Er zijn zowel bij de provincie als bij de gemeente Leiden partijen die het schrappen van de mogelijkheid om een bedrijventerrein te bouwen in de Oostvlietpolder bewust traineren. Dat zei secretaris Hans Pieters van de Vereniging Vrienden Oostvlietpolder (VVO) afgelopen middag in de uitzending van Nieuws071 op Sleutelstad FM. Bij de gemeente Leiden zou er inmiddels geen ambtenaar meer aan het dossier werken, terwijl daar alle reden toe is. Eerder deze week besloot de provincie namelijk opnieuw om het bedrijventerrein niet te schrappen uit de Provinciale Structuurvisie. Daardoor kan Leiden het bestemmingsplan niet aanpassen en blijft bebouwing in de toekomst mogelijk.
Audiofragment: D66-raadslid Jeffrey van Haaster en VVO-secretaris Hans Pieters uiten hun zorgen over het definitief groen houden van de Oostvlietpolder.
De provincie stelt als voorwaarde voor het schrappen van het bedrijventerrein dat Leiden samen met de regio alternatieve locaties vindt voor bedrijventerreinen. Die gesprekken zijn (al heel lang) gaande, maar overeenstemming is er nog niet.
De eerstvolgende mogelijkheid om het bedrijventerrein definitief onmogelijk te maken is pas over een jaar als de provincie de plannen weer herziet. Dat is vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen. De VVO vreest dat een toekomstig college zomaar weer zou kunnen kiezen voor bedrijven in de polder. Ook D66 Leiden wil persé dat de zaak voor de verkiezingen in 2014 is geregeld. De partij heeft daarom een spoeddebat aangevraagd om duidelijkheid te krijgen over de voortgang.
D66-raadslid Jeffrey van Haaster wil dat Leiden over een maand begint met werken aan een groen bestemmingsplan voor de polder. Zo’n procedure duurt zomaar zes en misschien wel negen maanden. Als de provinciale en gemeentelijke procedures parallel lopen, kan de groene toekomst voor de OVP nog voor de volgende raadsverkiezingen een feit zijn. VVD-wethouder Van Woensel heeft tot nu toe steeds gezegd dat dat niet kan. De provincie zou Leiden een ‘aanwijzing’ kunnen geven voor het bedrijventerrein als Leiden in strijd met de vastgestelde structuurvisie handelt. Van Haaster ziet dat wel als een risico, maar wil desondanks dat Leiden nu snel die richting kiest.
Het spoeddebat wordt waarschijnlijk gehouden tijdens de raadsvergadering van 14 februari.
2 reacties
Als de provincie ZH moeilijk blijft doen over een groene OVP dan moet Leiden toch maar eens moeilijk gaan doen over de Rijnlandroute waarmee de provincie deze groene polder bedreigt, en alsnog Wassenaar steunen in het initiatief voor de boortunnel onder Leiden. Een boortunnel die ook meteen de OVP spaart!
"Groene toekomst Oostvlietpolder(=OVP) blijft onzeker"???
Nee hoor, want het is vrijwel nu al zeker dat de natuur in de OVP al door de Rijnlandroute verpest gaat worden. Alleen over dat bedrijventerrein is nog onzekerheid. Anders gezegd: het is nog onzeker hoeveel groen er over zal blijven in de OVP en of de 66 Haasjes in de OVP zich straks moeten verschuilen achter betonnen gebouwen op een bedrijventerrein of doodgereden zullen worden op de Rijnlandroute.
Leiden zou inderdaad door moeten gaan met dat groene bestemmingsplan en tegelijkertijd in de regio snel
overeenkomst trachten te bereiken over de plaats van een bedrijventerrein elders.(NIET in de OVP dus).
Dàn, dus als een andere plaats voor een bedrijventerrein wordt gevonden, zullen de provinciaaltjes(lees:provinciale bestuurders), naar verwachting, ook geen gebruik maken van hun "aanwijzing" (lees:"doorzettingsmacht", net als bij de RGL). Dàt overleg is dus, mijns inziens, nog véél belangrijker dan een spoeddebat in de gemeenteraad.
Maar ook zonder bedrijventerrein, maar wel met rijnlandroute(ZnB-variant), zal van een ècht groene OVP helaas geen sprake meer kunnen zijn.(alleen schadebeperking dus om nog een paar groene grassprieten te kunnen behouden).