Ringweg Oost miljoenen naar Leidse Ring

15

De Leidse Ring. Dat wordt als het aan verkeerswethouder Strijk ligt de naam van de ‘nieuwe’ rondweg rond Leiden en Leiderdorp. Na het afschieten van de plannen van de Ringweg Oost ging Leiden met buurgemeenten Leiderdorp en Oegstgeest een traject in onder de naam LAB071. Belanghebbenden uit de drie gemeenten spraken twee jaar over een nieuwe oplossing die wel draagvlak heeft in de regio. Die werd gevonden in het plan voor een ‘aggloring’.

Wethouder Robert Strijk (D66, verkeer) over de nieuwe rondweg die alle Leidse verkeersproblemen moet oplossen.

 

Dat plan is nu ‘gevalideerd‘, zoals de gemeente dat noemt. Er is onderzocht of de aggloring ook echt werkt als oplossing voor het vastgelopen verkeer in en om de stad, “Het antwoord is ja. De weg werkt,” zegt Strijk opgelucht. “We hadden allemaal ook wel dat idee, maar zeker weten deden we het nog niet. Nu wel.” Het geld voor de Leidse Ring is er al. De bijna 160.000.000 euro die Leiden had gereserveerd voor de RWO steekt de Sleutelstad nu in het nieuwe plan.

De Leidse Ring is een belangrijke stuk in de verkeerspuzzel die Leiden aan het maken is. De ringweg is nodig om het bestemmingsverkeer en het doorgaande verkeer te scheiden. Automobilisten die bijvoorbeeld van de Merenwijk naar Leiden Zuid-West willen, kunnen in de toekomst om de stad heenrijden in plaats van over de overbelaste singels of de Hooigracht.

Het gaat allemaal veel schelen op de belangrijkste doorgaande routes in het  centrum. De Hooigracht krijgt volgens de berekeningen bijna een derde minder auto’s te verwerken. Op de Langegracht verdwijnt zelfs de helft van al het autoverkeer. “En dat,” zegt Strijk, “is belangrijk. Daardoor kunnen we die twee wegen inderdaad inzetten voor hoogwaardig openbaar vervoer.  Er komt dus echt plek voor de honderden bussen die we uit de Breestraat willen halen.”

De Leidse Ring is geen nieuwe weg. Het is een oplossing waarbij de doorstroming op de bestaande wegen zó wordt verbeterd, dat de files verdwijnen. De ring rond Leiden en Leiderdorp bestaat straks uit de A4, N446, Oude Spoorbaan, Willem de Zwijgerlaan, Schipholweg, Plesmanlaan, A44 en de nog aan te leggen Rijnlandroute. Op dat tracé worden bijvoorbeeld kruispunten aangepast, maar ook het fietsnetwerk wordt verbeterd en er worden afspraken gemaakt met de provincie over brugopeningen tijdens de spits.

Delen

15 reacties

  1. Dirk Halfwerk op

    Soms duurt het wat lang voordat het inzicht doorbreekt. In dit geval 10 jaar, zie Leidsch Dagblad van 12 maart 2005. Maar beter laat dan nooit.

  2. Een solide en haalbaar plan dat ook na berekeningen van de verkeersstromen overeind blijft. Hiermee krijgt Leiden eindelijk een systeem van rondwegen. Die rondwegen hadden er natuurlijk 20 jaar geleden al moeten zijn. Het vorige plan de Ringweg Oost werd door Leiderdorp geblokkeerd. Nu hoeft Leiderdorp niet meer door Leiden geannexeerd te worden voor het realiseren van een betere doorstroming en bereikbaarheid.

  3. Ja, Leiden krijgt alle gemak. Huizen in Leiderdorp langs de Oude Spoorbaan krijgen alle stank en vervuiling. En bedankt.

    • Bij de WdZ-laan (in Leiden) is het ook niet echt fris… En van deze weg krijgen Leiderdorpse en andere bewoners ook gemak. Eigenlijk iedereen die eroverheen rijdt, onafhankelijk van herkomst en bestemming. De mensen die langs de Oude Spoorbaan wonen hadden misschien wel kunnen vermoeden dat er op termijn meer verkeer zou komen, neem ik aan.

    • trouwens, mocht het zo zijn dat er toch een Ikea gaat komen, wordt alles toch weer teniet gedaan. De oude spoorweg is daarnaast een prima weg voor verkeerscontroles. regelmatige rijdt men door rood licht, rijdt men met hoge snelheden (max = 50 wordt niet gehaald) Misschien de we aan de Engelendaal minder co2 uitstoot gaan krijgen??

  4. @Saskia. Dit is inderdaad een steeds groter, bijna onoplosbaar probleem in de Randstad. Welke (rond)weg je ook aanlegt, hij loopt altijd wel door/langs iemand’s achtertuin. De dichtheid van de bebouwing is hier intussen al zodanig toegenomen, dat iedere aanpassing in de infrastructuur leidt tot nadelige effecten voor individuele bewoners. Ik zou ook niet weten hoe je dat zou moeten oplossen. Daarin benijd ik Wethouder Strijk niet.

    • Piet Pekelharing op

      Een nieuwe weg loopt inderdaad altijd wel langs of door iemands achtertuin. Indien men echter de Rijnlandroute zo’n 3 km verder naar het zuiden zou aanleggen, zou er echter slechts één (ja, slechts één) huiseigenaar last van hebben. De Rijnlandroute zou dan dwars door het landgoed Eikenhorst komen zodat het zeer bevoorrechte Duits-Argentijns gezinnetje dat daar woont zou moeten opkrassen of een geluidswal aan de noordrand van hun landgoed zou moeten dulden.

      Uiteraard kiest de orangistische elite in dit land liever voor een heleboel overlast voor honderden burgers dan voor één dijk die de herrie van het verkeer voor de koninklijke oortjes verborgen moet houden.

      Pieter Paulus Pekelharing,
      mede-oprichter en vice-voorzitter Republikeins Gezelschap Leiden (RGL)

    • Die huizen bij het kruispunt Engelendaal/Oude Spoorbaan en Zijlbrug zijn zo’n 10 jaar geleden neergezet met balkons werkelijk tegen de toen ook al zeer drukke weg aan. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom dat in godesnaam op die manier is gebouwd en dat dat ooit is toegestaan.

  5. Zo jammer dat de verherbouw van de Willem de Zwijgerlaan (de Leidse) zo weinig voordelen heeft opgeleverd. Voor miljoenen geïnvesteerd in wel mooi nieuw asfalt, maar per saldo schiet je niets op met de kunstwerken die er gebouwd zijn. Tussen deze kunstwerken nog steeds een klassiek zebrapad met bijbehorende klassieke STOPlichten. Je vraagt je af wie dat verzint.
    Het was handiger geweest als er één lange WdZ-tunnel was gebouwd vanaf de Sumatrastraat tot voorbij de Gooimeerlaan (v.v.). Dan was er daadwerkelijk een efficienter verkeersafhandeling geweest, dan was Leiden Noord echt één wijk geweest die niet gescheiden werd door een verkeersader, zoals nu nog steeds het geval is. Doodzonde en een gemiste kans dus.

    Verder denk ik dat Leiderdorp het allang prachtig vindt dat deze weg (zoals in het artikel beschreven) er komt. Dan hoeft de gemeente zich niet aan te passen. De gemeente Leiderdorp vergeet alleen dat automobilisten zich slecht laten (om-) leiden en toch lekker de Persant Snoepweg (PSweg) op gaan (komende vanaf de A4, weet je wel, daar waar Ikea niet komt?) om langs de Stierenbrug naar de richting van Voorschoten te gaan. Er zal veel moeten gebeuren om dat aan te passen. Maar goed, van enige visie kan je Leiderdorp niet betichten. Dat scheelt. En het is dagelijks gezellig druk op de éénbaans PSweg.

    Trouwens wel prijzig, 160 miljoen euri voor een serie wegen die er al liggen. Ik ben benieuwd. Worden dat platina-STOPlichten met bijbehorende design-zebrapaden?

    • Inderdaad Baxspace. De WDZ laan. Hij ziet er nu wel iets strakker uit, maar ik heb NOOIT begrepen wat voor tijd-voordeel er te behalen valt als de weg nw asphalt krijgt en TWEE stoplichten EXTRA !! Ja mensen, het waren er vijf, het zijn er nu ZEVEN, ondanks twee onderdoorgangen!! De weg is niet breder. Dus waar zit het voordeel van het uitgegeven geld? Die gereserveerde160M is uiteraard niet allemaal nodig om die nw ringweg te realiseren. Voor de oude RWO zouden ze RUIM te kort zijn gekomen met die ambitieuze onrealistische plannen van zeer complexe tunnel bouw door de Kooi.
      Ben benieuwd wat er van die 160M overblijft en waar dat aan besteed zal worden.

  6. Ik neem aan dat dit plan een grap is. Dat moet haast wel, je kan toch niet serieus automobilisten uit de Merenwijk via de A4 naar Zuidwest sturen? Moet ik straks als ik van de Hoogvliet naar Dirk wil ook via de A4? Dat er straks minder files zullen zijn in het centrum kan ik ook niet geloven. Op den duur wel natuurlijk, als steeds minder mensen het centrum zullen bezoeken. Er zijn dan ook minder parkeerplaatsen nodig.

  7. Eric van 't Groenewout op

    @Patrick: vanuit de Merenwijk via de ringweg naar de A4 en vandaar via de N206 naar Leiden zuid-west is waarschijnlijk sneller, minder belastend voor de woonwijken en daardoor qua benzinegebruik zuiniger en minder milieubelastend. En verder sluit ik me aan bij Willem: ga lekker fietsen!

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline