VVD wil terugdraaien verplichte rijrichting IJsselmeerlaan

13

De aansluiting van de IJsselmeerlaan op de Zwartemeerlaan in de Merenwijk is onlangs aangepast. Vanaf de IJsselmeerlaan mogen automobilisten alleen nog rechtsaf de rondweg op. Tot grote ergernis van bewoners en bezoekers van de wijk. Ook winkelcentrum De Kopermolen is niet blij met de herinrichting van de weg. Klanten moeten nu verplicht een ‘rondje Merenwijk’ maken om bij de winkels te komen.

Automobilisten slaan massaal alsnog linksaf of rijden bij de eerste gelegenheid een zijstraat in om te proberen alsnog bij de Kopermolen te komen. Dat levert veel zoekverkeer op in met name de ‘Bloemen’ en de ‘Werven’.

Automobilisten negeren massaal het verbod om linksaf te slaan. (Video: Anneloes Wassenaar).

De VVD Leiden heeft het college vandaag gevraagd de maatregelen terug te draaien. “Welk probleem van de Merenwijk wilde het college hiermee oplossen,” zo vraagt raadslid Frederik Zevenbergen zich af. Hij maant het stadsbestuur tot spoed, zeker nu er afgelopen dinsdag al een gewonde is gevallen bij een aanrijding op de kruising.

Delen

13 reacties

  1. Ja het is weer zover, nog net voor het einde van dit jaar kan ik mijn, al jaren gebruikte, stelling weer deponeren: "ALS ER IETS VERKEERD KAN IN HET VERKEER, PROBEREN ZE DAT UIT IN LEIDEN."
    Ik dacht dat het probleem opgelost zou zijn nu er een paar ambtenaren van die Dienst zijn vertrokken. Kennelijk zit er nog een die veel invloed heeft. Nou, we zien wel. De Tijd zal het leren. Goede jaarwisseling allemaal en een veilig 2014 toegewenst.

  2. Er staat bij mijn weten ook nog geen blauw bord met een pijl, opdat je daar alleen rechts af mag slaan. Ik snap het nut van deze aanpassing ook niet. Ik sla daar ook altijd gewoon linksaf. Waarom moet iedereen nog meer uitstoot veroorzaken door de rondweg af te moeten rijden?
    Waarom was deze aanpassing zo nodig? De vorige situatie was toch geen probleem?
    Waarom iets repareren als het niet kapot was?
    De komst van deze aanpassing is mij als Merenwijker volledig ontgaan en ook het ontbreken van het blauwe bord getuigt van een groot gebrek aan informatievoorziening. Wat is er met een wijkbrief gebeurd over deze ingrijpende aanpassing? Belachelijk. voor deze keer ben ik het absoluut met Frederik eens!

  3. Als ze goed zorgen voor het bestaande asfalt in Leiden heeft de VVD Leiden mijn steun. Als ze goed zorgen voor nieuw overbodig asfalt in en om de stad sla ik deze asfaltvrienden om de oren.

  4. Misschien heel dom van mij maar ik dacht, gezien de versleten verf en de vorm van de nieuwe berm dat het schilderwerk op de weg gewoon nog vervangen moest worden. Ben de afgelopen dagen dus ook steeds stug linksaf gegaan. Net als een voor mij rijdende lesauto na veel twijfel besloot te doen.
    Als je echt niet meer linksaf mag begrijp ik absoluut niet wat daar het nut van is. Sluitverkeer vanaf de Willem de Zwijgerlaan weren misschien?

  5. Toch eigenlijk zielig dat je een hele grote woonwijk hebt, met twee in en uitgangen, en dan ze je dan vanaf de boven genoemde ingang via rechts willen laten gaan. Ik moet ergens bij het winkelcentrum zijn.

    In de praktijk betekend dat dus rechts, keren bij de eerstvolgende mogelijkheid, anders moet je om de hele merenwijk heen. Of via de gamma, wat dan meer dan helft omrijden is.

    Erg dom, en nergens voor nodig, ik ga er dan ook van uit dat deze gevaarlijke en onnodige situatie zo snel mogelijk wordt teruggedraaid.

  6. gerard van hees op

    Dat de oplossing de verkeerde is, helemaal mee eens. Maar dat er wel een probleem is, wordt hier niet genoemd. De situatie is onoverzichtelijk en leidt regelmatig tot (bijna) ongelukken. Meer overzicht zou m.i. de oplossing moeten zijn. Dan zie je ook de andere auto’s aankomen. Belangrijk is dan wel dat de auto die de Merenwijk inrijden op het bewuste punt duidelijk aangeven of ze links- of rechtsaf willen. Als je van het winkelcentrum komt is nu vooral het van links komend verkeer tamelijk onzichtbaar. Deze oplossing leidt ertoe dat mensen bij de volgende mogelijkheid (Werven/Bloemen) 180 graden keren (eigen waarneming, ik woon er vlakbij), lijkt me niet de bedoeling. Dus goed initiatief van de VVD, maar kijk ook naar de problemen met de oude situatie, dat mis ik.

  7. Om het veiliger te maken (als dat de reden is) dan een Rotonde aanleggen. Kost een beetje geld maar is een goed alternatief.
    Als de reden is sluipverkeer ontmoedigen, dan moet men maar het oorspronkelijke probleem oplossen en niet wijkbewoners pesten.
    De Kopermolen was al een en al armoede, maar nu helemaal!

  8. Toen de kruising bij de Gooimeerlaan op de schop werd genomen (zelfde verhaal met onoverzichtelijke invoegstrook en bijzonder onduidelijk voorrangsverhaal) had ik verwacht dat een rotonde aangelegd zou worden. Is veilig, overzichtelijk en zorgt voor een vlotte doorstroming. Ik was bijzonder verbaasd toen dezelfde kruising werd teruggelegd, met enkel nieuwe belijning (frisse, witte haaientanden; want die helpen!). Hetzelfde hoopte ik voor de kruising met de IJsselmeerlaan, maar ook hier werd alleen een strookje nieuw asfalt gelegd, en hierop frisse lijntjes gespoten. Tot mijn (en ik denk ieders) verbazing, is twee weken geleden ook nog de hele invoegstrook naar de Kopermolen verwijderd. Het verwijderen van de uitvoegstrook op de kruising met de Drontermeerlaan kan ik nog heel goed begrijpen, vanwege de brede middenstrook en relatief lage belasting, maar die bij de Ketelmeerlaan/Zwartemeerlaan..

    Aan de vele reacties te lezen en horen is zo goed als geheel de Merenwijk verbaast over deze ‘oplossing’ voor een probleem dat in mijn ogen erg onduidelijk is. Had dan het verloren geld aan herstel (van onjuiste belijning op o.a. de Schipholweg, de Willem de Zwijgerlaan en Randweg Merenwijk) gebruikt om twee mooie rotondes aan te leggen. Het is bijzonder teleurstellend zo veel blunders in een relatief korte tijd te ervaren. Zonde van het geld van ons belastingbetalers..

  9. Tim van der Horst op

    Toen de kruising bij de Gooimeerlaan op de schop werd genomen (zelfde verhaal met onoverzichtelijke invoegstrook en bijzonder onduidelijk voorrangsverhaal) had ik verwacht dat een rotonde aangelegd zou worden. Is veilig, overzichtelijk en zorgt voor een vlotte doorstroming. Ik was bijzonder verbaasd toen dezelfde kruising werd teruggelegd, met enkel nieuwe belijning (frisse, witte haaientanden; want die helpen!). Hetzelfde hoopte ik voor de kruising met de IJsselmeerlaan, maar ook hier werd alleen een strookje nieuw asfalt gelegd, en hierop frisse lijntjes gespoten. Tot mijn (en ik denk ieders) verbazing, is twee weken geleden ook nog de hele invoegstrook naar de Kopermolen verwijderd. Het verwijderen van de uitvoegstrook op de kruising met de Drontermeerlaan kan ik nog heel goed begrijpen, vanwege de brede middenstrook en relatief lage belasting, maar die bij de Ketelmeerlaan/Zwartemeerlaan..

    Aan de vele reacties te lezen en horen is zo goed als geheel de Merenwijk verbaast over deze ‘oplossing’ voor een probleem dat in mijn ogen erg onduidelijk is. Had dan het verloren geld aan herstel (van onjuiste belijning op o.a. de Schipholweg, de Willem de Zwijgerlaan en Randweg Merenwijk) gebruikt om twee mooie rotondes aan te leggen. Het is bijzonder teleurstellend zo veel blunders in een relatief korte tijd te ervaren. Zonde van het geld van ons belastingbetalers..

  10. Martin Kroon op

    Heeft de gemeente erover nagedacht dat dit enorm veel brandstof en extra omrij-kilometers kost, en uiteindelijk dus tonnen CO2 oplevert. En extra geluidhinder in de hele Merenwijk! Als er meer auto’s linksaf slaan dan rechtsaf, is de oplossing omkering van de voorrangssituatie, ergo links-affers kunnen dan doorrijden. Goedkoper dan een rotonde!

  11. Markering maakt herinrichting kruispunt IJsselmeerlaan – Ketelmeerlaan/Zwartemeerlaan compleet

    Vandaag, vrijdag 3 januari, wordt er weer gewerkt aan het kruispunt IJsselmeerlaan – Ketelmeerlaan/Zwartemeerlaan. Door het aanbrengen van de juiste belijning op de weg wordt het voor automobilisten duidelijk dat het kruispunt in alle richtingen gebruikt kan worden.

    Begin december werd het kruispunt heringericht. Voor de feestdagen had de aannemer de markering op de weg nog niet aangepast. De gemeente kreeg meerdere meldingen van verontruste automobilisten, omdat het leek alsof links afslaan vanuit de IJsselmeerlaan naar de Kopermolen niet meer toegestaan was. Automobilisten kunnen in de nieuwe verkeerssituatie dus, net als in de oude situatie, naar rechts én links afslaan.

    Vrijdag 3 januari wordt de oude markering verwijderd en nieuwe aangebracht. Dit gebeurt overdag. Tijdens het aanbrengen van de verkeersverf zullen automobilisten soms even moeten wachten. Het kruispunt blijft open.

  12. Dick Bakhuizen van den Brink op

    Het leids bestuur weet nog steeds niet hoe een stad te besturen !Hoe kan domheid uitgroeien tot een verheven vorm van nadenken ?Laten we gezellig afwachten op de volgende slachtoffers. Dat is een kwestie van tijd .Wellicht dat een paar verkeersdoden de ondraaglijke zucht naar stupide gedrag wat zal afnemen ? Leiden zal nog veel moeten lijden om wat verstand te genereren .Ik ben er zeer sceptisch over, eigenlijk geloof ik er niet meer in.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline