Laudy: "Leiden koploper in investeren openbare ruimte"

17

Leiden is geen koploper in bezuinigen op het onderhoud van wegen, maar eerder de nummer één als het om investeren in het wegonderhoud gaat. Dat zegt wethouder Paul Laudy (VVD, openbare ruimte) naar aanleiding van een item in het televisieprogramma Nieuwsuur. Volgens dat programma staat Leiden op de eerste plek in een lijst van gemeenten in Nederland die het meeste bezuinigen op het onderhoud van wegen. Leiden bezuinigt 2,6 miljoen euro.

Audiofragment: Wethouder Laudy over de investeringen in het Leidse wegennet.

Laudy erkent de bezuiniging wel, maar die heeft veel meer te maken met effciënter werken. De afgelopen jaren heeft Leiden in kaart gebracht welke bedragen er jaarlijks nodig zijn voor het onderhoud van wegen, bruggen en bijvoorbeeld walkanten. Die inventarisatie leverde een investeringsprogramma op dat hoort bij het kwaliteitsbeeld dat Leiden wil aanhouden. Om dat te bereiken is juist extra geld uitgetrokken.

Delen

17 reacties

  1. maarten kersten op

    Nee, nou nog mooier! Mooipraten kan hij wel, deze wethouder. Als nou een landelijk rapport signaleert dat Leiden op zijn wegenonderhoud niet zo’n klein beetje (door hier en daar efficiënter te werken of de wegenbouwers minder te betalen) bezuinigt, maar miljoenen en daarmee met kop en schouders uitsteekt boven alle andere gemeenten in Nederland die natuurlijk óók ieder jaar proberen efficiënter te werken, dan is er toch écht wel wat aan de hand. Afijn, dat kun je bijvoorbeeld aan het lapwerk en de vele gevaarlijke oneffenheden op de Leidse fietspaden alleen al merken… Mooi gezegd: "Een investeringsprogramma dat hoort bij het kwaliteitsbeeld dat Leiden wil aanhouden". Ik zou zeggen: inderdaad! En dan zou er ook nog extra geld zijn uitgetrokken. Ja, niet moeilijk: walkanten lijken op dit moment de focus te zijn. Als je van andere posten geld weghaalt, kun je híérvoor
    inderdaad extra geld uittrekken en toch in totaal minder geld voor onderhoud uitgeven. Dit argument raakt dus kant noch wal… En bovendien ging het ook om wegen-onderhoud en niet om wallekanten.
    Efficiënter? Hoe vaak wrijven burgers zich de ogen uit als weer een straat wordt aangepakt, die op zich nog prima was, terwijl andere straten of wegen in de buurt slecht blijven. Planmatig onderhoud heet zoiets. En dat is dus helemaal niet efficiënt. Of het bekende regelmatige openbreken van straten voor weer een ander soort leiding. Coördinatie en efficiëntie dus. Dat de raad zulke plannen goedkeurt, komt doodeenvoudig door het feit dat de inhoud ervan veel te technisch is en teveel detailkennis van straten vergt. Zo’n plan in de raad met lange lijsten straten en werkzaamheden heet dus een "hamerstuk". Efficiënt, dat wel…

  2. We kunnen hier gaan zeiken, maar Laudy heeft wel gelijk. De laatste jaren zijn overal wegen opgeknapt. Vele fietspaden zijn geherasfalteerd, ook door het nuon geld.
    Laten we daarom niet te fel reageren nu we ergens op een lijstje op 1 staan.

  3. wander waterdrinker op

    @Leiden
    Ik denk dat Kersten gelijk heeft. Want: natúúrlijk zijn overal wegen opgeknapt en zijn fietspaden hier en daar opgeknapt. Dat hoor je als gemeente gewoon te doen en dat is indertijd, toen de gemeente nog niet op het onderhoud bezuinigde, dan ook gedaan. Hier en daar en met veel lapwerk overigens. Geen prestatie van Laudy dus. Maar dat rapport is een serieus landelijk rapport, gaat natuurlijk niet niet over één nacht ijs en ook niet over vier jaar geleden…

  4. Leiden is inderdaad koploper in het investeren in openbare ruimte, als je de investeringskosten voor ondergrondse parkeer garages meerekent. Het reguliere periodieke onderhoud aan het wegennet is echter nu sluitpost geworden in de infrastructuur van de stad.
    Door de langdurige afsluiting van de Breestraat en Korevaarstraat heb ik regelmatig een fietsroute over het Rapenburg moeten kiezen. Die klinkerwegen zijn dermate slecht onderhouden dat het voor een fietser moeite kost om daar je tanden in je mond te houden.
    Daarnaast zijn er een flink aantal bruggen in de stad die hoognodig aan vervanging toe zijn.
    Dus hier wordt op de verkeerde manier bezuinigd en anderzijds veel geld uitgegeven aan infrastructuur waar alleen de automobilist enig voordeel van ondervindt.

  5. Piet Pekelharing op

    Alsof de wegen in Leiden er zo erbarmelijk aan toe zijn. Ga eens een weekendje in Wallonië rondrijden, dan weet je pas wat slechte wegen zijn. En wat verder van huis, wordt het alleen maar slechter (op enkele uitzonderingen na).

  6. Deze gemeente heeft dringend een planeconomie nodig. Of is dat schelden in de leidse blauw oranje kerk.
    De beste geasfalteerde weg ligt misschien na 2022 niet in Leiden zelf, maar er ruim omheen.

  7. een Leids burger op

    Ach, Investeren of verkWoenselen? Geld uittrekken voor TE veel halflege parkeergarageszou ik toch geen investeren willen noemen. Maar de Brrestraat is wel aardig opgeknapt.

  8. Al dat geld over de balk gooien voor herbestratingen is juist zonde, verspilling! De Merenwijk wordt nu ook overal herbestraat.. op plekken waar niks mis is met het wegdek. Of nou, een enkele hobbel op een parkeerplaats hier of daar. Tjonge wat erg! Veel erger dan afschaffing van dagbesteding voor gehandicapten of verzorgingstehuizen! Laten we vooral de prioriteit bij stenen en asfalt leggen en niet bij mensen! kuch kuch

  9. een Leids burger op

    Toch kan herbestraten, waar dat nodig is en mits goed uitgevoerd, wel een goede investering zijn. Denk daarbij dan ook vooral aan oudere mensen die slecht ter been zijn, met een stok of rollator lopen e.d. Maar het geld voor 1 van die parkeergarages had, wat mij betreft, ook wel naar de zorg (voor gehandicapten, ouderen e.d.) mogen gaan.

    Interessant zou zijn op de hoeveelste plaats Leiden zou staan als het gaat om investeren in de zorg voor mensen. Vast dan geen koploper vrees ik……

  10. wander waterdrinker op

    @Een Leids Burger heeft ditmaal een rake losse-tegeltjes-wijsheid: "Herbestraten krijgt mijn waardering, waar nodig en goed uitgevoerd, als goede investering, opdat de oudere mens niet wordt gevloerd". Zeker, zeker ! Maar ook mensen zonder stok of rollator kunnen de gemeente straks veel ellende en extra onkosten bezorgen. Uit een recent gepubliceerd landelijk onderzoek van Antea blijkt dat ook jongeren op al dan niet gemotoriseerde fietsen ernstig ten val zijn gekomen. Enkele dodelijke ongevallen, zelfs een meisje op de fiets, betekenen natuurlijk vreselijk persoonlijk verlies en leed, maar hebben de betreffende gemeente ook nog eens meer gekost dan de bezuiniging had opgeleverd…!

  11. maarten kersten op

    @wander waterdrinker
    Dit gaat wel héél ver en ik denk dat het in Leiden (nog?) niet zo’n vaart zal lopen. Maar niettemin is dit natuurlijk, al zal het hier dan tot gewonden en schade, misschien ook processen tegen de gemeente, beperkt blijven, een serieus punt van aandacht !

  12. wander waterdrinker op

    Ok, ok, maar dat is al erg genoeg, naast de thans al bestaande dagelijkse ergernis van fietsers: onnodige kuilen, boomwortelbobbels, gaten, onnodig brede stoep-tot-stoep-verkeersdrempels, losse fietspadtegels, dagenlang niet weggeveegde bandenlekprikglassplinters die kennelijk niet worden gesignaleerd door "oplettende" passerende ambtenaren of fietsagenten, voor fietsers dramatisch slecht geregelde fietspassages bij wegwerkzaamheden enz. enz. En bijna elke dag breek je je nek weer ergens in centrum of buitenwijk op plotselinge opbrekingen van wegen of bruggen, die niets met noodzakelijk onderhoud te maken hebben (want er was ter plaatse een fantastisch wegdek!), maar soms wel met het creëren van een nieuwe verkeersconstructie. En dan is het niet hup-hup-hup steentjes eruit, daarna de situatie veranderen, en weer hup-hup-hup de steentjes er weer in… Nee, dat kan soms vele dagen of weken duren. Onnodig lang. Zonder dat er veel, of permanent iets, gebeurt. Ik zie ook nooit inspecteurs, controleurs in dienst van de gemeente, de wegenbouw- en stratemakersbedrijven controleren. Intussen zijn er dan wegen of paden die wél hard nodig herbestrating, dus onderhoud, nodig hebben, maar tot ieders steile verbazing lange tijd ongemoeid worden gelaten, soms jaren…

  13. Piet Pekelharing op

    Ja, Heer Waterdrinker, het Leidse fietspadennetwerk is er wel zó slecht aan toe. Werkelijk, huilen met de pet op. Daarom fietst er ook vrijwel niemand meer in Leiden.

    Mijn hemel, hou op met klagen en kijk eens verder dan de Leidse gemeentegrenzen. In weinige landen kom je een betere fietsinfrastructuur tegen dan in Nederland.

    En wie moet eigenlijk die exorbitante verwachtingen van u betalen? Fietsers betalen geen cent wegenbelasting, maar verwachten wel dat het bijzonder uitgebreide fietspadennet tiptop wordt onderhouden en dat iedere dag de glassplinters van de buitengewoon riante fietspaden worden geveegd.

  14. maarten kersten op

    Wat heeft Haringvreter Piet weer een lekker pekelige reactie op die zilte water-drinker… Nederland heeft zeker een betere fiets-infrastructuur dan menig ander land. Maar dat komt meer doordat in andere landen de fiets veel meer vogelvrij is. En natuurlijk is het Leidse paden- en wegennet redelijk, maar daarom mag iemand nog wel kritiek hebben en zeker kritiek op de plannen om het onderhoud drastisch te verminderen en nóg minder goed te maken?! Koploper onderhoudsbezuiniging van alle gemeenten in Nederland nog wel ! Wie het betere of tenminste niet slechtere onderhoud moet betalen? U dus, als u tenminste wegenbelasting of gewone gemeentebelasting betaalt, want die zijn ook voor de fietspaden…

  15. maarten kersten op

    Nog een staaltje van het onderhoudsbeleid van het Stadsbouwhuis, onder verantwoordelijkheid van de wethouder: morgen is het precies twee weken geleden dat de (overigens onnodige) herbestrating van de Zuidsingelbrug begon. Dat is dat leuke kleine Venetiaans aandoende steile bruggetje over de Zuidsingel, tussen Oranjegracht en Kijfgracht. De buurtbewoners zeggen dat ze al die tijd maar een paar keer de Brabantse huurlingen hieraan hebben zien werken. Meestentijds ligt het werk stil en is niemand te zien. Af en toe zien de omwonenden wel een paar ambtenaren van het Stadsbouwhuis in net pak de "vorderingen" komen inspecteren… Vorderingen? Het plaveisel is weg en er is een heel klein stukje nieuw gelegd… En het gaat helemaal maar om een 15 m2…! De brug is, ook voor voetgangers, geheel afgesloten. Intussen kan men vanuit een groot deel van de Havenwijk en Nieuw Groenhoven niet naar de Kijfgracht, Minnebroersgracht of Havenkade.

  16. wander waterdrinker op

    @maarten kersten
    Je slaat de klinker op z’n kop ! Het is nog krankzinniger dan je al schetste. Het werk aan die brug ligt stil door een conflict bij de gemeente !!

    Ik ben eens wezen kijken en met omwonenden praten en ja hoor: het is vandaag precies 3 weken geleden dat ze begonnen en vrijwel meteen ook weer gestopt zijn. Op het Stadsbouwhuis en bij de aannemer kreeg ik te horen dat de Monumentencommissie de specie heeft afgekeurd. Er zijn allerlei dure vergaderingen geweest, men zoekt het ook juridisch uit (kost ook veel geld), maar men is er nog niet uit. Het bekende vergaderprincipe van "Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was"… De aannemer was bezig met een twee-componentenspecie, gebruikelijk in dit soort situaties en waarborg dat niet over een paar jaar het wegdek van het steile bruggetje opnieuw beklinkerd moet worden. De gemeentelijke monumentencommissie kreeg daar merkwaardig genoeg op een of andere manier de "lucht" van (stinkende componenten zeker?). Ze kwam kijken (dat waren dus die gesignaleerde heren) en liet het werk stilleggen. De aannemer zou met gewone ouderwetse cement moeten werken, dat was origineler. OK, wie heeft gelijk? Wat is wijsheid? De hakken zijn over en weer in het kalk-zand gezet, resp. in de tweecomponentenspecie. Het wordt dus weer tijd voor het inschakelen van de door Kersten onlangs (onder artikel 21/11 over conflict Rembrandt-Gemeente) voorgestelde onafhankelijke "Leidsrechter"..!

    Die brug is er natuurlijk niet voor niets De hele Havenwijk-Noord (veel oudere mensen) kan nu bijvoorbeeld niet makkelijk even naar de glas- en papierbakken bij de Meelfabriek en ook moet men gigantisch omlopen naar de parkeerplaats op het Looiersplein en naar de bushalte. Niet erg voor een paar daagjes, maar drie weken.?! En dan te bedenken dat zelfs medewerkers van de aannemer verklaren dat er tevoren eigenlijk niets mis was met het wegdek van de brug. Daar hebben we het weer: het zogenaamde planmatig onderhoud, geld over de brugreling in het water gooien dus. En voor de werkgelegenheid in Leiden is het ook nog niet eens goed, want deze aannemer en al die andere aannemers in de stad komen uit Brabant…

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline