u lijkt wel een repeterende plaat. Kras-kras-kras-kras-kras…. Of de VVD z’n langste tijd heeft gehad? U grossiert in kinderachtig puberaal schelden en doemdenken.
Bovendien, zijn er niet minstens zoveel bestuurders uit partijen als CDA, PvdA en zelfs GroenLinks & 50 Plus voor akkefietjes als waarop u doelt voor de rechter gekomen? En dan heb ik het nog niet eens over de schaamteloos hoge salarissen die woningcorporatiebestuurders (meestal PvdA) zichzelf in het afgelopen decennium hebben toebedeeld: twee ton, drie ton, vier ton en hoger, pensioenvergoedingen die niet door de beugel konden, een Maserati werd niet eens als exorbitant gezien in deze zelfverrijkingsepidemie.
Als u consequent bent, orakelt u voortaan dat ook CDA, PvdA, GL en 50+ hun langste tijd hebben gehad. En dan kan de lezer van uw voorspelbare bijdragen nog harder lachen: ‘ach die Hilbertje, wat een schatje, altijd maar schelden op “de politiek”. Zo voorspelbaar (en eentonig).’
Macht corrumpeert, maar gelukkig leven we in een dermate open samenleving dat corruptie vroeg of laat aan het licht komt. En gelet op het aantal decennia dat met name CDA (incl. KVP, ARP, CHU), PvdA en VVD bestuurders lever(d)en, moet je constateren dat het aantal corruptiegevallen bij bestuurders uit die partijen bijzonder laag is. Nederland staat onverminderd hoog in de top 10 van minst corrupte landen ter wereld. De reden: 99,99% integere bestuurders over de gehele linie. Dat u het niet met bepaalde politieke opvattingen eens bent, zou geen reden moeten zijn om steeds maar weer andersdenkenden voor corrupt uit te maken. Daarmee illustreert u namelijk niets anders dan dat u zelf moreel failliet bent.
De partij van vml. VVD-bestuurder Jos van Rey behaalde vorig jaar 30% van de stemmen in Roermond en lijstduwer van Rey kwam met een overweldigend aantal voorkeurstemmen in de gemeenteraad van die stad. Pas op, Hilbert: u brengt de heren Zevenbergen en Laudy wellicht op een idee…
@eric danku, danku, ik ben graag een puberende inspreker wat betreft de verrotte gevestigde orde politiek in Leiden en elders. Het doet me goed dat u zo reageert, de goede snaar geraakt! U gelijkt wat op de voormalige blaatgeit eric vtg, die in de mist van zijn eigen geratel is opgelost. Ik ben niet onder de indruk van uw betoog en zet met mijn companen de strijd door tegen corrupte, achterbakse, geldsmijtende 4 jaar kortemijn college/raad formaties die o.a. deze stad teisteren. Graag op zijn Grieks of Spaans, oftewel een totale omwenteling en finale afrekening van deze generatie papier mache politici. Het gaat u uiteraard in alle andere aspecten van het maatschappelijk leven goed. Groet.
@Frits: de strijd gaat door! Volksverneukers moeten in goot van de straat! SP!
L.S.,
Verheyen, Van Rey, Hooijmayers, Haro en Melanie Schultz, Van Houwen, Zijlstra en Rutte krijgen van ons een lintje. Net als de arrogante leidse neoliberale zwaargewicht Zevenbergen ons een keer na een zorgvuldig voorbereide inspreekbetoog in de Raad toeriep: “jullie krijgen een lintje, maar wij (VVD) hebben het laatste woord.” Oftewel burgers val wat mij betreft dood. Het bovenstaande liberale gezelschap krijgt aldus van ons een lintje voor het om zeep helpen van het ontspoorde liberalisme in de VVD tussen 2010 en 2015. Wij zeggen nu: VVD val dood. De pijn zal groot zijn in 2015 en 2016!
Terug naar Leiden. De invloed van de VVD in deze stad is groter dan het aantal zetels doet vermoeden. Rijnlandroute, garages, Breestraat, Leidse Wurgring. Allemaal liberale prestige projecten. Uiteraard helpen hun trawanten in PZH en I&M, MinEc graag mee. De meelopende pluchelikkers van SP en PvdA zijn hier in grote mate ook debet aan. En medeverantwoordelijk voor de teloorgang van vertrouwen tussen burger en politiek. Ja, Hilbert en Frits, de Grieken en Spanjaarden zetten deze hun volk vernederende kliek inderdaad aan de kant. Wanneer wij??
@hubert,
Ik hoop voor u dat het snel gebeurd want momenteel worden de eigen burgers uitgemolken.
@Hubert: je hebt een beetje last van grootheidswaanzin. Je hebt het steeds over ‘wij’ als je ‘ik’ bedoelt. En je blijft maar off-topic raaskallen. Frustraties? En wat is die ‘strijd’ waarover je het hebt? Af en toe een repeterende krasplaat op sleutelstad afdraaien? En die companen zijn waarschijnlijk niet meer dan 1 of 2 zeurpieten die te vaak en te lang aan de bar hangen. Borrelpraat die qua stijl erg veel doet denken aan de betogen van PVV-hauptmann Wilders.