De plannen voor de ontwikkeling van het ‘Rijnsburgerblok’ tegenover station Leiden Centraal gaan gewoon door. Het duurt misschien een paar maanden langer voordat er daadwerkelijk sloop- en bouwactiviteit is te zien, maar Laudy sluit zelfs niet uit dat die vertraging gaande het proces weer wordt ingelopen. Het gedoe met de afhakende ontwikkelaars kost Leiden naar schatting een ton. “Dat valt dus reuze mee,” hield Laudy de gemeenteraad gisteravond voor tijdens het spoeddebat over de kwestie dat was aangevraagd door GroenLinks, CU en CDA.
Audiofragment: Wethouder Laudy gaat er vanuit dat de ontwikkeling van het Rijnsburgerblok gewoon doorgaat volgens plan.
Er is niet niks aan de hand, maar er voltrekt zich volgens Laudy ook geen ramp in het stationsgebied. De twee ontwikkelaars die het project samen zouden realiseren, OVG en Syntrus Achmea, zien allebei nog brood in het project, maar willen niet meer met elkaar. Ze gaan de komende maanden los van elkaar op zoek naar een andere partner. Ondertussen is wel de exclusiviteit vervallen die de ontwikkelcombinatie tot 1 april jongstleden had voor het plan en dus kunnen ook andere geïnteresseerden nu met voorstellen komen. De gemeente is al met diverse partijen in gesprek en Laudy wil in principe uiterlijk op 1 augustus de knoop doorhakken en een nieuwe deal sluiten voor deze eerste fase van de stationsplannen.
Audiofragment: Mart Keuning, Moniek van Sandick en Walter van Peijpe over de problemen rond het station.
Oppositiepartijen ChristenUnie, CDA en GroenLinks vroegen gisteren tijdens het door hen aangevraagde spoeddebat wat de problemen precies voor Leiden betekenen. Ze zijn vooral bang dat het de stad een hoop extra geld gaat kosten. Ook willen de tegenstanders van het eerste uur opnieuw de discussie in de raad voeren over het bouwprogramma voor de locatie tegenover de ingang van Leiden Centraal. Daar voelt wethouder Laudy helemaal niets voor: “We hebben dit besluit zeer recent genomen. Dat overdoen zou pas echt betekenen dat we terug bij af zijn met alle kosten en vertragingen van dien”.
5 reacties
De onderhandelingspositie van de gemeente is zwakker geworden na deze mislukking, die we het Haagse genie Van Woensel (VVD) kunnen aanwrijven. Een ton in het Gat van Van der Putte gooien vindt VVD’er Laudy niet iets om je druk over te maken. Samen met zijn vrienden van Bouwend Nederland komt hij er immers wel uit. Het gaat natuurlijk veel meer kosten dan een ton extra. Laudy en B.N. weten heel goed hoe ze belastinggeld in grote gaten kunnen gooien, zoals het Gat van Van der Putte en parkeerkelders. Dat gat en het er naast gelegen kantoorgebouw werden in 2010 voor 18 miljoen geleende euro’s door de gemeente gekocht. Die som plus rente zal de gemeente niet terug verdienen.
Sluit me aan bij ChrisN.
De financiële gevolgen zal de Leidse bevolking ‘volgaarne’ op haar schouders nemen.
Enfin, deels is zij zelf verantwoordelijk door dergelijke politici in het zadel te helpen.
Kijken of BN lobbyist en nieuwe bouwpaus wh Laudy Van Woensdaaaaaaaaaaaggg’s 13 miljoen overschrijding in DH anno 2007 gaat overtreffen. Denk het haast niet. Nou ja, het (belasting)geld moet toch rollen volgens de neoliberale modellen…
Het blijft maar lobbyen voor bouwend Nederland. Laudy heeft alleen maar belangstelling voor de landelijke politiek en om kamerlid te worden. Leiden is er nooit aan de orde gekomen. Geertsema was beter geweest maar daar hadden de jongens en meisjes van Minerva niets mee
Is de Limburgse CDA coryfee Maxime Verhagen niet voorzitter van Bouwend NL en aktief bouwlobbyist tijdens de afgelopen raadsverkiezingen? En de (voormalige) baas van onze kersverse VVD wh Bouwen ;)) Belangverstrengeling en "korte lijntjes" of niet. En vult deze limburgse CDAer op dubieuze wijze niet zijn zakken bij VDL (overname Nedcar mbv. voormalige minister MV) en wat andere commissiaraten. Het CDA heeft wat dat betreft ook een berg boter op zijn hoofd als arrogante machts- en gevestigde orde partij.