Garenmarktgarage wordt vijf etages diepe ‘ijsbaan’

23

Vanmiddag zijn op het Leidse stadhuis de contracten getekend voor de parkeergarage onder de Garenmarkt. De garage wordt – net als die onder de Lammermarkt – gebouwd door de combinatie Dura Vermeer – BESIX. Voor het ontwerp tekent het Leidse VVKH architecten.

Audiofragment: VVD-wethouder Paul Laudy, architect Ronald Knappers en ingenieur Sander van Poeteren over de Garenmarktgarage.

De garage krijgt de vorm van een ijsbaan en krijgt vijf ondergrondse parkeerlagen. De rijbanen worden ‘Leids rood’. “We leggen de rode loper uit naar het centrum,” aldus Ronald Knappers van VVKH. In totaal komen er ondergronds 425 parkeerplaatsen bij. De in- en uitgang van de garage komen aan de Korevaarstraat.

Bovenop de garage komt anderhalve meter grond. Ruim voldoende om zelfs grote bomen te laten wortelen. Over de inrichting van het plein zelf is nog niet veel bekend. Het wordt in elk geval geen ‘groen dak’ zoals bij de Lammermarktgarage, want op de Garenmarkt moet ook in de toekomst bovengronds geparkeerd kunnen worden. Wel is afgesproken dat het parkeerterrein alleen opengaat als de ondergrondse garage vol staat.

Wanneer de bouw precies gaat beginnen is nog niet helemaal duidelijk. Volgens planning is dat in 2017, maar nu zeker is dat zowel de Lammermarkt- als de Garenmarktgarage door dezelfde ontwikkelaars gebouwd worden, ontstaat de wens om de bouw van de twee garages zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Mogelijk start de bouw van de Garenmarktgarage daardoor wat eerder. Wethouder Laudy vindt dat in elk geval een logische wens waaraan zo mogelijk tegemoet gekomen wordt.

Delen

23 reacties

  1. Johan Volkers op

    De rode loper naar het centrum? Denk eerder dat het een nota met rode cijfers wordt voor de Leidse burger. 1 parkeergarage zal door een enkeling nog wel worden begrepen (niet door mij trouwens), maar 2 parkeergarages gaat de burger veel geld kosten.
    Zal de crisis wederom de schuld krijgen?

    Laten we hopen dat ik (weer?) te somber inzie allemaal>

  2. De neoliberale fracties VVD-VVD66 zetten door. In tijden van economische en monetaire agonie gaan we nog even de Garenmarkt garage ook doorzetten. Ik zou zeggen kijk eerst of die andere autobunker ooit vol komt en rendabel wordt. Van Woensdaaag is weg, maar zijn opvolger is even rechtlijnig bezig. Deze BN lobbyist zal zijn vriendjes 14-18 fijn verwennen. Deze stad hunkert naar een ander beleid. Dat kan, maar zolang wij Strijk-Laudy en hun trawanten hun gang laten gaan betekent dat voor de L(ei)(ij)denaar zelf nog minder voorzieningen, hogere belastingen en een verpeste leefomgeving. Want de tijden veranderen snel, de business as usual groeiverslaafde centrum politici leven in hun eigen gouden kooi.

  3. @Piet: "Deze stad hunkert naar een ander beleid."
    Hoezo?
    Een overgrote meerderheid van de Leidenaren staat achter dit beleid en daar zijn ook hele goede redenen voor.
    Heerlijk dat al dat bovengronds geparkeerde blik straks uit het straatbeeld verdwijnt en heerlijk dat wij, de Leidenaren, weer een plantsoen en plein terugwinnen op al dit blik.
    Waarom zou een parkeergarage overigens rendabel moeten zijn? Een gracht of weg of plantsoen hoeft toch ook niet rendabel te zijn in de zin van 1 op 1 kosten voor aanleg en onderhoud terugverdienen?

  4. Eric, ik vind het knap hoe je het volhoudt om steeds weer met redelijkheid op de notoire zeurders, klagers en anonieme lasteraars te reageren. Hou vol! 🙂

  5. all around the world the message is hot and smoking would you like to see the future nobody’s joking !!!

  6. Met "notoire zeurders, klagers en anonieme lasteraars" worden alle mensen die het oneens zijn met VVD66 bedoeld. VVD66 heeft namelijk altijd gelijk en doet altijd alles goed. Wie het anders ziet, behoort tot het minderwaardige gepeupel, afval der mensheid.

  7. @eric vtg back in business? niet helemaal waar, want men houdt de mogelijkheid om blik te parkeren OP de Garenmarkt. Als die autobunker er ooit komt ;))
    Helaas zullen de monetaire agonie en grondstoffen ellende de eerste elliptische autobunker leeg en onrendabel maken. Tijd zat om de stekker uit de neoliberale hobby politiek te trekken.

    @Mark Koek, al een nieuwe baan? Hacken is en blijft leuk. Vooral bij Leidse burgers (>Rijnlandroute), hoewel die ook steeds slimmer worden. Kan me voorstellen dat kritiek op het Strijk-Laudy regime niet in jouw straatje past. Dat heeft natuurlijk niets meer "notoire zeurders" te maken, maar met het oogklep denken van de grote massa binnen VVD66 :))

  8. @Piet: als je gelijk hebt, en die parkeergarage komt nooit vol, dan moet je dus beamen dat wij, de Leidenaren, er een mooi plein bij hebben gekregen.

    Wat betreft de door jou gememoreerde grondstoffen-ellende: Waar haal je dat vandaan? Auto’s rijden vele malen zuiniger dan vroeger en het aantal bruikbare brandstoffen neemt toe. Het wagenpark en het aantal te rijden kilometers, zal de komende decennia alleen maar sterk toenemen. Misschien niet met de eerder voorspelde 40%, maar 30% lijkt een redelijke aanname.

    Slechte komieken herhalen hun sowieso al niet zo bijster grappige woordspelinkjes te pas en te onpas. Dus Piet, kom eens met iets anders dan dat flauwe VVD66. Gelet op de brede steun voor dit SP-PvdA-VVD-D66 beleid, zou je het kunnen hebben over SPPVVD66. GroenLinks ontspringt de dans, maar had ook in dit college kunnen zitten. Al bij de eerste verkennende bespreking voor het nieuwe college gaf GL immers aan van de parkeergarages geen breekpunt te willen maken.

    En wat is er nou zo ‘neoliberaal’ aan het creëren van parkeergarages? Een bijna 50 jaar door de PvdA gedomineerde stad als Amsterdam staat vol met parkeergarages. Was dat daar progressief en is dat hier neoliberaal (wat dat woord ook moge betekenen)?

    Hoe meer beton onder de grond, hoe minder asfalt en beton je boven de grond nodig hebt. Parkeergarages vind ik een zeer progressief middel om de automobiliteit in goede banen te leiden en onze stad leefbaar én toegankelijk te houden.

    Gelet op de locatie kan ik me voorstellen dat bij structurele leegstand van bijv. 20% op piekuren, er ook nog eens 10% van de capaciteit al dan niet tijdelijk als fietsenstalling wordt gebruikt. Daaraan is ook een schreeuwende behoefte.
    In ieder geval: hoe meer auto’s onder de grond, hoe meer ruimte voor voetgangers en fietsers boven de grond. Als dat neoliberaal is: prima, dan ben ik op mijn middelbare leeftijd ook opeens neoliberaal. Klinkt verfrissend!

  9. Grondstoffen ellende: 2000 olie per vat: $ 10,=, 2014 olie per vat $ 100,=, per jaar 3 -5 % minder olieproductie wereldwijd. Dat leidt onherroepelijk tot ellende voor autoverslaafd NL.
    Monetaire ellende: we houden onze "welvaart" omhoog door Draaghi’s geldmachine op volle toeren te draaien. In NL wordt er voor € 18 miljard geleend, ieder jaar, om de begroting op orde te houden.
    Maar goed terug naar Leiden: de middenklasse sterft langzaam af door de crisis, het autorijden wordt steeds duurder, internet winkelen (ik koop zelfs mijn racefiets al in de webshop). Dus grootschalige winkelpaleizen met bijbehorende garages voor het uitstervende koopverslaafde publiek is het wensdenken van de gevestigde orde (inclusief de salon socia’s) in deze stad.
    Maar ik ben het met jou eens: hoe minder blik op straat des te beter. De komende crisis doet de rest. Vrij baan voor ons fietsers!

    Voor de rest: probeer eens in minder woorden je bijdrage te leveren. Dat is moeilijk voor jou, maar enige meditatie vooraf helpt.

  10. Jan Pieters op

    @ Eric,
    Er is bij mijn weten nog niet besloten om als alle auto’s onder de grond komen te staan er bovengronds een mooi plein komt, zoals je schrijft. Ik hoop dat laatste van harte. Gelukkig blijven de meeste grote bomen staan (maar niet die mooie kastanje van de foto bij dit bericht)

    Als de onderzoekingen van Ecorys en Park (van een aantal jaren geleden) bewaarheid worden, zullen er nog wel een aantal maatregelen genomen moeten worden om de garage niet verlieslatend geëxploiteerd te krijgen, denk ik. (Maar die cijfers waren geheim. Ik vraag me af of die, nu de bouw van de garages is gegund, wel openbaar kunnen worden)

    Als ik het goed heb begrepen zullen tekorten op de exploitatie van de garages ten laste worden gebracht van de straatparkeerders. Het zou ook wel bezwaarlijk zijn die tekorten af te wentelen op bijvoorbeeld de zorg of het onderwijs, de straatinrichting en zo meer, of de ozb ervoor te verhogen. Maar ja, da’s politiek. We zullen zien.

  11. Piet Pekelharing op

    Eric vtg: ‘en het aantal bruikbare brandstoffen neemt toe.’

    Maar de groei van de welvaart in China, en dus ook het aantal Chinezen dat zich een auto kan veroorloven, neemt nog veel sneller toe.

    En wat als de geopolitieke spanningen die de laatste maanden alleen maar toenemen ons volledig afsnijden van toegang tot de energievoorraden in het Midden-Oosten en de Kaukasus?

  12. Piet Pekelharing op

    Eric vtg: ‘en het aantal bruikbare brandstoffen neemt toe.’

    Maar de groei van de welvaart in China, en dus ook het aantal Chinezen dat zich een auto kan veroorloven, neemt nog veel sneller toe.

    En wat als de geopolitieke spanningen die de laatste maanden alleen maar toenemen ons volledig afsnijden van toegang tot de energievoorraden in het Midden-Oosten en de Kaukasus?

  13. @Piet Pekelharing: moeten we de planning van hoognodige parkeergarages in Leiden laten afhangen van wel of geen geopolitieke spanningen?

    Graag herinner ik je eraan dat ook t.t.v. de autoloze zondag er allerlei doempredikers als Piet (andere Piet) het einde der tijden en het autorijden voorspelden. Sindsdien is de automobiliteit alleen maar geëxplodeerd. In de komende decennia zal die stijging alleen maar verder doorzetten en die stijging kan ook doorzetten, omdat er meer dan voldoende brandstoffen zijn en de auto’s in vergelijking tot vroeger gemiddeld anderhalf tot 2x zuiniger rijden en alleen maar zuiniger worden. Er komt nu een VW aan die 1 op 100 rijdt (0,9 liter diesel per 100km). Dat is nog maar het begin van een explosieve ontwikkeling in het steeds zuiniger maken van auto’s.

    @Jan Pieters: waarom zou een parkeergarage geld moeten opleveren? Als dat een maatstaf wordt, moeten we hier in Leiden tol gaan heffen op bruggen en wegen en toegang heffen tot de parken en de plantsoenen. Een parkeergarage is net zo’n noodzakelijk stukje infrastructuur als een brug of een kruispunt.
    Gelet op de afschrijvingstermijnen van deze garages, praten we over twee tientjes per huishouden per jaar aan kosten in een worst case scenario waarin er geen cent binnenkomt aan parkeergelden.

  14. @ Eric vtg: geef mij maar de electrische fiets die op 1 laadbeurt met zonnecellen 500 km rijdt. Ik heb nooit een fossiele auto gehad. Jij rijdt toch ook fiets? Niet hard genoeg gezien die woordenbrei die je steeds maar weer over de serieuze inspreker laagdunkend uitspuugt (sorry Mark Dom66 Koek voor het notoire gezeur).
    Wat Eric vtg niet begrijpt is dat ondanks de auto’s zuiniger geworden zijn er dadelijk 1500 miljoen auto’s op aarde rondrijden. Daar kun je met conventionle, teerzand-, schalie-, bio-olie, electrisch gezien de eindigheid van de aardse grondstoffen niet tegenop. En dat wil je ook niet gezien de klimaat ellende. Die is reeel, we spuiten 5000 keer sneller de atmosfeer onder met CO2 dan in de interglacialen gebeurde in de laatste 10 miljoen jaar. Dat is geen doemdenken, maar een zorg voor de volgende generaties.
    Geopolitiek zijn er zeker zorgen. Lybie, Irak, Nigeria, Iran leveren veel minder dan ze kunnen. En dat zal niet zo maar verbeteren. Gezien de tomeloze mobiliteit van de mensheid, auto’s, vracht, luchtverkeer, zal er binnenkort een grens bereikt worden. Dat betekent een vervelend prijskaartje (ook voor die dekadente prijsvechters) voor het verwende welvaartsvolk gepresenteerd wordt.

  15. Beste Piet: ik rijd fiets en auto en reis heel vaak met het OV en loop ook graag door onze mooie stad of door bossen en weilanden. Niets menselijks is mij vreemd.
    Alles wat je over auto’s zegt, zou je ook over de bevolkingsgroei kunnen zeggen. Wat is je oplossing? Preventief afschieten? Hoe meer mensen, hoe meer kilometers er worden gereisd, hoe meer brandstoffen (verwarming, koken op gas, koken op hout, benzine enz.) er worden gebruikt en verspild.

    Je herhaalt steeds hetzelfde bij zo ongeveer elk topic, komt voortdurend met dezelfde seniele woordgrapjes (VVD66, Dom66. Je doet net alsof je progressief bent, maar meer dan steeds dezelfde berichtjes plaatsen en andersdenken voor van alles en nog wat uitmaken, doe je niet). Je zinnen rammelen aan alle kanten ("Dat betekent een vervelend prijskaartje (ook voor die dekadente prijsvechters) voor het verwende welvaartsvolk gepresenteerd wordt.") en wie het was weet ik niet meer (Van Dis? Komrij? Kees van Kooten? Ik denk de laatste toen hij tegen taalvervuiling fulmineerde,), maar ik ben het wel met zijn stelling eens: serieus discussiëren begint bij goed, zorgvuldig taalgebruik.
    Overigens: het is toch prima dat diverse grote olieproducerende landen een rem hebben gezet op de productie gelet op ‘de eindigheid van de aardse grondstoffen’? En wat is het verband tussen die rem op de productie en de parkeergarage onder de Garenmarkt?
    En is het gelet op de beperkte bovengrondse parkeercapaciteit niet eigenlijk al 5 over 12 in Leiden? Los van alle toekomstverwachtingen en doemscenario’s: Leiden trekt al jarenlang zoveel autoverkeer richting binnenstad aan, dat er 10 jaar geleden al minstens 2 ondergrondse parkeergarages hadden moeten staan. De stad heeft daar een slag gemist, maar gelukkig nog niet verloren.
    Zelfs als het aantal auto’s stagneert, is die parkeercapaciteit hard nodig. Al is het maar om te zorgen dat de kleine winkels in de binnenstad goed bereikbaar blijven. Zij kunnen niet concurreren met de outletcentra op uitleglocaties als Leiderdorp waar elke megastore gratis volop parkeerruimte kan aanbieden. Als je de kleine ondernemer een kans wilt geven, moet je juist volop goed bereikbare ondergrondse parkeergarages in het centrum neerzetten. De prachtzaakjes op bijv. de Hogewoerd zijn zéér gebaat bij volop parkeergelegenheid onder de Garenmarkt. Niet iedereen komt per fiets, niet elke regiogemeente beschikt over goed OV richting Leiden en bovendien: Leiden heeft een regionale functie. Die kan behouden blijven door een goede infrastructuur. En parkeergarages zijn daarvan een onlosmakelijk onderdeel, of je dat nu leuk of niet vindt.

  16. De komende crisis beeindigt inderdaad de bevolkingsgroei, (auto)mobiliteit en de megalomane politiek, ook in Leiden.
    Garages, extra asfalt, megastores worden overbodig. We keren terug naar kleinschaligheid binnen en buiten de stad.
    Deze crisis zie ik niet als een negatief proces, maar als logisch gevolg van 150 jaar ongetemd groeien met alle nadelen van dien.

    Voor die tijd kunnen mensen als eric vtg een therapie volgen met als diagnose emotionele overprikkelbaarheid bij b.v. Parnassia. Ze zullen je graag willen helpen.

  17. Beste Piet: urbanisatie wordt als oplossing van vele problemen bepleit en los van een al dan niet stagnerende bevolkingsgroei, zal urbanisatie ook in de komende decennia volop doorzetten. Dat betekent dat als Leiden klaar wil zijn voor de toekomst, er nog meer ondergrondse parkeergarages bij zullen moeten komen, ook om ruimbaan te creëren voor projecten als bijv. binnenstedelijke voedselvoorziening. Kleinschaligheid binnen de stad zal inderdaad toenemen, maar dan moet die kleinschaligheid wel worden mogelijk gemaakt.

    Waarom altijd weer anderen een therapie adviseren? Je gaat nergens steekhoudend dan wel inhoudelijk op in, je feitenkennis is belabberd, maar je oordeel over anderen heb je altijd al snel klaar. Dat zijn trawanten, schurken, bendeleden, dommeriken, neoliberalen, salon socio’s enz. Ben je bij Gilles de la Tourette in de leer geweest? De diagnose overprikkelbaarheid is gelet op je continue schelden en het op de automatische piloot herhalen van steeds wee identieke bombastische bijdragen, inderdaad onverkort op jou van toepassing. ‘Iedereen is gek en dom, behalve ik’: het is een goede samenvatting van je gebundelde bijdragen.

    Mochten de parkeergarages straks toch leeg komen te staan, dan kunnen er misschien champignonkwekerijen in. Mushrooms from Leiden, of zoals Queen het al zong: we are the champions. Maar dan ga jij weer klagen dat het geen paddo’s zijn.

  18. Marcellus_B op

    ‘In the fight between you and the world, back the world.’
    (Frank Zappa)

  19. ….Always look at the bright side of life….(met paddo’s zie ik dat wel zitten :>)).

  20. Hoe je ook over nut en noodzaak van deze kostbare parkeergarage mag denken, feit blijft dat
    het plein erboven niet auto-vrij wordt. Dan blijft de vraag wat we er mee opschieten. Die loze slogan van bereikbaarheid is dan onvoldoende. Ik verwacht dat de eigenaar van Wines en More een bezwaarschrift zal gaan dienen, omdat de vooraf toegezegde laad- en los plaats definitief verloren zal gaan.

  21. Piet Pekelharing op

    Och, die parkeergarages kunnen altijd nog gebruikt worden als schuilkelder. Als we Poetin niet in toom weten te houden, bestaat de kans dat we die garages nog wel eens nodig kunnen hebben.

    Bovenal blijf ik van mening dat de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden hersteld dient te worden.

  22. Het gaat niet om nut en noodzaak van deze autobunkers. Maar om het prestige en de "ambities" van het fossielverslaafde VVD66 regime. En de succesvolle lobby van BN. Dat het consumentengedrag en -besteding veranderen deert dit regime niet. Het regeert over alle hoofden heen.
    Over enige jaren zien we de teloorgang van de westerse mobiliteit wanneer de belangrijkste grondstof hiertoe over zijn productiepiek heen gaat. En nou maar hopen de ISIL er nog een tijdje vanaf blijft. Anders kunnen we gelijk wel stoppen met die bunkers. Het geld wat vrijkomt gebruiken voor de investeringen in een fossielvrije stad.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline