Extra treinen Leiden – Utrecht komen er gewoon

2

De extra treinen tussen Leiden en Utrecht gaan gewoon volgens afspraak rijden. Ook de spoorverdubbeling en het ongelijkvloers maken van de kruising van het spoor met de Kanaalweg worden volgens plan uigevoerd. Dat zegt wethouder Strijk die daarmee reageert op vragen van de PvdA Leiden.

Audiofragment: Wethouder Strijk van bereikbaarheid over de spoorverdubbeling en de extra treinen tussen Leiden en Utrecht.

PvdA duoraadslid Gijs Holla las in het meerjareninvesteringsprogramma van de rijksoverheid dat er niet voldoende geld voor zou zijn. Bovendien werd de noodzaak in twijfel getrokken. Dat blijkt te gaan om een extra ambitie voor de periode na 2028. Dat die uitbreiding genoemd wordt, vindt Strijk juist winst. Er blijkt voor het eerst formeel uit dat het rijk ook inziet dat er in de toekomst nog verdere uitbreidingen noodzakelijk zijn.

Om een robuuste dienstregeling met de extra treinen mogelijk te maken, is op een deel van het traject spoorverdubbeling noodzakelijk, zodat treinen elkaar kunnen passeren. Dat gebeurt niet in Leiden, maar een stuk verderop richting Bodegraven. Als er na 2028 nóg meer treinen gaan rijden, is spoorverdubbeling ook nodig binnen Leiden. Het gaat dan om het stuk spoor tussen Centraal en Lammenschans. Ook moeten dan de binnenstedelijke spoorwegovergangen ongelijkvloers gemaakt worden.

Delen

2 reacties

  1. "Als er na 2028 nóg meer treinen gaan rijden, is spoorverdubbeling ook nodig binnen Leiden." Belachelijk!
    Tja, het meeste geld gaat nu in asfalt op, o.a. dankzij dezelfde wh. (auto)bereikbaarheid en niet in een direkte verdubbeling en ondertunneling van dit boemellijntje. En ook geen overwegen in de stad meer. Het Rembrandttrace was misschien niet eens zo slechte oplossing geweest. In 2008 (wh nog centrummanager) een stokpaardje van #Duurzaam66.Twee mobiele vliegen in een politieke klap!

  2. Als die spoorverdubbeling tussen Lammenschans en Centraal gerealiseerd zou moeten worden, dan liever door middel van een "Netkous" viaduct zoals ook is toegepast voor Randstadrail in Den Haag. Alleen zal zo’n type viaduct dan moeten worden aangepast aan heavy rail treinen. Met zo’n netkous viaduct kan worden vermeden dat iedereen voortaan moet gaan aankijken tegen een aarden wal van 4 m hoogte. Die proberen ze in Delft nu net kwijt te raken door alle rails ondergronds aan te leggen.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline