De blauwe borden die automobilisten met dynamische informatie de weg wijzen naar vrije parkeerplaatsen op parkeerterreinen of in parkeergarages gaat op de schop. Het zogenaamde PRIS (parkeerrouteinformatiesysteem) werkt al jaren niet naar behoren en daar gaat de gemeente iets aan doen. In de eerste helft van 2014 komt wethouder Strijk met een plan, na de zomer start de uitvoering.
Audiofragment: Wethouder Strijk over het nieuwe parkeerrouteinformatiesysteem dat Leiden volgend jaar krijgt.
Het CDA had gevraagd of de borden ook kunnen laten zien waar de dichtsbijzijnde lege plekken zijn als een garage of terrein vol is. Of het systeem zo gedetailleerd wordt, weet Strijk nu nog niet.
3 reacties
Goed dat dhr. Bonestroo (woordvoerder van het CDA op dit onderwerp) het heikele onderwerp van het niet-werkende Leidse PRIS weer eens bij het college van B&W aan de orde heeft gesteld. Zo langzamerhand kun je daar wel een raadsenquête over houden gezien de miljoenen die in een bodemloze put verdwenen en werden uitgegeven aan een leverancier die slechts broddelwerk leverde. Hopelijk komt daar nu eindelijk eens iets substantieels van de grond.
Dit onderdeel van de portefeuille bereikbaarheid lijkt mij nu bij uitstek geschikt om uit te besteden aan partners uit de markt zoals Q-Park, die uit hoofde van hun jarenlange opgebouwde kennis en ervaring op het vlak van parkeermanagementsystemen in staat zijn zo’n parkeerroutesysteem in te richten. Al eerder heb ik in een reactie op het (inmiddels ter ziele gegane) portal http://www.elkedagdichterbij.nl de D66 wethouder bereikbaarheid gewezen op systemen zoals die in het buitenland bestaan en waar je zelfs op internet het actuele overzicht in realtime kan zien van vrije plaatsen op parkeerterreinen en in parkeergarages.(zie bv. http://parkinfo.aachen.de ) Een systeem dat niet laat zien waar de dichtstbijzijnde lege plekken zijn of een garage/terrein dat vol/niet vol is heeft natuurlijk geen zin. Inmiddels zijn er ook Nederlandse gemeenten waar heer Strijk een voorbeeld aan kan ontlenen: http://bit.ly/1ix2aTm Wederom en zoals altijd met excuus voor de verborgen sluikreclame 😉
Binnenkort kan politiek Leiden trouwens het tienjarig jubileum vieren van het niet-functionerende PRIS, een toonbeeld van falend aanbestedingsbeleid bij de lokale overheid. Al op 18 maart 2004 deed één van wethouder Strijk’s illustere voorgangers Ruud Hessing (D66) de toezegging om met een werkend PRIS te komen. Tweeënhalf jaar later (augustus 2006) vroeg de PvdA-fractie al eens naar de kosten van de aanschaf van het systeem en of het niet beter zou zijn om van leverancier te wisselen. Een volgende portefeuillehouder (de gewezen wethouder Steegh van GL) stak zijn ongenoegen ook al niet onder stoelen en banken en overwoog in maart 2007 desnoods een rechtsproces te beginnen tegen het wanprestatie leverende bedrijf dat PRIS in Leiden verzorgde. Ik heb geen idee of dit ook daadwerkelijk ooit gebeurd is, misschien dat de Sleutelstad redactie dat weet.
In ieder geval, een doorlooptijd van 10 jaar om een op het oog eenvoudig onderdeel van de portefeuille verkeer en bereikbaarheid te effectueren is nu niet bepaald iets voor een gemeente om trots op te kunnen zijn…
Het zou heel goed kunnen dat revisie van dit parkeerplaats navigatie system meer verbetering in de bereikbaarheid zal opleveren, dan welke ondergrondse parkeer garage dan ook.