Herinrichting Breestraat wordt lakmoesproef voor bussen

3

In de maanden juli, augustus en september wordt de Breestraat opnieuw ingericht. Dat heeft de Leidse raad vorgie week definitief besloten. Per stuk van 200 meter gaat de winkelstraat op de schop en dat betekent: Drie maanden geen bussen door de Bree. Centrummanager Erwin Roodhart noemt het een mooie manier om te zien hoe het verdelen van de ruim 700 Breestraatbussen per dag over de rest van het centrum in praktijk gaat verlopen.

Audiofragment: Wethouder Robert Strijk over het herinrichten van de Breestraat en VVD-raadslid Frederik Zevenbergen over zijn aangenomen motie om pas bussen te gaan omleiden als er een ringweg is aan de oostkant van Leiden.

Om de komende periode van herinrichting in goede banen te leiden, krijgt de Breestraat tijdelijk een eigen winkelstraatmanager. Ronald van der Steen van de Stadslab werkgroep Breestraat 2022 gaat die functie de komende drie à vier maanden parttime vervullen. Belangrijke taak wordt het opstellen van een vijfjarenplan voor de Breestraat. Samen met de ondernemers, bewoners en omwonenden, Arriva en culturele instellingen.

Audiofragment: Centrummanager Erwin Roodhart en VVD-fractievoorzitter Laudy over de Breestraat.

VVD-fractievoorzitter Laudy is bang dat Leiden door alle enthousiaste plannen van het Centrummanagement en Stadslab wordt blijgemaakt met een dooie mus. De Breestraat wordt volgens Laudy pas echt weer een mooie winkelstraat als er honderden bussen weg zijn en daarvoor is een oostelijke ringweg een harde voorwaarde. De optie die nu in regioverband wordt onderzocht, de zogenaamde Agglo-ring, biedt in zijn ogen geen soelaas voor de Leidse binnenstad: “Die loopt helemaal om Leiderdorp heen. Je kunt daar van alles van vinden, maar die weg haalt in elk geval geen verkeer weg van de Hooigracht en de Langegracht.”

Delen

3 reacties

  1. Snelle en betaalbare oplossing:
    Leidse
    (bovengrondse)
    Metro.
    De Leidse Glipper

    De groene oplossing voor de verbetering van de
    bereikbaarheid van álle Leidse wijken,
    de stations en Leiden-Centrum.

    Leiden: Stad van Ontdekkingen, Stad met historie, Stad van gastvrijheid.
    Maar ook: Stad met vastgelopen verkeer, Stad met dagelijks 760 bussen door de Breestraat,

    Dit projectplan is tot stand gekomen dankzij de
    gezamenlijke inzet van een aantal Leidse ondernemers
    en de Stadspartij Leiden Ontzet (Lijst 7)

    Meer informatie op onze website: http://www.stadspartijleiden.nl

  2. "Centrummanager", "winkelstraatmanager van de Breestraat", nog meer managers? Is dit een nieuw werkgelegenheidsproject, de Leidse banenmachine misschien?

  3. geweldig hoe zo’n eli de graaf ten minste een levensvatbare oplossing probeert te suggereren. als je in een stad als lille (frankrijk, OK iets groter dan leiden, maar leiden ligt zo lekker tussen amsterdam, schiphol en den haag, als onderdeel van een vergaand verstedelijkte regio) kijkt dan zie je hoe een onbemand metrosysteem de belangrijke delen van de stad met elkaar verbinden. in de directe omgeving van leiden zijn zoetermeer, leidschendam en den haag natuurlijk prachtige bestaande railsystemen om op mee te liften.

    de haagse randstadrail is goed inpasbaar in een omgeving waar ruimte genoeg is voor een tram/trein-systeem, zoals in zoetermeer zelf. daarnaast kan het ding ook als reguliere tram zich gedragen, waar de ruimte voor een afzonderlijk traject gescheiden van ander verkeer ontbreekt, en op schaalbare en groene manier grote hoeveelheden mensen vervoeren. en ja, het vergt wat inpassing, maar het ding biedt wel een toekomstgerichte oplossing, waar we kennelijk in leiden niet van willen horen. van de zotte!

    wijken als de merenwijk, stevenshof, leiderdorp (wordt vast ook ooit nog wel een buitenwijk van leiden) moeten een directe verbinding hebben met leiden centraal, waar nu in vele gevallen nog de breestraat letterlijk een strobreed in de weg ligt. je zou eigenlijk inderdaad op de bestaande raillijn die nu van leiden naar utrecht loopt een aantakking ter hoogte van de A4 moeten maken, die langs roomburg, zoeterwoude dorp, leiderdorp (daar komt een ikea-vestiging, weet u nog? en er is een zieltogende meubelboulevard), en de merenwijk loopt en weer teruggaat naar het leidse CS, als een ringlijn. op veel plekken is nog ruimte genoeg om deze lijn een eigen plek te geven. kijk naar hoe men in rotterdam de metrolijnen A en B inpast in buitenwijken, hoe de sneltram in nieuwegein is aangelegd, hoe lijn 51 in amstelveen erbij ligt, htm-lijn 19 in haags suburbia leidschenveen en ypenburg, afijn, voorbeelden te over. je zou zelfs met een enkelspoor toe kunnen. de idee dat een OV-lijn van buitenwijk direct naar een centraal punt moet is allang achterhaald. veel verkeer vindt ook plaats tussen de buitenwijken onderling.

    wat me ook opvalt is dat de meeste mensen die last hebben van de ondoordringbaarheid van de breestraat op de breestraat zelf niets te zoeken hebben. ze willen alleen maar van hun buitenwijk naar leiden centraal of omgekeerd. deze door mij hierboven voorgestelde lijn zou daar iets aan kunnen doen. maar goed. vast tegen dovemansoren gemeld… leiden krijgt zijn eigen hartinfarct, vroeger dan wel later, tenzij er wat gebeurt.

    gelukkig heeft de breestraat dan gefaseerd zijn nieuwe klinkertjes. en kan de "manager" die dat zo vakkundig heeft begeleid daar weer de credit voor opstrijken. ik zit te wachten op een politieke partij die deze logistieke problematiek nou ’s durft op te pakken, oplossingsgericht, met minimaal geouwehoer. want dat kost alleen maar tijd en geld. en dat laatste hadden ze toch niet in leiden?

    fijn weekend allemaal. de zon schijnt!

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline