Onder leiding van Tweede Kamerlid Esther Ouwehand (uit Leiden) en de Leidse lijsttrekker Dick de Vos heeft de Partij voor de Dieren gisteren in de Oostvlietpolder geprotesteerd tegen de aanleg van de RijnlandRoute. De partij noemt de gevolgen voor de Oostvlietpolder – waar gisteren overigens het eerste kivietsei van dit jaar werd ontdekt – desastreus.
“Het groen van de Oostvlietpolder fungeert als de longen van onze dichtbebouwde stad. Een gebied waar mens en dier tot rust kunnen komen. De Oostvlietpolder moet daarom behouden blijven in de huidige vorm: een prachtig natuurgebied rijk aan weidevogels, toegankelijk voor recreanten en met weilanden, waar koeien buiten kunnen lopen,” aldus De Vos tijdens een korte toespraak in de mistige polder.
5 reacties
Jammer dat de SP en D66 zo vasthouden aan de Rijnlandroute. Ze stemmen steeds vóór in de provincie. Alleen GroenLinks doet daar keihand de best om de weg tegen te gaan en bloot te leggen dat de boel onbetaalbaar en onnodig is. PvdD steunt GroenLinks daarin, maar neemt nooit initiatieven. Behalve nu dan eventjes, tijdens de verkiezingen.
De SP speelt dubbel spel. Ze doen alsof men de weg niet wil, maar op de plek waar ze ‘m kunnen tegenhouden doen ze het tegenovergestelde.
Dat is niet waar Albert. De Partij voor de Dieren heeft zich eind 2009 al expliciet uitgesproken tegen iedere vorm van aantasting van de Oostvlietpolder en tegen wat voor variant van de Rijnlandroute dan ook. GroenLinks was in die tijd nog fervent voorstander van alles tegelijk in de Oostvlietpolder, woningbouw, bedrijventerreinen en wat postzegels groen.
De totale ommekeer van Kos is inderdaad opmerkelijk.
Dick de Vos heeft zich de afgelopen jaren regelmatig uitgesproken tegen de Rijnlandroute, omdat nooit duidelijk is geworden wat ermee wordt opgelost. Wat voor initiatieven dan ? Je kan niet iedere week, 54 x per jaar demonstreren.
Vergeet ook het verzet van PvdD-statenlid Carla van Viegen niet en de Tweede Kamer-fractie van de Partij voor de Dieren. Zodra we met meer zetels vertegenwoordigd zijn, kunnen we dubbel zoveel doen.
GroenLinks is met PvdA, voor de Churchill Avenue. Wij zijn tegen elke vorm van uitbreiding van asfalt omdat 1. de economie verandert naar een interneteconomie 2. Nederland vergrijst 3. Autorijden onder jongeren geen statussymbool meer is.
Zoals beleidsmakers nog uitgaan van verouderde cijfers en hun eigen referentiekader, bedenken ze oplossingen vanuit een verouderd denkkader.
Einstein: "We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."
Nou Dick, gelukkig blijft er een meerderheid in de Raad voor meer asfalt. Als het aan jou had gelegen stond ik nog iedere dag als jongere vast op de A4. Nu deze eindelijk driebaans is rijdt het lekker door. Heerlijk! Rijnlandroute kom maar op!
En vergeet niet de steeds grotere problemen op de grondstoffenmarkt. Olie als voedsel voor de fossiele automobielen/vliegtuigen zal na 2017 een productiepiek kennen. Shell, Exxon e.a. trekken zich al terug uit de smerige schaliegas/olie, teerzanden, etc. Dat betekent snel tekorten op de oliemarkt en exploderende benzine/dieselprijzen. De automobiliteit en het prijsvechter vliegen zal sterk afnemen en dus extra infra/vliegvelden overbodig maken. Het leegroven van Moeder Aarde voor een kortetermijn op groei gebaseerd "welvaart" systeem is echt ontoelaatbaar. Helaas hebben de gevestigde orde politieke partijen ook in Leiden dit groei streven hoog in hun vaandel.
Ik ga dus veel verder door te stellen, dat ook Leiden gebaat is bij het zich voorbereiden op een kleinschalige, duurzame samenleving die kans op overleven geeft op de niet al te lange termijn. We moeten ons dus snel instellen op een totaal andere levenswijze en die doorgeven aan de volgende generatie. Een stem op de politieke bewegingen die hier 14-18 een aanzet willen geven is het dubbel en dwars waard.