Nieuwe flitspaal op Churchillaan

9

Volgende week wordt er weer een nieuwe digitale flitspaal aangezet op de Churchilllaan. De nieuwe flitspaal controleert niet alleen de snelheid, maar ook het rijden door rood licht. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.

De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en dat de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Ook valt de bon sneller op de deurmat, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.

De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera. Gemaakte beelden van snelheidsovertreders worden direct overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakte nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moest worden. De digitale flitser maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is.

Delen

9 reacties

  1. De flitspalen staan bij de minst gevaarlijke punten helaas. Waarom staan er geen palen bij de kruising met de Haagweg en het kruispunt bij de Holiday Inn?

    • Daar staat heel vaak een politieauto op het fietspad te flitsen. Ben ik al een paar keer bijna bovenop gereden

  2. Vreemd: geen flitspalen langs de Kanaalweg, op één na, waarvan ik me afvraag of die wel werkt. Talloze keren wordt de maximumsnelheid van 50 km. er -met alle lawaai van dien- ruimschoots overschreden tot ruim 100 km: het recente ongeval met dodelijke afloop. De Kanaalweg is langer dan de Churchillaan, waar de te hoge snelheid behalve door 10 (!) flitspalen nog extra wordt afgeremd door 6 verkeerslichten. Kanaalweg: één.

  3. Mickvanderveen op

    De palen hebben als doel zichzelf duizenden keren terug te verdienen. En van groene zones hebben we nog nooit gehoord…

  4. leuk hoe het gebracht wordt, de palen vergen minder politiecapaciteit en de boete valt veel eerder op de deurmat, zodat de automobilist zich eerder bewust wordt van zijn overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen, hoe verzinnen ze het: het is en blijft verfijning van het vergaren van geld door het openbaar ministerie. Geld inzamelen blijft de hoofdzaak en het opvoedkundig beoogd effect wordt er toch meer even bij genoemd, want dat staat toch beter./

  5. Zo nu worden we digitaal uitgekleed in Leiden!! BTW die palen stonden er allang dus de meeste wisten al wat er stond en staat. Ben het overigens eens met Sefan, OM stelt als doel het zoveel mogelijk binnen harken van geld. Er wordt niet gekeken naar verkeersveiligheid of openbare orde en veiligheid.

  6. Als iedereen zich gewoon aan de verkeersregels houdt, hoeven we ook niet te zeuren over het flitsen. Ik rijd bijna dagelijks van Zuid West naar de Stevenshof en schrik me elke keer dood van auto’s die met een noodgang aan komen racen en nog even lekker mij afsnijden en door rood scheuren. Niets erg dat er meer palen komen.
    Maar ook eens over de Kanaalweg. Zelfde verhaal als op de Chuchilllaan. Dus zet hier ook maar eens wat neer!

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Je bent nu offline